PDA

View Full Version : Stopbar, Hoe werkt dit?



Aeonis
25 juli 2008, 12:11
Dag mensen,

Ik heb een gotoh stopbar in mn les paul gitaar zitten en ik vroeg me af hoe deze stopbar precies vast zit aan de body van de gitaar. Hij komt namelijk aan de baszijde omhoog als ik mijn snaren stem. Is dit normaal?

Dit is mijn stopbar:

http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_gold/uekusa/img/m/GOTOH/ge101z-t-gg.jpg

B.v.d, Aeonis

MattellicA
25 juli 2008, 12:18
Als er geen snaren opliggen kan je hem er zo afhalen volgens mij... Wat bedoel je precies met omhoog komen?

Aeonis
25 juli 2008, 12:21
Als er geen snaren opliggen kan je hem er zo afhalen volgens mij... Wat bedoel je precies met omhoog komen?Ik heb er net nieuwe snaren op gezet en toen ik de snaren op stemming bracht ging de stopbar omhoog, uit zijn opening in de body. Ik zie dus dat metaalkleurige gedeelte (met die ribbeltjes) op de foto hier boven. Dit gebeurd aan de baszijde.

Thundermane
25 juli 2008, 12:24
Als er geen snaren opliggen kan je hem er zo afhalen volgens mij... Wat bedoel je precies met omhoog komen?
Heb je ervaring met deze stopbars? :)

Ik weet niet of ik dezelfde stopbar heb, maar volgens mij is de mijne ook Gotoh.
En bij zit er geen speling in en kan je de stopbar er niet zomaar afhalen als er geen snaren op zitten.
Misschien moet je kijken of alle schroefjes en alles er wel strak op zit. Ik weet ook niet of het uberhaubt uitmaakt dat je baskant omhoog komt, zolang de spanning op je snaren maar constant blijft, lijkt me.

Thundermane
25 juli 2008, 12:25
Ik heb er net nieuwe snaren op gezet en toen ik de snaren op stemming bracht ging de stopbar omhoog, uit zijn opening in de body. Ik zie dus dat metaalkleurige gedeelte (met die ribbeltjes) op de foto hier boven. Dit gebeurd aan de baszijde.
Oei dat komt wat fataler op me over... ff kijken op mijn eigen gitaar... stay tuned :D

Mitch
25 juli 2008, 12:28
Dat hoort niet, nee, dat moet volledig spelingsvrij zijn.

Thundermane
25 juli 2008, 12:29
Ik denk dat het wel vast moet blijven zitten, bij mij ook totaal geen speling...
Ik zou maar ff wachten op mensen die er ervaring mee hebben op gitaarnet, of ik zou er echt mee naar een gitarendokter toe gaan!
(Moet trouwens weer nieuwe snaren zetten, ze zijn weer verroest ¬¬)

calfie
25 juli 2008, 12:38
Nee dat hoort niet!!!
Die zilver kleurige busjes (waar het schroefdraad in zit) zijn juist geribbeld om te zorgen dat ze er niet uit komen.

Thundermane
25 juli 2008, 12:50
Nee dat hoort niet!!!
Die zilver kleurige busjes (waar het schroefdraad in zit) zijn juist geribbeld om te zorgen dat ze er niet uit komen.
Toch maar naar de gitarendokter dan denk k :(

Aeonis
25 juli 2008, 13:03
Nee dat hoort niet!!!
Die zilver kleurige busjes (waar het schroefdraad in zit) zijn juist geribbeld om te zorgen dat ze er niet uit komen.

Inderdaad :) Ik heb dick dijkman gebeld uit Rijssen en hij zegt dat deze busjes gewoon in de body van de gitaar zitten en daar vervolgens de schroef in gedraaid wordt. De busjes moeten echter wel vast zitten en deze worden volgens hem vastgelijmd. Mijn lijm is dus los gaan zitten, kwestie van nieuwe superlijm er in.

Thundermane
25 juli 2008, 13:06
Inderdaad :) Ik heb dick dijkman gebeld uit Rijssen en hij zegt dat deze busjes gewoon in de body van de gitaar zitten en daar vervolgens de schroef in gedraaid wordt. De busjes moeten echter wel vast zitten en deze worden volgens hem vastgelijmd. Mijn lijm is dus los gaan zitten, kwestie van nieuwe superlijm er in.
Ik wens je succes dan!
Ik hoop dat het deze keer dan wat beter vast blijft zitten dan :)
Kweenie of het uitmaakt, maar dan toch ff opletten dat ie vast komt te zitten op de juiste plek.

barno
25 juli 2008, 13:26
die bus hoort idd vast te zitten maar dat kan je zelf makkelijk fixen:

ik zou het niet doen met superlijm:

gewoon wat weerstand extra geven door bv wat zilverpapier, of stukje tandenstoker in het gat te doen, dan bus voorzichtig inkloppen.

jimihattricks
25 juli 2008, 13:31
Heb je ervaring met deze stopbars? :)

Ik weet niet of ik dezelfde stopbar heb, maar volgens mij is de mijne ook Gotoh.
En bij zit er geen speling in en kan je de stopbar er niet zomaar afhalen als er geen snaren op zitten.

correctie; je kunt je stopbar er wel zo afhalen als er geen snaren opzitten; dat ding wordt puur door de spanning van de snaren tegen zijn bevestigingsbouten gedrukt... daarom is het handiger 1 voor 1 snaren te verwisselen op een les paul

de bevestigingsbouten zelf, echter, horen niet los te komen (zoals al geconstateerd)

tegenwoordig zijn er ook bedrijven zoals tonepros die locking tailpieces maken..

Thundermane
25 juli 2008, 14:17
correctie; je kunt je stopbar er wel zo afhalen als er geen snaren opzitten; dat ding wordt puur door de spanning van de snaren tegen zijn bevestigingsbouten gedrukt... daarom is het handiger 1 voor 1 snaren te verwisselen op een les paul

de bevestigingsbouten zelf, echter, horen niet los te komen (zoals al geconstateerd)

tegenwoordig zijn er ook bedrijven zoals tonepros die locking tailpieces maken..
Denk dat ik tonepros heb dan :D

jimihattricks
25 juli 2008, 14:32
Denk dat ik tonepros heb dan :D

ja, die LTD EC1000 heeft tonepros hardware:



Set-Neck
24.75” Scale
Mahogany Body
Mahogany Neck
Rosewood Fingerboard

42mm Earvana Compensated Nut

Thin U Neck Contour

24 XJ Frets

Gold Hardware

ESP Locking Tuners

Tonepros Locking Bridge & Tail

EMG 81 (B) / 60 (N) Active p.u.

Finish: BLK, SW

Thundermane
25 juli 2008, 14:44
ja, die LTD EC1000 heeft tonepros hardware:
Hmmm baseer je wel op wat vandaag de standaarden zijn.
Het geval wil dat met name de EC1000 erg veel veranderingen heeft ondergaan door de jaren heen.
Maar ik geloof wel dat het nog steeds de tonepros is.
De mijne heeft bijvoorbeeld geen ESP locking tuners.

Javaca
25 juli 2008, 14:47
Gebruik liever geen superlijm, dit is bij een latere reparatie lastig te verwijderen.


Beter is titebond of witte houtlijm.

Aeonis
25 juli 2008, 19:19
Gebruik liever geen superlijm, dit is bij een latere reparatie lastig te verwijderen.


Beter is titebond of witte houtlijm. Ik laat het repareren en meteen ff mn gitaar goed afstellen etc.. ze gebruiken idd titebond en wilden misschien wat stukjes hout er bij in doen en hem dan vastkloppen zodat hij echt vast zit.