PDA

View Full Version : mierenneuken over de kleinste dingen maar wat voor kabel heb je dan eigenlijk????



Pagina's : 1 [2]

Chris Winsemius
28 juli 2008, 18:33
Zullen we dan maar eens een kabel omdraai meeting organiseren?

Yep! :)

Zonder dollen: volgens mij met gitaarkabels al 'n keer in MelodyLine gebeurd, speakerkabel 'n keer hier met Tristan.

OT:
Iedere kabel geeft 'n bepaalde kleuring. Soms kan 'n zgn. minderwaardige kabel (voorbeeld: krulsnoer voor wat demping hoog icm. 'n brighte Strat, brighte Marshall en brighte speakers à la Hendrix) en soms wil je 'n zo "analitisch mogelijke" kabel gebruiken. Ik ken zelfs wat mensen die per set (amp/gitaar/etc.) 'n specifieke kabel uitzoeken.

Meten: leuk en aardig maar bij gitaarSPELEN speelt de faktor "feel" (hoe reageert je gear als JIJ 'n snaar aanraakt) ontzettend mee, vaak is dat zelfs de belangrijkste factor voor de speler. Op dit moment kennen we 'n aantal grootheden om geluid "technisch uit te leggen" (gaap :)) maar bepaalde factoren die we nu niet kunnen meten maar wel kunnen ervaren zullen misschien in de toekomst ooit 'n keer 'n natuurkundige aanduiding krijgen.

Vergis je niet: tot zo'n 5 eeuwen terug was de aarde gewoon plat, tegenwoordig schijnt het 'n bol te zijn :D

macwilliams
28 juli 2008, 18:39
Better safe than sorry, en om nou een Proel kabeltje te gebruiken, als m'n amp+kast 3000 euro hebben gekost...

Dan vind ik 1% van de totaalprijs voor een kwaliteits-speakerkabel geen overdreven uitgave...


Hieronder vind je een quote van han die verwijst naar een link die weer geplaatst is door mitch. Dit zijn de zelfde kabels als monster kabels i.i.g met dezelfde eigenschappen. Ik ga binnenkort wat van die kabels bestellen en zet daar mijn eigen pluggen aan. Heel haaks en heel plat.

Wat denk je daar van dan?


http://site.elevation-music.com/cable/guerrilla_black_red.jpg

Dit kabeltje uit de link van Mitch kost $9.25, dat is €5.90.

Speeddemon
28 juli 2008, 18:49
Noem eens wat specs.

Diameter kleiner dan 0,20mm2 begin ik niet aan, en een capaciteit van boven de 100pF per meter mag ook zo de prullebak in. Daarbij Chris, en dat weet je zelf ook (ik kan me nog een discussie over output trafo's herinneren, van goeie, en hele dure, net-iets-betere...), wat is de fysieke degelijkheid van een kabeltje van 5 euro?

Mijn Monster cables (en nogmaals, Monster is niet de holy grail voor me) gaan al weer een jaartje of 3 à 4 mee zonder gezeik. Ik heb vroeger met een betaalbare Klotz kabel (destijds 27 gulden voor 6 meter) ook iets van 5 jaar gedaan (let wel, gegoten pluggen) voordat ie enigzins moeilijk begon te doen.

Daarna ben ik ook zeer tevreden met m'n Tasker kabels. Ik kan me nog goed herinneren toen ik een nieuwe kabel wilde, nadat m'n Poolse fluo-gifgroene "Viper" kabel 'uitgesidderd was', ik naar Dijkmans in Breda ging.

Daar hadden ze Cordials; à +/- 17 euro voor 6 meter en daarnaast hingen 'handgesoldeerde' Tasker kabels in een lelijk plastic zakje voor dezelfde prijs. Wel met betere Neutrik pluggen, dus ik ben toen voor die Tasker gegaan.

Nu tellen we met z'n allen volgens mij makkelijk 15 à 20 euro neer voor 6 meter kabel. Waarom wordt iemand die 30 euro uitgeeft aan een kabel dan al half voor gek verklaard?
Nogmaals, VDH en zo vind ik ook onzin; ik ga geen 100+ euro's betalen voor een kabel... sterker nog, ook geen 60 of 70 euro. Maar 30-40 euro voor een 'gigging' kabel met een Neutrik Silent plug vind ik persoonlijk te rechtvaardigen.

rjong999
28 juli 2008, 18:54
kweenie of iemand dit artikel al eens gezien had ?

http://best-tronics.com/guitar-cable/pdf/TQREPORT-%20EA.pdf

Daar staat denk ik wel zo'n beetje alles in wat er over kabels te weten valt, het bevestigd (uiteraard) wat Chris hierboven al zei.

Speeddemon
28 juli 2008, 19:13
kweenie of iemand dit artikel al eens gezien had ?

http://best-tronics.com/guitar-cable/pdf/TQREPORT-%20EA.pdf

Daar staat denk ik wel zo'n beetje alles in wat er over kabels te weten valt, het bevestigd (uiteraard) wat Chris hierboven al zei.
Volgens mij niet.
Sterker nog, als je het stuk van de 4 soorten Companies leest op pagina 12, wordt IK extra in mijn keuze voor Klotz gesterkt;

Quote:
"I suppose there is a 4th
category as well that deserves attention. These guys don’t
really try to break any new ground — they just stick with
commonly accepted design principles and engineer them
‘into the ground’ by using very good materials and exceptional
quality control. These companies make good sounding
cable for the money... ... Companies like this
include Canare, Mogami, Belden and Klotz."

Mijn Nady draadloos-zender heeft Mogami, een aantal van m'n patchkabels (ik heb ook George L's en Taskers) zijn van Canare en m'n mic-kabels (van m'n homestudio) zijn allemaal Belden, op 1 Feedback-kabel "Quantum" ofzo na.

macwilliams
28 juli 2008, 19:26
Better safe than sorry, en om nou een Proel kabeltje te gebruiken, als m'n amp+kast 3000 euro hebben gekost...

Dan vind ik 1% van de totaalprijs voor een kwaliteits-speakerkabel geen overdreven uitgave...

Nou heb ik op monster cable ge googled maar ik kan niet echt relevante info vinden qua prijzen. Waar haal jij je kabel vandaan?

Speeddemon
28 juli 2008, 19:36
Nou heb ik op monster cable ge googled maar ik kan niet echt relevante info vinden qua prijzen. Waar haal jij je kabel vandaan?
nee, m'n speakerkabel kwam van Lavacable.com

Ik heb een Kimber 4VS kabel, die Mark op 'customlengte' van ongeveer 40cm heeft gemaakt, met 2 haakse pluggen. Incl. verzenden heeft ie me ongeveer 28 euro gekost (die 1% van 3000 euro).

Ik heb m'n 2e Monstercable van 4m op Ebaty gekocht voor ongeveer 30-35 euro.

Er is nu een veiling, waarin er zo eentje 25 euro kost incl. verzenden:

http://cgi.ebay.nl/MONSTER-ROCK-INSTRUMENT-GUITAR-BASS-CABLES-12-FT-CABLE_W0QQitemZ310070700595QQihZ021QQcategoryZ4707 5QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Han S
28 juli 2008, 20:20
Je moet een gitaarsnoer en een speakerkabel echt los zien van elkaar. Een gitaar genereert een heel klein spanninkje en de input van de versterker is volgens mij op zijn laagst rond de 50 kOhm (Chris?). Er loopt dus over een gitaarsnoer dus hoegenaamd geen stroom en het enige wat zo'n snoer moet doen is het singaal dat van de gitaar komt zo netjes mogelijk en onaangetast naar de versterker brengen. Daarnaast moet het duurzaam zijn en het moet er goed uitzien, maar dat heeft niets met de signaaloverdracht te maken.

Een speakerkabel is geheel andere koek, sommige speakers zijn nominaal 4 Ohm, maar kunnen een dip hebben tot beneden 2 Ohm of zelfs beneden 1 Ohm bij een bepaalde frequentie. En als je nou een basversterker neerzet van 400 watt en je hangt daar zo'n speaker aan, dan kunnen er zeer hoge stromen over die kabel lopen. Het is dus belangrijk dat die kabel practisch geen weerstand heeft en het vermogen dus niet omzet in warmte. Plus een goede kabel zorgt er voor dat de versterker meer controle heeft over de speaker.

Een goede kabel van 2.5 mm² koop je voor €0.85 per meter bij de Gamma.

In de woning waar je momenteel verblijft zit in het electriciteitsnet installatiedraad van 2.5mm² en dat is in de meterkast gezekerd met 16 ampere, dat is 3680 watt. Dus kom nou niet met het verhaal dat zo'n draadje niet dik genoeg is.

rjong999
28 juli 2008, 20:23
Deze al gevonden ? http://www.guitarplayer.com/article/49-guitar-cables/apr-08/34729

Mijn Planet Waves kabel komt er redelijk af, maar er is (kennelijk) ruimte voor verbetering...misschien toch maar eens iets chiquers proberen

Speeddemon
28 juli 2008, 20:27
Dus kom nou niet met het verhaal dat zo'n draadje niet dik genoeg is.
Als dat tegen mij bedoeld was,
ik had het over de dikte van gitaarkabel.
Mijn persoonlijke ervaring (15 jaar als gitarist, 13 jaar in bandjes) is dat gitaarkabels met een kern die dunner is dan ongeveer 0,20mm2 vaak sneller stuk gaan bij intensief podiumgebruik.


Alleen ik vind het nogal vreemd dat ik 'aangevallen' wordt op mijn keuze voor Kimber speakerkabel, die ECHT NIET qua prijs in de belachelijke audiofiele hoek zit, Chris een stuk schrijft dat spotgoedkope kabel ook goed genoeg is, en Rjong999 hem wil onderschrijven met een artikel dat Chris juist TEGENSPREEKT! In dat artikel wordt namelijk WEL gezegd dat de "overdreven" dure kabels (van Companies Category '3' (dus EA, VDH, Cardas, etc.) echt beter zijn. En ja, zelfs de dure netsnoeren van EA zouden hoorbaar beter zijn.

Scheer mij aub niet over 1 kam met mensen die 150 euro aan een gitaarkabel of 70 euro aan een speakerkabel uitgeven... :angry:

Speeddemon
28 juli 2008, 20:33
Deze al gevonden ? http://www.guitarplayer.com/article/49-guitar-cables/apr-08/34729

Mijn Planet Waves kabel komt er redelijk af, maar er is (kennelijk) ruimte voor verbetering...misschien toch maar eens iets chiquers proberen

Klotz LaGrange
With its midrange zing and abundant low-end, the LaGrange is a muscular-sounding cable that melds clarity and string-to-string detail with an impressive punch.

La Grange it is. Let wel, de prijs die ik betaal is bekant de helft van wat ie in de USA kost.

Fijn i.i.g. te weten dat ik al de goeie kant aan 't opgaan was. (wel effe schrikken dat die Monster Rock cable een capaciteit van 42pF/ft heeft, dus dik over de 120pF/m. :(

En helemaal mooi om te zien hoe zij die VDH kabel beoordelen... een stuk matiger dan de Klotz LaGrange, maar wel 4x zo duur. :seriousf:

Dribbel_
28 juli 2008, 20:38
Is vast al gevraagt maar. Als je die monsterkabel dus hebt. Heb je er dan ook meerdere voor tussen je pedalen tuner amp enz ?

pannekoek
28 juli 2008, 20:42
Is vast al gevraagt maar. Als je die monsterkabel dus hebt. Heb je er dan ook meerdere voor tussen je pedalen tuner amp enz ?


meestal gebruik ik de monster thuis en dan heb ik geen effecten nodig heel af en toe sluit ik een wah aan en die word weer naar mijn amp gestuurd zonder monster kabel maar een standaard planet waves kabel.

maar meestal gebruik ik thuis ook geen wah en gaat mijn gitaar recht de amp in, met de band speel ik wel met 2-3 effecten maar dan hoor je het verschil toch niet echt met de takkeherrie die wij spelen :rockon:

Speeddemon
28 juli 2008, 20:58
Is vast al gevraagt maar. Als je die monsterkabel dus hebt. Heb je er dan ook meerdere voor tussen je pedalen tuner amp enz ?

Tijdens repetities met m'n bands heb ik maar een klein pedalboardje (Boss CE-2 MIJ Long-dash (*kuch*vintage-geneuzel*rochel*) - Boss GE-7 MIJ en een Ibanez DE7), welk dmv 2x 2m (of 2x 6m) Tasker kabel (Neutrik pluggen) in de fx-loop van m'n amp hangt.
In dat geval gebruik ik een Monster Rock of die brakke Boston kabel tussen gitaar en amp. Die Boston kabel gaat er dus uit (de pluggen bewaar ik weer wel), en daar komt dan een Klotz LaGrange voor in de plaats.

Thuis is het gitaar--->monster rock--->pedalboard (tussen pedalen een variëteit van Tasker, Canare en George L)--->planet waves met circuit breaker--->Roland JC-55 Jazz Chorus (m'n oefen-ampje).

Overigens, een andere reden dat ik diverse kabels extra heb, is pure luxe; per gitaarkoffer/tas een kabel, die er standaard in zit.

Han S
28 juli 2008, 21:07
Als dat tegen mij bedoeld was,
ik had het over de dikte van gitaarkabel.
Mijn persoonlijke ervaring (15 jaar als gitarist, 13 jaar in bandjes) is dat gitaarkabels met een kern die dunner is dan ongeveer 0,20mm2 vaak sneller stuk gaan bij intensief podiumgebruik.


Alleen ik vind het nogal vreemd dat ik 'aangevallen' wordt op mijn keuze voor Kimber speakerkabel, die ECHT NIET qua prijs in de belachelijke audiofiele hoek zit, Chris een stuk schrijft dat spotgoedkope kabel ook goed genoeg is, en Rjong999 hem wil onderschrijven met een artikel dat Chris juist TEGENSPREEKT! In dat artikel wordt namelijk WEL gezegd dat de "overdreven" dure kabels (van Companies Category '3' (dus EA, VDH, Cardas, etc.) echt beter zijn. En ja, zelfs de dure netsnoeren van EA zouden hoorbaar beter zijn.

Scheer mij aub niet over 1 kam met mensen die 150 euro aan een gitaarkabel of 70 euro aan een speakerkabel uitgeven... :angry:

Ik val je niet aan hoor en eigenlijk bedoelde ik het in het algemeen. Er wordt zo enorm veel beweerd op het gebied van kabels, wij noemen dat in hi fi kringen 'de kabelaars' die we dan onderscheiden in 'gelovigen en niet gelovigen', alsof het religie is.

We hebben al zo veel beweringen onderzocht maar ongeveer niets van al die verkooppraatjes zijn ooit bewezen. Een Amerikaan heeft een miljoen dollar uitgeloofd voor degene die in een dubbel blinde test het verschil kan aantonen tussen een exotische speakerkabel van een merk dat ik ff kwijt ben en een standaard kabeltje met dezelfde kerndikte.

Ik heb in de studio een vergelijk gehad met speakerkabels van normale dikten en kabels zo dik als een tuinslang of een scheepstros, maar niemand kon het verschil blind aantonen.

Ik noemde een Gamma speakerkabel, 2*2.5 mm², een kant koper en een kant verzilverd. Vijf en tachtig cent per meter, ik heb daar 80 meter van in gebruik en dat heb ik gekocht nadat ik het had vergeleken met vd Hul kabel van 10 euro de meter, waarbij ik geen enkel verschil kon horen.

Mephistocles
28 juli 2008, 21:13
Ik volg t topic niet echt maaruh... Als bijna iedereen een baggerkabel heeft, stel, iedereen heeft een planet wave of slechter, en een enkeling heeft een beter, wat maakt het dan uit wat voor kabel je hebt?

Kaboemba
28 juli 2008, 21:34
Ik volg t topic niet echt maaruh... Als bijna iedereen een baggerkabel heeft, stel, iedereen heeft een planet wave of slechter, en een enkeling heeft een beter, wat maakt het dan uit wat voor kabel je hebt?

Sorry, maar wat is dit nu voor vraag.
Ik kan er echt niks van maken.
Bedoel je nu dat het niks uitmaakt dat je kabel slecht omdat iedereen een slechte kabel heeft, nogal dom lijkt mij.

Als alle vrouwen lelijk zijn maar een enkeling heeft een mooie, wat maakt het dan nog uit wat je scoort. Zoiets ?

macwilliams
28 juli 2008, 21:41
Sorry, maar wat is dit nu voor vraag.
Ik kan er echt niks van maken.
Bedoel je nu dat het niks uitmaakt dat je kabel slecht omdat iedereen een slechte kabel heeft, nogal dom lijkt mij.

Als alle vrouwen lelijk zijn maar een enkeling heeft een mooie, wat maakt het dan nog uit wat je scoort. Zoiets ?

Met vrouwen is het als met geluid, na 20 biertjes allemaal hetzelfde. :D

Speeddemon
28 juli 2008, 21:49
Ik val je niet aan hoor en eigenlijk bedoelde ik het in het algemeen. Er wordt zo enorm veel beweerd op het gebied van kabels, wij noemen dat in hi fi kringen 'de kabelaars' die we dan onderscheiden in 'gelovigen en niet gelovigen', alsof het religie is.

We hebben al zo veel beweringen onderzocht maar ongeveer niets van al die verkooppraatjes zijn ooit bewezen. Een Amerikaan heeft een miljoen dollar uitgeloofd voor degene die in een dubbel blinde test het verschil kan aantonen tussen een exotische speakerkabel van een merk dat ik ff kwijt ben en een standaard kabeltje met dezelfde kerndikte.

Ik heb in de studio een vergelijk gehad met speakerkabels van normale dikten en kabels zo dik als een tuinslang of een scheepstros, maar niemand kon het verschil blind aantonen.

Ik noemde een Gamma speakerkabel, 2*2.5 mm², een kant koper en een kant verzilverd. Vijf en tachtig cent per meter, ik heb daar 80 meter van in gebruik en dat heb ik gekocht nadat ik het had vergeleken met vd Hul kabel van 10 euro de meter, waarbij ik geen enkel verschil kon horen.
Hey Han, ik denk dat jij mij ook ondertussen wel een beetje kent en dat ik regelmatig een korreltje zout mag leggen bij die audiofiele beweringen (remember the "IC tube oil"? :seriousf: )

Ik heb hier nog 2 zelfbouw studiomonitors staan, die ik af moet bouwen (passief gefilterd 2-weg, VIFA 1" silkdome tweeter en 6,5" driver) en daarvoor heb ik van m'n werk 2x 1m 2,5mm2 Tasker speakerkabel meegenomen. Ik ga daar ook niks exotisch tussen hangen...

Anyway, ik heb net een 4,5m Klotz LaGrange gekocht op Ebay (incl. verzenden 32 eurootjes) en ik krijg er van Karl (Audio_cables_express) nog een stukkie van 40cm losse LaGrange kabel bij, zodat ik die zelf aan m'n wireless-zender kan maken. Service bij die gast!

En om nog maar even aan te halen; in die Guitar cable test komt EA Melody er iets beter uit dan Klotz LaGrange en zijn ze even duur ($88 voor 15 foot).
In de praktijk is de EA minimaal 24 euro duurder! En dat ZONDER Silent Plug...

(op Ebay heb ik 'm gezien voor +/- 56 euro, gratis verzenden)

Dus prijs-technisch gezien... :rockon:

http://i21.ebayimg.com/02/i/000/e3/17/6b3e_1_sbl.JPG :cheerup:

rjong999
28 juli 2008, 22:41
Alleen ik vind het nogal vreemd dat ik 'aangevallen' wordt op mijn keuze voor Kimber speakerkabel, die ECHT NIET qua prijs in de belachelijke audiofiele hoek zit, Chris een stuk schrijft dat spotgoedkope kabel ook goed genoeg is, en Rjong999 hem wil onderschrijven met een artikel dat Chris juist TEGENSPREEKT! :Oh god, ik weer, hè ?

Maar laten we in hemelsnaam rustig blijven ! Ik ga wel zo'n klotskabel kopen dan. En als het niks is blijf ik er irritant lang over doorzeiken, OK ?

(en als het wel iets is hebben we het er niet meer over)

Speeddemon
29 juli 2008, 00:34
Rjong, ik wil je ook niet op de man spelen, maar als iemand iets raars of onwaars zegt, wil ik dat wel kunnen aankaarten.

Zoals ik het artikel heb gelezen, zowel het interview met Tony van EA als de EA kabel test (gitaarkabel, speakerkabel EN powerkabel) kwamen op mij over als: "je hebt prutkabels, je hebt kabels met dure marketing bullshit waarvoor je veel voor betaalt, maar nauwelijks beter zijn dan de prutkabels, je hebt ECHT goeie kabels waar je dan ook wel voor moet dokken, en je hebt nette, goede kabels, waar je je geen buil aan zult vallen en die ook niet de hoofdprijs vragen...

maar die ECHT goeie kabels zijn wel echt goed hoor..."

Ik heb het topic vanaf het begin gevolgd en ik kon me vinden in de volgende stellingen/bevindingen/meningen:
Pannekoek: Het is belachelijk te bezuinigen op kabels als je wel duizenden euro's aan je overige app. uitgeeft.
Drap/Mitch/en anderen: Goed is gewoon goed, en Pannekoek; je moet niet klakkeloos alle marketing-bullshit voor waar aannemen.
Han S: [theoretische uitleg + enkele praktijkvoorbeelden]

Als die test van Guitarplayer een beetje 'reliable' is, dan raad ik Pannekoek eens goed aan om naar die resultaten op de plaatjes te kijken (1 t/m 5 blokjes per onderdeel). Daaruit blijkt dat de enige ECHT goede Monster cable, de Studio Pro 1000 is. En laat die nou verrekkes duur zijn.
M'n Monster Rock cable komt er niet hondsberoerd vanaf, maar 't kan beter EN goedkoper.

Hoppatee; voor +/- 27 euro:
http://cgi.ebay.nl/6m-klotz-la-grange-guitar-lead-neutrik-nickel-jack_W0QQitemZ130224160510QQihZ003QQcategoryZ23783 QQrdZ1QQssPageNameZWD1VQQcmdZViewItemQQ_trksidZp16 38Q2em118Q2el1247

(nee, ik heb geen aandelen van Audio_cables_express ;) Ik help graag bedrijfjes, die goed spul voor een goede, eerlijke (zelfs goedkope) prijs leveren).

drap
29 juli 2008, 00:36
Dat Guitar Player is een gitaarblad, dat o.a. afhankelijk is van de inkomsten van advertenties. Ik ga niet meteen het artikel kraken, maar ik zou dit toch meenemen in de overweging om dit artikel betrouwbaar te vinden.

Over een kabeltestmeeting, ik ben helemaal voor! Als er zoiets georganiseerd wordt ben ik er waarschijnlijk wel bij.

Speeddemon
29 juli 2008, 00:58
Dat Guitar Player is een gitaarblad, dat o.a. afhankelijk is van de inkomsten van advertenties. Ik ga niet meteen het artikel kraken, maar ik zou dit toch meenemen in de overweging om dit artikel betrouwbaar te vinden.
.
Daar heb ik ook bij stil gestaan. Één van de eerste dingen die ik dacht, toen ik de resultaten van die Van Den Hul kabel zag, was "Waarschijnlijk deed de importeur van VDH heel moeilijk". :sssh:

Maar een gedeelte van de testresultaten komen overeen met mijn eigen bevindingen (de Spectraflex Fatsoflex vond ik destijds ook zeker stiller (minder ruis/noise) dan de Monster Rock kabel) en met een gedeelte van de Buying Guide van lavacable.com .

hansli
29 juli 2008, 01:13
Ik val je niet aan hoor en eigenlijk bedoelde ik het in het algemeen. Er wordt zo enorm veel beweerd op het gebied van kabels, wij noemen dat in hi fi kringen 'de kabelaars' die we dan onderscheiden in 'gelovigen en niet gelovigen', alsof het religie is..

hhehehehehh, ik ben al jaren lang van plan een korte hoorspelserie over dit onderwerp te schrijven: "De Kabeltjes krant".................

ik maak mijn kabeltjes allemaal lekker zelf, met tasker en neutrik, heb ook nog wat oude voorraad musiflex, ook ontzettend goed..........

en om jullie allemaal even lekker jaloers te maken, hehehhehehh: een paar jaar geleden heb ik een paar rolletjes tasker gekregen, verse voorraad, in 5 kleuren, van de meeste heb ik nog zo'n meter of 25 hangen, en in de tussentijd heb ik heel veel snoertjes gemaakt, zowel mic als gitaar, met neutriks .........

en nog nooit 1 kabelbreuk natuurlijk, maar dat zal wel aan mijn geweldige soldeerwerk liggen, want solderen kan ik al sinds mijn 8e!

Chris Winsemius
29 juli 2008, 02:27
Daarbij Chris, en dat weet je zelf ook (ik kan me nog een discussie over output trafo's herinneren, van goeie, en hele dure, net-iets-betere...), wat is de fysieke degelijkheid van een kabeltje van 5 euro?


?

OTs: verschil tussen betaalbaar/goedkoop en "duur" is zeer groot....
"Middensegment OTs" vallen ook door de mand als je betere hebt meegemaakt.

Degelijkheid: zeer belangrijk, qua kabels gebruik ik zelf snoeren die EN heel degelijk zijn EN 'n prettige kleuring hebben (100% transparant bestaat niet).

Mephistocles
29 juli 2008, 07:43
Ik volg t topic niet echt maaruh... Als bijna iedereen een baggerkabel heeft, stel, iedereen heeft een planet wave of slechter, en een enkeling heeft een beter, wat maakt het dan uit wat voor kabel je hebt?
Sorry, maar wat is dit nu voor vraag.
Ik kan er echt niks van maken.
Bedoel je nu dat het niks uitmaakt dat je kabel slecht omdat iedereen een slechte kabel heeft, nogal dom lijkt mij.

Als alle vrouwen lelijk zijn maar een enkeling heeft een mooie, wat maakt het dan nog uit wat je scoort. Zoiets ?Ja. En aangezien je haast nooit een knappe vrouw ziet tussen die lelijkerts, valt de mooie toch niet op, en is ze pas mooi bij nader onderzoek.

Wat overigens niet wilt zeggen dat ik genoegen neem met een eerste klas tonesucker... hoewel ik een ooit kabel had, die zoveel tone zoog, dat het eigenlijk best bluesy klonk, ik had zelfs geen oversturing meer nodig. Een kabel van een paar milimeter dikte... Maar als echte kabel heb ik dieene met magneet. Hij klinkt lekker puur, en is handig ook. Toch is het verschil tussen die kabel en een planetwave toch te horen. Niet slechter, maar anders.

Maar nu ga ik werken. Pas aangenomen bij de aldi.

Kim Wilson
29 juli 2008, 07:52
Je moet een gitaarsnoer en een speakerkabel echt los zien van elkaar. Een gitaar genereert een heel klein spanninkje en de input van de versterker is volgens mij op zijn laagst rond de 50 kOhm (Chris?). Er loopt dus over een gitaarsnoer dus hoegenaamd geen stroom en het enige wat zo'n snoer moet doen is het singaal dat van de gitaar komt zo netjes mogelijk en onaangetast naar de versterker brengen. Daarnaast moet het duurzaam zijn en het moet er goed uitzien, maar dat heeft niets met de signaaloverdracht te maken.

Een speakerkabel is geheel andere koek, sommige speakers zijn nominaal 4 Ohm, maar kunnen een dip hebben tot beneden 2 Ohm of zelfs beneden 1 Ohm bij een bepaalde frequentie. En als je nou een basversterker neerzet van 400 watt en je hangt daar zo'n speaker aan, dan kunnen er zeer hoge stromen over die kabel lopen. Het is dus belangrijk dat die kabel practisch geen weerstand heeft en het vermogen dus niet omzet in warmte. Plus een goede kabel zorgt er voor dat de versterker meer controle heeft over de speaker.

Een goede kabel van 2.5 mm² koop je voor €0.85 per meter bij de Gamma.

In de woning waar je momenteel verblijft zit in het electriciteitsnet installatiedraad van 2.5mm² en dat is in de meterkast gezekerd met 16 ampere, dat is 3680 watt. Dus kom nou niet met het verhaal dat zo'n draadje niet dik genoeg is.
Even een kleine aanvulling hierop:
Door een gitaarkabel loopt maar een heel klein spanninkje. En als je een klein spanninkje hebt, heb je grotere kans op storingen van buitenaf. Een storing is t.o.v. het gitaarsignaal relatief gezien namelijk vrij groot, en heeft dus een grote invloed. Daarom is een goeie shielding veel belangrijker dan de dikte van de kern.

Bij speakersignaal lopen veel zwaardere spanningen, en daar zal dus een storing nagenoeg geen invloed op hebben. Bij speakerkabel is het vooral van belang dat je voldoende dikte hebt. 2x2,5mm2 is in 90% van de gevallen afdoende, zeker voor gitaarspeakers.

Rormo
29 juli 2008, 09:05
Ja. En aangezien je haast nooit een knappe vrouw ziet tussen die lelijkerts, valt de mooie toch niet op, en is ze pas mooi bij nader onderzoek.


Ehm, een knappe vrouw tussen allemaal lelijkerds valt toch juist extra op?

rjong999
29 juli 2008, 09:07
Als ik het goed begrepen heb zijn gitaarkabels coaxiaal, en dan hebben ze geen afscherming nodig, toch ? Want tussen de twee aders van een coaxiale kabelverbinding kan een extern magnetisch veld toch geen potentiaalverschil maken ?
Of is dat blaat ?

Kim Wilson
29 juli 2008, 09:09
De mantel van een coaxiale kabel zorgt voor de shielding, of eigenlijk is dat de shielding. Daarom is het zo belangrijk dat je een goeie kabel koopt.

The Lo Lands
29 juli 2008, 09:25
hhehehehehh, ik ben al jaren lang van plan een korte hoorspelserie over dit onderwerp te schrijven: "De Kabeltjes krant".................

ik maak mijn kabeltjes allemaal lekker zelf, met tasker en neutrik, heb ook nog wat oude voorraad musiflex, ook ontzettend goed..........

en om jullie allemaal even lekker jaloers te maken, hehehhehehh: een paar jaar geleden heb ik een paar rolletjes tasker gekregen, verse voorraad, in 5 kleuren, van de meeste heb ik nog zo'n meter of 25 hangen, en in de tussentijd heb ik heel veel snoertjes gemaakt, zowel mic als gitaar, met neutriks .........

en nog nooit 1 kabelbreuk natuurlijk, maar dat zal wel aan mijn geweldige soldeerwerk liggen, want solderen kan ik al sinds mijn 8e!
Heel goed, goed genoeg en je houd geld in je broekzak voor belangrijkere speeltjes. Kom op nou mannen, alles is nu toch wel gezegt over de kabeltjes : ) Als ik dan weer lees dat sommigen een mix van kabels gebruiken kun je de duurste kabel toch niet meer rechtvaardigen. Daarnaast als je pedaaltjes gebruikt hoef je maar één boss pedaal ertussen te zetten en je hebt al last van (ver)kleuring in je geluid. Voor diegene die rechtstreeks inpluggen in hun versterker met een kwalitatief goede kabel zal hiermee de beste resultaten boeken. De zwakste schakel is vaak niet eens de kabel, denk maar eens na over hoe de spanning van je elementen naar je uitgang van je gitaar loopt, vaak met een heel dun simpel stroomdraadje welke ook voor je deurbel gebruikt wordt. 8)

Kim Wilson
29 juli 2008, 09:27
..., denk maar eens na over hoe de spanning van je elementen naar je uitgang van je gitaar loopt, vaak met een heel dun simpel stroomdraadje welke ook voor je deurbel gebruikt wordt. 8)
Ja, maar voor gitaarsignaal is de dikte van de ader ook niet interessant.

The Lo Lands
29 juli 2008, 09:41
Ja, maar voor gitaarsignaal is de dikte van de ader ook niet interessant. Klopt, maar als ik hier meerdere malen lees zou de 'winst' zitten in de samenstelling van de kabel. Zodra door diverse overbruggingen bijvoorbijbeeld je monster kabel naar simpel telefoondraad wordt geleid is het effect van je dure kabel al teniet gedaan. Begrijp me goed, ik vind dat een kabel van bijvoorbeeld cordial met twee neutrik pluggen goed genoeg is.

Kim Wilson
29 juli 2008, 09:53
Nou ja, nu is het stukje in je gitaar maar heel kort, en kan zo dus weinig storing oppakken. Hoe langer de kabel, hoe meer kans op storingen van buitenaf.

En het shielden van een gitaar komt ook niet zomaar uit de lucht vallen, he? ;)

Kakihara
29 juli 2008, 09:54
Natuurlijk heeft ook Bill Lawrence zijn mening daarover :




Bill says: "The hardest task was the cable. For maximum performance, I demanded low capacitance cable of 20 picofarads per foot, free of static electricity, and a high tensile strength that does not require an additional strain relief. Also important is that all insulators are free of any chemicals that can cause oxidation of the conductors."

Why Low Capacitance?

1. The higher the capacitance of a cable, the less highs reach the amplifier.

2. High-capacitance cables shift the resonance towards the lower frequencies which dramatically alters tone. For example, Jimi Hendrix used a coiled cord with 3,000 picofarads (.003 microfarads), shifting the resonance below 2,000 Hertz on his Strats. This was the secret of Jimi's tone. Shifting the resonance frequency at 2,000 Hertz has a similar effect to a midrange boost. However, when he recorded and needed a typical Strat sound for some tracks, Jimi switched to a short, low-capacitance cable.

3. There are some very expensive high-capacitance cables on the market with a sound you might like for some tunes, but then you are stuck with that one sound. Using a low-capacitance cable, you can easily change the circuit capacitance by using a push-pull tone control to switch capacitors -- one capacitor for clean sounds and another for distortion. This allows you to choose the right capacitor values to match the pickups, aiming for a 600-700 Hertz resonance for clean sound and a 1500-2200 Hertz resonance for distortion.

bass blom
29 juli 2008, 09:56
uit een gitaar komt toch een wisselstroompje?

The Lo Lands
29 juli 2008, 10:25
Natuurlijk heeft ook Bill Lawrence zijn mening daarover :Bill zal zijn huiswerk wel gedaan hebben ; ) Wat kost zijn kabel en pluggen?

@ bass: wisselstroom? Ik heb wel een 5-way switch op mijn strat die zorgt voor een aardige wisselstroom ;)

Kakihara
29 juli 2008, 10:37
Bill zal zijn huiswerk wel gedaan hebben ; ) Wat kost zijn kabel en pluggen?

@ bass: wisselstroom? Ik heb wel een 5-way switch op mijn strat die zorgt voor een aardige wisselstroom ;)

Van zijn website :


Wilde USA Package — 50 feet cable and 10 connectors @ $62.00 plus shipping/handling!

Individually -- Long Plug for Guitar -- 4.40 / Short Plug for Pedal Board -- 4.00 / Cable Per Foot -- 0.50

bass blom
29 juli 2008, 10:38
@ bass: wisselstroom? Ik heb wel een 5-way switch op mijn strat die zorgt voor een aardige wisselstroom ;)

ik denk er aan door shielden, coax..
als het een wisselstroompje is, dan gaat het signaal dus toch net zo vaak door de kern als door de mantel?

The Lo Lands
29 juli 2008, 10:39
Van zijn website :Dat is best redelijk! Naast George L's is dit een goed alternatief. Tanks!

Vetzak
29 juli 2008, 10:40
Ach wat, ik speel Gretsch en Duesenberg via mxr-delay en eh-boost naar Bassman over Staggkabeltjes, en als ik mijn rommel klaarzet voor een optreden draai ik telkens weer even aan de knoppen tot ik mijn geluid heb. Als ik een kabel van tweehonderd euro zou gebruiken, die als ik het mag geloven misschien wat minder hoog zou wegnemen, dan zou ik mijn hoogknop op de Bassman wat minder moeten draaien. Noem mij een boer, maar hoeveel joule ik gedurende mijn levensspanne aan energie en polssleet zou uitsparen door die knop drie millimeter minder in klokzin te moeten draaien, dat is het mij niet waard om aan zo'n grijnzende praatjesverkoper 180 euro meer neer te draaien.

The Lo Lands
29 juli 2008, 10:41
ik denk er aan door shielden, coax..
als het een wisselstroompje is, dan gaat het signaal dus toch net zo vaak door de kern als door de mantel?
Klopt! George L's bijvoorbeeld is ook gewoon een type coax kabel.

bass blom
29 juli 2008, 10:47
Klopt! George L's bijvoorbeeld is ook gewoon een type coax kabel.

de jonge onderzoeker in mij vraagt zich dan af wat het nut van shielden is, als het signaal de helft van de tijd door de buitenkant gaat :D

The Lo Lands
29 juli 2008, 10:50
de jonge onderzoeker in mij vraagt zich dan af wat het nut van shielden is, als het signaal de helft van de tijd door de buitenkant gaat :DDaar kan ik je niet bij helpen Bass : ) Ik heb wel een electrotechnische achtergrond maar dat is ook al weer 15 jaar geleden. Ik kan nu alleen nog maar een peertje vervangen :sssh:

bass blom
29 juli 2008, 10:52
Daar kan ik je niet bij helpen Bass : ) Ik heb wel een electrotechnische achtergrond maar dat is ook al weer 15 jaar geleden. Ik kan nu alleen nog maar een peertje vervangen :sssh:

hier 33 jaar geleden dat ik mijn net uitgerijkte LTS diploma onder verschrikte blikken van klasgenoten verscheurde en in een rioolput gooide bij de kroeg :D

Kim Wilson
29 juli 2008, 10:54
ik denk er aan door shielden, coax..
als het een wisselstroompje is, dan gaat het signaal dus toch net zo vaak door de kern als door de mantel?
Nee, bij wisselspanning heb je een nul (de mantel) en de fase (de kern). Bij 220 volt gaat de fase 50 keer in een seconde van 0 naar +220 naar -220 en weer naar 0 volt. De nul blijft gewoon nul, en de spanning is het verschil tussen de nul en de fase.

Bij een gitaarkabel blijft de mantel dus nul en wisselt de kern dus tussen positieve en negatieve spanning.

The Lo Lands
29 juli 2008, 10:54
hier 33 jaar geleden dat ik mijn net uitgerijkte LTS diploma onder verschrikte blikken van klasgenoten verscheurde en in een rioolput gooide bij de kroeg :DDaar ben je ook wel het type voor denk ik :seriousf:

bass blom
29 juli 2008, 10:59
Nee, bij wisselspanning heb je een nul (de mantel) en de fase (de kern). Bij 220 volt gaat de fase 50 keer in een seconde van 0 naar +220 naar -220 en weer naar 0 volt. De nul blijft gewoon nul, en de spanning is het verschil tussen de nul en de fase.

Bij een gitaarkabel blijft de mantel dus nul en wisselt de kern dus tussen positieve en negatieve spanning.

als je iets, wat dan ook, met een stekker in het stopcontact drukt heb je 50/50% kans dat de fase en nul omgewisseld worden.

hmm, ja, als ik dat doe bij mijn gitaar komt het niet goed :D

Han S
29 juli 2008, 11:13
Natuurlijk heeft ook Bill Lawrence zijn mening daarover :

Origineel gepost door Bill Lawrence

Bill says: "The hardest task was the cable. For maximum performance, I demanded low capacitance cable of 20 picofarads per foot, free of static electricity, and a high tensile strength that does not require an additional strain relief. Also important is that all insulators are free of any chemicals that can cause oxidation of the conductors."

Why Low Capacitance?

1. The higher the capacitance of a cable, the less highs reach the amplifier.

2. High-capacitance cables shift the resonance towards the lower frequencies which dramatically alters tone. For example, Jimi Hendrix used a coiled cord with 3,000 picofarads (.003 microfarads), shifting the resonance below 2,000 Hertz on his Strats. This was the secret of Jimi's tone. Shifting the resonance frequency at 2,000 Hertz has a similar effect to a midrange boost. However, when he recorded and needed a typical Strat sound for some tracks, Jimi switched to a short, low-capacitance cable.

3. There are some very expensive high-capacitance cables on the market with a sound you might like for some tunes, but then you are stuck with that one sound. Using a low-capacitance cable, you can easily change the circuit capacitance by using a push-pull tone control to switch capacitors -- one capacitor for clean sounds and another for distortion. This allows you to choose the right capacitor values to match the pickups, aiming for a 600-700 Hertz resonance for clean sound and a 1500-2200 Hertz resonance for distortion.

Dat zijn mooie theorieën met een verkoopgeneuzel sausje. Wat dacht je er van om een condensatortje van een paar cent in de plug over de kern en de mantel te solderen, precies hetzelfde effect als een moeilijk geconstrueerde kabel die als condensator werkt.

Iedereen die een heel klein beetje basiskennis heeft van de electronica weet wat een condensator, weerstand, diode of spoel doet en zal dit soort verhalen met een zak zout nemen.

Bovendien denk ik dat 3000 picofarad niet in het 2000 hz gebied wat doet, maar dat weet ik niet zeker. In scheidingsfiltertjes kom je voor de hoogdoorlaat naar de tweeter condensators tegen die 2 tot 6 microfarad meten en dat werkt ergens bij 3500 hz.

Bill kan het mooi vertellen, leuk ook dat hij Jimi Hendrix even aanhaalt want die was volgens mijn meer bezig met andere dingen dan snoeren.

Kim Wilson
29 juli 2008, 11:18
als je iets, wat dan ook, met een stekker in het stopcontact drukt heb je 50/50% kans dat de fase en nul omgewisseld worden.

hmm, ja, als ik dat doe bij mijn gitaar komt het niet goed :D
Ja, daarom hang je de aarde dus aan de sleeve (dus mantel) en de plus (of eigenlijk de fase) aan de tip.

Speeddemon
29 juli 2008, 11:22
Ach wat, ik speel Gretsch en Duesenberg via mxr-delay en eh-boost naar Bassman over Staggkabeltjes, en als ik mijn rommel klaarzet voor een optreden draai ik telkens weer even aan de knoppen tot ik mijn geluid heb. Als ik een kabel van tweehonderd euro zou gebruiken, die als ik het mag geloven misschien wat minder hoog zou wegnemen, dan zou ik mijn hoogknop op de Bassman wat minder moeten draaien. Noem mij een boer, maar hoeveel joule ik gedurende mijn levensspanne aan energie en polssleet zou uitsparen door die knop drie millimeter minder in klokzin te moeten draaien, dat is het mij niet waard om aan zo'n grijnzende praatjesverkoper 180 euro meer neer te draaien.
Het is niet alleen maar wat hoog wat je mist. Ook punch, definitie, en een bepaald 'je ne sais quoi'. Het is i.d.d. geneuk op de vierkante millimeter, maar een beetje getraind oor hoort 't verschil echt wel tussen brol-kabels van een paar euro voor 6m en een degelijke Tasker/Klotz/Mogami/Canare, die niet asociaal duur zijn.

En je noemt nu een extreem voorbeeld; Stagg kabels (die mijns inziens in de categorie "best wel bagger, stiekem" vallen) en kabels van 200 euro.

Daarbij, je hebt 't over 180 euro meer betalen? Als jij 20 euro hebt betaald voor een Stagg kabel, ben je gigantisch afgezet. Voor 20 euro koop je i.i.g. al Tasker of Cordial met Neutrik connectoren. :sssh:

Michael AE
29 juli 2008, 12:13
Ik hoor zelfs verschil als ik mijn kabel omdraai en dat was op een moment dat ik niet de enige was die het hoorde, maar goed, ik geloof ook zeker in het feit dat je hersenen je voor de gek houden. Live pak ik gewoon mijn Spectraflex, pulg in en ik rock. Simpel.

Chris Winsemius
29 juli 2008, 12:21
Iedereen die een heel klein beetje basiskennis heeft van de electronica weet wat een condensator, weerstand, diode of spoel doet en zal dit soort verhalen met een zak zout nemen.

Bovendien denk ik dat 3000 picofarad niet in het 2000 hz gebied wat doet, maar dat weet ik niet zeker. In scheidingsfiltertjes kom je voor de hoogdoorlaat naar de tweeter condensators tegen die 2 tot 6 microfarad meten en dat werkt ergens bij 3500 hz.




Kantelpunt filter wordt (vooral) bepaald door die C EN door de R/Z er voor.
Gitaar: hoogohmig, speaker: laag-ohmig.
Die cap voor de tweeter is trouwens 'n hoogDOORLAATfilter en die cap in zo'n kabel 'n laagDOORLAATfilter.

Han S
29 juli 2008, 12:23
Ik hoor zelfs verschil als ik mijn kabel omdraai en dat was op een moment dat ik niet de enige was die het hoorde, maar goed, ik geloof ook zeker in het feit dat je hersenen je voor de gek houden. Live pak ik gewoon mijn Spectraflex, pulg in en ik rock. Simpel.

En toch is dat technisch en wetenschappelijk niet te verklaren. Het is een wisselstroom en die gaat niet in een, maar in beide richtingen.

The Lo Lands
29 juli 2008, 12:40
Ik hoor zelfs verschil als ik mijn kabels van Noord naar Zuid neerleg ipv Oost naar West. Het is ook vaak beter om de kabel wat overhellend van de gitaar naar je versterker neer te leggen zodat de electronen in de kabel dan makkelijker naar je versterker kunnen glijden :seriousf:

FF serieus: mijn grote broer werkt bij een groot electronisch bedrijf op het Natlab en hij zal ook zeggen dat het omdraaien van de kabel absoluut geen verschil kan en mag geven! Dus is dit niet gewoon een broodje aap verhaal? Misschien heeft het eerder te maken met wisselende omgevingstemperatuur?

Michael AE
29 juli 2008, 12:47
En toch is dat technisch en wetenschappelijk niet te verklaren. Het is een wisselstroom en die gaat niet in een, maar in beide richtingen.

Ja, dat is zo en dat weet ik ook. Daarom vond ik het zo vreemd dat we toch verschil hoorden. Maar goed, dat is natuurlijk gewoon te verklaren: Ons gehoor laat ons vaker in de steek dan we denken.

Zonder te willen uitweiden: Met gitaarspul is ook het gevoel vaak belangrijk. Hoe voelt iets aan, hoe reageert een bepaald stuk gereedschap op je spel, enz. En zoals iedereen weet die ooit een vrouw heeft gekend, gevoel doet nogal wat vreemde dingen met logica die onverklaarbaar zijn. Zie het geloof, de liefde, enz. :D

Michael AE
29 juli 2008, 12:53
En toch is dat technisch en wetenschappelijk niet te verklaren. Het is een wisselstroom en die gaat niet in een, maar in beide richtingen.

Ja, dat is zo en dat weet ik ook. Daarom vond ik het zo vreemd dat we toch verschil hoorden. Maar goed, dat is natuurlijk gewoon te verklaren: Ons gehoor laat ons vaker in de steek dan we denken.

Zonder te willen uitweiden: Met gitaarspul is ook het gevoel vaak belangrijk. Hoe voelt iets aan, hoe reageert een bepaald stuk gereedschap op je spel, enz. En zoals iedereen weet die ooit een vrouw heeft gekend, gevoel doet nogal wat vreemde dingen met logica die onverklaarbaar zijn. Zie het geloof, de liefde, enz. :D

bass blom
29 juli 2008, 12:54
Ik hoor zelfs verschil als ik mijn kabels van Noord naar Zuid neerleg ipv Oost naar West. Het is ook vaak beter om de kabel wat overhellend van de gitaar naar je versterker neer te leggen zodat de electronen in de kabel dan makkelijker naar je versterker kunnen glijden :seriousf:

FF serieus: mijn grote broer werkt bij een groot electronisch bedrijf op het Natlab en hij zal ook zeggen dat het omdraaien van de kabel absoluut geen verschil kan en mag geven! Dus is dit niet gewoon een broodje aap verhaal? Misschien heeft het eerder te maken met wisselende omgevingstemperatuur?

ja als je hem omdraait dan heb je de plug die in de amp zat en lekker warm is, ineens in je gitaar en die zuigt dan als het ware meer toooone uit je gitaar :D

The Lo Lands
29 juli 2008, 13:08
ja als je hem omdraait dan heb je de plug die in de amp zat en lekker warm is, ineens in je gitaar en die zuigt dan als het ware meer toooone uit je gitaar :DNee Bass maar even serieus, warmte is toch van toepassing op geleiders. Waneer het snoer koel is klinkt hij misschien beter dan waneer hij warmer wordt of vice versa. Het meer- en minder weerstand verhaal. Het is maar een veronderstelling waaraan ik zat te denken :)

macwilliams
29 juli 2008, 13:13
Ja, En zoals iedereen weet die ooit een vrouw heeft gekend, gevoel doet nogal wat vreemde dingen met logica die onverklaarbaar zijn. Zie het geloof, de liefde, enz. :D
En de hoop dat het goedkomt

bass blom
29 juli 2008, 13:17
Nee Bass maar even serieus, warmte is toch van toepassing op geleiders. Waneer het snoer koel is klinkt hij misschien beter dan waneer hij warmer wordt of vice versa. Het meer- en minder weerstand verhaal. Het is maar een veronderstelling waaraan ik zat te denken :)

okeedan, dus we moeten met gekoelde snoeren gaan spelen :seriousf:

The Lo Lands
29 juli 2008, 13:21
okeedan, dus we moeten met gekoelde snoeren gaan spelen :seriousf:Het zou de wisseltruck met snoer een beetje kunnen verklaren. Oefenruimtes, kroegen e.d. heb vaak te maken met temperatuurswisselingen nog niet te spreken van onszelf. Een opgewarmde buizenversterker klinkt toch ook anders dan waneer deze nog koel is. Ach waar hou ik me ook mee bezig :)

En Bass, misschien wordt dit voor de snoerenboeren wel fase 2 in hun marketing strategie :seriousf:

bass blom
29 juli 2008, 13:23
En Bass, misschien wordt dit voor de snoerenboeren wel fase 2 in hun marketing strategie :seriousf:

ja en voor je het weet knopen ze het aan minder CO2 en bingo kassa! :D

Chris Winsemius
29 juli 2008, 14:25
Ik hoor zelfs verschil als ik mijn kabels van Noord naar Zuid neerleg ipv Oost naar West. Het is ook vaak beter om de kabel wat overhellend van de gitaar naar je versterker neer te leggen zodat de electronen in de kabel dan makkelijker naar je versterker kunnen glijden :seriousf:

FF serieus: mijn grote broer werkt bij een groot electronisch bedrijf op het Natlab en hij zal ook zeggen dat het omdraaien van de kabel absoluut geen verschil kan en mag geven! Dus is dit niet gewoon een broodje aap verhaal? Misschien heeft het eerder te maken met wisselende omgevingstemperatuur?

Skin-effect/etc.
'n Maat uit de states vertelde mij dat ze in 'n grote studio maanden waren bezig geweest om alle kabels in de goeie richting aan te sluiten, neem maar van mij aan dat 'n beetje prof. amerikaan dat niet voor de k-z'n-k gaat doen.

dml
29 juli 2008, 14:32
Anyway, ik heb net een 4,5m Klotz LaGrange gekocht op Ebay (incl. verzenden 32 eurootjes) en ik krijg er van Karl (Audio_cables_express) nog een stukkie van 40cm losse LaGrange kabel bij, zodat ik die zelf aan m'n wireless-zender kan maken. Service bij die gast!


Is dat niet een beetje prijzig? Ik betaal € 1,95 p.m. voor Klotz LaGrange. Neutrik Silent haaks voor € 8,95, rechte Neutrik voor € 5,95. Bij elkaar nog geen 23 eypo voor 4,5 m, moet je het nog wel zelf aan elkaar bakken. Genoemde prijzen zijn incl. BTW dus als je omzetbelasting moet afdragen, is het nog goedkoper.

Even wat anders, maar wel in het verlengde van deze draad.
Jaaaaaaren geleden las ik een klein artikeltje in de Music Maker (toen nog vol met reviews van gitaarmeuk) over een kabel van zuiver carbon met een capaciteit en/ of weerstand van 0 komma nix. Kostte toen zo'n 80 florijnen per meter, dacht ik, en scheen het gitaarsignaal het meest puur over te brengen. Iemand ooit geprobeerd?

dml
29 juli 2008, 14:34
Skin-effect/etc.
'n Maat uit de states vertelde mij dat ze in 'n grote studio maanden waren bezig geweest om alle kabels in de goeie richting aan te sluiten, neem maar van mij aan dat 'n beetje prof. amerikaan dat niet voor de k-z'n-k gaat doen.

'n Maat uit de States........ dat zegt eigenlijk al genoeg ;)

Lexvandoef
29 juli 2008, 14:36
'n Maat uit de States........ dat zegt eigenlijk al genoeg ;)

Dus in de states is alles wat ze doen onzin? :satisfie:

The Lo Lands
29 juli 2008, 14:39
Skin-effect/etc.
'n Maat uit de states vertelde mij dat ze in 'n grote studio maanden waren bezig geweest om alle kabels in de goeie richting aan te sluiten, neem maar van mij aan dat 'n beetje prof. amerikaan dat niet voor de k-z'n-k gaat doen.Dat is wel van horen zeggen. Maar is dit niet wat anders wat je hier schrijft!? Hebben ze eerst de kabels aangesloten en dachten ze na een week van 'laten we ze nu maar omdraaien want dan klinkt het beter'? Wat is de goeie richting dan? Dit kan plug of aansluiting afhankelijk zijn maar bij dezelfde aansluitingen is dit larie imo.

bass blom
29 juli 2008, 14:39
Even wat anders, maar wel in het verlengde van deze draad.
Jaaaaaaren geleden las ik een klein artikeltje in de Music Maker (toen nog vol met reviews van gitaarmeuk) over een kabel van zuiver carbon met een capaciteit en/ of weerstand van 0 komma nix. Kostte toen zo'n 80 florijnen per meter, dacht ik, en scheen het gitaarsignaal het meest puur over te brengen. Iemand ooit geprobeerd?

dat is wat van den hul eventueel interessant maakt.
maar dan moet je eigenlijk in je versterker ook de boel van koolstof maken.
(en in je gitaar ook?)

van den hul heeft het patent op koolstof kabels overgekocht van het NOB waar een techneut het uitgedokterd had.
die man hebben ze met pensioen geparkeerd.

erg interessante radio docu is er over te luisteren, rvu geloof ik.
geluid dat niet mag, heet het..

robert-gitarist
29 juli 2008, 14:42
dat is wat van den hul eventueel interessant maakt.
maar dan moet je eigenlijk in je versterker ook de boel van koolstof maken.
(en in je gitaar ook?)

En dat is toch ook zo met dat geneuzel over gouden pluggen e.d.? Dan zou je ook de inputs etc van je versterker en output van je gitaar van goud etc hebben? Voglens mij was daar toen ook eens een discussie hier op het forum over.

bass blom
29 juli 2008, 14:44
En dat is toch ook zo met dat geneuzel over gouden pluggen e.d.? Dan zou je ook de inputs etc van je versterker en output van je gitaar van goud etc hebben? Voglens mij was daar toen ook eens een discussie hier op het forum over.

ja, dat is het idiote, hang je een rete dure kabel met time management of whatever marketing crap aan je plank, in je gitaar en in je amp gaat het door een dun stukkie koper zonder al die bullshit.. :D

The Lo Lands
29 juli 2008, 14:50
ja, dat is het idiote, hang je een rete dure kabel met time management of whatever marketing crap aan je plank, in je gitaar en in je amp gaat het door een dun stukkie koper zonder al die bullshit.. :DDat was/is mijn punt ook al eerder in dit topic. Trek dit door in het verlengde van je gitaarkabel en je laat het voortaan wel om nog een kabel van boven de 70 euro aan te schaffen!

Speeddemon
29 juli 2008, 16:49
Is dat niet een beetje prijzig? Ik betaal € 1,95 p.m. voor Klotz LaGrange. Neutrik Silent haaks voor € 8,95, rechte Neutrik voor € 5,95. Bij elkaar nog geen 23 eypo voor 4,5 m, moet je het nog wel zelf aan elkaar bakken. Genoemde prijzen zijn incl. BTW dus als je omzetbelasting moet afdragen, is het nog goedkoper.

Ik betaal graag 9 euro meer als ie voor me gemaakt is en thuisbezorgd wordt. :satisfie: (waar haal je de losse kabel de meter vandaan?)

Overigens, wat betreft effecten is het niet anders; zelf een Fuzz Factory bouwen voor 30-40 euro of 'm laten bouwen voor xxx. En geloof me, dan is het verschil meer dan 9 euro.

Han S
29 juli 2008, 18:45
Chris, ik heb het al eerder gehad over het zg skin effect, maar dat speelt zich af bij frequenties die ver boven het menselijk gehoor liggen, zelfs een muis gaat dat niet horen. Dat is allemaal verkoopgeneuzel en dat kabels in de goede richting leggen is klinkklare onzin. Geluid wordt omgezet in een electrische wisselstroom dus die gaat beide kanten op.

Ik hoop toch niet dat iemand die zoveel van electronica weet als jij dat soort onzin serieus neemt.

Nielsje
29 juli 2008, 18:50
Ik hoop toch niet dat iemand die zoveel van electronica weet als jij dat soort onzin serieus neemt.

Oeh, dit is wel een serieuze opmerking..

Chris heeft toch ooit met Tristan (en wat anderen dacht ik) de speakerkabel omdraai test gedaan?? Ik zelf als techneut zou ook zeggen dat het onzin is, maar ik heb Chris en Tristan wel redelijk hoog zitten qua geluid e.d.

Wat natuurlijk altijd wel meespeelt: Theorie vs Praktijk.
In theorie zou het geen fuck uit moeten maken, maar dan ga je uit van een optimaal geweefde kabel, plugs die volledig homogeen zijn e.d.
Ik kan me ook wel bedenken dat met een asymetrische kabel het verschil aanwezig zal als je hem omdraait..

dml
29 juli 2008, 19:36
Ik betaal graag 9 euro meer als ie voor me gemaakt is en thuisbezorgd wordt. :satisfie: (waar haal je de losse kabel de meter vandaan?)


Die haal ik gewoon bij de plaatselijke muziekboer in Zwolle. Die hebben LaGrange al jaren op rol. Heb ondertussen zo'n 33 meter afgenomen.

Mitch
29 juli 2008, 19:43
Ik ben toeschouwer geweest bij zowel het omdraaien van speakerkabels als van instrumentkabels geweest en hoorde bij beide een subtiel verschil. Subtiel, maar merkbaar. De experimenten zijn meerdere malen herhaald en de uitslag bleef duidelijk. Niet meer, niet minder. Hoe het verklaard kan worden is punt twee.
Binnen mijn vak, wat geen flikker met electronica te maken heeft, is er een bekend gegeven wat ik hier nu wel een beetje mis:
1) als er zich een fenomeen voordoet wat niet verklaart kan worden binnen het huidige verklaringsmodel moet het niet worden afgedaan als onbestaanbaar maar moet er kritisch gekeken worden naar het verklaringsmodel en zijn beperkingen.
Daaruit direct voortlvloeiend:
2) een duidelijk empirisch gegeven moet onderzocht worden, liefst meerdere malen en in meerdere opzichten.

Dus laten we een keer een scoop erop zetten en er klaar mee zijn...

rjong999
29 juli 2008, 19:45
Dat is natuurlijk waar. Ik zou dan toch geneigd zijn eerst maar eens te onderzoeken of er ook een daadwerkelijk verschil hoorbaar is (let wel: niet dat het gehoord wordt, dat lijkt me nu wel duidelijk).

The Lo Lands
29 juli 2008, 20:06
Een half jaar terug kocht ik bij mijn lokale muziekwinkel een nieuwe kabel voor mijn gitaar van Planet Waves. Een prima kabel, alleen zegt de verkoper dat ik deze kabel wel moet inspelen en altijd op dezelfde manier keer op keer moet aansluiten. Dit was gebaseerd op hetgeen hier als ervaring beschreven wordt. Ik heb dit uiteraard niet ter harte genomen en sluit de kabel nog altijd aan zonder hierbij een bewuste keuze te maken. Mocht onverhoopt blijken dat er inderdaad een verband is tussen de kabel en de speelrichting wordt het tijd dat ze dit op de kabels gaan vermelden :satisfie:

rjong999
29 juli 2008, 20:08
Nou hebben Planet Waves kabels wel een verschil in instrument jack en amp jack, en als ik het goed begrepen heb zit de ommanteling ook maar aan 1 kant aan de aarde van de jack vast, ik dacht dat je die kant in je gitaar moet stoppen

drap
29 juli 2008, 20:12
Ik heb momenteel twee Planet Waves kabels, één naar m'n pedalenplank en één naar m'n versterker. Ik heb de proef meermaals op de som genomen en ik hoor echt absoluut geen verschil met omdraaien. Het zal aan mij liggen, mijn gehoor is ook het beste niet meer, maar ik hoor het niet.

edit: Net weer ff geprobeerd (sorry buurvrouw!), ik hoor het ook nu weer niet. Net nog ff geprobeerd met een Klotz kabel, idem.

Han S
29 juli 2008, 20:26
Ja, daar ga je dan, als je een kabel hebt waar de afscherming maar aan één kant is aangesloten maakt het natuurlijk wel verschil, maar bij een normale kabel met de litze aan beide kanten vastgesoldeerd kan het geen enkel verschil maken.

Dat inspeelfenomeen is ook zeer hardnekkig en dat heb ik persoonlijk onderzocht door een kabel 1000 uur te laten spelen, continu en bij de daarop volgende blinde test waren 26 audiofiele hi fi kanonnen niet in staat om de nieuwe en de ingespeelde kabel te onderscheiden van elkaar. Conclusie: gezwam.

De wetenschap is in staat om nano eenheden te meten en er is nog nooit aangetoond dat er iets aan de electrische eigenschappen zou veranderen van jkoper, zilver, goud, platina etc. Wat er aan koper verandert is de mechanische eigenschap van het element. Neem maar eens een stukje nieuw massief installatiedraad, dat is zacht en redelijk buigbaar. Buig het 20 keer en het is hard en stug, maar electrisch verandert er niets.

The Lo Lands
29 juli 2008, 20:28
Nou hebben Planet Waves kabels wel een verschil in instrument jack en amp jack, en als ik het goed begrepen heb zit de ommanteling ook maar aan 1 kant aan de aarde van de jack vast, ik dacht dat je die kant in je gitaar moet stoppenKheb de kabel even bekeken en op beiden pluggen staat 'shielded end', er is naar mijn weten geen verschil voor gitaar of amp plug.

Speeddemon
29 juli 2008, 20:39
Dat inspeelfenomeen is ook zeer hardnekkig en dat heb ik persoonlijk onderzocht door een kabel 1000 uur te laten spelen, continu en bij de daarop volgende blinde test waren 26 audiofiele hi fi kanonnen niet in staat om de nieuwe en de ingespeelde kabel te onderscheiden van elkaar. Conclusie: gezwam.
.
En wat vind je dan van CD-spelers of versterkers 'inspelen'?

van speakers lijkt het me zeer aannemelijk, maar een CD-speler?!

rjong999
29 juli 2008, 20:46
Kheb de kabel even bekeken en op beiden pluggen staat 'shielded end', er is naar mijn weten geen verschil voor gitaar of amp plug.
Van de planet waves site:

I have one of your Custom Instrument cables. What does "sheilded end" refer to?

This configuration provides the best shielding against external noise. The shield intercepts external noise and diverts it to the amplifier ground, reducing interference. Connecting the shield to the amplifier end provides the shortest and most direct path to the amplifier ground and maximizes the shielding effectiveness. If the shield is connected at the guitar end, the intercepted noise is forced to travel through the cable before reaching the amplifier ground; this causes extra noise pickup by the cable and reduces shielding effectiveness. If the shield is connected at both ends, some of the noise can still travel through the cable before reaching the amplifier ground, thereby reducing shielding effectiveness.

Will plugging in one of your directional cables the wrong way harm equipment?

No. While the ideal configuration for optimum shielding is achieved when the shielded end of the cable is connected to the amplifier, you will not harm your guitar, amplifier, or other equipment by running the cable the wrong way.

Han S
29 juli 2008, 20:53
En wat vind je dan van CD-spelers of versterkers 'inspelen'?

van speakers lijkt het me zeer aannemelijk, maar een CD-speler?!

Een luidspreker zal als hij nieuw is wat stugger zijn op de rand en de spinner en gaandeweg zal dat soepeler worden. Een CD speler of versterker kan niet inspelen, als zal een buis door slijtage wel veranderen, maar dat heeft niets met 'inspelen' te maken.

Gitaarsnaren moet je wel inspelen. :D

bass blom
29 juli 2008, 20:59
Van de planet waves site:

I have one of your Custom Instrument cables. What does "sheilded end" refer to?

This configuration provides the best shielding against external noise. The shield intercepts external noise and diverts it to the amplifier ground, reducing interference. Connecting the shield to the amplifier end provides the shortest and most direct path to the amplifier ground and maximizes the shielding effectiveness. If the shield is connected at the guitar end, the intercepted noise is forced to travel through the cable before reaching the amplifier ground; this causes extra noise pickup by the cable and reduces shielding effectiveness. If the shield is connected at both ends, some of the noise can still travel through the cable before reaching the amplifier ground, thereby reducing shielding effectiveness.

Will plugging in one of your directional cables the wrong way harm equipment?

No. While the ideal configuration for optimum shielding is achieved when the shielded end of the cable is connected to the amplifier, you will not harm your guitar, amplifier, or other equipment by running the cable the wrong way.

wat een kul, we hebben het over een jack jack kabel toch?
je kan je voorstellen dat er een (loze) extra mantel omheen zit, maar die kan niet alleen aan de versterker kant aan massa hangen dan zou het een stereo jack moeten zijn.

The Lo Lands
29 juli 2008, 21:05
Deze heb ik van PW (beschrijving alleen!):

CUSTOM SERIES INSTRUMENT CABLES

• Twisted Pair Special double-insulated/double-shielded cable design provides cleanest signal available while eliminating hum and triboelectric noise.
• Exclusive Planet Waves overmolded connectors provide extra protection with unmatched strain relief.
• Gold-plated plugs

Prachtig toch. Het doet z'n werk en dat is alles wat ik kan wensen :) Ik leg de kabel alleen wel voor het spelen of oefenen eerst een uurtje in het vriesvak voor de ideale speeltemperatuur :cooler:

The Lo Lands
29 juli 2008, 21:20
Ik heb ergens gelezen dat als je een hemels geluid wilt je de gitaarkabel even bij Jomanda moet laten instralen! Dit heb je niet van mij he! Dus mondje en snaveltje dicht hoor :sssh:

bass blom
29 juli 2008, 21:39
Ik heb ergens gelezen dat als je een hemels geluid wilt je de gitaarkabel even bij Jomanda moet laten instralen! Dit heb je niet van mij he! Dus mondje en snaveltje dicht hoor :sssh:

daar heb ik mijn eigen bronnen voor, zal het er eens over hebben maandag als ze op bezoek komt :seriousf:

Chris Winsemius
29 juli 2008, 22:13
wat een kul, we hebben het over een jack jack kabel toch?
je kan je voorstellen dat er een (loze) extra mantel omheen zit, maar die kan niet alleen aan de versterker kant aan massa hangen dan zou het een stereo jack moeten zijn.

Hoeft niet helemaal kul te zijn als het om 2 aderig draad gaat met daar omheen 'n shield, ip. het voorkomen v/e aardlus.

Op de 2 aders staat het signaal en de massa (van gitaar naar amp) en aan de amp-kant zit het shield aan de massa vast. Als dat shield aan beide kanten aan de massa vastzit (in dit geval dus) is er (theoretisch) sprake v/e aardlus; meer brom en "vuiligheid".

Zo, nu m'n kabel-omdraai-machine op -273 graden instralen :D

rjong999
29 juli 2008, 22:19
wat een kul, we hebben het over een jack jack kabel toch?
je kan je voorstellen dat er een (loze) extra mantel omheen zit, maar die kan niet alleen aan de versterker kant aan massa hangen dan zou het een stereo jack moeten zijn.
Hoezo kul ? Als je stp-kabel gebruikt heb je toch gewoon twee aders binnen een afscherming ?

AntY
29 juli 2008, 22:32
misschien moet ik toch maar weer wat vaker in elektrische gitaren neuzen, dit is wel weer leuk :) heb niet alles gelezen maar wel hier en daar hoogtepunten proberen te pakken :D

op basgitaarforum.nl hebben we laatst ook een discussie over kabels gehad. enkele bassisten zweren bij evidence audio speakerkabels en instrumentkabels. volgens mij was de eigenaar van bassmatters die dingen ook de hemel aan het inprijzen als ik het me goed herinner.

anyway, han, een paar pagina's terug werd nog geopperd een kabeltestdag te houden. kunnen we zoiets op poten zetten? gewoon de merken maar eens om een kabel vragen, of mensen die een kabel hebben. ik ben erg benieuwd naar de resultaten :) zouden mensen op dat forum ook zeker interessant vinden.

ik vind het nog steeds jammer dat het basforum hier is doodgebloed :(

Han S
29 juli 2008, 22:33
Ben je in de war met een gebalanceerde kabel Rob? Bij een gebalanceerde (microfoon)kabel heb je twee signaalvoerende draden en die zijn tegengesteld aan elkaar, dus heffen ze elkander's magnetisch veld op en daarom zijn ze ongevoelig voor storingen van buiten.

Thundermane
29 juli 2008, 22:34
Heb vandaag een Proel kabel gekocht van 5 meter, deze had plugs met 24 karaats goud :D
Voor mijn vader gekocht.
Is het aanraden dat ik binnekort een van 10 meter voor mijzelf koop?

rjong999
29 juli 2008, 22:40
Ben je in de war met een gebalanceerde kabel Rob? Bij een gebalanceerde (microfoon)kabel heb je twee signaalvoerende draden en die zijn tegengesteld aan elkaar, dus heffen ze elkander's magnetisch veld op en daarom zijn ze ongevoelig voor storingen van buiten.
Dan zou Planet Waves toch zelf wel in de war zijn, Han, want de info komt van hun site...kun je niet gewoon een gebalanceerde kabel als gitaarkabel gebruiken dan ?

Fuhgawz
29 juli 2008, 22:41
Zo, ik heb toch ook maar eens twee van die Klotz La Grange kabels gekocht. Ik had toch twee extra kabels nodig en via eBay heb ik er in Engeland twee van 6 meter voor 56 euro kunnen krijgen via audio_cables_express, hetgeen mij niet extreem duur lijkt. Zogauw ze binnenkomen ga ik ze uiteraard vergelijken met de Cordial kabels die ik nu heb. Ze hebben in ieder geval dezelfde Neutrik pluggen, dus dat zou geen effect moeten hebben.
Het verschil tussen die Cordial kabels en de cheapo kabels die ik daarvoor had was in ieder geval overduidelijk bij een één-op-één vergelijking. Klonk VEEL voller. Ik ben dus erg benieuwd hoe die La Grange kabels zich verhouden tot de Cordial's. Als ik de verhalen moet geloven zou het nog een stap hoger zijn. Maargoed, ik hou jullie dus op de hoogte. ;)

Han S
29 juli 2008, 22:42
misschien moet ik toch maar weer wat vaker in elektrische gitaren neuzen, dit is wel weer leuk :) heb niet alles gelezen maar wel hier en daar hoogtepunten proberen te pakken :D

op basgitaarforum.nl hebben we laatst ook een discussie over kabels gehad. enkele bassisten zweren bij evidence audio speakerkabels en instrumentkabels. volgens mij was de eigenaar van bassmatters die dingen ook de hemel aan het inprijzen als ik het me goed herinner.

anyway, han, een paar pagina's terug werd nog geopperd een kabeltestdag te houden. kunnen we zoiets op poten zetten? gewoon de merken maar eens om een kabel vragen, of mensen die een kabel hebben. ik ben erg benieuwd naar de resultaten :) zouden mensen op dat forum ook zeker interessant vinden.

ik vind het nog steeds jammer dat het basforum hier is doodgebloed :(

Ik ben er 100% voor en het kan wat mij betreft ook wel in de studio. Alleen moet het goed en wetenschappelijk verantwoord worden uitgevoerd. Met de audiofielen hebben we de beschikking over een paar electronische academici met prachtige en peperdure meetapparatuur. Twee verschillende kabels hebben mogelijk ook verschillende impedanties en dat geeft een volumeverschil, dat moet je eerst gelijk stellen middel calibratie met variabele weerstanden. Daarnaast zul je een schakelink moeten hebben met eerste klas relaismateriaal om heen en weer te kunnen schakelen tussen twee kabels.

Het ene draadje er uit trekken en het andere er in steken werkt voor mij niet, dat is suggestie oproepen en vragen om ellende. Daarnaast zul je kabels moeten testen die hetzelfde zijn opgebouwd, gewoon een koperen kern met een afscherming en twee nette pluggen er aan. Als ik een condensatortje in een plug verstop en over de kern en mantel leg, dan heb je uiteraard een hoorbaar verschil .

PGR
29 juli 2008, 22:46
Ik ben er 100% voor en het kan wat mij betreft ook wel in de studio. Alleen moet het goed en wetenschappelijk verantwoord worden uitgevoerd. Met de audiofielen hebben we de beschikking over een paar electronische academici met prachtige en peperdure meetapparatuur. Twee verschillende kabels hebben mogelijk ook verschillende impedanties en dat geeft een volumeverschil, dat moet je eerst gelijk stellen middel calibratie met variabele weerstanden. Daarnaast zul je een schakelink moeten hebben met eerste klas relaismateriaal om heen en weer te kunnen schakelen tussen twee kabels.

Het ene draadje er uit trekken en het andere er in steken werkt voor mij niet, dat is suggestie oproepen en vragen om ellende. Daarnaast zul je kabels moeten testen die hetzelfde zijn opgebouwd, gewoon een koperen kern met een afscherming en twee nette pluggen er aan. Als ik een condensatortje in een plug verstop en over de kern en mantel leg, dan heb je uiteraard een hoorbaar verschil .

Niet alleen de apparatuur, maar ook de test zelf (dubbel-)blind uitvoeren zodat de luisteraars geen idee hebben waar ze naar luisteren. Zorg er idealiter ook voor dat degene die de kabels aansluit of het signaal kiest van de kabels ook niet weet welke kabel het is, want deze kan onbewust en met nonverbale communicatie de luisteraars ook beinvloeden. Alleen dan weet je zeker dat de test objectief en valide is uitgevoerd...

Han S
29 juli 2008, 22:47
Dan zou Planet Waves toch zelf wel in de war zijn, Han, want de info komt van hun site...kun je niet gewoon een gebalanceerde kabel als gitaarkabel gebruiken dan ?

Dat kan wel Rob en dat gebeurt ook wel, ik heb wel gitaren gezien met een XLR.
Dat kan langs electronische weg, maar het gebeurt ook nog veel met trafootjes.

Maar in principe zijn de meeste gitaren en gitaarversterkers ongebalanceerd en al die stompboxen ook. Als je dat allemaal gaat balanceren dan heb je voor een vermogen aan trafootjes nodig, want een echt goede is prijzig. Hoe dat electronisch gaat moet je aan Chris of Frits (om er een paar te noemen) vragen, ik heb daar niet genoeg kennis over.

Han S
29 juli 2008, 22:56
Niet alleen de apparatuur, maar ook de test zelf (dubbel-)blind uitvoeren zodat de luisteraars geen idee hebben waar ze naar luisteren. Zorg er idealiter ook voor dat degene die de kabels aansluit of het signaal kiest van de kabels ook niet weet welke kabel het is, want deze kan onbewust en met nonverbale communicatie de luisteraars ook beinvloeden. Alleen dan weet je zeker dat de test objectief en valide is uitgevoerd...

Heb je 100% gelijk mee, met de vergelijkingen die we deden hebben we dat ook zo gedaan. Als mensen zelf gingen testen met bijv twee CD spelers, konden ze A zien welke er speelde en B was er een verschil in uitgangs spanning en dus volume.

Nadat we die spanningen hadden gelijkgetrokken en ze niet meer konden zien welke er speelde, weeden de verschillen ook niet meer aangetoond.

Het horen van verschillen tussen gelijkwaardige componenten is een merkwaardig en omstreden fenomeen. Er zijn mensen die beweren verschil te horen tussen twee condensatoren van gelijke waarde en er zijn mensen die condensatoren voorzichtig ontdoen van de buitenkant, er rijstpapier omheen wikkelen en het afsmeren met bijenwas. Het gaat soms heel ver.

Silltech biedt een 'behandeling' aan voor kabels waardoor ze nog beter gaan klinken. Daarbij wordt de kern eerst verhit tot 700 graden en vervolgens diepgevroren. Dat kost geloof ik 500 euro en ik wil wel eens zien hoe ze een kern verhitten tot 700 graden zonder dat de isolatie verbrandt, maar dat is geheim.

bass blom
29 juli 2008, 23:02
Hoezo kul ? Als je stp-kabel gebruikt heb je toch gewoon twee aders binnen een afscherming ?

ja maar aansluit technisch gezien kan het toch helemaal niet?

je gitaar, jack, tip en ring
je amp, jack tip en ring

snappu?
maar ik geloof dat han het al uitgelegd heeft
gebalanceerd is heel iets anders ja

edit: of kan het wel?
aan amp kant massa op de mantel en de ene ader, signaal op andere ader

aan gitaarkant massa van de ene ader en signaal van de andere

en dan de mantel daar niet aangesloten.. hmm, ja, zou wel iets in kunnen zitten

Chris Winsemius
29 juli 2008, 23:14
Nogmaals, even aandachtig lezen:
(aardlus: wanneer massa-verbindingen dubbel zijn gedaan)


Hoeft niet helemaal kul te zijn als het om 2 aderig draad gaat met daar omheen 'n shield, ip. het voorkomen v/e aardlus.

Op de 2 aders staat het signaal en de massa (van gitaar naar amp) en aan de amp-kant zit het shield aan de massa vast. Als dat shield aan beide kanten aan de massa vastzit (in dit geval dus) is er (theoretisch) sprake v/e aardlus; meer brom en "vuiligheid".

Zo, nu m'n kabel-omdraai-machine op -273 graden instralen :D

@Han S:
verschil zelfde waarde condensator maar ander materiaal/fabrikaat/etc. is hoorbaar (zelfs voor non-gear-freaks) en meetbaar, heb weleens 'n site gezien met scoop-foto's van diverse Ctjes.

Han S
29 juli 2008, 23:56
Nogmaals, even aandachtig lezen:
(aardlus: wanneer massa-verbindingen dubbel zijn gedaan)



@Han S:
verschil zelfde waarde condensator maar ander materiaal/fabrikaat/etc. is hoorbaar (zelfs voor non-gear-freaks) en meetbaar, heb weleens 'n site gezien met scoop-foto's van diverse Ctjes.

Ja, maar als dat verschil hoorbaar is dan is het zeker meetbaar en dus aantoonbaar. Twee condensatoren die meetbaar precies dezelfde waarde hebben zouden ook precies hetzelfde moeten doen met een electrische wisselspanning lijkt me.

Ik heb eens een actief drieweg filter gebouwd voor mijn PA en daarbij heb ik weerstanden gebruikt van 1% en de berekende waarden voor de condensatoren exact samengesteld. 22.3 is geen 22 en dat is wel goed genoeg, nee precies 22.3.

En dat kon je horen, maar ik kan me niet voorstellen dat twee condensatoren van exact 1 microfarad verschillend klinken omdat het een ander merk betreft.

Met trafo's kan ik dat dan weer wel volgen, maar dat moet ook meetbaar zijn.

AntY
30 juli 2008, 00:00
Ik ben er 100% voor en het kan wat mij betreft ook wel in de studio. Alleen moet het goed en wetenschappelijk verantwoord worden uitgevoerd. Met de audiofielen hebben we de beschikking over een paar electronische academici met prachtige en peperdure meetapparatuur.

denk je dat die lui zin hebben om hun apparatuur voor die dag wederom ter beschikking te stellen, als we het georganiseerd aanpakken en zoveel mogelijk gangbare kabels proberen te testen? kunnen we dergelijk spul evt. ergens anders vandaan halen?

rjong999
30 juli 2008, 00:29
ja maar aansluit technisch gezien kan het toch helemaal niet?

je gitaar, jack, tip en ring
je amp, jack tip en ring

snappu?
maar ik geloof dat han het al uitgelegd heeft
gebalanceerd is heel iets anders ja

edit: of kan het wel?
aan amp kant massa op de mantel en de ene ader, signaal op andere ader

aan gitaarkant massa van de ene ader en signaal van de andere

en dan de mantel daar niet aangesloten.. hmm, ja, zou wel iets in kunnen zittenIn het verlengde van wat Chris al uitlegde, van de site van Evidence Audio (een helder stukje over het ontwerp van gitaarkabels):

Symmetrical Design

Audio is alternating current, hence it passes through the negative conductor at the same time as the positive one. A common way for cable manufacturers to reduce their cost, is to use the shield as a conductor. Shields are important for keeping interference out of the conductors, but they don't conform to the requirement of a good audio conductor by being solid, as well as symmetrical with the positive conductor.

Evidence Audio uses identical conductors for positive and negative signal paths. The shield is only attached at the receiving end and carries what it is supposed to - the noise.

In het geval dat een kabelmaker tot deze oplossing besluit (natuurlijk weer duurder dan "ongebalanceerde" kabel) heeft de kabel dus wel een "richting". Hoewel dat eigenlijk weer onzin is, want het heeft niks te maken met welke kant 'de stroom op loopt' maar uitsluitend met aan welke kant je de plug moet hebben waar de mantel aan de aarde gesoldeert zit (aan de kant van de amp dus).

bass blom
30 juli 2008, 09:28
In het verlengde van wat Chris al uitlegde, van de site van Evidence Audio (een helder stukje over het ontwerp van gitaarkabels):

Symmetrical Design

Audio is alternating current, hence it passes through the negative conductor at the same time as the positive one. A common way for cable manufacturers to reduce their cost, is to use the shield as a conductor. Shields are important for keeping interference out of the conductors, but they don't conform to the requirement of a good audio conductor by being solid, as well as symmetrical with the positive conductor.

Evidence Audio uses identical conductors for positive and negative signal paths. The shield is only attached at the receiving end and carries what it is supposed to - the noise.

In het geval dat een kabelmaker tot deze oplossing besluit (natuurlijk weer duurder dan "ongebalanceerde" kabel) heeft de kabel dus wel een "richting". Hoewel dat eigenlijk weer onzin is, want het heeft niks te maken met welke kant 'de stroom op loopt' maar uitsluitend met aan welke kant je de plug moet hebben waar de mantel aan de aarde gesoldeert zit (aan de kant van de amp dus).

toch blijft het natuurlijk gewoon 'gemiereneuk' als ik die kabel gehad zou hebben toen ik met mijn SG met P90's stond te spelen in een oefenhok wat 30 meter van de spoorlijn stond.
er was beslist niet minder gegil uit mijn TSL gekomen :D

maar je kunt je afvragen waarom gitaren eigenlijk niet al lang gebalanceerd zijn..

Kim Wilson
30 juli 2008, 09:33
toch blijft het natuurlijk gewoon 'gemiereneuk' als ik die kabel gehad zou hebben toen ik met mijn SG met P90's stond te spelen in een oefenhok wat 30 meter van de spoorlijn stond.
er was beslist niet minder gegil uit mijn TSL gekomen :D

maar je kunt je afvragen waarom gitaren eigenlijk niet al lang gebalanceerd zijn..
Je kunt je bij gitaren en aanverwante zooi zoveel afvragen. Maar blijkbaar wil de gitarist het liefst ouwe meuk hebben. Ruisende singlecoils in een gitaar die eruitziet als 60 jaar oud, buizen in versterkers met de sound van het liefst de jaren 60. Als Gibson komt met automatische stemmechanieken wordt er al sceptisch over gedaan.

bass blom
30 juli 2008, 09:37
Je kunt je bij gitaren en aanverwante zooi zoveel afvragen. Maar blijkbaar wil de gitarist het liefst ouwe meuk hebben. Ruisende singlecoils in een gitaar die eruitziet als 60 jaar oud, buizen in versterkers met de sound van het liefst de jaren 60. Als Gibson komt met automatische stemmechanieken wordt er al sceptisch over gedaan.

inderdaad, vaag volk die gitaristen :D

The Lo Lands
30 juli 2008, 10:31
inderdaad, vaag volk die gitaristen :DVaag zei je, mietjes zijn het tegenwoordig. Gouden pluggen enzo, laat me niet lachen, gouden tanden tot daar aan toe ; ) Waar is de rock and roll gebleven. Gewoon inpluggen en gaan :hippie:

Decon Frost
30 juli 2008, 12:25
Voordat ik gitaar ging spelen was ik alteid al heel veel bezig met geluid ed.

Kabels kunnen wel degelijk verschil maken. een goede vergelijk ing is natuurlijk vivanco en profigold.

Dit is een B merken en een A merk. Ik heb dit getest met een hifi (high fidility) systeem wat echt wel bij het rijtje top producten mag staan. Hier merkte je gewoon heel goed dat een betere kabel invloed heeft.

Dus ja (vaak) zijn duurdere kabels beter tot veel beter.

Echter wat maakt een kabel duur..>?
Nou waar je voornamelijk op moet letten is

- Type Connector
- Materiaal Connector
- Buigzaamheid kabel
- Interne "Schielding"
- Externe "Schielding"
- Soldering


Je hebt dus meerdere soorten materialen waar een kabel van gemaakt kan zijn. Zo geleid Goud natuurlijk als een van de beste... dus een kabel helemaal van goud, met gouden pluggen zou een van de beste oplossingen zijn.
Het type plug zegt iets over de manier waarop de kabel aan de plug is vast gemaakt. Dit kan bv gewoon gesoldeerd zijn, of tot 1 geheel gesmolten.

De draad van de kabel bestaat uit meerdere lagen. Je hebt de kabel zelf (vaak koper of liever dus goud) maar daaromheen zitten ook weer "hoezen" Dit kan 1 plastic hoesje zij... zoals bij de meeste normale kabels... maar dit kunnen ook meerdere lagen zijn, met bijvoorbeeld een laag van metaal ertussen.
In eht algemeen kun je zeggen "hoe meer lagen hoe beter". Deze lagen zorgen ervoor dat signalen in en rond het huis ... de kabel niet storen.

Hoe meer lagen hoe dikker de kabel... dus vaak ook hoe minder buigzaam. Een hele dure dunne kabel... kan beter zijn dan een goedkopere dikke. Het licht er maar net aan waar dat het mee beschermd is. 1 dikke laag plastic... of 1 dun laagje metaal met 1 dun laagje "high end" plastic. Dus duurder kan ook soepeler betekenen.



Dus ja ik ben beginnend gitaar speler, en ik heb een kabel van €175.95.
Ook voor mijn andere audio ed gebruik ik deze kabels.


(even voor de duidelijkheid... de kabel kan wel goed zijn... als het signaal wat je eroverheen stuurt niet zuiver is... dan zal het uiteindelijke geluid ook niet zuiver zijn..... dwz de meeste mp3 bestanden zij zo slecht van qualiteid.. dat de kabel al geen invloed heeft.. al komt hij van de markt.. voor 2 euro.)

zjanke
30 juli 2008, 12:35
Je hebt dus meerdere soorten materialen waar een kabel van gemaakt kan zijn. Zo geleid Goud natuurlijk als een van de beste... dus een kabel helemaal van goud, met gouden pluggen zou een van de beste oplossingen zijn.
Het type plug zegt iets over de manier waarop de kabel aan de plug is vast gemaakt. Dit kan bv gewoon gesoldeerd zijn, of tot 1 geheel gesmolten.


Maar je hebt de rest van het topic wel gelezen? :hippie:

Mr.Fingers
30 juli 2008, 12:43
qualiteid..

:stop:

Tsja, persoonlijk merk ik weinig verschil tussen een el-cheapo kabel, en een dure met neutrikpluggen... Misschien is het omdat ik zo belabberd speel :D

Mephistocles
30 juli 2008, 12:44
Silltech biedt een 'behandeling' aan voor kabels waardoor ze nog beter gaan klinken. Daarbij wordt de kern eerst verhit tot 700 graden en vervolgens diepgevroren. Dat kost geloof ik 500 euro en ik wil wel eens zien hoe ze een kern verhitten tot 700 graden zonder dat de isolatie verbrandt, maar dat is geheim.
Isolatie eraf, of zorgen dat het zich niet gaat verbinden met bijv zuurstof... Of de isolatie eraf strippen en er een nieuwe omheen doen?

Speeddemon
30 juli 2008, 16:58
:stop:

Je vergat die andere geweldige: "Schielding". :stop: :sssh: :satisfie:

M Kactus
30 juli 2008, 17:29
argh

Waarom schrijf je dit nu ? Al je argumenten, maar dan ook ál je argumenten, zijn al ontkracht in dit eigenste topic... Beetje nutteloos, lijkt me. Read and learn (to spell ;)).

rjong999
30 juli 2008, 17:35
Je vergat die andere geweldige: "Schielding". :stop: :sssh: :satisfie:mijn vorige vriendin, dat was ook zo'n schiel ding. Lastig om de kabel in te krijgen zeg maar.

Mr.Fingers
30 juli 2008, 17:42
mijn vorige vriendin, dat was ook zo'n schiel ding. Lastig om de kabel in te krijgen zeg maar.

Input wat smeren met contactspray, en dan herhaaldelijk even in & uitpluggen. Als het stopt met piepen ben je goed bezig!

EDIT: in een geval van "jasje rond je dasje", als je geen rookwalmen meer ziet opstijgen, en de geur van verbrand rubber ook weggetrokken is, heb je je schielding goed opgerokken :D

Thundermane
30 juli 2008, 17:52
Input wat smeren met contactspray, en dan herhaaldelijk even in & uitpluggen. Als het stopt met piepen ben je goed bezig!

EDIT: in een geval van "jasje rond je dasje", als je geen rookwalmen meer ziet opstijgen, en de geur van verbrand rubber ook weggetrokken is, heb je je schielding goed opgerokken :D
Wil je niet juist gepiep, pinches dan?
En de kabel moet je gewoon in de input houden joh, al wil dat herhaaldelijk in en uit pluggen wel werken ja, maarja als je dat te hard doet krijg je alleen maar meer gepiep!

rjong999
30 juli 2008, 17:58
ik wíst gewoon dat we snel op niveau konden komen

drap
30 juli 2008, 18:01
Hoe deden trouwens de heren in de jaren '60/'70 het eigenlijk met die kabels van toen? Ik bedoel, toen hadden gitaristen nog 'toooone' toch? Womantone enzo, je kent het wel.

JipStoop
30 juli 2008, 18:16
Patchkabels zijn van Planet Waves, kabel gitaar - effecten is iets als Yellow Cable.

bass blom
30 juli 2008, 21:15
Je vergat die andere geweldige: "Schielding". :stop: :sssh: :satisfie:

en wat dan van alteid :D

EuroCinema
1 augustus 2008, 13:20
Iedere kabel geeft 'n bepaalde kleuring.

Oh, vandaar deze! :)


http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/product/ac75a81e12dd7380a0c6c69e81ca898f.jpg

drap
1 augustus 2008, 13:32
Hoe deden trouwens de heren in de jaren '60/'70 het eigenlijk met die kabels van toen? Ik bedoel, toen hadden gitaristen nog 'toooone' toch? Womantone enzo, je kent het wel.

Ik herhaal 'm nog maar eens, want ik ben toch wel nieuwsgierig hoe de tonepuristen hier over denken. Pannekoek wellicht? Die heb ik al een tijdje niet meer gezien in dit topic.

bert k
1 augustus 2008, 13:45
Krulsnoeren van een tientje, dat was de norm.

drap
1 augustus 2008, 13:48
Dat bedoel ik en hoe vaak hoor je wel niet dat vooral het geluid van toen zo enorm bijzonder was. De markt is tegenwoordig zo verzadigd van crap, dat veel van gekkigheid niet meer weten dit te relativeren en in de meest idiote praatjes trappen. Denk dat iedereen dat opzich ook wel 's heeft, ik ook.

Chris Winsemius
1 augustus 2008, 13:50
Hoe deden trouwens de heren in de jaren '60/'70 het eigenlijk met die kabels van toen? Ik bedoel, toen hadden gitaristen nog 'toooone' toch? Womantone enzo, je kent het wel.

Womantone: hals HB met toonregelaar helemaal dicht

Er is 'n verhaal dat SRV 'n endorsement had v/e kwaliteits kabel-merk maar (toch) oude kabels gebruikte om wat extreem hoog weg te halen.

Vroeger was de dope veel beterder dus de tone ook :D

2e hands gear in die jaren wordt nu als vintage-holy-grail-spul gezien, op oude opnames hoor je dus heel vaak jaren 50 LPs, plexies, tweeds, etc.

drap
1 augustus 2008, 13:58
Allemaal waar, maar de stelling van dit topic was waarom dan bezuinigen op een kabel en daarmee werd een Monster kabel van een astronomisch bedrag mee vergoelijkt. Daar hadden ze in die jaren dus niet zoveel last van en nu vindt men dat dat nu juist de gitaristen waren met tooooooone.

LordRiffenstein
1 augustus 2008, 14:08
Allemaal waar, maar de stelling van dit topic was waarom dan bezuinigen op een kabel en daarmee werd een Monster kabel van een astronomisch bedrag mee vergoelijkt. Daar hadden ze in die jaren dus niet zoveel last van en nu vindt men dat dat nu juist de gitaristen waren met tooooooone.

Moet je een keertje met een doordeweekse kabel van nu inpluggen op een plexi stack en die goed luid zetten. En daarna een keertje een krulkabel gebruiken. Dan begrijp je waarom velen liever die krulkabel hadden tenzij je natuurlijk nu al potdoof bent.

Maar alle gekheid op een stokje, waarom klinkt een kabel nou anders als die omgedraaid wordt? :sneaky:

yhcmarc
23 september 2008, 17:55
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar aangezien mijn kabels een beetje aan het einde van hun latijn beginnen te komen heb ik maar eens 3 spectraflex fatsoflex (6M) en 2 spectraflex speaker kabels (1M) besteld. Was trouwens in totaal incl. verzenden bij spectraflex zelf goedkoper dan 3x 5M fatsoflex bij de feedback .. dus toch maar online besteld. Ik ben benieuwd.

G.G.
23 september 2008, 18:59
Ik ben benieuwd.

Heb recent een crappy 10 jaar oude 6 meter gitaarkabel, 6 goedkope patchcables, en een 1.5 meter prutkabel vervangen voor 6 goeie patchcables, een 4.5 meter lange gitaarkabel (zelf gesoldeerd met goeie kabel en goeie neutric jacks) en een idem kabel van pedalboard naar versterker.

Er is zeker verschil, maar het is wel heel erg minimaal.

vinni
24 september 2008, 00:12
Heb twee verschillende Planet Waves, Evidence Audio Lyric HG en de nieuwe Klotz Titanium.

Tja...er zijn verschillen....maar ach.....als ik ze niet naast elkaar had zou ik het verschil niet echt horen.

De Evidence is inderdaad wel wat beter dan de rest, met name het hoog is net wat meer sprankelend. Maar het blijven details.

Vinni

Ace 1.15.19
2 november 2008, 04:14
Mijn broer en ik zitten te twijfelen of het verschil in kabels daadwerkelijk hoorbaar is. Hiermee doel ik dus op het verschil tussen een 15 euro kabel en een 120 euro kabel, of de 'disco' patch kabels en de George L kabels. Mijn broer zegt: kabel = kabel, ongeacht de prijs blijft alles hetzelfde.

Ikzelf gebruik ook geen dure kabels. Als je mij zegt dat een 'echt goede' kabel minstens 100 euro kost dan vind ik dat veel. Eigenlijk is dat dan raar, omdat ik hier lees dat het ook van invloed is op je geluid (net zoals een andere versterker of gitaar). Niet zo'n extreem geluidsverschil natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel.

vinni
2 november 2008, 10:43
Waar het constant in de basis om draait.....

Heb je het geld er voor over dat zo'n kabel kost voor dat kleine verschil?

De één vind van niet de ander wel......Wat mij wel opvalt tussen bv. Nederalnders en Amerikanen.....De Amerikanen vinden het geweldig als iemand voor de top gaat "Go for it!".....terwijl je in Nederland toch al snel met de "Doe-maar-gewoon"...mentaliteit te maken hebt.

Groet,
Vinni

Arjan12
2 november 2008, 13:32
Je moet het natuurlijk ook wat in perspectief zien. Heeft een gitarist die gewoon lekker voor de fun speelt kabels van 100 euro nodig? Ik denk het niet, maar aan de andere kant heeft hij ook geen gitaren van 3000 euro nodig, en sommige mensen kopen ze toch. Dan denk ik soms, leer eerst eens fatsoenlijk gitaar spelen (ik heb ook een gitaar van 1000 euro terwijl ik een bijzonder slechte gitarist ben) :seriousf: .

Het gaat er gewoon om waar je zelf vrolijk van wordt. Ik zal nooit een kabel van 100 euro kopen, daar zijn de verschillen te minimaal voor (als ze er al zijn). Als iemand anders wel zo'n kabel wil, be my guest.

Kaboemba
2 november 2008, 14:33
Mijn broer en ik zitten te twijfelen of het verschil in kabels daadwerkelijk hoorbaar is. Hiermee doel ik dus op het verschil tussen een 15 euro kabel en een 120 euro kabel, of de 'disco' patch kabels en de George L kabels. Mijn broer zegt: kabel = kabel, ongeacht de prijs blijft alles hetzelfde.

Ikzelf gebruik ook geen dure kabels. Als je mij zegt dat een 'echt goede' kabel minstens 100 euro kost dan vind ik dat veel. Eigenlijk is dat dan raar, omdat ik hier lees dat het ook van invloed is op je geluid (net zoals een andere versterker of gitaar). Niet zo'n extreem geluidsverschil natuurlijk, maar je snapt wat ik bedoel.

Ja maar waarom trekt iedereen toch altijd alles in het extreme, een goede kabel kost geen 120 euro maar zo tussen de 40 en 80 euro (afhankelijk van de lengte o.a.). Het geluids verschil merkte ik wel maar er is meer, vaak zijn het ook kabels die langer tot heel lang meegaan. Ik denk dat het verschil tussen een 15 euro kabel er wel is maar dat het tussen een 50 euro kabel en een 120 euro al heel wat minder is en is dat kleine verschil de prijs waard ?

Ace 1.15.19
2 november 2008, 14:37
Ik heb hier ook iemand gezien (volgens mij ergens vooraan in dit topic) met een kabel van 200 euro. Dan vind ik 120 nog niet het extreme.

Maar inderdaad, of je het voor dat kleine geluidsverschil moet doen betwijfel ik ook. Als je het mij vraagt: niet dus.

jan jansen
2 november 2008, 17:25
[QUOTE)

Volgens mij ligt het aan de stroom.In de jaren 70 had je nog helemaal nog geen windenergie en groene stroom.Toen klonk alles nog zoals het moest.:blast:Tegenwoordig is alle stroom veel te schoon en klinkt het geluid ook veel te schoon....:blast::blast:

JJ

Han S
2 november 2008, 17:52
Het blijft omstreden, de duurzaamheid van de kabel is belangrijk, maar er zit in elke kabel een gewoon koperdraadje (op een enkele zilveren na) en er gaat een spanninkje van niks doorheen.

Je ziet dan gitaristen een dure kabel gebruiken en als je dan ziet wat er tussen hun versterker en speakers zit kom je niet meer bij van het lachen. Terwijl daar grote stromen over gaan en het wel zeker uitmaakt als je daar een goede kabel hebt met vooral goede contacten.

Roro92
2 november 2008, 21:11
Grap van het basgitaarforum.nl:

Neem een air-gap filter!

jan jansen
2 november 2008, 22:20
Terwijl daar grote stromen over gaan
zeg ik ligt gewoon aan de te schone stroom...:blast::blast:

kalmah
3 november 2008, 15:06
Leuk en aardig zo'n goeie kabel. Ik wilde er een bestellen, maar toen dacht ik aan het volgende:

De bedrading binnenin je gitaar, pickups-pots-jack enz., is toch nog steeds van lage kwaliteit? Dat zijn gewone draden. Wat heeft dan voor nut om er een dure kabel aan te hangen, terwijl het geluid eerst al door al die bagger draden loopt.

Om nog maar te zwijgen wat voor draad er tussen de jackingang van je cab, en de speaker loopt.

Wil je echt wat bereiken, moet je dan niet alles vervangen?


Misschien is dit al eens aan de orde gekomen in dit topic, maar ik ga geen 40 pagina's lezen :satisfie:

Kim Wilson
3 november 2008, 15:09
Leuk en aardig zo'n goeie kabel. Ik wilde er een bestellen, maar toen dacht ik aan het volgende:

De bedrading binnenin je gitaar, pickups-pots-jack enz., is toch nog steeds van lage kwaliteit? Dat zijn gewone draden. Wat heeft dan voor nut om er een dure kabel aan te hangen, terwijl het geluid eerst al door al die bagger draden loopt.

Om nog maar te zwijgen wat voor draad er tussen de jackingang van je cab, en de speaker loopt.

Wil je echt wat bereiken, moet je dan niet alles vervangen?


Misschien is dit al eens aan de orde gekomen in dit topic, maar ik ga geen 40 pagina's lezen :satisfie:
Nee, ik denk van niet. Alleen de kabel kan al een groot verschil maken, ook zonder de rest aan te passen.

Kaboemba
3 november 2008, 17:57
Leuk en aardig zo'n goeie kabel. Ik wilde er een bestellen, maar toen dacht ik aan het volgende:

De bedrading binnenin je gitaar, pickups-pots-jack enz., is toch nog steeds van lage kwaliteit? Dat zijn gewone draden. Wat heeft dan voor nut om er een dure kabel aan te hangen, terwijl het geluid eerst al door al die bagger draden loopt.

Om nog maar te zwijgen wat voor draad er tussen de jackingang van je cab, en de speaker loopt.

Wil je echt wat bereiken, moet je dan niet alles vervangen?


Misschien is dit al eens aan de orde gekomen in dit topic, maar ik ga geen 40 pagina's lezen :satisfie:
Jouw gitaar misschien, bij de mijne is alles point to point met goed verbonden.

PietvanderMeer
25 april 2012, 13:36
Even een vraag;is er iemand die weleens geoxideerde(verchroomd koperen)pluggen heeft gezien?

alvast bedankt,Piet

Rock Bottom
25 april 2012, 16:04
Ik kijk net en mijn gitaarkabels hebben rean silver pluggen op oxygen free copper kabels. Patchkabels rean china.

PietvanderMeer
25 april 2012, 16:38
Dat begrijp ik niet.Is het merk Rean?Uit China?

Rock Bottom
25 april 2012, 17:05
Ik gok dat REAN een groot pluggenmerk is.
Op die op mijn gitaar kabels staat REAN SILVER en die op de patch kabeltjes staat REAN CHINA.

Watchmaker
25 april 2012, 17:06
Heb al heel lang datgene wat destijds (begin jaren '90) bij Feedback de Super-kabel heette. Zetten ze zelf in elkaar denk ik. Bij nadere bestudering blijkt het Prefer MGK-16 kabel te zijn, met - even gegoogled - betere (lagere) capaciteits-specs dan menig exoot. Degelijke Neutriks zitten er ook nog op. Ik vind het voorlopig dus wel prima, met mijn Chinese transistorbak valt de winst voorlopig toch niet bij de kabels te halen!

PietvanderMeer
25 april 2012, 23:29
Ben toch wel benieuwd of iemand ooit geoxideerde verchroomde koperen(enfin,de standaard niet vergulde)pluggen heeft gezien.

groovieguitarguus
26 april 2012, 00:02
Volgens mij is Rean een B-merk van Neutrik.

Zelf heb ik de nodige meters Klotz kabel (ik dacht AC 100) een hoeveelheid losse pluggen en soldeer zelf mijn kabels.
Klotz is heel 'stijf'... is een nadeel met bewegen op podium (draait stug in elkaar)... Voordeel.... nog geen krakende kabels...

Gebruik het nu al weer 1,5 jaar of meer.... intensief!

PietvanderMeer
26 april 2012, 11:28
Leuk voor je.
Ik ben benieuwd of er iemand is die,enfin;ik heb de vraag al 2 keer gesteld.


alvast bedankt,Piet

Nielsje
26 april 2012, 12:27
Rustig maar Pietje, het antwoord komt vanzelf en een beetje geduld kan geen kwaad.
Leuk om dit lijk van een topic weer eens te zien. Die pannekoek, hehehe.

Buzzel
26 april 2012, 12:51
Ben toch wel benieuwd of iemand ooit geoxideerde verchroomde koperen(enfin,de standaard niet vergulde)pluggen heeft gezien.

Nee.


10 tekens

marter544
26 april 2012, 12:55
En daar is het antwoord op je vraag.

zoon van Piet
26 april 2012, 14:07
Ikke wel!

en het recept daartoe heet S39..

sommige gekken koken alles met paprikapoeder, anderen solderen met s39..

Buzzel
26 april 2012, 14:08
Nog steeds geen standaard niet vergulde pluggen.

JohnLord
26 april 2012, 14:35
Die pannekoek, hehehe.

Ja, nu je het zegt, waar is ie eigenlijk?

Buzzel
26 april 2012, 14:59
Ja, nu je het zegt, waar is ie eigenlijk?

Waarschijnlijk opgegeten.

dkvisser
26 april 2012, 16:09
even back2Topic,

in het rack zelf Tasker kabel met neutrik pluggen, en van gitaar naar preamp een Whirlwind Leader (http://whirlwindusa.com/catalog/pre-wired-cables/instrument/leader-standard-series).
Ook lifelong warranty, een goede kabel, maar inderdaad geen "The INTEGRATION HYBRID" van den Hul. Ik denk ook niet dat dat in live verband hoorbaar is.

PietvanderMeer
26 april 2012, 16:38
Alleen Piet z`n zoon en dan nog door misbruik.
Iedereen mag nu zijn conclusie trekken over het nut van vergulde pluggen.

FWIF;ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Chris,wat ging over het gebruik maken van het effect van een kabel op het geluid.
Er zit verschil in,maar het ene is niet per defintitie beter dan het andere.
Beter hangt af waar je naar zoekt.Als het voor jou werkt is het,in ieder geval op dat moment,beter.
Natuurlijk zit het grootste deel in je hoofd maar daar bestuur je je geluid mee.
Gebruik wat werkt voor jou en trek je niets aan wat een ander zegt.Dat speelt het lekkerst.
Wat ook natuurlijk maar gewoon mijn mening is...

Mr. Dynamite
26 april 2012, 17:56
Ik heb laatst met Buzzel een heel set cordial kabels in huis gehaald, en die bevallen prima.
Neutrik jacks en een degelijke kabel, niet van dat hele stugge (vind ik vreselijk irritant op podium) maar ook niet te slap.

Kost niet heel veel, en doet zijn werk prima :ok:
Oplossing voor tonesuck is gewoon een eq die altijd aanstaat, bij buzzel een soort buffer/booster in het pedalboard.

Buzzel
26 april 2012, 18:46
Ik heb laatst met Buzzel een heel set cordial kabels in huis gehaald, en die bevallen prima.
Neutrik jacks en een degelijke kabel, niet van dat hele stugge (vind ik vreselijk irritant op podium) maar ook niet te slap.

Kost niet heel veel, en doet zijn werk prima :ok:
Oplossing voor tonesuck is gewoon een eq die altijd aanstaat, bij buzzel een soort buffer/booster in het pedalboard.

Het is gewoon een buffer ;) werkt zeer doeltreffend.

RS-Rik
26 april 2012, 19:15
De gelulfactor lijkt me hoog met deze:


Paarse plectrums zijn dikker dan groene (als je Dunlops bedoeld), en ja die klinken, en vooral voelen anders.

Een goeie kabel heeft een lage capaciteit en vrijwel geen geinduceerde weerstand, maar deze eigenschappen zijn ook met goedkope materialen en productiemethoden te behalen. Desalniettemin zijn de aard en grootte van de effecten van de kabel op het uiteindelijke geluid wetenschappelijk zeer gemakkelijk te testen.

Buzzel
26 april 2012, 19:22
De gelulfactor lijkt me hoog met deze:


Paarse plectrums zijn dikker dan groene (als je Dunlops bedoeld), en ja die klinken, en vooral voelen anders.

Een goeie kabel heeft een lage capaciteit en vrijwel geen geinduceerde weerstand, maar deze eigenschappen zijn ook met goedkope materialen en productiemethoden te behalen. Desalniettemin zijn de aard en grootte van de effecten van de kabel op het uiteindelijke geluid wetenschappelijk zeer gemakkelijk te testen.

Ik heb thuis een stoffen kabel en een fatsoenlijke cordial. Verschil in hoog verlies is erg duidelijk.

Dimitri92
26 april 2012, 22:55
Ik heb thuis een stoffen kabel en een fatsoenlijke cordial. Verschil in hoog verlies is erg duidelijk.

Heb ook een cordial 6metertje met van die karige cordial rubberen pluggen... waardeloze dingen eigenlijk...ging scheuren etc... dus vervangen door neutriks. Maar door die pluggen heb ik het nu ook weer niet zo op de kwaliteit van die kabels van cordial. Ben meer gecharmeerd van klotz bijv. Kan tussen de oren zitten hoor zoveel verstand heb ik nu ook weer niet van die kabels. (En wat maakt het ook uit als je regenboogpatchkabeltjes hebt, als ze maar niet stuk gaan =D )

Eko
27 april 2012, 11:41
Ik gebruik monster kabels en als je alleen een amp gebruikt en een gitaar wordt de kabel wel belangrijk. Het verschil is groot genoeg. De patch kabels in je pedalboard zijn slecht genoeg om een duur pedaal slecht te laten klinken. Het loont dus om dit beter te doen. In de gevallen dat ik zo`n pedalboard meeneem wil ik hebben dat het goed klinkt. Een hele goede acoustisch gitaar met een hele mooie amp is zonde om daar een goedkope kabel tussen te gebruiken.
Ik denk dat het allemaal meer opvalt naar mate je cleaner speelt en je spel heel goed te horen is. Een enorme overdrive laat het geluid minder opvallen dan een lang aan gehouden noot met reverb.

Brum
22 mei 2012, 12:44
Leuke ervaring opgedaan laatst en dacht meteen aan dit topic. Het betreft in mijn geval dan wel geen gitaarkabel, maar een speakerkabel. Ik had al geruime tijd een Cordial kabel met Neutrik pluggen tussen m'n top en cabinet hangen, een beetje de standaard. Nou vond ik in een ouwe doos met gitaarrommel een Stagg speakerkabel terug en dacht, toch maar even proberen. Zo gezegd, zo gedaan en tot mijn verbazing klonk de Stagg kabel beter. De Cordial kabel klinkt meer helder, laat ook meer door naar mijn idee, maar de Stagg kabel doet eigenlijk meer wat ik wil horen. Het klinkt iets warmer, maar zeker niet dof en al helemaal niet slecht. Het is echt absoluut niet zo dat m'n signaal iets mist, het klinkt alleen warmer, minder 'hisch', zo kan ik het nog het beste omschrijven. Zat zooi van Stagg wat gewoon rommel is hoor, maar in dit geval werkt het voor mij. Kleine kanttekening aan deze ontdekking, ik heb dit ondervonden op net iets harder dan huiskamervolume, ik heb nog geen idee hoe één en ander zich gaat verhouden op hoger volume.

Nou was mij die mening al langer toebedeeld, maar ik kijk al lang niet meer naar bepaalde merken, die algemeen aanvaard beter zijn dan, vooral, goedkopere merken. Veel ontdekkingen zijn bij mij ontstaan uit louter toeval, maar die had ik nooit ontdekt als ik alleen maar m'n neus ophaalde voor alles wat algemeen aanvaard wordt als rommel. Nou ga je al niet gauw meer kijken naar, in dit geval, Stagg, omdat veel van hun zooi ook gewoon echt zooi is, ook daar betrap ik mij vaak op en is ook begrijpelijk.

Mr.Fingers
22 mei 2012, 12:54
Ik gebruik de Koil Kord van Fender, da's de enige kabel die het bij mij langer dan 4 maand uitzingt (ik ben een notoire sloper van kabels). Heb wel de rechte plug vervangen door een haakse van Neutrik, maar dat is alles. Ze zijn vrij goedkoop (21€ voor de 10meter premium versie, 15€ voor de 10meter standaard versie), en ze laten het geluid goed door zonder teveel te kleuren (de shielding is hier erg goed & breed aangebracht, waardoor die typische "krulkabeltonesuck" uitblijft.

http://www.richtonemusic.co.uk/data/product_images/FEND099-0600-004a.jpg

Orpheo
22 mei 2012, 13:02
ik doe al 5 jaar met dezelfde kabel... :chicken:

dml
22 mei 2012, 13:09
Zoals gewoonlijk bij gitaristen is het uiteindelijk een hoop geneuzel binnen de marge. Als je live lekker staat te blazen met je buizenbak op meer dan 100 db hoor je niemand meer klagen over dat kabel X beter klinkt dan kabel Y.
Ik gebruik al jaren Klotz La Grange of AC110. Gewoon een stevige, roadproof kabel die niet te duur kost. Of natuurlijk wireless.

loveu2man
22 mei 2012, 13:37
Ik gebruik de Koil Kord van Fender, da's de enige kabel die het bij mij langer dan 4 maand uitzingt (ik ben een notoire sloper van kabels). Heb wel de rechte plug vervangen door een haakse van Neutrik, maar dat is alles. Ze zijn vrij goedkoop (21€ voor de 10meter premium versie, 15€ voor de 10meter standaard versie), en ze laten het geluid goed door zonder teveel te kleuren (de shielding is hier erg goed & breed aangebracht, waardoor die typische "krulkabeltonesuck" uitblijft.

http://www.richtonemusic.co.uk/data/product_images/FEND099-0600-004a.jpg

Hey, ik had een vraag over deze gewikkelde kabels.
Het is toch zo dat hoe langer je kabel is, hoe meer toonverlies je ondervindt?
Is het dan niet zo dat bij kabels die gewikkeld zijn, zoals bij jouw Koil Kord, de toonverlies in het kwadraat is?
Want bij een afstand van 6 m tussen amp en gitaar is die kabel zelf in uitgerekte toestand wel zo'n 12 -14 m toch?
Wat is hier jouw ervaring mee?

titzenpitzer
22 mei 2012, 13:50
Mensen die een coilcable kopen geven meestal geen moer om wat toonverlies :) ik heb ook eentje die uitgerekt rond de 9 à 10 meter lang is; dat valt dus best nog mee. Zelfs een kabel van 20 meter zou toch moeten meevallen? Geen kat in het publiek die dat verschil hoort.

Langs de andere kant is mijn ervaring met die Fender-kabels allesbehalve positief, en mijn gitarist deelt hetzelfde verhaal. De kabel gaf het na een maand of 3 op, en de jacks zijn omgeven door plastiek waardoor je hem gelijk volledig mag afknippen om een nieuwe te solderen. Hij voelt in ieder geval veel minder degelijk aan dan mijn bullet cable.

Mr.Fingers
22 mei 2012, 13:51
Deze kabel is 30 voet (pakweg 10 meter lang), en bij een gewone krulkabel kan dat wel kwadratisch zijn, maar deze (dit is de premium, de (witte) standaard heeft dit niet) heeft een apart wikkelpatroon en extra shielding, dus dat zou, volgens wat er op de doos staat hetzelfde moeten klinken als een rechte kabel van 10 meter lang. IK hoor in ieder geval geen verschil tussen deze en een lange rechte kabel. Er is natuurlijk wel een beetje hoog dat uit het signaal gaat, maar da's logisch met zo'n lengte, maar voor MIJ niet storend (en zelfs een beetje gewenst met de telecasters en rickenbackers die ik gebruik)

titzenpitzer
22 mei 2012, 14:34
Ik heb ook een schelle setup dus signaalverlies is best welkom :D

HaroldA
22 mei 2012, 14:38
Net bezorgd: nieuwe Cordial Road Lines! Niet dat de oude op waren, maar ik vergeet zo nu en dan wel eens een kabel ;)

http://a2.images4.thomann.de/pics/prod/227272.jpg
http://www.thomann.de/nl/cordial_cri_6_pr.htm

TimoSomers
22 mei 2012, 14:40
Net maar ff spectraflex gemailed :D.

Dreverhaven
22 mei 2012, 14:45
Ik heb deze:

http://www.thomann.de/nl/pro_snake_tpi_6.htm

Lekker goedkoop, prima, geen gezeik.

Tankman
22 mei 2012, 15:46
Net maar ff spectraflex gemailed :D.

+1!

Ik gebruik nu al een tijdje de Spectraflex Fatsoflex kabels. Ik kwam erbij, omdat zij als een van de weinigen haaks-haaks kabels hebben van ruim 6m. De Fatsoflex zijn stiller opmhogere volumes en gain. Heel fijn voor mijn stijl dus. Ze laten je sound ook intact. Ik heb ze vergeleken met Klotz Titaniums, La Ganges en Bonnamassas, Taskers en de dunnere Spectraflex.

humbucker
22 mei 2012, 17:15
Ik gebruik de Koil Kord van Fender, da's de enige kabel die het bij mij langer dan 4 maand uitzingt (ik ben een notoire sloper van kabels). Heb wel de rechte plug vervangen door een haakse van Neutrik, maar dat is alles. Ze zijn vrij goedkoop (21€ voor de 10meter premium versie, 15€ voor de 10meter standaard versie), en ze laten het geluid goed door zonder teveel te kleuren (de shielding is hier erg goed & breed aangebracht, waardoor die typische "krulkabeltonesuck" uitblijft.

http://www.richtonemusic.co.uk/data/product_images/FEND099-0600-004a.jpg

Bizar! Die heb ik overlaatst ook eens gekocht. Een paar weken later kraakte het kreng al... Waardeloos... Én terugnemen deed de shop ook niet, nog waardelozer!


Voor mij geen Fender kabels meer :) Ik hou het bij klotz!

TimoSomers
24 mei 2012, 15:10
Nou ik heb een Spectraflex endorsement naar aanleiding van dit topic, dus thanks :D.

titzenpitzer
24 mei 2012, 15:47
Wat een mooi leven :)

Tankman
24 mei 2012, 21:58
Nou ik heb een Spectraflex endorsement naar aanleiding van dit topic, dus thanks :D.

Cool, Timo! Welke modellen zijn het geworden?

Ijselrobo 07
24 mei 2012, 22:04
Pro snake van 10m. voor op het podium. gaat van gitaar naar pedaalboard,
cordial's van 6m. voor pedaalboard naar amps,
en nog zo'n oud ding van 6m. met van die rode plastic behuizing om de kopere pluggen.
werken voor mij allemaal goed en ruisloos, dus waarom niet? :D