PDA

View Full Version : Afstellen gitaar + elementen plaatsen



thekid
26 juli 2008, 10:46
Hey


Ik heb mijn seymour duncans ontvangen. Nu wil ik ze er in solderen zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden bv. oververhitting. Ik heb een soldeerbout van 80w is dit voldoende? En kan ik de gibson lp tijdens het instaleren volledig onbesnaard laten of gaat dan de hals krom gaan. En dan nog dit hij moet ook gans afgestelt worden zou ik dit zelf proberen door mss eerst te oefenen op een oude gitaar of toch maar beter inleveren bij een gitaarzaak (er moet ook aanslag verwijderd worden action afstellen eigenlijk een groot onderhoud)

macwilliams
26 juli 2008, 10:55
25 wat soldeerbout zou ik doen, 80 is wel heel erg warm hoor.
Ik gebruik voor dit werk een 15 watter om de warmte ook de tijd te geven zich netjes door het materiaal te verdelen.

snaarplukker
26 juli 2008, 12:44
Maakt niet uit wat de wattage van je bout is. Je moet tenslotte aan het smelttemperatuur (ca.250C) van de soldeertin komen. Met 80W zal je eerder klaar zijn dan met 15W.
Je mag best alle snaren er af halen en de hals zal best van hol naar bol gaan staan. Dat kan geen kwaad want als je de snaren er weer opzet trekt het toch weer terug. Aanslag kan je ook zelf verwijderen met een doek oppoetsen en hardnekkig aanslag met staalwol wegpoetsen.
Je kan zelf je gitaar afstellen. Een duidelijke handleiding is hier (http://www.donhofstee.nl/?Overzicht) te vinden.

Cees

Speulert
26 juli 2008, 13:39
ben het hier niet mee eens. Anders waarom zouden ze nog bouten van 15 of zelfs minder verkopen. Minder wattage betekend dus een langere tijd nodig hebben. de warmte dringt wel beter door in het te solderen ding en de tin hecht beter. Daarom voor dit klusje beter geen 80 watt

Ehm dat maakt niks uit de bouten bereiken beiden de smelttemperatuur.Bij hele grote solderingen kan een laag wattage gewoon te weinig vermogen leveren om op temperatuur te blijven dan word er gekozen voor een zwaardere bout.

maar dat beter hechten verhaal gaat hooguit alleen op als je zowiezo al een foute soldeer techniek toepast. Als je gewoon eerst netjes zoals het hoort alle delen goed vertind voordat je gaat solderen,maakt het niet uit of je nou een 80 of een 25 watter gebruikt.

snaarplukker
26 juli 2008, 13:49
Een soldeerbout van 15W is aan te raden als je fijn-elecronica op printplaatjes gaat solderen. Voor het solderen van een draadje op een lipje van een potmeter kan de topicstarter zijn 80W bout gebruiken en hoeft hij voor dit klusje geen andere bout te kopen.

Cees

macwilliams
26 juli 2008, 13:54
Ehm dat maakt niks uit de bouten bereiken beiden de smelttemperatuur.Bij hele grote solderingen kan een laag wattage gewoon te weinig vermogen leveren om op temperatuur te blijven dan word er gekozen voor een zwaardere bout.

maar dat beter hechten verhaal gaat hooguit alleen op als je zowiezo al een foute soldeer techniek toepast. Als je gewoon eerst netjes zoals het hoort alle delen goed vertind voordat je gaat solderen,maakt het niet uit of je nou een 80 of een 25 watter gebruikt.

Tjah, da's ook weer waar. Toch verkies ik de 15 watter boven de 80 watter bij dit soort klusjes.

thekid
26 juli 2008, 15:27
Ik dacht dat zwaardere bouten sneller de klus geklaard ziouden hebben zodat ik niet te lang met een bout op de potmeters ofzo moet blijven en eventueel daarmee schade aan te richten.


met wat kan je de gitaar body zelf het beste kuisen moet ik er speciale olies voor gan kopen of zijn er huismiddeltjes die best werken. en het fretboard zlef heeft nogal veel aanslag moet dat met vochtig of droog staalwol en moet ik die achteraf nog met iets insmeren

Mr.Fingers
26 juli 2008, 15:29
Ik gebruik "Gibson Freboard Conditioner" voor m'n toetsen, is beter als de dunlop cintroenolie (kost iets van een 4.5€ voor een flesje). Je hebt een setje van 3:

http://www.grguitars.com/polish_gibson%203%20pk.jpg
(hi gloss polish, string cleaner, fretboard conditioner), en die doen hun werk erg goed