PDA

View Full Version : meest invloedrijke songs



hansli
25 juli 2008, 01:00
beste mensen, ik vind dat het weer eens tijd wordt voor een leuke poll:

wat vinden we nu de meest invloedrijke songs in de popmuziek?

ik bedoel hiermee: welke liedjes hebben nieuwe mogelijkheden geschapen voor latere componisten: nieuwe vormen en arrangementen, nieuwe sounds....

let op: het gaat hier niet omde beste liedjes in zo'n vorm, want het is zeer waarschijnlijk dat het ultieme in die vorm later geschreven is.............

welke nummers dus hebben de geschiedenis van de pop veranderd, nieuwe standaarden gezet.....

zet er bv in in kernwoorden bij welke stroming of band beinvloed is door dit nummer.

ik doe er om te beginnen even 3 in:

- waiting for the man, velvet underground ---- punk in het algemeen
- white room, the cream ---- 90er jaren gitaarbands, zoals nirvana
- children of the revolution, t-rex ---- glamrock in de 70's, maar ook van
invloed op de gothic-metal eind 90's

veel plezier ermee.................................

B_2_the_a
25 juli 2008, 01:48
ik denk toch wel de eerste single van jim,
dit heeft ervoor gezorgd dat ik het geloof in de nederlandse muziekindustrie ben verloren

flyswatter
9 augustus 2008, 01:17
Tja Nirvana - Smells like teen spirit mag hier ook niet ontbreken. De song die ervoor zorgde dat luide gitaren in de top40 kwamen...

whammy67
9 augustus 2008, 13:38
tja, ik denk toch wel Machine Gun van Hendrix
http://nl.youtube.com/watch?v=sVvtIS2YGVI
Ineens kon er iemand hele aparte geluidjes uit zijn gitaar halen.

En natuurlijk
Eruption - Van Halen, maar da's een inkoppertje

CowGuitar
11 augustus 2008, 18:09
Tja Nirvana - Smells like teen spirit mag hier ook niet ontbreken. De song die ervoor zorgde dat luide gitaren in de top40 kwamen...Ik ben niet zo'n top 40 kenner, maar luide gitaren zaten er toch al wel eerder in?

EuroCinema
12 augustus 2008, 15:04
Ja, maar dat was wel net wat minder geworden na jaren van hair metal. G'n'R en Faith No More waren denk ik het hardste in de hitparade net voor Nirvana.

beruk
12 augustus 2008, 15:06
Rumble van Link Wray, het eerste vuige rock and roll nummer. uitvinder van het power chord (aldus wikipedia)

hansli
12 augustus 2008, 19:17
Ik ben niet zo'n top 40 kenner, maar luide gitaren zaten er toch al wel eerder in?

Deep Purple, smoke on the water?

Nirvana is een enorm overschat bandje, smells like teen spirit is gedeeltelijk gejat van "the white room" van cream, het refrein is zo'n beetje hetzelfde als de intro van white room.....................

beruk
12 augustus 2008, 22:08
Motorhead van Motörhead is niet van Mötorhead zelf maar van het orkestje Hawkwind, waarin een zekere Lemmy Kilminster de bas bespeelde. Toen hij vanwege overmatig gebruik van psychofarmaca de band uitwerd gekegeld begon hij....Motörhead en coverde zichzelf??
Hawkwind>Motörhead: begin van m.i de oer trash metal (de enige metal stroming die er toe doet :blast: ;)

gitaarvrouwtje
12 augustus 2008, 22:30
hmm ik zou een heel album willen noemen
namelijk
sergeant pepper's lonely hearts club band
van the beatles
dat is toch wel een behoorlijk vernieuwend en invloedrijk album geweest voor de popmuziek in t algemeen

gitaarvrouwtje
12 augustus 2008, 22:36
hmm dacht nog aan the byrds..ik weet dat die aardig van invloed zijn geweest op crosby stills nash & young en waarschijnlijk ook the eagles

m@rijn
12 augustus 2008, 22:52
ik denk nog aan The Yardbirds, mss niet zozeer voor de muziek, maar vooral voor de topmuzikanten (o.a. Clapton, Beck, Page) die in deze groep zaten en toch ook wel behoorlijk wat invloed hebben gehad met hun latere muziek.

Han S
12 augustus 2008, 23:16
Nirvana is een enorm overschat bandje, smells like teen spirit is gedeeltelijk gejat van "the white room" van cream, het refrein is zo'n beetje hetzelfde als de intro van white room.....................

Het intro van White Room lijkt op Smells like Teen Spirit? Sorry, maar ik zie geen enkele gelijkenis, althans niet dat intro, je zou kunnen zeggen dat het verse er een beetje op lijkt kwa architectuur en ritme. Voor de rest eens over Nirvana, matig kutbandje.

White Room (http://www.youtube.com/watch?v=KyJdSvth7w4)

Kakihara
12 augustus 2008, 23:26
Sugar Sugar van The Archies : het begin van de bubblegum pop en lekker gemakkelijk wegkauwende popmuziek. Zonder The Archies geen Sweet, The Partridge Family, ABBA, Stock, Aitken & Waterman, boysbands en K3...

hansli
14 augustus 2008, 02:07
Het intro van White Room lijkt op Smells like Teen Spirit? Sorry, maar ik zie geen enkele gelijkenis, althans niet dat intro, je zou kunnen zeggen dat het verse er een beetje op lijkt kwa architectuur en ritme. Voor de rest eens over Nirvana, matig kutbandje.

ik ga het nog 1 keer uitleggen, het is nogal een stokpaardje van me:

vergeet de intro van cream, het gaat om het couplet in white room, en het refrein in 10spirit: het is niet dat het een imitatie is, maar het lijkt me zo'n logische voortzetting van de vorm, gejat vind ik het dan ook niet, geinspireerd zou ik zeggen, en nee, het zijn niet dezelfde accoorden, en nee, de melodie is niet helemaal hetzelfde..........

probeer ze in je hoofd maar eens tegelijkertijd af te draaien, there is a striking resemblance........... :seriousf:

Han S
14 augustus 2008, 10:08
Ja, dat kun je wel over elkaar heen leggen, maar ik dacht dat je uitging van het intro. Maar als je songs gaat vergelijken dan lijkt er heel veel op elkaar.

Maar toch is de acoordenwisseling in Teen Spirit ook afwijkend van White Room.

beruk
14 augustus 2008, 10:35
Nog een ander voorbeeld:
Bo Diddley- Bo Diddley: Zingen over je zelf, welke rappert doet het niet? en dat ritme.....

http://www.musicmeter.nl/images/covers/58000/58691.jpg

Ook een titel vol classics:
http://www.musicmeter.nl/images/covers/38000/38269.jpg

Stones, Beatles en onnoembare anderen die em nagespeeld en gecovered hebben: Carol, Maybellene,Johnny B. Goode en Roll over Beethoven

T!M
19 augustus 2008, 20:19
Whole Lotta Rosie van ACDC !

J-sus Rulez
19 augustus 2008, 20:20
K3... Eindelijk fatsoenlijke politiek correct geladen muziek!!!






Hell Yeah