PDA

View Full Version : Midi FAQ



Raffel
25 juli 2008, 10:40
Ha lui,

Jullie hebben misschien in de sticky gezien dat ik vorige week begonnen ben met het concept voor een website (losstaand van Gitaarnet).

Het hoofdonderwerp is nog steeds midi. Deze zal ook de FAQ zoals in de sticky bevatten, maar mogelijk een stuk uitgebreider.

Mijn vraag aan jullie is eigenlijk, welke onderwerpen gerelateerd aan midi moeten ook aan de orde komen, of kunnen beter worden belicht dan in de FAQ en zijn er eventueel nog andere onderwerpen waar veel onduidelijkheid over is of waar op het web wel eens wat meer informatie over beschikbaar zou mogen zijn?

Het idee is in ieder geval om de website uit te breiden met informatie van gebruikers van midi en racks, dus o.a.:

- midi gerelateerde (en misschien andere) specificaties van rack apparatuur in een duidelijk overzicht gegoten.
- praktische maar niet voor de hand liggende rack/midi oplossingen.
- aan te raden apparatuur (gebruiksgemak)

Laat ik wel duidelijk stellen dat ik op dit moment puur bezig ben met het design van de website (ik moet daarbij weer even diep duiken in de materie) en dat de content later zijn plaats krijgt. Bij die content kan ik dan eventueel wel wat hulp gebruiken.

Dit alles uiteraard wel alleen als er voldoende animo voor is. De website komt er overigens in het Engels.

Status Website:
- Roadmap in kaart gebracht
- Website design implementeren (mee bezig)
- Content voorbereiden (nog doen)
- Content toevoegen (nog doen)
- Promotie (nog doen)
- Launch! (nog doen)

WillemdaGuide
25 juli 2008, 11:01
Misschien aardig alle gitaargerelateerde midi toepassingen te behandelen. ik denk dat het totale midi protocol toelichten iets te ver gaat en ook niet nodig is voor gebruik in een gitaarsetup.

Zo zou ik het ook leuk vinden info mbt een netwerkje voor meerdere midiunits te kunnen vinden. Info over mergers, thru-boxes ed.

Misschien ook nog wat over een gitaarmidi element?

boss
25 juli 2008, 11:04
Ha Raffel,

Wat volgens mij een mooie toevoeging zou zijn is praktijk voorbeelden van set-ups en hoe ze geprogrammeerd zijn.
Er zijn genoeg forumleden hier die midi gebruiken, maar veel verschillen in de uitvoering.
Sommige hebben een looper/switcher op het pedalboard, en andere een 19" rack met alle toeters en bellen.
Lijkt mij mooi om verschillende sets tot in detail aan het licht te laten komen, inclusief signaal pad, foto's, bekabeling e.d. zodat men naast alle technische uitleg ook de praktijk kan zien.

Tof dat je hiermee bezig bent, midi en gitaar is en blijft voor velen een duister gebied.
Mocht je hulp kunnen gebruiken voor wat betreft grafische zaken voor de website, dan kan ik je misschien helpen.
Gr, boss

WillemdaGuide
25 juli 2008, 11:07
Lijkt mij mooi om verschillende sets tot in detail aan het licht te laten komen, inclusief signaal pad, foto's, bekabeling e.d. zodat men naast alle technische uitleg ook de praktijk kan zien.


Goed idee!!
geeft denk ik veel inzicht in de mogelijkheden voor midi!!

Raffel
25 juli 2008, 11:14
Dat zijn zeker goede ideeen.

Dat mensen hun eigen inzendingen aandragen, hoe zie je dat voor je? Een interactieve site? Dat wordt denk ik stap 2 als het eenmaal loopt.

Graphics ga ik denk ik zelf doen. Genoeg ervaring met Photoshop. Ik zou alleen wel wat hi-res graphics kunnen gebruiken. (gerelateerd aan midi)

De naam ben ik ook nog niet uit, dus als jullie ideeen hebben. Het logo wordt in ieder geval, hoe kan het ook anders, een midi-aansluiting.

Het midi-protocol ga ik kort uit de doeken doen, maar niet te uitgebreid. Daar heb je wikipedia voor.

Thx tot zover, ik blijf deze thread even checken komende dagen.

groovieguitarguus
25 juli 2008, 23:38
Mooi initiatief!!! Super

Misschien ook een deel over de 'Hardware'.
- Aanbevelingen flightcases
- kabels / pluggen.
- Aardlus
- Gebalanceerde kabels
- voedingen
- powerstrips.

etc.

boss
26 juli 2008, 10:45
Ik ga het lijstje van groovieguitarguus eens gebruiken om aan te vullen.
Als de rest dat nu ook zou doen, krijgt Raffel een mooi overzicht van wat de forummers interessant zouden vinden. Is dat een idee?

- Gebruikers setup's
- Aanbevelingen flightcases
- kabels / pluggen
- Aardlus
- Gebalanceerde kabels
- voedingen
- powerstrips
- midipedalen
- switchers/loopers
- phantom power
- CC's en PC's
- ........

Raffel
28 juli 2008, 09:39
Active sensing moet ook aan bod komen denk ik.

Arvoitus
29 juli 2008, 00:30
Klinkt misschien heel dom, en ik heb het nog niet echt voorbij zien komen in dit topic.

Maar kun je ook gewoon echt het pure begin uitleggen van midi, ik denk toch dat het begin voor de meeste mensen het moeilijkste is. Ik heb de faq bovenaan al talloze keren gelezen maar ik kom er niet uit.

*leest nog een keer*

aha, ik denk dat ik het nu snap ... damn ... GAS

Even een vraagje: Wat is nou precies een bank, en waarvoor is dat up en down dan (nuttig) voor op een controller ?

Bram78
29 juli 2008, 08:29
Volgens mij zijn dat inderdaad wel echt ontzettende beginnersvragen...
Een bank is een verzameling presets, een preset is een geprogrammeerd geluid: bijvoorbeeld op preset één een clean met een delaytje. Op preset 2 dan bijvoorbeeld een crunch met wat compressie, op preset drie bijvoorbeeld een rythmgeluidje en op vier een leadgeluid met whatever.
Die vier presets samen vormen een bank.
Aangezien je meerdere banken ter beschikking hebt kun je met up en down tussen de verschillende banken switchen. Houdt het boeltje overzichtelijk!

WillemdaGuide
29 juli 2008, 08:49
Maar hoever ga je daarin?
ik denk dat je moet voorkomen dat midi wordt neergezet als een systeem wat is ontwikkeld om rackgear te schakelen, is natuurlijk veel meer maar hoeveel gitaristen zullen gecompliceerde midi functies gebruiken...?!?

Raffel
29 juli 2008, 10:03
Het is niet de bedoeling dat midi als geheel aan bod komt. Ik zal dan ook duidelijk verwoorden dat de website alleen een belangrijk aspect van midi aan het licht stelt.

De bedoeling is in ieder geval wel dat door het gebruiken van een soort van schematische weergave, het iedereen, zelfs de dummy duidelijk wordt.

Raffel
12 januari 2009, 09:43
Voor de geinteresseerden:

De url draait, de website ben ik nog mee bezig. Naam van het project: Midi-Omni. Vond ik wel een toepasselijke naam. Website is daarom: www.midi-omni.com

Alle inspiratie is nog steeds welkom. Om een idee te geven van wat er tot nu toe als onderwerpen behandeld wordt:

Menu Titles Subjects
Home
Getting started with Midi
Glossary #
Active Sensing
Bank
Chorus
Clean
Control Change / Continuous Control
Delay
Dry
EQ
Expression Pedal
Flanger
FX
FX-Unit
Hi-gain
Lead
Midi Channel
Midi Guitar Elements
Midi Omni
Midi Synthesizers for Guitar
Midi-Footcontroller
Midi-Switcher
Parametric-EQ
Patch
Phaser
Pitch-Shifting
Pixelator
Power-amp
Pre-amp
Preset
Program Change
Reverb
Ring Modulator
Solo
Stompbox
Tap-Tempo
Wet
Volume
Midi In
Midi Out
Midi Through
Midi explained Active Sensing
Control Change / Continuous Control
Program Change
Midi Channel
Midi Omni
Midi Guitar Elements
Midi Synthesizers for Guitar
Audio explained
How To's Library
Equipment Midi-Footcontrollers
Midi-Switchers
Effects-units
Pre-amps
Power-amps
Miscellaneous
Articles Recent
Top 10
Reviews
Authors
RSS-Feeds
Sitemap
Thanks
Contact Us


Wellicht dat ik uiteindelijk het rack audio verhaal ook op de website onder ga brengen, maar daar zal dan toch echt een gastcolumnist, of meerdere aan te pas moeten komen. Het idee is in ieder geval om mensen de gelegenheid te bieden zelf artikelen te schrijven die mede-gitaristen helpen met het bouwen en gebruiken van een rack. Hoofdonderwerp voorlopig Midi.

Weten jullie nog onderwerpen voor de Glossary of voor articles, schroom niet!

In de eerste post zal ik voor de liefhebbers in ieder geval de status van de website bijhouden.

Gr,

Ralf

rvorkink
12 januari 2009, 13:04
Dit krijg ik te zien, ik mis een menu? :-)

Welcome to the home of midi-omni.com
To change this page, upload your website into the public_html directory

Date Created: Thu Jan 8 17:55:12 2009

Raffel
12 januari 2009, 13:40
komt omdat de daadwerkelijke website in een test omgeving staat slimmerik! ;)

Ik zet voorlopig nog niets online tot er iets definitief is!

hole
12 januari 2009, 13:53
komt omdat de daadwerkelijke website in een test omgeving staat slimmerik! ;)

Ik zet voorlopig nog niets online tot er iets definitief is!

Gaaf initiatief Raffel: site inmiddels gebookmarked. Hoop dat hij gauw online is.

Liquid_Metal
12 januari 2009, 21:35
Gaaf initiatief Raffel: site inmiddels gebookmarked. Hoop dat hij gauw online is.

+1. Ik weet al redelijk wat van MIDI, temeer omdat ik ook midi-keyboard gebruik voor bv het opnemen van Drumkit From Hell drums in Cubase. Mocht je dus een artikeltje nodig hebben over een andere hoek van MIDI, laat maar horen!
Verder gebruik ik MIDI voor m'n rack: FCB1010->TC G-Major.
Ik ben benieuwd wat je site me gaat leren! :D

Raffel
13 januari 2009, 09:29
het aanvankelijke doel is de gitarist die met midi wil gaan werken of er nog nooit van gehoord heeft er iets over bij te brengen. Naar mijn idee is dat namelijk het grootste probleem in de midi-wereld.

De bedoeling is dat later wel uit te breiden.

In principe mag iedereen straks gewoon columns of artikelen posten. Mensen kunnen er een rating aan geven en eventueel deel ik die artikelen dan in naar auteur of rating.

olaftheholy
13 januari 2009, 12:15
kwoot: het aanvankelijke doel is de gitarist die met midi wil gaan werken of er nog nooit van gehoord heeft er iets over bij te brengen. Naar mijn idee is dat namelijk het grootste probleem in de midi-wereld.

Heel erg groot zelfs,zag je wel met mij laatst... geweldig initiatief!

Horns up! groeten,Olaf

Raffel
6 maart 2009, 11:56
even een update. Ik heb me er afgelopen weken echt toe gezet dus inmiddels is de website zelf zo goed als af.

Ik ga hem nu nog vullen met content en dan zet ik hem open.

Inhoud tot dusver:

- Midi
- Midi uitleg
- Midi Tutorial
- Ruimte voor reviews van midi apparatuur
- Ruimte voor reviews/stukjes van bezoekers (registratie)
- Midi woordenboek
- Tips voor midi gebruik
- Archief van artikelen
- Gebruikersregistratie
- Meerdere zoekfuncties.

http://img12.imageshack.us/img12/5201/midiomni.png (http://img12.imageshack.us/my.php?image=midiomni.png)

Als er bij voorbaat mensen zijn die graag wat willen bijdragen aan de site in de vorm van het schrijven van stukjes (ik ga geen quota of deadlines stellen of zo, moet wel casual en leuk blijven, bovendien is het maar een beperkt onderwerp) laat het me even weten na launch!

Url is nogmaals: http://www.midi-omni.com

hole
6 maart 2009, 12:17
De Screenshot is wat te klein om echt goed te zien, maar het ziet er overzichtelijk en (vooral belangrijk) rustig uit!

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.!!

Raffel
6 maart 2009, 14:22
ik heb hem expres klein gehouden omdat er nog wat schoonheidsfoutjes inzitten en de foto's concept zijn! ;)

Raffel
16 september 2009, 23:25
Update: De website is na een veel te lange pauze eindelijk af. In de tussentijd 3 keer omgebouwd, maar deze website werkt van alle 3 het beste.

Adres: http://www.midi-omni.com
http://img190.imageshack.us/img190/5207/midiomniteaser.jpg

De voormalige MIDI FAQ op gitaarforum is daarmee ook verhuisd naar dit adres.

Opbouwende kritiek, suggesties en vooral PROMOTIE zijn zeer welkom! Als julllie suggesties hebben waar ik eventueel een link kan droppen, hoor ik het graag! (tot nu toe kan ik alleen HRI bedenken)

Yek1
16 september 2009, 23:37
Goed werk, man!
Ik ga 'm een dezer dagen eens goed bekijken.

Liquid_Metal
17 september 2009, 10:26
Ziet er profi uit! Ik weet al best wat van MIDI, maar misschien leer ik nog wat nieuws :D.
Als de info een beetje goed is zal ik menig nieuw forumlid daar ook zeker naar doorsturen als ze weer met botte vragen komen.. :P

Raffel
17 september 2009, 17:20
Thx Liquid! Laat maar weten of de info goed is dan! ;) Ik wil wel continu de website blijven verbeteren.

Raffel
20 september 2009, 18:47
Inmiddels staat er ook een vergelijkingstabel van midi footcontrollers op. (nog niet helemaal af) Hebben jullie daar nog toevoegingen voor, dan hoor ik het graag.

Ook een guide voor het gebruik van MIDI virtual instruments trouwens!

Raffel
4 oktober 2009, 18:04
En een nieuw artikel over waar je aan moet denken als je zelf aan een gitaar rack gaat beginnen! ;)