PDA

View Full Version : Vamp2 vs Vamp Pro



pier
25 juli 2008, 19:23
Jawel, een behringer vraag! Al is het niet het meest gelauwerde merk wat op de markt actief is ben ik toch benieuwd of mensen antwoord kunnen geven op mijn vraag.

Klinkt de Vamp Pro beter dan de normale Vamp2 of is het eigenlijk exact hetzelfde apparaat maar dan in 19 inch uitvoering met wat extra aansluitmogelijkheden.

Ik ben momenteel bezig om een huiskamervolume-rackje samen te stellen en ben al in het bezit van een gewone v-amp een marshall 8008 eindtrap en een engl 4x12 cab. Hoewel de V-amp ideaal is om snel ideetjes op te nemen achter de pc vind ik het in combinatie met de eerder genoemde 8008 en cab niet echt top (ook met cab sim uit). Daarom zou ik graag willen weten of de v-amp pro misschien dan wel de gewenste budgetkwaliteit biedt in deze setup, of dat ik toch beter kan gaan kijken naar een goedkoop rocktron pre-ampje of iets dergelijk.

Volgens de specs van de behringer site zouden de apparaten identiek moeten klinken, maar een korte zoektocht google geeft tegenstrijdige gebruikerservaringen waarin sommigen beweren dat er wel degelijk verschil zit in de twee, en anderen geen verschil ervaren.

zijn er mensen die beide apparaten naast elkaar gehoord hebben?

Nocki
25 juli 2008, 19:37
toevallig heb ik ook wel eens de v-amp pro gehad met de 8008 combi. Ik merkte dat ik de sounds die ik via de pc had niet kon gebruiken in combinatie met de 8008. ik moest dus op nieuw gaan instellen...

Verder klonk het inderdaad nergens naar maar dat lag niet aan de combi.

Het beste werkte de pro bij mij dus op mn bureau... verschillen tussen 1 en 2 weet ik helaas niet maar je probleem kan ik dus onderschrijven....

Misschien eens kijken naar een rocktron progap of een chameleon ofzo...

zeker de pro gap is een super apparaat wat lekker werkt met de 8008...

crapton
26 juli 2008, 21:45
Volgens de specs van de behringer site zouden de apparaten identiek moeten klinken, maar een korte zoektocht google geeft tegenstrijdige gebruikerservaringen waarin sommigen beweren dat er wel degelijk verschil zit in de twee, en anderen geen verschil ervaren.

zijn er mensen die beide apparaten naast elkaar gehoord hebben?

Ik heb beide gehad - V-amp2 en pro, en in theorie zou het hetzelfde moeten zijn. Ik vond echter de pro iets helderder-duidelijker klinken, misschien lag het aan de outputs of toch net iets andere componenten op het printje. Maar verschil is vrij marginaal, als je eenmaal gewend bent valt het niet meer op.

Ik vond het voor het geld wel een aardig ding, maar zou als ik jou was doorsparen voor iets meer serieus van Line6 of Boss of Digitech. Keus te over. Deze apparaten hebben duidelijk een stuk betere hardware en dus betere geluidskwaliteit (hoewel de Behringer bij bepaalde sounds niet slecht is!!!). Ook de mod, delay, reverb enz models zijn veel uitgebreider bij de alternatieven. Als je ff googled kan je wel wat leuke vergelijkingstesten vinden. Verder kan je de bv bij de Line6 de speakersims uitzetten en ook de voicing aanpassen aan 'combo', 'stack' of 'studio', waarmee je de specifieke sound van de 4x12 weer kan compenseren. Een modeller klinkt iha het best met een full range flat response speaker, en dan liefst stereo. Line6 tuned bv hun Vetta zodat hun models goed klinken met de gebruikte (Celestion) speakers.

Je kan ook overwegen een floor versie te nemen, is veel aantrekkelijker qua kosten en minder gesjouw. Een rack heb ik gehad en uiteindelijk nogal onhandig en lomp. Maar ieder zijn ding hoor...

pier
27 juli 2008, 05:25
Het gaat puur om een oefensetje voor thuis, in de oefenruimte en live gebruik ik een ENGL Blackmore top, dus sjouwen is niet van toepassing. Omdat het puur voor thuisgebruik is zoek ik ook niet iets dat meteen een gat in de protemonnee slaat.

Een pod pro bijv vind ik al net iets te prijzig voor mijn doeleinden, en het hoeft natuurlijk niet per se modeling te zijn. Daarom kijk ik ook naar bijvoorbeeld de rocktron preamps. Liefst heb ik wel iets met geintegreerde effecten omdat ik geen zin heb om een aparte effects processor aan te moeten schaffen.

Nogmaals het gaat puur om een oefensetje thuis dus het zou mooi zijn als het ook op lage volumes goed klinkt, maar ik verwacht ook niet voor mijn budget (zeg max 200 voor preamp+fx) meteen op de eerste rang te zitten.

En wat betreft de behringer, aangezien ik de vamp2 al heb, heeft het geen zin om de rackversie daarnaast nog eens aan te schaffen begrijp ik.

crapton
29 juli 2008, 09:37
En wat betreft de behringer, aangezien ik de vamp2 al heb, heeft het geen zin om de rackversie daarnaast nog eens aan te schaffen begrijp ik.

Neu... naar mijn mening tamenlijk zinloos tenzij je een mooier kastje wil... die dingen kosten ook niet veel meer...