PDA

View Full Version : Floyd Rose



XanderEVH
25 juli 2008, 21:40
Hey hoe monteer ik een floyd rose dubble lock op mijn fender guitar body? Hij is nog helemaal kaal de body dus ik moet nog boren en al.
Groet Xander

jan jansen
25 juli 2008, 22:40
Hey hoe monteer ik een floyd rose dubble lock op mijn fender guitar body? Hij is nog helemaal kaal de body dus ik moet nog boren en al.
Groet Xander


rechts boven de functie zoeken..... :B :B

Gearjunkie
25 juli 2008, 23:03
Welkom op het forum!

Het handigste is om te beginnen met het opmeten van de brug, waar komen de studs precies (hoe is de afstand hart tot hart gemeten??)

Bepaal heel nauwkeurig de middellijn van de gitaarbody. Je weet nu ook hoever de studs links en rechts hiervan moeten komen.

Als laatste voor het boren moet je bepalen hoever de brug naar achter op de body moet komen. De afstand topkam-12e fret is hetzelfde (globaal) als de afstand 12e fret - brug. Je meet dan de plek waar de snaar het zadeltje verlaat natuurlijk.

Voorzichtig boren, niet te snel willen om beschadigingen te voorkomen.

Lees voor je begint over "intonatie" dan ontdek je dat de lage E snaar wat langer zal blijven dan de hoge e bijvoorbeeld. Hiermee houd je rekening bij de plaatsing van de brug, anders kan je de gitaar nooit zuiver intoneren.

succes!!

XanderEVH
26 juli 2008, 19:38
hey thx voor de tip. ik moet alleen de schroef gaatjes boren voor bij de nut. En verder moet ik de twee gaten bij de brug boren waar de floyd rose in ligt. Voor de rest is de body helemaal gefrased en al. Hoever moet je ongeveer bij de nut eraf schuren? Het is een standaar 22 fret maple hals. en me body is een fender body met humbucker gaten. Groet Xander

Bram+
26 juli 2008, 19:45
GG heeft hier wel eens handige threads over geopend, misschien dat je er iets aan hebt:

Floyd op een strat (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73405)
Toplock op een strat (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73528)

Gearjunkie
26 juli 2008, 22:42
hey thx voor de tip. ik moet alleen de schroef gaatjes boren voor bij de nut. En verder moet ik de twee gaten bij de brug boren waar de floyd rose in ligt. Voor de rest is de body helemaal gefrased en al. Hoever moet je ongeveer bij de nut eraf schuren? Het is een standaar 22 fret maple hals. en me body is een fender body met humbucker gaten. Groet Xander

Heeft de body ook een frezing voor de Floyd Rose? zo niet, dan kan je eigenlijk alleen naar beneden met de brug, en niet omhoog.

Maar even terug naar jouw vraag: de toplock moet op precies dezelfde plek als de topkam komen.
Als je een draad of snaar in de toplock legt en tegelijk op de 2e fret, moet deze snaar de 1e fret net niet raken. Hoeveen dat is moet je even bij een andere gitaar bekijken denk ik. De gaatjes boor je pas als je de toplock op zijn plek hebt.

Edit: de bovenstaande linkjes zijn echt super! Neem dit goed door en het gaat lukken!