PDA

View Full Version : wiring voor mijn project



renemeester
25 juli 2008, 11:32
Ik ben aan het nadenken hoe ik precies mijn wiring ga doen op mijn zelfbouw en denk nu om de bedoelde tonepot achterwege te laten en hier een volumepot van te maken.

Ik wil dus 2 volumes, waarvan 1 push/pull een 3 way toggle, geen tone.

Bij seymourduncan vind ik dit schema

http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/2h_2v_3w_1pp.pdf

Heel handig maar wat doet de push pull in dit geval? Iemand een idee?

Ik denk dat ik niet voor de coil split wil gaan. Misschien een fase omkering? Kan dat? Iemand nog andere ideeën voor toepassingen van de push/pull?

aaronstonebeat
25 juli 2008, 12:03
Ik ben aan het nadenken hoe ik precies mijn wiring ga doen op mijn zelfbouw en denk nu om de bedoelde tonepot achterwege te laten en hier een volumepot van te maken.

Ik wil dus 2 volumes, waarvan 1 push/pull een 3 way toggle, geen tone.

Bij seymourduncan vind ik dit schema

http://www.seymourduncan.com/pdfs/support/schematics/2h_2v_3w_1pp.pdf

Heel handig maar wat doet de push pull in dit geval? Iemand een idee?

Ik denk dat ik niet voor de coil split wil gaan. Misschien een fase omkering? Kan dat? Iemand nog andere ideeën voor toepassingen van de push/pull?

Rene,

Zo te zien, schakel je in dit schema met de push/pullpot de humbuckers naar single coil. Je kunt de push/pull idd ook gebruiken om het ene element uit fase te zetten met het andere.
Eens even zien of ik daar snel een afbeelding van kan maken.

Zo dus, als ik me niet vergis:

http://www.odebar.com/images/faseswitch.jpg

renemeester
25 juli 2008, 13:35
Hee, bedankt voor je reactie en het getekende voorbeeld. Ik zag idd dat je op jouw project veel schakelaars had zitten waar je alles mee kunt veranderen. Dus het lijkt me idd dat je er behoorlijk wat ervaring mee hebt.

Ik zat nog even op de Seymour Duncan site te neuzen en daar raden ze fase omschakeling af.

http://www.seymourduncan.com/support/faq/frequently-asked/installation-an/how_can_i_tell/

Wat volgens mij ook nog kan is de HB's in serie of parallel schakelen. Maar hoe doe je dat nou weer?

Als je zou moeten kiezen tussen fase switchen of switchen tussen serie/parallel welke optie is het meest nuttig/heeft de grootste diversiteit in geluid?

aaronstonebeat
25 juli 2008, 13:54
Graag gedaan, ik vind zulke problemen altijd leuk om over na te denken.

Mijn ervaring is dat uit fase zetten van één van de elementen veel meer invloed heeft op het geluid dan schakelen tussen serie en parallel (maar het blijft leuk om ook het verschil tussen serie en parallel te kunnen horen).

Uitfasegeluiden zijn altijd dun en wat schel. Dat komt omdat het meeste geluid uit de elementen elkaar opheft (vgl. 2 sinusgolven die in tegenfase staan); wat je hoort is het verschil dat overblijft, en dat zit vooral in het hoog.
Bij een humbucker zijn de spoelen vrijwel gelijk en ze zitten ook nog eens bijna op dezelfde plaats; ze produceren dus min of meer hetzelfde geluid. Als je die in tegenfase zet, blijft er bijna niets over (plus ze 'bucken geen hum' meer, zoals je bij Seymour Duncan kunt lezen). Zinvoller is het om de humbuckers onderling in tegenfase te zetten: door het verschil in plaats (en vaak ook in aantal windingen) produceren ze geluid dat voldoende verschilt om ook in tegenfase nog iets bruikbaars over te houden.

PS
Deze site Guitar Wiring Site (http://www.1728.com/guitar.htm) geeft een macht aan informatie over bedradingsmogelijkheden; alles wat je altijd al had willen weten

barno
25 juli 2008, 14:06
ik weet niet welk soort muziek je speelt, maar ik vind uit-fase geluid absolute must als je vaak clean speelt. Dat geluid kan je niet simuleren met pedaaltjes...

renemeester
25 juli 2008, 14:41
@ Aaron. Aha bij Seymour Duncan bedoelen ze de coils in een single humbucker die uit fase staan en niet 2 afzonderlijke humbuckers (zoals in jouw aangepaste tekening). Even snel gekeken naar de wiring site. Ziet er goed uit. Als je doorgaat naar pagina 4 gaat het wel heel erg ver. (94 mogelijkheden, LOL)

@ barno. Ik speel wel wat clean dus ik denk dat de 2 HB's uit fase optie wel een leuke en nuttige optie is.

aaronstonebeat
25 juli 2008, 21:22
@ Aaron. Even snel gekeken naar de wiring site. Ziet er goed uit. Als je doorgaat naar pagina 4 gaat het wel heel erg ver. (94 mogelijkheden, LOL)

Ja, toen ik me in bedrading begon te verdiepen, was ik ook wel verbluft door het aantal mogelijkheden; met 2 spoelen is het nog wel te overzien, bij 3 begint het je te duizelen. Maar dat maakte me des te benieuwder hoe dat allemaal zou klinken.

En gezien het aantal verschillende mogelijkheden verbaast het me wel eens hoe weinig daarvan op produktiegitaren worden toegepast. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat de gemiddelde koper door de bomen het bos niet meer ziet; en liever een instrument met 1 of 2 geluiden die ook echt goed zijn dan 10 of 20 die allemaal niks zijn.
Maar toch, uit de meeste gitaren zijn met enkele schakelaartjes, soms maar één, en wat draad onverwachte en prachtige extra geluiden te halen.

barno
25 juli 2008, 21:30
Ja, toen ik me in bedrading begon te verdiepen, was ik ook wel verbluft door het aantal mogelijkheden; met 2 spoelen is het nog wel te overzien, bij 3 begint het je te duizelen. Maar dat maakte me des te benieuwder hoe dat allemaal zou klinken.

En gezien het aantal verschillende mogelijkheden verbaast het me wel eens hoe weinig daarvan op produktiegitaren worden toegepast. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat de gemiddelde koper door de bomen het bos niet meer ziet; en liever een instrument met 1 of 2 geluiden die ook echt goed zijn dan 10 of 20 die allemaal niks zijn.
Maar toch, uit de meeste gitaren zijn met enkele schakelaartjes, soms maar één, en wat draad onverwachte en prachtige extra geluiden te halen.

hoe meer knopjes en mogelijkheden een gitaar heeft, hoe minder de gitarist met zijn core business bezig is, nl mooi spelen. Zeker als je live speelt, zijn al die minieme verschillen vaak niet hoorbaar, maar de gitarist is er wel mee bezig terwijl ie vooral naar de anderen zou moeten luisteren om met de juiste feel me te spelen. Ik denk dat het daarom niet populair is, die vele schakelmogelijkheden. twee, drie mogelijkheden zijn voor mij plenty, rest moet toch uit de vingers komen.
Voor in de studio lijkt me zoiets wel bruikbaar

aaronstonebeat
25 juli 2008, 21:44
hoe meer knopjes en mogelijkheden een gitaar heeft, hoe minder de gitarist met zijn core business bezig is, nl mooi spelen. Zeker als je live speelt, zijn al die minieme verschillen vaak niet hoorbaar, maar de gitarist is er wel mee bezig terwijl ie vooral naar de anderen zou moeten luisteren om met de juiste feel me te spelen. Ik denk dat het daarom niet populair is, die vele schakelmogelijkheden. twee, drie mogelijkheden zijn voor mij plenty, rest moet toch uit de vingers komen.
Voor in de studio lijkt me zoiets wel bruikbaar

Ja Barno,
Dat is inderdaad ook mijn praktijkervaring. Ik ben eigenlijk de laatste jaren steeds kaler gaan spelen: gitaar, kabel, versterker; brugelement en volumeknop, geen pedalen. Meer gebruik ik niet.
En toch ben ik erg blij met de mogelijkheden die ik nu heb. Binnen één nummer kan ik door het bijschakelen van 1 of 2 spoelen net die boost hebben die ik bv. in een solo wil. En ik kan bij een volgend nummer naar een heel ander geluid overschakelen; in feite is het een gibsonachtige en fenderachtige in één.
Plus extra mogelijkheden zoals fase en serie/parallel.

En dat schakelen went ook wel; in het begin eist het veel aandacht en leidt het behoorlijk af. Maar het is net als met fietsen (en alles eigenlijk): als je het eenmaal kunt, gaat het vanzelf.