PDA

View Full Version : Toon generator



Franc
27 juli 2008, 10:16
Hoi mensen,

Ik heb een beetje een maf probleem.
Normaal gesproken gebruik ik een laptop om mijn amps mee door te meten.
Een USB scope en een stukje software als toongenerator.
Dat ging eigenlijk altijd goed tot een paar dagen geleden.
Ik had het signaal afgesteld op een sinus van 1kHz van 100mV en prik het in de input van een amp.
Op dat moment hoor ik een kraakje en komt er rook onder het toetsenbord van de laptop vandaan :???:
Ik kijk nog even heel stom naar het scherm van de laptop en *poef*.
Uit.
Laptop overleden.
Rond de hoofdtelefoonuitgang op het moederbord zwarte verkoolde stukken.

Het stomme is dat ik me op geen enkele manier kan voorstellen wat hier nou gebeurd is. Je hebt gewoon een piepje op de uitgang van de laptop en dat gaat de versterker in.
Ik heb gemeten op rare hoge spanningen op de inputs van de amp, maar niets (zou ook vreemd zijn).

Het kan stom toeval zijn, maar voor ik nog een laptop op deze manier rooster zou ik een beveiliging in willen bouwen in de kabel van laptop naar amp.
Hoe zou ik dat aanpakken?
Een zekering ertussen misschien, maar ik weet niet of dat voldoende zal zijn en het is niet iets dat je ff uitprobeert :satisfie:

Suggesties?

bass blom
27 juli 2008, 10:26
kan het zijn dat beide dingen op een verschillende groep zitten?
ik heb ook wel eens hier of daar flinke schokken gekregen van audiokabels waarmee in apparaten aan elkaar aansloot die de spanning van verschillende groepen kregen.
heb dat bij mijn zwager zelfs eens gemeten en daar kwamen we dacht ik aan een 50 volt. (of nog meer)
dat vind een laptop koptelefoon aansluiting inderdaad niet fijn :chicken:

birt
27 juli 2008, 12:14
gewoon zo een mini toongeneratortje van velleman of iets dergelijks gebruiken. dat is veiliger.

of zelf eentje maken... zie Geofex.com (simple sinewave generator of iets dergelijks is daar te vinden)

Franc
27 juli 2008, 14:15
Ja, ik kan natuurlijk een toongenerator gaan kopen maar ja, wat is het nou helemaal. Een piepje met een bepaalde frequentie. Mag voor de gemiddelde computer toch geen probleem zijn....

birt
27 juli 2008, 14:41
dat toontje weergeven is geen probleem nee. maar als er iets mis gaat is wel je computer eraan ipv een stom klein toongeneratortje

Frits van Mourik
27 juli 2008, 15:52
(power)diodes antiparallel over je output:

http://www.studiohetpand.nl/pics/diodes.png

succes,

Franc
27 juli 2008, 16:02
Frits, kun je daar nog wat over uitwijden??

birt
27 juli 2008, 16:15
als de spanning te hoog is gaan de diodes geleiden. een limiter dus

B_2_the_a
27 juli 2008, 16:17
was het niet een piekstroom in de usb port?

dat gebeurd nog wel eens...
(heb het gehad met m'n usb->midi kabel waar de midi kant niet een keyboard zat)

guitarnijboer
27 juli 2008, 16:25
Als je dit aan de uitgang van je toongenerator (computer) hangt kan er nooit een spanning hoger dan 1,5 - 1,8V terug je computer in, omdat die kortgesloten wordt. Je wisselspanning van 100mV kan er wel gewoon door natuurlijk. Je ziet dit ook wel eens aan de ingang van versterkers zitten.

Ik vraag me alleen af of dit het probleem zal oplossen. Wellicht zit de fout in je USB probe. Je meet immers met de zelfde computer die je ook gebruikt als toongenerator. Als die probe (ik weet niet of het kan ik ken die dingen verder niet) door een fout gelijkspanning op de USB aansluiting zet als jij meet aan de anode van een eindbuis, dan zou er een stroom gaan lopen via de geluidskaart terug naar de versterker (omdat de geluidskaart immers aan de massa van de ingang van de versterker hangt.)

Ik weet niet of het kan, ik ken die USB probes niet, maar je computer gebruiken voor zowel meten als toongenerator lijkt me niet verstandig omdat je een gesloten circuit zou kunnen krijgen.

Frits van Mourik
28 juli 2008, 00:14
Frits, kun je daar nog wat over uitwijden??

Hadie Franc,

Richard heeft het hierboven al prima uitgelegd.

Toch zou ook ik je 'n aparte "toonfiets" aanraden.
Op Marktplaats vind je er genoeg voor een paar €-joeten...

Franc
28 juli 2008, 07:39
Ik zal marktplaats eens in de gaten houden, het is waarschijnlijk beter een losse toongenerator te hebben.

Overigens had ik nog niets met USB gedaan. Dat is alleen de scope en die had ik nog niet aangesloten.

Dirk_Hendrik
28 juli 2008, 08:31
Ik zal marktplaats eens in de gaten houden, het is waarschijnlijk beter een losse toongenerator te hebben.

Of het "beter" is weet ik niet. Op het moment dat je een stuk software je signalen gaat laten maken is de volgende stap dat je er alternatieve golfvormen uit laat komen, asymmetrie, bursts, etc etc. Dat kan op de betere toonfiets ook maar is meteen een stuk duurder.

Voordeel is wel dat een "echte" toonfiets meestal hogere frequenties kan genereren dan een geluidskaart. En vlotter bedient.

Franc
28 juli 2008, 08:37
Daarom deed ik het ook eigenlijk altijd met mn laptop, voordelig en flexibel.

Ik heb hem zelfs een tijdje als muziekinstallatie gebruikt voor onder het werken.
Laptop in een JMP 2203 en met een beetje afregelen je MP3tjes afspelen :D

Ook nooit problemen mee gehad eigenlijk.

Chris Winsemius
28 juli 2008, 12:47
Alles in 'n laptop is natuurlijk makkelijk maar qua galvanische scheiding is het dus 'n risico.

Op marktplaats kun je tegen zeer redelijke prijzen toonfietsen, stevige scopen/etc. vinden. Ben wel blij dat ik 'n goeie/stevige Fluke DMM heb, tot nu toe niet kaduuk kunnen krijgen en binnen no-time terugverdiend puur alléén omdat ik niet om de paar maanden weer 'n (goedkopere) DMM moet gaan halen. Tig keer goedkoop is uiteindelijk duurder dan 1 x minder goedkoop maar wel blijvend, so to say.

Franc
29 juli 2008, 11:35
Iemand een idee wat een eenvoudige toongenerator mag kosten?

ponq
29 juli 2008, 11:42
Ik heb een zeer simpele zelf toon-generator zelf gebouwd met dit schema:

http://www.aronnelson.com/gallery/main.php/v/STMs-Circuit-Ideas/Quick+and+Dirty+Audio+Oscillator.PNG.html

Levert een voor mij bruikbare sinus-golf (rond 1kHz) met regelbare amplitude (van weinig mV tot 1.5V geloof ik).