PDA

View Full Version : Jojanneke's Les Paul



joonepoon
26 juli 2008, 22:57
Veel mensen zullen het erg standaard vinden, maar ik heb dus een tijdje geleden besloten om een Les Paul te bouwen:-) Ik ga dit met mijn opa doen(: Mijn opa en ik hebben namelijk ongeveer 10 jaar geleden ook een gitaar gebouwd!:D Hier post ik met de tijd wel een plaatje van, het was een soort van flying V, met klankgat, spijkers inplaats van topkam, touwsnaren(: maargoed, daarom heb ik deze topic niet opgezet(:

Sorry voor de introductie, maar ik moest het d'r gewoon bijzetten(:
het idee is dus een Les Paul!:) het hout heb ik een tijdje geleden al gekocht in arnhem ( een flink eind weg vanuit den helder.. maar mijn vader wilde liever naar arnhem dan naar amsterdam of texel:')) En de hardware is of al binnen, of onderweg!(:
Body: Mahony Honduras
Hals: Mahony Honduras
Top: repen van Makoré en Maple, ik weet alleen nog niet of het birdseye of flamed wordt(: heb het iig beide thuisliggen
Fretboard: Rosewood
Elementen: Gibson Burstbucker pro Alcino 5(:
Inlays: Vogeltjes!
Tuners: Schaller Lock Tuners
Tailpiece+Brug: Bigsby B70 set(:
Topkam: Graphtech Nut

Ben ik verder nog wat vergeten?(:

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/GITAAAR_edited-1.jpg
Dit is ongeveer het idee, maar dan met een Bigsby Tailpiece d'r op, de lichte strepen moeten eigenlijk nog iets dunner, zodat alles in zijn geheel nét iets breder is dan de hals bij de body!(:

De eerste foto's volgen zo snel mogelijk(:
xx

MattellicA
26 juli 2008, 23:10
Velly naais! (: (: (: en natuurlijk :')) :satisfie:

bass blom
26 juli 2008, 23:10
leuk juist die intro!

succes ermee.

Gearjunkie
26 juli 2008, 23:32
Je zou gaan wensen dat dit forum tevens voor dating bedoeld bedoeld is.... ;)

Geweldig project!!!

barno
26 juli 2008, 23:45
mooi project, samen met opa: nice

dikke plus voor de bigsby, het meest sexy attribuut dat er bestaat voor een gitaar

succes

Saf
27 juli 2008, 03:43
Ben benieuwd ziet er erg intressant uit.

no 1 hops
27 juli 2008, 09:14
beide veel succes met dit project, het idee ziet er ieder geval al mooi uit.

joonepoon
27 juli 2008, 09:43
bedankt voor jullie reacties!(:

@Bass Blom: ik had juist nog wel veeeel langer over niets kunnen doorpraten;)
@barno: Ik heb lang lopen twijfelen over de bigsby juist! Ik was eerst bang dat het te druk zou worden, dé reden dat ik geen slagplaat neem;) En daarna wist ik niet of het in mijn budget paste! ik wilde eerst namelijk een B7, maar ik las op internet dat d'r vrij weinig verschillen zijn (: Of heb ik dat fout?._.
@gearjunkie: hahaha!:P foei!;-)

Ik weet niet of het bouwproces erg snel zou gaan, ik zit natuurlijk met mijn baantje, mijn opa werkt bij een neef.. Dus datums prikken om aan de gitaar te werken gaat nu erg langzaam! maar zodra school weer begint gaat het waarschijnlijk weer sneller!;-) Vanavond volgt een update :cooler:

barno
27 juli 2008, 10:28
Bigsby op LP: belangrijk dat je juiste type kiest ifv gitaarvorm. LP is arched thin body, B7 dus, maar B70 (de goedkopere "licenced" versie) schijnt ook goed te zijn.

Javaca
27 juli 2008, 12:15
Ben wel benieuwd naar die gitaar van je opa... Pics!!!


Mooi project verder

joonepoon
28 juli 2008, 14:28
Hier enkele onderdelen die ik al binnen heb(= Ik denk dat het onzin is om d'r bij te zetten wat het precies is... nietwaar? ; )

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/Inlayscopy.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/Humbuckers.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/Fretboard.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/Bigsby.jpg

Hopelijk zijn de afbeeldingen niet al te groot!=P

Verder volgt d'r zometeen nog een post met wat foto's van de eerste bouw-werkzaamheden!; ) Hope you like it!

xJojo

barno
28 juli 2008, 14:33
wat zijn die twee blinkende dingen in de doosjes? :)

classy candy.

Mr.Fingers
28 juli 2008, 14:47
Het verschil tussen de B7 & B70 zit 'm in de constructie. Een B70 is machinaal geproduceerd in Azië (Korea dacht ik), en heeft een kort lipje met 3 schroefgaten in. een B7 is met de hand gegoten, in de USA, en heeft een langer lipje met 4 schroefgaten. Het nadeel met die handgegoten dingen is dat "het soms een beetje schuin kan staan", maw: dat de uitlijning niet klopt. Je hebt er goed aan gedaan een B70 te kopen, die staan altijd recht (want machinaal vervaardigd)

Succes!!! Ik blijf dit volgen!

Toevallig een fotootje van je "vliegende V"? :D

Javaca
28 juli 2008, 14:53
Erg mooi spul op die foto's.


Waarom heb je voor een palissander toets gekozen? Waarom geen ebben?

barno
28 juli 2008, 14:55
Het verschil tussen de B7 & B70 zit 'm in de constructie. Een B70 is machinaal geproduceerd in Azië (Korea dacht ik), en heeft een kort lipje met 3 schroefgaten in. een B7 is met de hand gegoten, in de USA, en heeft een langer lipje met 4 schroefgaten. Het nadeel met die handgegoten dingen is dat "het soms een beetje schuin kan staan", maw: dat de uitlijning niet klopt. Je hebt er goed aan gedaan een B70 te kopen, die staan altijd recht (want machinaal vervaardigd)

Succes!!! Ik blijf dit volgen!

Toevallig een fotootje van je "vliegende V"? :D


fijn om weten, dat van die B70, dat die ook goed is. ik kan wel moeilijk geloven dat de B7 "met de hand" gegoten zou zijn

GibsUn
28 juli 2008, 15:19
zijn die witte dingen de inlays?
Zo van die Birdie-PRS inlays.. ?

Want anders zie ik het niet :P
en op je kiskae(?) afbeelding zijn het gewoon trapezia.

Mooi project btw

bass blom
28 juli 2008, 15:32
zijn die witte dingen de inlays?
Zo van die Birdie-PRS inlays.. ?

Want anders zie ik het niet :P
en op je kiskae(?) afbeelding zijn het gewoon trapezia.

Mooi project btw

het is ook te warm om ff de eerste post te lezen he? :D

joonepoon
28 juli 2008, 15:50
Dit is de befaamde gitaar van multiplex die ik met mijn opa gemaakt heb toen ik 6 was(=
Let goed op de details in het schilderwerk[heb ik geschilderd toen ik 6 was!!:cooler:
de foto is gemaakt met mijn mobiel, dus zal kwalitatief wat minder zijn; )
http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0291.jpg

En verder even antwoord op de vragen:)
@Barno: Ze zijn mooi he?^^
Ik zat te twijfelen tussen de Pro alcino 5, of de andere burstbuckers(=
ik dénk dat ik qua geluid wel de juiste keuze heb gemaakt(:
@Mr.Fingers: Dus eigenlijk is de goedkoopste van de 2 [de B7 en de B70] ook nog eens het beste?(:
Ik ben nu echt blij dat ik voor de B70 ben gegaan!^^
@Javaca: Ik heb geen idee(: deze vond ik op tonefactory, ik had veel positiefs gehoord over Rosewood, en hij had de juiste scale(:
ik kan altijd nog een andere kopen;-)
denk jij dat eenandere veel beter is dan?
En wat zijn de voordelen van Ebben tegenover Rosewood?
@GibsUn: Jaa, hele mooie Birdie inlays!(: echt iets voor mij!;-)
Bij kisekae kon ik niets soortgelijks kiezen, dus ging ik voor de simpele trapezia(:

Verder nog bedankt voor de reacties!:D
Ik heb wat problemen met de camera[hij is leeg en wil de sd kaart niet uitwerpen:P]
dus de foto's komen iets later(=

Javaca
28 juli 2008, 16:01
@Javaca: Ik heb geen idee(: deze vond ik op tonefactory, ik had veel positiefs gehoord over Rosewood, en hij had de juiste scale(:
ik kan altijd nog een andere kopen;-)
denk jij dat eenandere veel beter is dan?
En wat zijn de voordelen van Ebben tegenover Rosewood?

Ebben is wat duurzamer, harder en heeft een iets andere klank.
Op zich maakt het elkaar niet zo heel veel. Bij LP's wordt een ebben toets volgens mij gebruikt op customs?

Weet niet precies hoe het zit met het inleggen van parelmoer in palissander, maar in ebben zijn de randen vrij mooi weg te werken (vijlsel en lijm).

GibsUn
28 juli 2008, 16:02
het is ook te warm om ff de eerste post te lezen he? :D

hehe.. :satisfie:






:chicken:

barno
28 juli 2008, 16:16
die V is supppper!

grotere foto aub

ebben oogt over het algemeen wat "sjieker" maar dat strookje palissander dat jij hebt, is heel mooi, ik zou dat gebruiken hoor.

Mr.Fingers
28 juli 2008, 16:23
@Barno: De B70 is seriegegoten, in metalen mallen (moderne techniek), de B7 is een "batchgegoten" (diecast), in zandmallen, en daar zitten nu eenmaal meer "fouten" in. Maar het is wel "vintage & echt".

@Joonepoon: Beter zou ik niet durven zeggen, de B7 ziet er beter uit, is zwaarder (betere sustain enzo), maar daar durven wel eens wat "onregelmatigheden" inzitten. De B70 is vrij consistent qua kwaliteit. Het enige "zwakke" punt is de veer die m'n daar gebruikt. Die is minder van kwaliteit, en kan soms de trekkracht van de snaren niet echt aan, met als gevolg het ontstemmen, deze kan je na verloop van tijd wel vervangen hoor, mocht het echt de pan uit swingen, door een USA exemplaar.

Georgy
28 juli 2008, 22:25
hey erg mooie hardware en ontwerp! ben benieuwd! succes ermee

gr

joonepoon
29 juli 2008, 20:17
Beter laat dan nooit!(: De eerste foto's van de bouw!


Eerst hebben we de body overgenomen op een stuk triplex(:
http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0276.jpg

Daarna heb ik de "mal" uitgezaagd, de rondingen bij de cutaway heeft mijn opa gedaan(: Aangezien het anders waarschijnlijk prutswerk zou worden!;-)
http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0277.jpg

Daarna hebben we de mal gebruikt om het ontwerp over te tekenen op mijn stuk honduras mahony!8D We hebben hem ruim genomen;-)
http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0278.jpg

En vervolgens het onvermijdelijke!(: We hebben hem uitgezaagd!
http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0279.jpg

Dat was het!;-) De rest van mijn hardware wordt vandaag op de post gedaan, dus komt morgen of overmorgen binnen!;-)

x

pueblo
29 juli 2008, 20:20
ziet er al een zeer goed begin uit :satisfie:

joonepoon
29 juli 2008, 21:23
Haha!^^ dankje!:D Mijn opa legt alles echt supergoed uit enzo!:) Geeft me echt de kans om dingen zelf te doen[vandaar dat we een extra plank hebben staan.. een tafelblad, waarin ik alles zelf nog een keer doe!:)] de body heeft hij grotendeels zelf gedaan!(: Maakt dat mij lui? of gewoon voorzichtig?;)xx

bass blom
29 juli 2008, 21:42
superstoer hoor! ben zeer benieuwd :p

Saf
29 juli 2008, 23:46
als je alles zelf ook nog een keer doet uit dat tafelblad heb je strakje tweegitaren helemaal de shit. Zit er goed uit.

oknarb180
30 juli 2008, 00:06
Hey,

Leuk om te zien hoe je bezig mbent met het leren bouwen van een gitaar. Zo te zien een goede voorbereiding.

Misschien een stomme vraag van mij, maar ik ben niet zo van de bigsby's, maar heb je hier nu ook een neck-angle voor nodig?

vr.gr.

Branko

Orpheo
30 juli 2008, 12:59
leuk ding! ik wil een opmerking maken: vergeet niet dat de pickups die op de mal afgetekend zijn, p90's zijn, en niet humbuckers.

pueblo
30 juli 2008, 14:55
Hey,

Leuk om te zien hoe je bezig mbent met het leren bouwen van een gitaar. Zo te zien een goede voorbereiding.

Misschien een stomme vraag van mij, maar ik ben niet zo van de bigsby's, maar heb je hier nu ook een neck-angle voor nodig?

vr.gr.

Branko
niet altijd denk ik, je hebt er ook voor op een tele
maar de rest is meestal met een tom brug en dus met een angled neck

joonepoon
30 juli 2008, 20:42
Dit tafelblad is echt slecht hoor!;) ik denk dat als je d'r echt een gitaar van zou maken, het naar ********* zou klinken(Bij de sterretjes had ik een vreemd woord ingevuld(: maar ik vond het niet zo gepast; )) Dus we gooien alle stukken na verloop van tijd weg denk ik(: of het gaat de kachel in!; ) het is een soort geperst hout met een fineerlaagje d'r over heen.. Dus de moeite niet waard denk!; )

Maargoed! Ik heb dus vandaag de rest van mijn hardware binnengekregen, dus daar maak ik morgen we wat foto's van, en plaats ze hier!(: Misschien post ik dan ook wat foto's van de verdere bouwwerkzaamheden!(: Vrijdag ga ik trouwens weer aan de slag met mijn opa!8D
En verder:
@oknarb180 & Pueblo: bedankt voor de vraag en bedankt voor het antwoord!(: ik had daar zelf nog niet zo bij stilgestaan!(: ging d'r namelijk vanuit dat ik een angle nodig had! Dus wel goed dat jullie het even ter spraken brachten!:)

@Orpheo: Heel erg bedankt dat je me d'r op wijst!(: Ik heb de bouwtekening van charlotte gekocht, en die heeft me d'r vanaf het begin op gewezen!

En dan toch nog een vraagje(: De neck-angle.. Ik heb verschillende manieren gezien hoe je het kan doen, maar welke is nou de beste? We hebben niet echt alle gereedschap die mensen zoals Charlotte hebben, maar toch wel redelijk wat!(: alvast bedankt!^^xx

joonepoon
1 augustus 2008, 22:23
Een update!
De bouwwerkzaamheden zijn gevorderd, dit zijn nog foto's van de vorige keer!; ) We hebben vorige keer afgetekend waar de gaten moesten komen en deze uitgevreesd. We waren alleen nog neit echt aan de "cavity" toegekomen! Omdat ons freesje niet diep genoeg kon, hebben we op de plek van de toggleswitch eerst een gat geboord, zodat we aan de andere kant op exact dezelfde plaats konden frezen! en met resultaat!:cooler: Hij het lijkt net alsof hij aan 1 stuk door gefreesd is! verder wijzen de foto's zichzelf!; )
De twee bovenste foto's zijn aan de kleine kant omdat ze met mijn mobiel gemaakt zijn(:

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0289.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SP_A0290.jpg

http://i105.photobucket.com/albums/m207/tokits/SV100457.jpg

xx

yalexw
2 augustus 2008, 11:32
Ziet er netjes uit veel succes verder. :)

joonepoon
2 augustus 2008, 22:19
Dankjeee!:) Mijn top bestaat dus, zoals in mijn eerste post te zien is, uit verschillende plankjes:) iemand idee hoe ik die het beste kan verlijmen? alles tegelijk, fo stuk voor stuk en dan laten drogen?xx

joonepoon
3 augustus 2008, 20:43
Iemand?:dontgeti:

barno
3 augustus 2008, 21:20
als je alles goed haaks hebt gezaagd, zie ik niet in waarom je het niet in één keer zou mogen doen. maar mss spreekt iemand me hierna tegen met valabele argumenten.

DaanW
3 augustus 2008, 21:33
Ik denk dat per stuk lijmen een stuk makkelijker gaat

Luke-wannabe
3 augustus 2008, 21:55
Is het niet het makkelijkst om zeg maar 2-3 centimeter van de body af te schaven, en dan die top er weer in het zelfde formaat op lijmen (2-3 centimeter dus, ik weet niet hoe diep zo'n carve is) en dan dat te carven?

Gaaf project btw!

Orpheo
3 augustus 2008, 23:47
alle planken vlakken, en dan aan elkaar lijmen tot 't een grote plank is, en dat op de back lijmen, gelijk frezen, en dan carven.