PDA

View Full Version : Neck pocket Stratocaster vraagje



KeesA
25 juli 2008, 12:33
De hoek hals-body bij mijn Strat staat niet lekker,
buzz frets richting elementen, terwijl de aktie hoog staat.

De elementen staan laag, dus het komt niet door de magneten.
De zadels staan op het laagst, schroefjes steken een stuk uit.

Nut is perfect.
Hals heeft voldoende kromming.

Dus,
of een Sim ( ben ik niet voor),

de Neck Pocket laten frezen, welke Prof zou dat voor mij kunnen doen,
graag een link, advies of adres.

Alvast bedankt.

barno
25 juli 2008, 13:07
als je aangeeft dat je neck te laag ligt, lijkt me dit niet op te lossen met freeswerk. shimmen lijkt eerder aangewezen.

hoge actie - zadeltjes op zijn laagst: lijkt me niet te kloppen hoor

pasqual
25 juli 2008, 16:57
door de hoek van je hals te veranderen moet je toch de zadels hoger gaan zetten waardoor de hoek van de snaren t.o.v. de hals niet veranderen?
zo los je toch niets op? kijk eens naar de staat van de frets. hoe kan de actie goed zijn als je zadels helemaal naar beneden staan? snap ik niet.

groeten Pasqual.

no 1 hops
25 juli 2008, 17:03
het kan ook zijn dat je last van een 'hump' hebt.
dwz dat het gedeelte van de hals die op de neckpocket rust iets omhoog gekomen is.
dus eerst goed controleren of dat je probleem niet is

aaronstonebeat
25 juli 2008, 22:22
door de hoek van je hals te veranderen moet je toch de zadels hoger gaan zetten waardoor de hoek van de snaren t.o.v. de hals niet veranderen?
zo los je toch niets op? kijk eens naar de staat van de frets. hoe kan de actie goed zijn als je zadels helemaal naar beneden staan? snap ik niet.

groeten Pasqual.

Snap ik ook niet. Kees, je zegt zelfs dat de actie hoog is.
Een 'hump' lijkt me idd een mogelijkheid. Kun je niet een plaatje schieten, bv. vanaf de zijkant van de brug richting topkam genomen?
Kunnen we allemaal 'ns kijken :eek:

Gearjunkie
25 juli 2008, 23:11
door de hoek van je hals te veranderen moet je toch de zadels hoger gaan zetten waardoor de hoek van de snaren t.o.v. de hals niet veranderen?
zo los je toch niets op? kijk eens naar de staat van de frets. hoe kan de actie goed zijn als je zadels helemaal naar beneden staan? snap ik niet.

groeten Pasqual.

het probleem is als volgt:

bij een gitaar als bijvoorbeeld een Les Paul loopt de hals t.o.v. de body in een hoek naar achter toe. De brug staat dan heel hoog (zoals bij een viool bijv. ook het geval is)

Bij een Tele of Strat loopt de hals ongeveer parallel aan de body. Heel soms, zo ook hier, loopt de hals wat naar boven. Dit compenseer je door een shim voorin de neckpocket te leggen. Zo kan de TS weer zijn zadels gebruiken om de actie in te stellen.
Frezen hoeft niet: als je echt geen shim wilt kan je met een hele zoete vijl, een schraapstaal en een uur van je tijd best wat uit de pocket schrapen. Met een schuifmaat elke minuut nauwkeurig meten hoever je bent... En denk eraan: een kleine aanpassing in de neckpocket maakt al snel veeeeel verschil!

aaronstonebeat
25 juli 2008, 23:23
het probleem is als volgt:

bij een gitaar als bijvoorbeeld een Les Paul loopt de hals t.o.v. de body in een hoek naar achter toe. De brug staat dan heel hoog (zoals bij een viool bijv. ook het geval is)

Bij een Tele of Strat loopt de hals ongeveer parallel aan de body. Heel soms, zo ook hier, loopt de hals wat naar boven. Dit compenseer je door een shim voorin de neckpocket te leggen. Zo kan de TS weer zijn zadels gebruiken om de actie in te stellen.
Frezen hoeft niet: als je echt geen shim wilt kan je met een hele zoete vijl, een schraapstaal en een uur van je tijd best wat uit de pocket schrapen. Met een schuifmaat elke minuut nauwkeurig meten hoever je bent... En denk eraan: een kleine aanpassing in de neckpocket maakt al snel veeeeel verschil!

Vast een domme vraag, maar:
Wat is een TS? :confused:

Terzake: als die actie hoog is, zoals Kees zegt, kan het toch niet aan de halshoek liggen?

@ Kees: komt net in me op, misschien moet je de halspen een beetje aandraaien.
Proberen kost niets, maar ga voorzichtig te werk.

Gearjunkie
25 juli 2008, 23:36
Vast een domme vraag, maar:
Wat is een TS? :confused:

Terzake: als die actie hoog is, zoals Kees zegt, kan het toch niet aan de halshoek liggen?

@ Kees: komt net in me op, misschien moet je de halspen een beetje aandraaien.
Proberen kost niets, maar ga voorzichtig te werk.

-Topic Starter
-als de headstock veel hoger ligt dan de body, heb je een hoge actie met laaq afgestelde zadeltjes
-Niet draaien aan de halspen bij dit probleem...

aaronstonebeat
25 juli 2008, 23:53
Je bent stellig Gearjunkie,

Maar misschien terecht. Zoals jij het schildert, komen de snaren richting de 21ste fret te dicht bij de toets. De hals moet dus iets meer naar achter en de zadels omhoog. Zou zomaar kunnen.

In dat geval kun je toch met een shim eerst 'ns proberen of er verbetering optreedt (kost ook niets en het risico is minimaal); zo ja, kun je nog altijd de vorm van de pocket aanpassen.

Gearjunkie
26 juli 2008, 18:05
In dat geval kun je toch met een shim eerst 'ns proberen of er verbetering optreedt (kost ook niets en het risico is minimaal); zo ja, kun je nog altijd de vorm van de pocket aanpassen.

En daarin heb jij dan weer helemaal gelijk!

bass blom
26 juli 2008, 18:16
ik denk ook die kant op, mijn el cheapo tijgerstratje heeft het ook.
van de week krijgt die een nieuwe hals en dan weet ik het zeker.
heeft precies hetzelfde nu, hals ok, zadels helemaal omlaag.