PDA

View Full Version : Peerless Monarch



yanto
25 juli 2008, 20:36
Na North Sea Jazz toch besloten om maar een hollow body jazzbox te kopen.
Veel goede verhalen over Peerless de laatste tijd, dus is mijn oog op de Monarch gevallen. Wat een supergitaar. Een vette, volle jazztoon zowel akoestisch als versterkt. Klinkt heerlijk op mijn Sessionette en Koch Multitone.
Zeker waar voor zijn geld, solid spruce top. Afwerking is echt super, strak fret en inlegwerk. I'm happy :D

http://i59.photobucket.com/albums/g306/yanto8/Monarch.jpg

RolandT
25 juli 2008, 21:13
Super looks. Kan je die echt ook gewoon als akoestische gitaar gebruiken? Mijn Gretsch is zowat dezelfde stijl maar is enkel electrisch te gebruiken.

yanto
25 juli 2008, 21:28
Ja deze is helemaal hol en in principe gewoon een akoestische (jazz)gitaar. Er is zo min mogelijk electronica aan de body bevestigd. Een floating neckpickup in het verlengde van de hals en één volumeknop op de slagplaat. Afgezien van de jackinput is er dus niets met de body gebeurt wat de akoestische klank kan beïnvloeden. Ben wel benieuwd hoe ze zich houdt in een live situatie qua feedback, maar dat schijnt mee te vallen. Jazz is toch niet hard ;)

Maar je hebt idd andere (semi)hollowbodies zoals jouw Gretch met een centraal blok die akoestisch veel zachter zijn en veel meer een elektrische gitaar zijn dus.

RolandT
25 juli 2008, 21:55
Waar heb je deze gitaar gekocht?

yanto
25 juli 2008, 22:17
Bij vintageguitars.co.uk in Engeland. Ze zijn inmiddels wel in Nederland verkrijgbaar, maar je komt ze nog niet zo vaak tegen. Daarbij zijn ze daar aanzienlijk goedkoper.
De service was erg goed. Heb de hele tijd persoonlijk contact gehad met de verkopers, dus wist echt wat ik kocht, zover dat kan zonder te kunnen testen. Heel anders dan een gitaar bestellen bij een Duitse groothandel.

hezz
25 juli 2008, 22:19
Ooh een prachtgitaar! Nou nog de telefoon neerleggen, camera oppakken en echte fotos maken voor deze beauty. :)

yanto
25 juli 2008, 22:28
Hahaha... heb helaas geen normale camera. Als ik nou geen gitaar had gekocht... ;)

Vond wel een mooie foto op het playjazzguitar forum
http://jazzguitarzone.com/monarchtwins3.jpg

barno
25 juli 2008, 22:53
fantastisch, dit is oa waarom ik zo van jazz hou: classy allover (dat fantasietje op de headstock moest voor mij niet maar alla)

pannekoek
25 juli 2008, 23:50
fantastisch, dit is oa waarom ik zo van jazz hou: classy allover (dat fantasietje op de headstock moest voor mij niet maar alla)


ik vind dat juist zoooooooooo ontzettend vet! ik denk dat dit 1 van de vetste jazzbakken is die ik gezien heb!

RolandT
26 juli 2008, 10:17
Heb hun website gezien, prachtige gitaren. Ik zou wel die D'Addario snaren vervangen, die kleuren code van de snaren vloeken met de rest. Ik zou ook het "tailpiece" livere in "metaal" zien, het lijkt op de foto van kunststof?

Squier4ever
26 juli 2008, 12:14
mooi gitaartje, maar ik zou er ook graag een brughum bij willen hebben. ik speel dan ook geen jazz.

hezz
26 juli 2008, 19:46
Heb hun website gezien, prachtige gitaren. Ik zou wel die D'Addario snaren vervangen, die kleuren code van de snaren vloeken met de rest. Ik zou ook het "tailpiece" livere in "metaal" zien, het lijkt op de foto van kunststof?

De foto in de eerste post is van hem he, niet de andere met 2 gitaren. ;)

Zou best kunnen dat 'ie er flats op heeft gezet.

yanto
27 juli 2008, 00:30
Ik vind die headstock wel mooi zo, de gitaar trouwens ook hoor maar niet mijn stijl.


Die headstock heeft ook een heavy metal variant......(diepste excuses) de widow headstock van B.C RICH. Maar die is foeilelijk.

Hahaha.. nu je het zegt. Daar heeft het wel wat van weg.

@Rolandt, er zitten standaard D'Addario halfwounds op, een combi tussen flat en roundwounds. Op zich bevallen ze wel, ga nog wel verder experimenteren met snaren. Op zich ben ik wel een fan van D'Addario's, dus tja mss moet ik die kleurcode wel voor lief nemen. Het stoort me niet echt.
De tailpiece en brug zijn trouwens van pallisander, voor een warme 'houten' toon.

RobertoL
27 juli 2008, 13:42
Vette gitaar en vette inlay!

guitartub
27 juli 2008, 18:18
Heb ze gezien op de Messe en was verbaasd over de hoeveelheid aan keuze. Aan testen ben ik helaas niet toegekomen door de een of andere dwaze demonstratie van een Gibson gitaar (in de stand van Peerless dus????) met verwisselbare elementen.
Voor snaren, zeker als je flatwounds gaat gebruiken, zou ik ook eens Thomastics proberen. Zijn mi erg goed.

yanto
27 juli 2008, 19:58
Voor snaren, zeker als je flatwounds gaat gebruiken, zou ik ook eens Thomastics proberen. Zijn mi erg goed.

Thanx! Had er al meer goede verhalen over gehoord, zal ze zeker gaan uitproberen.

EuroCinema
28 juli 2008, 15:28
Gefeliciteerd, mooi ding! Idd, setje Thomastik Infeld Swing erop en je bent in de hemel denk ik.

hezz
28 juli 2008, 15:36
+1 voor the Thomastik, heerlijk voor jazz op dikte .12. Alleen ben ik er nu vanaf aan het stappen omdat ik toch voornamelijk blues rock speel en jazz voor erbij. Wel ga ik binnenkort ter experiment voor .10 Thomastik Swings.