PDA

View Full Version : Dilemma nieuwe gitaar



JC1978
25 juli 2008, 09:43
Hey gitaar geeks :)

Ik ben nieuw op dit forum en ben op zoek naar een nieuwe gitaar. Ik heb wat vragen hieromtrend en bij het doorlezen van enkele topics op dit forum denk ik dat jullie misschien wat kunnen adviseren.

Ik ben nogal fan van gitaargeweld à la Dinosaur Jr., Sonic Youth, My Bloody Valentine etc. Fender Jaguar dus zou je zeggen. Ik speel echter ook zeer graag bluesy stuff ook al mag die wat ruig klinken (denk zo een beetje aan White Stripes / The Black keys maar ook classic delta blues). Dus: warmere sounds maar toch nog grof.

Nu dacht ik de perfecte oplossing gevonden te hebben: de nieuwe Classic Player Jaguar HH van Fender. Met goede humbuck pickups (in tegenstelling tot die dragster humbuckers in de vorige Jaguar HH). En schakelbaar naar single coil voor het groffere werk.

Gisteren dan maar een Jaguar gaan testen (de Classic Player series zijn blijkbaar nog niet beschikbaar hier) en die short scale ligt me toch niet 100%. Ook de J Mascis Signature Jazzmaster getest en die speelde een stuk fijner. Lag lekker in de hand (en heeft ook 25inch scale wat me toch beter beviel). Deze jazzmaster beviel me veel meer. Maar die kan je dus niet in humbucker schakelen, enkel single coil dus scheller geluid.

Wat raden jullie me nu aan? Kun je op een jazzmaster humbuckers zetten (ik ben eigenlijk een leek in die dingen)? Of wordt dit niet gedaan? Of moet ik misschien bij andere merken gaan zoeken voor wat ik wil? Ook al ben ik nogal een fender fan. Of is dit gewoon een domme vraag (kan ook). Misschien kunnen jullie me een beetje helpen?

Alvast bedankt!

pasqual
25 juli 2008, 10:05
hoi JC1978,

welkom hier op dit forum. allereerst denk ik dat het belangrijker is om een gitaar te kopen die lekker in de hand ligt. het geluid kun je altijd nog aanpassen. ik kan de jazzmaster niet vanuit ervaring dus ik weet niet of de afmetingen van de single coils overeenkomen met die van een strat. maar bij strats kun je humbuckers kopen met de afmetingen van een single coil.
zoals: dimarzio dp 182 en div seymour duncan's en gfs etc....
mochten deze niet passen, zal er heus wel een of ander type verkrijgbaar zijn. misschien is dit een oplossing voor je geluid zonder een gitaar aan te schaffen die wel lekker klinkt maar niet lekker speelt.

groeten Pasqual.

Mr.Fingers
25 juli 2008, 10:29
Jazzmaster ftw!!! (sorry ik ben een Jazzmasterfan)

In een Fender Jazzmaster kan je humbuckers zetten, zonder problemen zelfs, want de singlecoils van een jazzmaster zijn groter dan een gewone humbucker. Op offsetguitars.com/forums zijn er mensen die zo'n Jazzblaster (de officieuze naam voor een Jazzmaster met humbuckers) hebben gemaakt/gemod, dus het kan zeker. (trouwens, die van Sonic Youth deden dat ook)

http://www.sonicyouth.com/mustang/eq/gtr58a.jpg
(zoals je ziet, het past "perfect" (als je er nog pickupringen ronddoet)


Een jaguar (ook de classic player) heeft een 24" neck, en daar kan GEEN 25.5" neck op geplaatst worden (neckpockets zijn totaal verschillend, intonatie zal f*cked up zijn als je dat doet). Een Jazzmaster lijkt me het meest aangewezen (CIJ of Classic Player (zelfde als de CIJ, maar met een TOM-brug, een tremplaat die dichter bij de brug staat, en andere, hetere elementen).

JC1978
25 juli 2008, 11:08
hmm bedankt, erg interessant dat je dus humbuckers probleemloos in jazzmasters kan stoppen :)

Ga ik waarschijnlijk wachten tot ik die Classic Player Jazzmaster eens kan horen. (volgens mij zit er bijzonder weinig verschil op met die J Mascis signature, en die speelde alvast zeer lekker, jammer van de kleur :cooler: )

Mr.Fingers
25 juli 2008, 11:10
Klinkt redelijk anders. Veel voller dan een JMascis, en is niet clean te krijgen (je hebt altijd een beetje een randje)


(en die kleur, tsja, het vloekt wel mooi met z'n trainingspakken & lang grijs haar hé)

Rormo
25 juli 2008, 11:13
Ik denk dat als je naar Duitsland rijdt, je die gitaar wel al kunt testen. maar ik weet niet hoe dicht je bij Duitsland woont...

JC1978
25 juli 2008, 11:24
Ja bestellen wel, maar ik wil ze eerst eens testen. Blijkbaar klinkt ze toch anders. (daarom niet slechter natuurlijk). Een 'randje' vind ik overigens niet zo'n probleem ;)

JC1978
25 juli 2008, 15:07
To Mr. Fingers, heb jij dan al op zo een classic player jazzmaster gespeeld? Weet je winkels in België die deze al hebben dan? (of heb je ze op een of andere beurs eens kunnen inpluggen? ;) )

Mr.Fingers
25 juli 2008, 16:07
To Mr. Fingers, heb jij dan al op zo een classic player jazzmaster gespeeld? Weet je winkels in België die deze al hebben dan? (of heb je ze op een of andere beurs eens kunnen inpluggen? ;) )

In duitsland hebben ze ze gehad (musicstore in keulen), als "demo-model", dus niet te koop, maar je kon ze al wel bestellen.

Ik ben een purist, en ga daarom voor de CIJ (met gewone "ribbeltjesbrug", en trem die verder van de brug afstaat). Maar de Class. Play. is zeker geen verkeerde gitaar.

Nils47
25 juli 2008, 16:20
Ben zelf ook aan het rondkijken naar de classic players. O.a. bij thomann.de hebben ze deze gitaren. Jazzmaster sowiezo, Jaguar weet ik niet.

Update: Bij thomann.de hebben ze de classic player Jaguars ook.

JC1978
25 juli 2008, 16:30
Bedankt voor de uitkeg Mr. Fingers!

Ik wacht gewoon af tot ik ze eens kan bespelen. Ben niet zo happig op het bestellen van nieuwe modellen op het internet zonder ze eens bespeeld te hebben.

Door wat rond te gaan spelen in winkels weet ik in ieder geval dat een jazzmaster me meer ligt dan een jaguar. Nu moet ik enkel nog de knoop doorhakken of zo'n Classic Player goed klinkt (kan er desnoods humbuckers in rammen weet ik nu ook weer) :):) Nadeel is dan wel weer dan je niet tussen single coil en humbucker kan schakelen, wat bij de classic jaguar wel kan. Afwachten dus en eens horen hoe dat allemaal klinkt.

Alvast bedankt.

Mr.Fingers
25 juli 2008, 16:33
Als je de ritme-schakeling niet gaat gebruiken (die knopjes bovenaan de gitaar, die je als je de schakelaar omhoog zet, je halselement over aparte potmeters & condensator stuurt, met een jazzy-er geluid), kan die eruit slopen, en vervangen door een coil-tap switch.

JC1978
25 juli 2008, 16:39
Als je de ritme-schakeling niet gaat gebruiken (die knopjes bovenaan de gitaar, die je als je de schakelaar omhoog zet, je halselement over aparte potmeters & condensator stuurt, met een jazzy-er geluid), kan die eruit slopen, en vervangen door een coil-tap switch.

intresting... (again)

Nils47
25 juli 2008, 16:41
Heeft iemand al een classic player jazzmaster bespeeld? Verschilt deze erg van bijv. een japanse jazzmaster?

joskedentweede
25 juli 2008, 16:55
Ik heb er al veel gezocht, maar niet gevonden in een winkel in de buurt...
Ik ben ook geïnteresseerd in ide Classic players, maar ik vrees dat dat nog even afwachten wordt.

JC1978
28 juli 2008, 09:06
Het zou nog tot anderhalve maand kunnen duren eer ze in de belgische shops te vinden zijn, vernam ik via Piens. (hangrt af van Fender voorraad voor Europa of iets dergelijks)

Mr.Fingers
28 juli 2008, 10:46
Geduld hebben, of afgaan op de lovende recensies op offsetguitars.com (daar zijn ze erg te spreken van de classic players)

NickG
28 juli 2008, 22:58
Nu dacht ik de perfecte oplossing gevonden te hebben: de nieuwe Classic Player Jaguar HH van Fender. Met goede humbuck pickups (in tegenstelling tot die dragster humbuckers in de vorige Jaguar HH). En schakelbaar naar single coil voor het groffere werk.


Wat is er mis met die Dragster humbuckers als ik vragen mag? Zelf ben ik nl. wel geinteresseerd in de Jaguar Baritone HH met Dragsters (en ook groot fan van Sonic Youth en Bloody Valentine btw).

De Classic Player lijkt me wel wat voor je; de brug schijnt wel heel anders te zijn dan de Japanners - meer strat achtig; dit heeft wel voordelen voor de stabiliteit geloof ik. Laat het ons weten wat je keuze wordt.

JC1978
29 juli 2008, 08:51
Wat is er mis met die Dragster humbuckers als ik vragen mag? Zelf ben ik nl. wel geinteresseerd in de Jaguar Baritone HH met Dragsters (en ook groot fan van Sonic Youth en Bloody Valentine btw).

De Classic Player lijkt me wel wat voor je; de brug schijnt wel heel anders te zijn dan de Japanners - meer strat achtig; dit heeft wel voordelen voor de stabiliteit geloof ik. Laat het ons weten wat je keuze wordt.

Eeerlijk toegegeven, ik heb die Dragster Pickups nooit zelf gehoord maar las wel her en der in mijn opzoekingswerk dat die nogal 'plat' klinken in die Jaguar HH. De humbucker pickups in de Classic Player series zouden van veel betere kwaliteit zijn. Ik had het graag zelf eens getest maar het is niet makkelijk een winkel te vinden waar ze die Jaguar HH in stock hebben en bovendien kan je nog niet vergelijken met de Classic Player want die is dus niet in de winkels hier. Het wordt zowieso afwachten tot de Classic Players in de winkels liggen (al gaat mijn voorkeur nu wel zwaar uit naar die jazzmaster classic player) :)