PDA

View Full Version : Optreden: what're your tricks?



Liquid_Metal
27 juli 2008, 18:36
Als ik het over optreden heb (en dan bedoel ik in dit geval rock en metal) dan zie ik flashy shows met veel lichteffecten, vuur, vuurwerk, etc. Maar ook de artiesten mogen van mij flink show geven. In rustige muziekstijlen met gitaar (spaans klassiek, blues, jazz) gaat het puur om de muziek en kunnen de artiesten met weinig bewegen toch een goed concert neerzetten. Met Rock N' Roll, Hardrock, Punk, Grunge, Heavy Metal e.d. verwacht ik dat de artiesten dynamisch over het podium bewegen.
Een enorme showman is bv Steve Vai (dit filmpje is briljant: klik (http://www.youtube.com/watch?v=PP12su7JooM) en zelf probeer ik bij mijn optreden m'n publiek ook zoveel mogelijk te entertainen.

Maar wat voor tricks om een mooie show neer te zetten gebruiken jullie? Of kennen jullie?
Denk aan bv spelen met de tanden (Hendrix) spelen in je nek, rock 'n roll style over het podium hoppen, je gitaar likken/tong uitsteken (KISS), op de grond liggen spelen, etcetera.

Mr.Fingers
27 juli 2008, 18:40
Ik probeer vooral juist te spelen, dat is vaak al moeilijk genoeg, verder wandel ik gewoon rond, ga ik eens bij de bassist kijken, is naar voor, is naar achter... Maarja, wij maken dan ook "rustige" luisterliedjes

DeiDRagonas
27 juli 2008, 18:43
Tjah.. Ik doe alles wat nodig is..

Dus alles wat jij opnoemt kan evt voorbijkomen ja.. Hoewel ik niet echt van de gimmicks als met tanden spelen e.d. ben, kan ik het wel... En Joene zet vrij regelmatig zn gitaar in zn nek en heel soms doe ik mee.

Hoewel alles toegestaan is ben ik meer van het springen, tussen het publiek staan spelen en , hoewel onze drummer daar niet altijd blij mee is, het rammen op cymbals.

Grt Roy!

The Lo Lands
27 juli 2008, 18:56
Wel echt Amerikaans en 80's hoor dat 'overdreven' entertainen op dat filmpje : ) Zelf probeer ik puur mijzelf te zijn op het podium en vooral met mijn hele zijn in de muziek er mijn ziel- en zaligheid in te leggen. Ik speel ook geen metal of heavy rock maar wel als enige gitarist waardoor ik simpelweg ook minder bewegingsvrijheid heb. Met twee gitaristen kun je makkelijker afwisselen en heb je af- en toe tijd om te rennen, rollen, springen over het podium. Van mij persoonlijk hoeft dat allemaal niet maar vermakelijk is het wel, mits gedoseerd. Het filmpje vond ik teveel van het goede imo.

chubbyfan
27 juli 2008, 18:59
pfff ,als het aan mij ligt ga ik er bij zitten,lekker ontspannen in een luie stoel :sneaky:

Liquid_Metal
27 juli 2008, 19:02
Het filmpje is inderdaad wel erg overdreven, maar ja: dat is glamrock hè ;).
Van nature ben ik met een gitaar in mn handen nogal naar binnen gekeerd, maar wij maken met de band metal en dan vind ik het erg gaaf (en n btje verplicht) om actieve/gekke dingen te doen. Het springen vind ik ook geweldig :D. Toch is voor mij het belangrijkste dat dynamiek toevoegt het samenspelen met de rest. Dus oogcontact, kleine grapjes, samen een swing doen, dat maakt de boel al een stuk levendiger.

Bram+
27 juli 2008, 19:02
DLR rockt(e) de pan uit! Hehe dat moeten goede shows geweest zijn.

Wat betreft het onderwerp hier: eigenlijk niets opvallends zoals Vai dat doet.

Edit:
hoewel de bitch toss eigenlijk wel in ieders gitaarvocabulaire thuis hoort:D
http://www.youtube.com/watch?v=5SNkqvTGlY4

grayfink
27 juli 2008, 19:03
Ik sta verlegen in een hoekje.

'66 special
27 juli 2008, 19:07
Euh, ik neem aan dat men voor de muziek komt.....?????? Als ik zo moet huppen en springen, haak ik af (om nog maar te zwijgen van die enge pakjes). :chicken:
Ben nooit verder gegaan als de 'duck walk' van Chuck Berry.

Mitch
27 juli 2008, 19:49
Zelf probeer ik puur mijzelf te zijn op het podium en vooral met mijn hele zijn in de muziek er mijn ziel- en zaligheid in te leggen.
Precies en volgens mij wordt dat over het algemeen goed gewaardeerd. Als je de gene een beetje loslaat en niet als een houten klaas blijft staan maar wel gewoon jezelf durft te zijn en spontaan kan zijn, da's al heel wat hoor.
Goed gebrachte show kan leuk zijn, maar je moet het wel menen, anders prikken mensen er makkelijk doorheen.

wiegersma
27 juli 2008, 19:52
Ik heb geen truukjes nodig; ik ben van nature al een attractie.

The Lo Lands
27 juli 2008, 20:07
Ik heb geen truukjes nodig; ik ben van nature al een attractie.
Foto, foto, foto :cheerup: :cheerup: :cheerup:

:seriousf:

Thundermane
27 juli 2008, 20:20
Ik ben meestal geconcentreerd op het gitaarspelen.
Met het punkbandje kijk ik zelf meestal mijn ogen uit hoe de andere gitarist het publiek inspringt en al het geren en gesalto doet.
Ik heb wel gehoord dat ik erg veel met mijn mond beweeg als ik speel :D (en niet zo'n beetje ook)
Met het andere bandje hebben we nog niet het genoegen gehad om live te spelen.
Al ben ik daar wel van plan meer te doen, das idd metal.
Ik heb een paar metalbandjes gezien die best behoorlijk kunnen spelen maar het waren dan vaak ook zoutzakken en daar kijk je toch liever niet tegen aan.

Kaïn
27 juli 2008, 21:09
Wat ik als vuistregel gebruik is "als je het gevoel hebt dat je jezelf belachelijk staat te maken zit je precies goed". Uiteindelijk is het gewon theater, en net als in het theater moet dus alles overdreven. Anders komt het niet over.
Interactie is het belangrijkste in een show. Kijk naar je publiek. Als je aandacht geeft krijg je dat ook terug.
Als laatste, als je stil staat, zet je benen lekker wijd, staat stoer :cooler:

thekid
27 juli 2008, 21:12
toch ook wel iemand die bekend stond (in zijn jongere jaren) om het heen en weer rennen springen stampen en dergelijke op podia.

http://nl.youtube.com/watch?v=G2ZtML8KNdA

Mr. Slash himself

JeroenSchaaf
29 juli 2008, 12:16
Tjah.. Ik doe alles wat nodig is..

Dus alles wat jij opnoemt kan evt voorbijkomen ja.. Hoewel ik niet echt van de gimmicks als met tanden spelen e.d. ben, kan ik het wel... En Joene zet vrij regelmatig zn gitaar in zn nek en heel soms doe ik mee.

Hoewel alles toegestaan is ben ik meer van het springen, tussen het publiek staan spelen en , hoewel onze drummer daar niet altijd blij mee is, het rammen op cymbals.

Grt Roy!

Jah gitaartje in de nek, of bij iemand anders omhangen, met blinddoek spelen enzo voort!

ik vind er mag best wat meer show!

Rutger
29 juli 2008, 12:36
Je show moet natuurlijk bij je muziekstijl passen en bij wat je wilt overbrengen. De manier waarop je op het podium beweegt hoort daar ook bij.

Bij jazz bijvoorbeeld, hoef je niet veel te bewegen, maar het is fantastisch als je wel ziet dat de muzikanten veel plezier aan hun muziek beleven!

Zelfde bij bijvoorbeeld rockbandjes. k Zag laatst een cover rockbandje. Echt geweldig leuk bandje en de muziek zat vol energie! Maar links van het podium stond een gitarist die er duidelijk geen zak aan vond. Tenminste, dat vond ie waarschijnlijk wel, maar je zag het niet aan hem af. En dat is echt storend. Als je energie in je muziek weet te leggen, moet je zelf ook barsten van de energie!

Ik was de eerste jaren van optreden ook een zak zout. Tot ik de muziek ging spelen die ik leuk vond, dat straalde ook direct uit in mijn houding op het podium: je hebt lol en dat ziet het publiek, en dat willen ze ook zien.

zeiler
29 juli 2008, 14:18
ik zag pas een bandje in frankrijk waarin de gitarist zoooooooooooo statisch was... hij bewoog amper... da's niets...

gewoon beetje bewegen enzo is wel best :)... als je vette solo speelt moet je "body-language" er ook naar zijn, vindt ik :p...

maar ik heb dan ook nog geen meter band-ervaring :) -iets meer dan ;)-

FruscianteFan
29 juli 2008, 14:43
Echt podiumervaring heb ik niet, maar wat rutger zegt vind ik opvallend: hoe krijgen mensen het voor elkaar om niet zichtbaar te genieten als je er zoveel energie insteekt en dat ook tot uiting komt in de muziek?

Kim Wilson
29 juli 2008, 14:44
Echt podiumervaring heb ik niet, maar wat rutger zegt vind ik opvallend: hoe krijgen mensen het voor elkaar om niet zichtbaar te genieten als je er zoveel energie insteekt en dat ook tot uiting komt in de muziek?
Heel geconcentreerd spelen?

'66 special
29 juli 2008, 15:47
Ik zeg: Johnny Cash, Marhall Grant en Luther Perkins (en dan vooral Luther)!
http://nl.youtube.com/watch?v=YOP678tfGzI&feature=related
Elvis vond het vreemd dat Cash met stilstaan toch dezelfde reactie kon krijgen als hij (van het publiek).

Voordat Elvis op de proppen kwam was er op het podium in de regel geen gehup en gedans. Blues muzikanten zaten vaak op een stoel, country & western artiesten stonden meestal.
Als er al gedanst werd dan was dat door het publiek in de juke joints.

Uitzondering op de regel was T-Bone Walker. Die speelde in de jaren '40 al met de gitaar achter z'n rug en in z'n nek. Deed wel eens een spagaat....

Rutger
29 juli 2008, 16:52
Heel geconcentreerd spelen?
Dat kan, maar dan bestaat er toch ook nog zoiets als body-language?

Je speelt live omdat je mensen moet vermaken, dat is over het algemeen het doel van een optreden. Mensen kunnen al plezier beleven aan goeie muziek, maar beleven er dubbel plezier van als het leuk wordt gebracht. Als je live speelt, moet je je partijen daarom van te voren al van binnen en van buiten kennen. Dan hoef je je daarop niet continu 100% op te concentreren en heb je nog aandacht over voor je presentatie. Tenminste, dat is mijn mening.

En als dat toch niet lukt en je bent gewoon een zoutzak met muzikaal talent: ga dan niet op de voorgrond staan maar laat anderen dat doen. Dan ondersteun jij de entertainers met een lekker stukje muziek, kunnen zij zich met het publiek bezighouden :)

Rutger
29 juli 2008, 16:55
Voordat Elvis op de proppen kwam was er op het podium in de regel geen gehup en gedans. Blues muzikanten zaten vaak op een stoel, country & western artiesten stonden meestal.
Als er al gedanst werd dan was dat door het publiek in de juke joints.
Maar er was wel show. Er was bijvoorbeeld wel aandacht voor de aankleding van podium en muzikanten. De zanger(es) was meestal degene die alles leuk moest overbrengen op de mensen door hun expressie. Dat was dan wel geen dansen en springen, maar wel zichbaar plezier. Ik denk dat het laatste veel belangrijker is dan het eerste.

Kim Wilson
29 juli 2008, 17:01
Dat kan, maar dan bestaat er toch ook nog zoiets als body-language?

Je speelt live omdat je mensen moet vermaken, dat is over het algemeen het doel van een optreden. ...
Volgens mij is het doel van een optreden vooral dat je er zelf plezier aan beleeft, dat je er zelf een goed gevoel bij hebt. En als die zoutzak toevallig een goed gevoel heeft als ie alle noten goed heeft gespeeld, maar daarvoor heel geconcentreerd heeft moeten spelen, wie ben ik dan om te zeggen dat ie iets verkeerd doet?

Advocaat van de duivel natuurlijk, en anderen op de voorgrond zetten is ook een goed punt, maar muziek maken doe je op de eerste plaats voor jezelf. :)

Rutger
29 juli 2008, 17:10
Daar ben ik het niet helemaal mee eens...

Muziek maken op zich doe je voor je eigen plezier

Optreden doe je voor andermans plezier

(hebben we gelijk een leuke stelling :) )

GibsUn
29 juli 2008, 17:14
Ik heb hem meteen opgeeist.. :hippie:

Kim Wilson
29 juli 2008, 17:14
Nee, dat vind ik dus niet. Ook optreden doe je voor je eigen plezier. Muziek maken in de oefenruimte is één, maar muziek maken op een podium is veel leuker, en daar doe je het uiteindelijk voor. Dus, optreden doe je vooral voor jezelf. :)

GibsUn
29 juli 2008, 17:15
Met je mijn sig. nu echt metéén afkraken? :sneaky:

Kim Wilson
29 juli 2008, 17:17
Het was een stelling, geen feit. En stellingen zijn om over te discussieren. ;)

Liquid_Metal
29 juli 2008, 18:13
Ik doe het voor beide partijen. Zelf vind ik optreden leuk omdat ik er happy van wordt én kan laten zien wat ik kan. Dus waar al die uren in de studio en thuis voor zijn geweest.
Verder doe ik het ook voor mijn publiek want dat moet het leuk vinden. Maar dat is uiteindelijk, op dit moment, ook nog voor mezelf want daardoor krijg ik leuke reacties ;). Reciprook altruïsme, anyone?

Thundermane
29 juli 2008, 22:44
Nouja, ik heb trouwens wel voor het metalbandje een zwarte mantel, met kap en alles en achter op de mantel zie je ons bandlogo :D
Dus das wel leuk, maar verder ben ik best wel een zoutzak, iets waar ik wel aan wil werken... maarja ik zie mijzelf niet snel iets cools doen ofzo, zo ben ik eenmaal niet :p

Liquid_Metal
29 juli 2008, 23:22
Ik zeg: Johnny Cash, Marhall Grant en Luther Perkins (en dan vooral Luther)!
http://nl.youtube.com/watch?v=YOP678tfGzI&feature=related

Heerlijk hoe die bassist staat te swingen :D:D!! En die electrisch gitarist is wel n vreemde vogel zeg :S.

casper innosence
29 juli 2008, 23:28
zo gaat het er bij ons aan toe op t podium:
http://nl.youtube.com/watch?v=LEP89qrRsuo&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=jlFDY7qTzcA&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=eVj3GbCBTds&feature=related
en op tour...

Thundermane
29 juli 2008, 23:56
zo gaat het er bij ons aan toe op t podium:
http://nl.youtube.com/watch?v=LEP89qrRsuo&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=jlFDY7qTzcA&feature=related
http://nl.youtube.com/watch?v=eVj3GbCBTds&feature=related
en op tour...
hyperactieve bedoening!
koppijn! :D

Vonk
30 juli 2008, 00:51
Leren kennen dankzij dit forum:

De Tielman Brothers, die hebben pas moves!

http://nl.youtube.com/watch?v=s95TYVsuwVs&feature=related

Mitch
30 juli 2008, 12:21
Muziek maken op zich doe je voor je eigen plezier

Optreden doe je voor andermans plezier

Absoluut mee eens. ik heb daar wel vaker discussies over gehad in mijn vorige bandje en hoewel het natuurlijk wel zo is dat je eerst zelf plezier moet hebben en uitstralen is het wel zo dat je het publiek moet vermaken. Als het publiek jou als muzikant niet tof vinden dan gaat het publiek weg en niet andersom.

Thundermane
30 juli 2008, 12:45
Leren kennen dankzij dit forum:

De Tielman Brothers, die hebben pas moves!

http://nl.youtube.com/watch?v=s95TYVsuwVs&feature=related
Geweldig man! Hier kunnen hedendaagse muzikanten niet aan tippen!
Lekker grote bassgitaar btw :D
Wat een apart stel, maar ze doen het wel!
Ik vraag mij af of er metalbands zijn die zover gaan? :rockon:

beruk
30 juli 2008, 12:51
Ik zit meestal als begeleider bij iemand, die mag de show maken. Ik let wel op lichaamshouding (niet als een zoutzak) maar concentreer me vooral op de muziek.

JimiDylan
30 juli 2008, 12:54
Ik flip m meestal gewoon uit, vooral tijdens solo's, ik wil dan nog wel eens een noot een maatje of 12 aanhouden en op de grond uit spacen in het publiek springen, bier naarbinnen gieten, ik heb mezelf meestal niet echt meer in de hand als ik optreed :P De Tielman Brothers ownen trouwens echt hard!!!

ieme
30 juli 2008, 16:04
springen: check
zitten op de rand van drumpodium: check
liggen op drumpodium: check
staan op de monitoring: check
met bassist van instrument wisselen: check
spelend op de speakers van de pa klimmen: check
spelend op en van t drumpodium afspringen: check
spelend door t publiek lopen: check
met gitaren gooien: NO check
gitaar stuk slaan op podium: NO check...

eazy G
1 augustus 2008, 02:32
Een enorme showman is bv Steve Vai (dit filmpje is briljant: klik (http://www.youtube.com/watch?v=PP12su7JooM)


hahaha dat filmpie man hehe...
tis toch ongeloofelijk die pakkies, loopjes, poses, hairdo's etc
Als je zou zeggen dat ze een grapje maken dan zou ik t nog geloven ook hehe
Dude ik raad je aan spinal tap een keertje te kijken vind je lachen, deze clip doet me daar sterk aan denken hehe

Maarten66
11 augustus 2008, 10:53
http://www.youtube.com/watch?v=YNVnOhAtP-I

matige band, goeie flips :D

ThaBluesBreaker
26 februari 2011, 00:57
http://www.youtube.com/watch?v=YNVnOhAtP-I

matige band, goeie flips :D

Nondeju haha.

Tevens blaas ik dit topic even wat nieuw leven in, heb hem net helemaal met plezier doorgelezen. Ik zocht hiernaar omdat het in onze nieuwe formatie band nog aan ontbreekt.

We spelen Rock/pop. bluesy. het rustigste nr is van eva cassidy jazzy blues en het ruigste van Muse. Vrij divers dus. Nu is het zo dat de zangeres duidelijk nog onwennig is met de wat ruigere nummers, ze staat er eigenijk als een zoutzak. Maar zingen kan ze wel!

In de omgang is ze ook wel wat verlegen en geeft niet snel haar mening, je kent het wel zulke figuren waar je het echt allemaal uit moet trekken en het nooit zelf zullen zeggen. :seriousf:


Ik ben er voorstander van dat je gewoon jezelf blijft op het podium maar moet wel wat show in zitten (al denk ik wel dat het gewoon in je zit, je hebt het of je hebt het niet)

Hebben jullie er ervaring mee dat een bandlid (voornamelijk frontman/zanger) echt getransformeerd is van stijve hark tot een goeie entertainer?

lollol
26 februari 2011, 11:36
Sowieso al beginnen met wat rondlopen:dontgeti:
En een beetje stoer kijken:mad:

Mitch
26 februari 2011, 13:10
Toen het topic werd geopend bestond het nog niet, maar nu wel: verplaatst naar 'Live Muziek'.

}{Metalmaster}{
26 februari 2011, 13:22
Windmillen tot je erbij neervalt, ja of gewoon een popartiest als sessiemuzikant gebruiken:) Haha, damn, dit filmpje blijft zoooo gaaf...

http://www.youtube.com/watch?v=xXOCJ53aZYk&feature=fvst

Billy Turf
26 februari 2011, 14:06
Als je een echte showman aan het werk wil zien...dan is dit filmpje zeker waard om te checken.

Buddy Guy die al spelend door het publiek van North Sea Jazz gaat lopen, hij gaat zelfs naar buiten toe.
Het is genieten om de reacties van de mensen te zien:

http://www.youtube.com/watch?v=mTyC7Z96_-I

Liquid_Metal
26 februari 2011, 16:40
Nondeju haha.

Tevens blaas ik dit topic even wat nieuw leven in, heb hem net helemaal met plezier doorgelezen. Ik zocht hiernaar omdat het in onze nieuwe formatie band nog aan ontbreekt.

We spelen Rock/pop. bluesy. het rustigste nr is van eva cassidy jazzy blues en het ruigste van Muse. Vrij divers dus. Nu is het zo dat de zangeres duidelijk nog onwennig is met de wat ruigere nummers, ze staat er eigenijk als een zoutzak. Maar zingen kan ze wel!

In de omgang is ze ook wel wat verlegen en geeft niet snel haar mening, je kent het wel zulke figuren waar je het echt allemaal uit moet trekken en het nooit zelf zullen zeggen. :seriousf:


Ik ben er voorstander van dat je gewoon jezelf blijft op het podium maar moet wel wat show in zitten (al denk ik wel dat het gewoon in je zit, je hebt het of je hebt het niet)

Hebben jullie er ervaring mee dat een bandlid (voornamelijk frontman/zanger) echt getransformeerd is van stijve hark tot een goeie entertainer?

Ik ben zelf ook geen persoon die vanzelf enorm veel beweegt. Ik moet er echt bij nadenken om te bewegen en dan nog ziet het er wat houterig uit. Dus wat dat betreft heb je gelijk: je hebt het of niet. Onze zanger heeft het duidelijk wel. Da's echt een showman die op een heel natuurlijke manier contact maakt met het publiek, maar ook met ons als band. Voelt voor mij echt als een verademing want alles wat ik nu doe is van toegevoegde waarde.
Maar je kunt dat soort dingen zeker oefenen. Volgens mijn vriendin ziet het er bij mij al een stuk soepeler uit. Het is bij mij echter iets dat ik zelf echt graag wil, terwijl het bij jouw zangeres misschien vanuit jou (en andere bandleden) komt. Dan wordt het misschien al lastiger. Maar ik ben van mening dat juist de frontman wel die dynamiek en energie moet bezitten, dus zal het goed zijn om daar aan te werken.
Wat betreft die introvertheid: onze bassist is ook enorm introvert en het is enorm lastig om zijn mening te krijgen. Zelfs als we het met klem vragen, heeft 'ie vaak gewoon geen mening over bepaalde topics. Ik weet dus hoe lastig het is om met zulke mensen samen te werken. Een oplossing kan ik je helaas niet geven :P.

FruscianteFan
26 februari 2011, 16:49
Nondeju haha.

Tevens blaas ik dit topic even wat nieuw leven in, heb hem net helemaal met plezier doorgelezen. Ik zocht hiernaar omdat het in onze nieuwe formatie band nog aan ontbreekt.

We spelen Rock/pop. bluesy. het rustigste nr is van eva cassidy jazzy blues en het ruigste van Muse. Vrij divers dus. Nu is het zo dat de zangeres duidelijk nog onwennig is met de wat ruigere nummers, ze staat er eigenijk als een zoutzak. Maar zingen kan ze wel!

In de omgang is ze ook wel wat verlegen en geeft niet snel haar mening, je kent het wel zulke figuren waar je het echt allemaal uit moet trekken en het nooit zelf zullen zeggen. :seriousf:


Ik ben er voorstander van dat je gewoon jezelf blijft op het podium maar moet wel wat show in zitten (al denk ik wel dat het gewoon in je zit, je hebt het of je hebt het niet)

Hebben jullie er ervaring mee dat een bandlid (voornamelijk frontman/zanger) echt getransformeerd is van stijve hark tot een goeie entertainer?

Hoewel ik nog steeds geen goede frontman zou zijn en vooral voor mezelf op het podium sta, merk ik dat ik na de nodige optredens erachter ben gekomen dat optreden niet alleen maar zenuwpezen hoeft te zijn. Vroeger stond ik vooral mijn best te doen om mijn partijen zo goed mogelijk te spelen, de rest van de band zo goed mogelijk te horen, en alle breaks en overgangen enzo gewoon goed te spelen. Hoewel ik me daar natuurlijk nog steeds op moet concentreren, merk ook ook dat als dat gewoon goed zit (je kent je nummers beter, je weet waar je op moet letten), ik lekker kan genieten. Beetje rondspringen enzo, dat vind ik wel fijn. Ik krijg namelijk enorm veel energie van optreden en dat gooi ik er graag net zo hard weer uit :)

Liquid_Metal
26 februari 2011, 20:54
Hoewel ik nog steeds geen goede frontman zou zijn en vooral voor mezelf op het podium sta, merk ik dat ik na de nodige optredens erachter ben gekomen dat optreden niet alleen maar zenuwpezen hoeft te zijn. Vroeger stond ik vooral mijn best te doen om mijn partijen zo goed mogelijk te spelen, de rest van de band zo goed mogelijk te horen, en alle breaks en overgangen enzo gewoon goed te spelen. Hoewel ik me daar natuurlijk nog steeds op moet concentreren, merk ook ook dat als dat gewoon goed zit (je kent je nummers beter, je weet waar je op moet letten), ik lekker kan genieten. Beetje rondspringen enzo, dat vind ik wel fijn. Ik krijg namelijk enorm veel energie van optreden en dat gooi ik er graag net zo hard weer uit :)

Met ervaring wordt je zeker wat rustiger. Natuurlijk is het persoonsgebonden, maar als je je op je plek voelt op een podium wordt het veel leuker en kun je ook meer interactie aangaan met je publiek. En dan wordt het echt leuk.

JER00N
26 februari 2011, 22:54
En een beetje stoer kijken:mad:

Ja maar ook niet te veel, dan krijg je achteraf weer te horen dat je heel het optreden boos keek :P

Laga
26 februari 2011, 23:20
Het is een beetje een combinatie van ervaring en karakter.

Als ik kijk naar mijn eerste optreden stond ik er ook niet bepaald ontspannen bij. Nu Kan ik lekker springen en lol hebben. Als je dat kan uistralen met je band ben je al een heel eind.

Het blijft de taak van de frontman/vrouw om het verhaal te doen naar het publiek.
Ken ook een band waarbij de drummer ook praatjes houd samen met de zanger zodat er wat meer afwisseling in zit en het wat natuurlijk overkomt.

Wij zijn gelukkig erg blij met onze frontvrouw die het prima doet en ons ook op een leukere manier naar voren brengt door samenspel

ThaBluesBreaker
27 februari 2011, 00:38
veel ronddansen en alle show kan ook een beetje ten kostte gaan van je spel natuurlijk. Je moet een beetje een mooie afweging maken denk ik. Mijn prioriteit ligt 90% bij de kwaliteit van de muziek, dat het gewoon goed klinkt.

Ik had het er pas nog over met een random persoon in de kroeg toen ik even een pauze hield tijdens optreden. Hij vond het allemaal vet maar hij zegt je mag best meer overdrijven etc.
Dus ik, ja ja ik snap wat je bedoeld. Maar ik ben best bescheiden en zie me niet als een super fantastische gitarist. Vind het dus ook juist zooo overdreven om dan 'overdreven show' te gaan geven.

Als ik zelf soms bandjes zie, zie ik ze helemaal lost gaan. Maar muzikaal gezien is het dan soms echt prut. Dan heb ik zoiets van, doe nou maar normaal en probeer eerst eens muzikaal wat beter te worden.

Maargoed, dat is dus gewoon wat ik vind. Een afweging die je maakt tussen show en muzikale waarde. (Alsje heel goed bent gaat sluit dat elkaar natuurlijk niet uit.)

Wat denken jullie hiervan?

FruscianteFan
27 februari 2011, 00:51
Ik snap je afweging, maar als je een simpele mid-tempo slagpartij speelt, kun je best wat rondspringen. Is sowieso ook iets wat je moet oefenen. Ik ga tijdens repetities en soms zelfs thuis ook behoorlijk tekeer. Ik zou altijd beter kunnen spelen, maar je moet ook gewoon loskomen.

Aan de andere kant heb ik ook wat lastigere partijen, en dan moet ik me wel concentreren om dat zuiver te spelen. Wordt extra moeilijk omdat dat de climax van een nummer is, en dankzij onze drummer kán ik dan niet eens stilstaan.

Niettemin, bij de simpelere partijen is de meerwaarde van een beetje podiumpresentatie wel groter dan het nét even wat perfecter spelen. Maar ik zou ook weer niet overdrijven - je moet je er wel gewoon goed bij voelen. Ik voel me er goed bij als ik na één nummer helemaal uitgeput ben (heb dan ook geen conditie)...

Haifisch
1 maart 2011, 17:30
http://www.youtube.com/watch?v=WX5waLWLOno&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7fEnld6nXH8&feature=related

Geen groot Rammstein fan (ookal is m'n forumnaam naar een liedje vernoemd), maar damn, je zou er alleen om de show al heen gaan!

Dribbel_
1 maart 2011, 19:21
veel ronddansen en alle show kan ook een beetje ten kostte gaan van je spel natuurlijk. Je moet een beetje een mooie afweging maken denk ik. Mijn prioriteit ligt 90% bij de kwaliteit van de muziek, dat het gewoon goed klinkt.

Ik had het er pas nog over met een random persoon in de kroeg toen ik even een pauze hield tijdens optreden. Hij vond het allemaal vet maar hij zegt je mag best meer overdrijven etc.
Dus ik, ja ja ik snap wat je bedoeld. Maar ik ben best bescheiden en zie me niet als een super fantastische gitarist. Vind het dus ook juist zooo overdreven om dan 'overdreven show' te gaan geven.

Als ik zelf soms bandjes zie, zie ik ze helemaal lost gaan. Maar muzikaal gezien is het dan soms echt prut. Dan heb ik zoiets van, doe nou maar normaal en probeer eerst eens muzikaal wat beter te worden.

Maargoed, dat is dus gewoon wat ik vind. Een afweging die je maakt tussen show en muzikale waarde. (Alsje heel goed bent gaat sluit dat elkaar natuurlijk niet uit.)

Wat denken jullie hiervan?

Het moet wel een afweging blijven. Als ik superstrakke muziek wil horen en naar een suf stilstaand bandje wil kijken met verveelde blikken zet ik liever thuis een cd op (en ja dit soort bandjes kom je heeeel vaak tegen)

Dat vind ik het veel toffer om naar een bandje te kijken die muzikaal wat steken laat vallen maar wel energiek op het podium bezig zijn. Je gaat naar een optreden om naar een band te kijken dus het visuele aspect is minstens net zo belangrijk als de kwaliteit van de muziek in mijn ogen.

EuroCinema
1 maart 2011, 21:38
Ik zeg dan weer: als ik wat leuks wil zien, ga ik wel naar een striptent en niet naar vijf lelijke zwetende mannen kijken :sssh:

Serieus: ik heb mijn buik best wel vol van die talentenjacht-onzin, al dat gezeur over performance en uitstraling etc. Als ik een band live ga ervaren, is dat omdat ik wil beleven hoe ze muziek maken en het publiek daarin meenemen. Dat is geen kwestie van danspasjes, ingestudeerde poses en al die K3-sh*t. Wel van oprecht, uit het hart muziek maken. Iemand die dat doet, is bijna vanzelf ook interessant om naar te kijken. Een dik jaar geleden had ik het geluk om in New York Louis Hayes te zien drummen, een jazzgigant van 74. Die man is echt niet met zijn podiumpresentatie bezig, maar het was een feest om hem heel op z'n gemak in de muziek te zien opgaan. Geen trucjes, wel jezelf helemaal durven geven.

Harald
1 maart 2011, 22:56
Wordt extra moeilijk omdat dat de climax van een nummer is, en dankzij onze drummer kán ik dan niet eens stilstaan.

Vraag hem dan gewoon om niet meer op je voeten te schieten, omdat je dan even niet KUNT dansen :seriousf:


;)

Dealer
3 maart 2011, 05:51
http://www.mtv.com/news/articles/1438389/nude-queens-stone-age-bassist-arrested-rio.jhtml

BAM zo doe je dat

Liquid_Metal
3 maart 2011, 10:48
http://www.youtube.com/watch?v=WX5waLWLOno&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=7fEnld6nXH8&feature=related

Geen groot Rammstein fan (ookal is m'n forumnaam naar een liedje vernoemd), maar damn, je zou er alleen om de show al heen gaan!

Maar de muzikanten zelf bewegen niet superveel. Dan kun je beter naar Rock 'n Roll kijken.
Bewegen tijdens spelen is idd enorm lastig en voor mij echt iets dat ik moet oefenen.

Harald
3 maart 2011, 12:05
En dan is het zo te zien ook nog een boy bandje dat het van uiterlijk moet hebben :soinnocent:

Maar wel ongelooflijk profi instelling, blijven lachen en zingen :cooler: Hij had ook kunnen terugslaan tenslotte :rockon:

http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Zanger-slaat-tand-uit-mond-bandlid/m1gz09lfhlfk

Liquid_Metal
3 maart 2011, 13:30
En dan is het zo te zien ook nog een boy bandje dat het van uiterlijk moet hebben :soinnocent:

Maar wel ongelooflijk profi instelling, blijven lachen en zingen :cooler: Hij had ook kunnen terugslaan tenslotte :rockon:

http://www.zie.nl/video/opmerkelijk/Zanger-slaat-tand-uit-mond-bandlid/m1gz09lfhlfk

Ja probeer dan maar eens door te gaan. Een snaar breken op een gitaar met Floyd Rose is nogal ondragelijk, maar ik denk niet dat ik met de pijn van een verloren tand verder zou kunnen spelen/zingen.
Overigens is er een filmpje, ik geloof van Killswitch Engage, waarbij de bassist het headstock van z'n bas tegen het achterhoofd van de zanger aan slingert. En de zanger gaat vrolijk door :rockon:.

interessander
3 maart 2011, 13:44
Ik zeg dan weer: als ik wat leuks wil zien, ga ik wel naar een striptent en niet naar vijf lelijke zwetende mannen kijken :sssh:

Serieus: ik heb mijn buik best wel vol van die talentenjacht-onzin, al dat gezeur over performance en uitstraling etc. Als ik een band live ga ervaren, is dat omdat ik wil beleven hoe ze muziek maken en het publiek daarin meenemen. Dat is geen kwestie van danspasjes, ingestudeerde poses en al die K3-sh*t. Wel van oprecht, uit het hart muziek maken. Iemand die dat doet, is bijna vanzelf ook interessant om naar te kijken. Een dik jaar geleden had ik het geluk om in New York Louis Hayes te zien drummen, een jazzgigant van 74. Die man is echt niet met zijn podiumpresentatie bezig, maar het was een feest om hem heel op z'n gemak in de muziek te zien opgaan. Geen trucjes, wel jezelf helemaal durven geven.

Een drummer die los gaat is live altijd leuk om naar te kijken, ik vond het bijvoorbeeld prachtig om Han Bennink vorige jaar met Mike Patton te zien op het Holland Festival.

TDZH
4 maart 2011, 01:00
Die filmpjes van Buddy Guy zijn echt geweldig.

Dit kan ook nog natuurlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=dv1bM0pp_o4

Blijft ook mooi.

Bijl
4 maart 2011, 04:06
Ja probeer dan maar eens door te gaan. Een snaar breken op een gitaar met Floyd Rose is nogal ondragelijk, maar ik denk niet dat ik met de pijn van een verloren tand verder zou kunnen spelen/zingen.
Overigens is er een filmpje, ik geloof van Killswitch Engage, waarbij de bassist het headstock van z'n bas tegen het achterhoofd van de zanger aan slingert. En de zanger gaat vrolijk door :rockon:.

Die van Killswitch ken ik niet, maar deze is legendarisch:

http://www.youtube.com/watch?v=mnl6QHd-G28

Gelukkig kan je met een gebroken oogkas nog steeds zingen, no problemo.

Liquid_Metal
4 maart 2011, 12:49
Die filmpjes van Buddy Guy zijn echt geweldig.

Dit kan ook nog natuurlijk:
http://www.youtube.com/watch?v=dv1bM0pp_o4

Blijft ook mooi.

Wauw.


Die van Killswitch ken ik niet, maar deze is legendarisch:

http://www.youtube.com/watch?v=mnl6QHd-G28

Gelukkig kan je met een gebroken oogkas nog steeds zingen, no problemo.

Dat ziet er flink pijnlijk uit. En de gitarist snapt niet waar z'n gitaar blijft :P.

nickofzo
14 maart 2011, 20:21
durf ook eens in de spiegel te kijken zoals een tienermeisje met de haarborstel:punk:

Tho
17 maart 2011, 11:57
Ik masturbeer op het podium en spuit keihard over m'n bandleden heen

interessander
17 maart 2011, 12:06
Speel je in Gwar?

Liquid_Metal
17 maart 2011, 13:46
Of Rammstein.