PDA

View Full Version : shure beta 52 of akg d112



B_2_the_a
25 juli 2008, 14:12
Dit bedoel ik namelijk voor Live gebruik.

Ik krijg nooit het geluid wat ik wil met de akg d112, maar ik kom al meer in de buurt met de beta 52.

Geluid wat ik wil: goed laag maar met een click erin (niet zo extreem als bij metallica, denk meer aan nickelback, intwine, etc..) De kick die je voelt EN hoort ;)

met de beta 52 kom ik wel in de buurt (ligt ook natuurlijk aan de speakers en amps enzo). Maar met de akg d112 niet, ik heb het idee dat het meer een "vintage" klinkende microfoon is.
Oftewel: als ik de d112 gebruik heb ik echt een classic rock kick..

ligt dit aan mij? of aan de microfoon? waar moet ik op letten en hoe denken jullie hierover?



p.s. ik weet dat ik meer succes zou hebben bij een audio forum, maar gezien de kennis van sommige hier denk ik dat ik hier ook wel genoeg info kan halen!

DeiDRagonas
25 juli 2008, 14:56
Dat wat je zegt over de AKG herken ik wel. Met de Shure die je noemt heb ik geen ervaring. Ik steek live btw een hele simpele Sm58 met plopkapje in de bass en krijg een mooie sound zo. Voor studiogebruik zou ik iets anders aanraden denk ik, maar live wil t prima met een 58. Dit geldt niet als de bassdrum geen gat in t vel heeft trouwens, de 58 moet er echt in. Heeft onze drummer ook niet, zo irritant is dat!

Grt Roy!!

B_2_the_a
25 juli 2008, 14:58
daar hebben ze messen voor uitgevonden ;)

sm 58 erin, kan wel in een kroegje ofzo, maar ik heb het over grotere dingen...

DeiDRagonas
25 juli 2008, 15:05
daar hebben ze messen voor uitgevonden ;)

sm 58 erin, kan wel in een kroegje ofzo, maar ik heb het over grotere dingen...

Oei, lijkt me geen goed idee.. Zo net voor een optreden enzo. Dat wordt niet gezellig daarna.

In grotere zalen heb ik tot nu toe alleen de AKG gebruikt en was nooit echt tevreden. Precies wat jij zegt.. Niet die lekkere moderne click erin. Maar Han komt vast snel langs, no worries.

Groetjes!

B_2_the_a
25 juli 2008, 15:17
opzich wel fijn om beide te hebben :)
Ik heb enkele keren de akg goed kunnen gebruiken hoor, janis joplin tribute bandje en een bandje a la pearl jam... erg fijn dan

maar ik zoek de moderne kick sound!

fivelastwords
25 juli 2008, 15:31
Kwestie van goeie plaasing, luisteren en daarna EQ'en. Die tik die je zoekt zit meestal rond de 5k, dus daar een betrekkelijk smalle piek neerzetten met een EQ en in het laag ook zoeken naar wat je moet filteren en wat je wilt boosten. Works for me :)

B_2_the_a
25 juli 2008, 15:34
ik heb het over live gebruik eh, dan heb je niet de mogelijkheid om de grafische eq puur te gebruiken voor de kick...
de tafels waar ik 9 vande 10x achter sta hebben een 3 bands eq, soms 4 bands (2 midbanden met sweep), dat scheelt al wel...

fivelastwords
25 juli 2008, 16:39
ahhh sorry, niet goed je topic gelezen... my bad

Han S
25 juli 2008, 16:54
Het belangrijkste is het geluid van de kick zelf, hoe die gestemd is bijvoorbeeld. En dan de plaatsing van de microfoon want die is ook erg doorslaggevend. Met een D112 kun je wel een felle click krijgen maar het is niet mijn favoriet. Ik vind de oude D12E beter, mooier laag, maar ook die moet je goed plaatsen. Ik heb de beta 52 wel gehoord op concerten, is ook helemaal niet verkeerd, Sennheiser maakt ook zo'n koplamp. Een collega van me gebruikt een Audio Technica met twee membranen er in, heeft ook twee kanalen nodig.

Een 58? kweenie, nooit mooi gevonden in de kick, Beyer M88 vind ik ook niet mooi in de kick, de Beyer M201 dan weer wel. Een oude AKG D202 heeft ook een prachtig laag in de kick, maar ik denk dat die niet zo lang heel blijft.

Maar ga eerst die kick eens knap stemmen en vogel de beste plek voor je microfoon uit, een paar centimeter verplaatsen kan al veel verschillen.

B_2_the_a
25 juli 2008, 17:43
tjah
drums leren stemmen is een helse klus wat ik wel wil leren!
Maar de kick in kwestie staat laag gestemt (met veel schuim erin) om van zichzelf al diep te klinken.

mic plaatsing is wel erg moeilijk (enige mogelijkheid is recht voor het gat :S) door het schuim enzo.

Han, die audio technica waar je het ovr hebt is de ae2500, klinkt ook fijn bij gitaaramps :)


hoe zou jij de plaatsing doen? Gericht op de klopper? Op de Shell?

DeiDRagonas
25 juli 2008, 18:24
hoe zou jij de plaatsing doen? Gericht op de klopper? Op de Shell?

Des te meer richting klopper, des te meer heb je die click erin..

B_2_the_a
25 juli 2008, 18:43
maar IN de kick of ervoor?

DeiDRagonas
25 juli 2008, 18:58
In de basskick idd..

edit: Als ik noodgedwongen aan de kant van de klopper moet micen hoor ik vaak ook het gepiep van de pedalen enzo. Die shroeven en kettingen enzo.. En ik kan onze drummert er nog niet van overtuigen andere vellen erin te zetten.. De pik..

R

B_2_the_a
26 juli 2008, 01:48
http://akalol.files.wordpress.com/2008/05/wd40.jpg

Bluppie
26 juli 2008, 02:30
Als je een meer heldere tik dan de 52 zoekt kan je de combi 52/91 pakken, beide van shure. Als dat toch niet je ding is kan je ook de D6 van Audix proberen, echte amerikaanse vette kick met een plakkende tik erin!

Maar het geluid moet wel in je kick zitten natuurlijk ;)

B_2_the_a
26 juli 2008, 02:40
aan de kick ligt het niet
het is me gelukt, maar weet neit meer hoe :P

edit: oei, ff de prijs opgezocht van de beta 91, is best prijzig :S

yhcmarc
27 juli 2008, 13:14
Ik gebruik zelf een sennheiser E602, zit ook een best lekkere click in, dus mischien is een 602 of 902 ook wel een goede keus. We zijn toevallig aan het opnemen dit weekend en op de kick (24") hebben we een 602 (click / punch) gebruikt met een subkick (laaaaaag) gebruikt, werkt echt goed.