PDA

View Full Version : welk effecten pedaal?



axkman
26 februari 2003, 10:04
Hoi! Ik heb een Fender strat, met hotrail pickup en een Fender stage 185 amp. Welk pedaal zou ik moeten kopen om within temptation, dream theater, the gathering, van halen, satriani solo's wat dichter te kunnen benaderen kwa sound? Ik dacht aan een Boss MT2 pedaal, maar aangezien veel bands ook de DS1/2 gebruiken voor hun distortion.

Voor Dream Theater - Guitar Solo (live).. watvoor effecten/pickups/amp zou ik daarvoor nodig hebben? Is dat haalbaar met hotrails-boss mt2 en een fender stage 185 (very clean)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: axkman op 2003-02-26 10:40 ]</font>

Nielsje
26 februari 2003, 10:13
maakt niet uit wat je koopt, als het maar geen boss is, en zeker geen mt-2, ik hoor van zoveel mensen: 'twas m'n eerste pedaal, en ik wilde dat ik um nooit gekocht had'.
T ding klinkt voor geen meter, en geen goeie bypass...

axkman
26 februari 2003, 10:14
Hmm, ok.. heeft er niemand in de omgeving dat ding eventjes te leen dan (evt met borg?) zodat hij ff uitgeprobeerd kan worden op een paar manieren?

Plectrum
26 februari 2003, 21:25
Ik doe vaker gitaar roadiewerk voor Within Temptation en als je zijn geluid wilt hebben(van Ruud) koop dan gewoon een Mesa-Boogie rectifier en verder niets. Dan heb je zijn geluid. Hij speelt met een marschall kast(4x12)

axkman
26 februari 2003, 21:47
Aha, zo'n Mesa boogie rectifier heb ik eens bij Rock Palace gehoord, toen een iemand met een toffe rood gitaartje de lampenkappen van de muren speelde :wink: Zo'n set klinkt echt ontzettend goed, maarja, even niet voor studenten uitbesteed he :wink:
Is het mogelijk om zo'n zelfde soort effect te creeren met mijn Fender strat, en fender amp die eigenlijk heel erg clean klinken, en een pedaaltje? (perhaps een tubescreamer ofzo?)

Mitch
26 februari 2003, 21:56
Ja, dit blijft hooguit 'benaderen'.
MT-2 is hier niet echt een goed keus.
Net als DS-1 blijft dit een te blikkerig geluid.
Je noemt op zich behoorlijk wat verschillende sounds: ik zou bijna een multi-effect aanbevelen, hoewel ik daar personlijk geen fan van ben. Maar ze kunnen nuttig zijn.
Ik denk eerder aan een combinatie van pedalen als je geen Mesa wil kopen (kan ik me budgettair iets bij voorstellen;))
Bijvoorbeeld een Zoom Tri-Metal of Hyperlead of Ibanez Smash Box in combinatie met een goed boost pedaal als een Carl Martin Hot Drive 'n Boost of Fulltone Fulldrive geven je meerdere mogelijkheden tot slag/solo-geluid.
Kijk goed naar je budget en je wensen en kom erachter dat deze nooit overen komen :grin:

LordSpeedyShit
28 februari 2003, 18:42
Op 2003-02-26 10:13, schreef Nielsje:
maakt niet uit wat je koopt, als het maar geen boss is, en zeker geen mt-2, ik hoor van zoveel mensen: 'twas m'n eerste pedaal, en ik wilde dat ik um nooit gekocht had'.
T ding klinkt voor geen meter, en geen goeie bypass...

als je er een equalizer bij gebruikt is het geluid nog best te doen hoor.
Maar ik ga vooral met Seymour Paul mee.

Shay
1 maart 2003, 01:51
Misschien een TubeScreamer van Ibanez ???!!!

Lacrymosa
1 maart 2003, 02:01
Ey alex, ik heb ook nog een Boss Gt-3 voor je in de aanbieding, is een multieffect zoals SP voorstelde, leuk ding

CheerS!!

Lucky
1 maart 2003, 06:49
Op 2003-02-26 21:47, schreef axkman:
Aha, zo'n Mesa boogie rectifier heb ik eens bij Rock Palace gehoord, toen een iemand met een toffe rood gitaartje de lampenkappen van de muren speelde :wink: Zo'n set klinkt echt ontzettend goed, maarja, even niet voor studenten uitbesteed he :wink:
Is het mogelijk om zo'n zelfde soort effect te creeren met mijn Fender strat, en fender amp die eigenlijk heel erg clean klinken, en een pedaaltje? (perhaps een tubescreamer ofzo?)


begrijpelijk.....
maar het geheim zit hem toch wel in een goede vette amp....
als je fender amp een buizen versterker is kun je een heel end komen met twee goede overdrive pedalen (bijv. twee tubescreamers)

je maakt dan eigenlijk een driekanaals systeem... alleen je amp; clean, één overdrive; crunch, twee overdrives; distortion...

als je versterker solid state is kun je beter een kistje kopen die dat geluid min of meer nabootst (boss, zoom, etc...) maar dat blijft behelpen

axkman
1 maart 2003, 09:01
Kortom, ik zou m'n solid-state bak eens moeten verkopen voor een buizenbeestje.. helaas, want het clean geluid wat er uit komt is echt top gewoon, dat heb ik op geen enkele andere versterker gehoord.. geweldig voor jazz of wat minder heftige nummers :wink:

Watvoor buizenbeestje wordt door jullie aangeraden (geld voor een mesa boogie rectifier heb ik niet, budget ligt rond de 400)

Nielsje
1 maart 2003, 09:08
Koop mijn jcm 800 combo :razz: staat op gitaarmarkt...
vooral op vol volume heerlijk scheur ijzer, alleen de clean van dit ding is echt 'marshall clean' (zal je denk ik dan niet waarderen...)

axkman
1 maart 2003, 09:23
Is het nou nietzo dat bepaalde bands hun buizenbak alleen als pre amp gebruiken, en dan een solid state PA? Dat heb ik gelezen op een paar sites. Is het dan niet tof om gewoon een tube pedaaltje tussen m'n effectloop te doen, of tussen m'n gitaar en amp? Als ik op zo'n manier een mesa boogie sound uit m'n fender amp krijg, zou ik heel blij zijn :smile:
(perhaps een marshall valve pre amp?)

Nielsje
1 maart 2003, 09:42
In mijn jcm 800 zit wel een pre amp !!!
haha eh ja, dat zou kunnen, maar hou er wel rekening mee dat die pedaaltjes met buizen prijzig kunnen zijn...kan je ze beter zelf maken...

axkman
1 maart 2003, 09:43
Zelf maken? Is dat een beetje te doen? Zijn er schema's enz van dan?

LordSpeedyShit
1 maart 2003, 10:16
kijk even rond op dit forum, er staan een heleboel topics waarin mensen zelf dingen maken, misschien vind je daar iets

Mitch
1 maart 2003, 17:37
Als je echt heel erg tevreden bent over je Fenders cleane sound kun je natuurlijk voor die 400E ook een floor pre-amp er voor zetten. Zie dit als een op voorversterkerbuisjes gebaseerde pre-amp, die eventueel te gebruiken is voor je cleane kanaal, maar in jouw geval vooral voor je scheurgeluiden.
Koch Pedaltone en vooral ENGL Tube-toner zijn hier goede voorbeelden van. Staan met enige regelmaat tweedehands te koop.

Eigenlijk is het 't beste om eerst eens globaal wat uit te proberen met bij voorkeur je eigen setup bij bijv. Guitarman of Waveworld (bij jou in de buurt). Je kunt dan de twee-pedalen mogelijkheid in ieder geval uitproberen en evt. een pre-amp. Bevalt die laatste je beter kun je altijd nog zeggen "ik denk er nog even over na" en dan op tweedehands jacht gaan :grin:

jorrit
3 maart 2003, 13:20
k speel melodische/gothic metal. en ik ben zeer tevreden over de combinatie zoom tri metal, boss ge7 en emg81...

axkman
3 maart 2003, 13:48
Melodieuze gothic metal? Das ook mijn smaak.. maar dat doe je met een solid state amp, of met een buizenmonster? Kweet dat je van een solid state PA nooit een buizenmonster geluid kan krijgen, het zal hoe dan ook solid state blijven.. andersom, met een buizen PA, kan je met buizen voorversterker, of met een transistor voorversterker/pedaaltjes nog steeds een buizen PA geluid krijgen.. jaja, enige optie voor mij is dus om een buizen bak te regelen.. gelukkig heb ik er nog 2 staan (vroeger gemaakt) hoop alleen dat de signaal ingangen een beetje gelijk zijn aan de pickup uitgang.. leuk man, als je nog buizenversterkers hebt liggen :wink: