PDA

View Full Version : Fuzz Factory werkt niet :S



leroylafontaine
24 juli 2008, 22:05
Ik heb vandaag een Fuzz Factory gekocht maar naar mijn idee werkt hij niet echt zoals het hoort. Ik heb zelf geprobeerd een paar interessante instellingen te vinden maar ze klinken allemaal voor geen meter. Ik weet dat het met de Fuzz Factory best lastig is om er mooi geluid uit te krijgen, maar zelfs de meegeleverde 5 presets klonken ook heel slecht. Voordat ik terug ga naar de winkel om hem om te ruilen, wil ik graag even weten of het wel echt aan de FF ligt of misschien aan iets anders. Moet je misschien speciale kables gebruiken ofzo, ik heb nl. gewoon twee normale gitaar kabels gebruikt, of ligt het misschien aan de pickups van mn gitaar? Gewoon de standaart pickups op een Ibanez GRG170.

EDIT: Overigens kan het ook gewoon aan mn skills liggen want ik speel pas heel kort gitaar, maar dat lijkt me sterk want het geluid kwam niet eens in de buurt van wat ik van demovideos heb gehoord...

EDIT: Tevens gebruik ik een Roland Cube20X en heb alle channels beprobeerd, zonder gesultaat

Mitch
24 juli 2008, 22:10
Als de fuzz factory het enige pedaal is dat je gebruikt, in wat voor amp stop je 'm dan? En kun je iets preciezer beschrijven wat er niet goed aan klinkt?

M Kactus
24 juli 2008, 22:11
Ik heb vandaag een Fuzz Factory gekocht maar naar mijn idee werkt hij niet echt zoals het hoort. Ik heb zelf geprobeerd een paar interessante instellingen te vinden maar ze klinken allemaal voor geen meter. Ik weet dat het met de Fuzz Factory best lastig is om er mooi geluid uit te krijgen, maar zelfs de meegeleverde 5 presets klonken ook heel slecht. Voordat ik terug ga naar de winkel om hem om te ruilen, wil ik graag even weten of het wel echt aan de FF ligt of misschien aan iets anders. Moet je misschien speciale kables gebruiken ofzo, ik heb nl. gewoon twee normale gitaar kabels gebruikt, of ligt het misschien aan de pickups van mn gitaar? Gewoon de standaart pickups op een Ibanez GRG170.
Overigens kan het ook gewoon aan mn skills liggen want ik speel pas heel kort gitaar, maar dat lijkt me sterk want het geluid kwam niet eens in de buurt van wat ik van demovideos heb gehoord...

Gebruik je een adapter of een batterij ? Als het een batterij is, is die misschien leeg... En nog een leuke: Je hebt je kabels toch niet omgekeerd zitten ? Gitaar en Amp in de juiste jack ? Kan zomaar allemaal!

drap
24 juli 2008, 22:12
Heb je er nog andere pedalen voor staan? Zo ja, zet je FF in het begin van de keten (en niet in de FX loop).

Toch denk ik dat het pedaal gewoon niet is wat je er van verwacht had. Het ding is namelijk gewoon behoorlijk extreem met best veel bijgeluiden en vooral dat laatste hoor je natuurlijk niet in demootjes. Klinkt ie alsof je versterker kapot is, da's de FF, dat kan ik je verzekeren.

Nielsje
24 juli 2008, 22:21
Tja, een Cube 20X, ik denk dat je het daar moet zoeken..

Fuzzjes klinken (naar mijn bescheiden mening) altijd kut op een transistor versterker..

leroylafontaine
24 juli 2008, 22:21
Gebruik je een adapter of een batterij ? Als het een batterij is, is die misschien leeg... En nog een leuke: Je hebt je kabels toch niet omgekeerd zitten ? Gitaar en Amp in de juiste jack ? Kan zomaar allemaal!

Ik heb m vandaag gekocht dus het lijkt me sterk dat de batterij op is, het groene LEDje brand gewoon, en ja, ik heb mn gitaar in het IN gaatje gedaan en de amp in het OUT gaatje :P



Als de fuzz factory het enige pedaal is dat je gebruikt, in wat voor amp stop je 'm dan? En kun je iets preciezer beschrijven wat er niet goed aan klinkt?


Ik gebruik een Roland Cube 20X.

Ik hoor vrijwel alleen maar hoog gepiep, ik heb gelezen dat dit bij sommige settings hoort, maar het overstemt vaak mn gewone gitaar spel.

Nielsje
24 juli 2008, 22:23
Ik hoor vrijwel alleen maar hoog gepiep, ik heb gelezen dat dit bij sommige settings hoort, maar het overstemt vaak mn gewone gitaar spel.

Volgens mij feedbacked je gitaar gewoon als de ziekte. Ik ben niet zo thuis in de ibanez wereld, maar als je een relatief goedkope gitaar hebt (<250 euro), dan zijn de elementen in dergelijke gitaren niet altijd je-van-het, met kans op rondzingen.

Daarbij, zoals ik al zei, klinkt het zeer waarschijnlijk gewoon kut vanwege de cube.

M Kactus
24 juli 2008, 22:25
Ik heb m vandaag gekocht dus het lijkt me sterk dat de batterij op is, het groene LEDje brand gewoon, en ja, ik heb mn gitaar in het IN gaatje gedaan en de amp in het OUT gaatje :P


Jah, je moet het niet persoonlijk opvatten, maar via het internet is zoiets moeilijk in te schatten :).
Goed, probeer eens voor de gein een adapter (9v, center-ground) of een nieuwe batterij ? Misschien zit die batterij er al wel een eeuwigheid in voor je hem kocht... Of heb je de batterij nieuw gekocht, en niet het pedaaltje, zoals ik het las ?

leroylafontaine
24 juli 2008, 22:30
Daarbij, zoals ik al zei, klinkt het zeer waarschijnlijk gewoon kut vanwege de cube.

Een goedkopere amp vervormt het geluid toch niet dusdanig dat het niet meer herkenbaar is? Het zelfde lijkt mij voor de pickups, maarja, ik ben niet de kenner :P Jullie zouden best gelijk kunnen hebben.

M Kactus
24 juli 2008, 22:33
Een goedkopere amp vervormt het geluid toch niet dusdanig dat het niet meer herkenbaar is? Het zelfde lijkt mij voor de pickups, maarja, ik ben niet de kenner :P Jullie zouden best gelijk kunnen hebben.

Lijkt me ook raar. Die elementen van een GRX zijn niet zoo slecht. Niks van stagg-kwaliteit, hoor.

robert-gitarist
24 juli 2008, 22:34
Je gebruikt de fuzz toch niet met de gain/overdrive van je versterker he? Er zijn veel mensen die de gain/overdrive van de versterker helemaal open zetten + nog eens de gain van een voetpedaal. Ja dat gaat rondpiepen etc en komt het effect totaal niet tot zijn recht. En ja wat er boven al beschreven is, het kan deels of grotendeels door je versterker komen en je gitaar.

Mitch
24 juli 2008, 22:40
Een goedkopere amp vervormt het geluid toch niet dusdanig dat het niet meer herkenbaar is? Het zelfde lijkt mij voor de pickups, maarja, ik ben niet de kenner :P Jullie zouden best gelijk kunnen hebben.
Vrijwel iedere germanium based fuzz is afhankelijk van het samenspel met een versterker (liefst een al licht oversturende buizenbak) om goed te klinken. Nou is de FF natuurlijk een niet-alledaagse fuzz, maar hier heeft hij ook last van.
Maar goed, afgezien daarvan: ik ben even kwijt hoe het ook alweer werkt met de drie regelaars (linksom, rechtsom), maar als je de belangrijkste regelaars Comp, Stab en Gate wegdraait dan zou je een redelijk normale fuzz over moeten houden. Klinkt wel dun hoor, daar niet van, maar dan zou je van die gekke piep af moeten zijn. Die piep (feedback) kun je regelen met de drie knoppen die ik noemde.
De Comp moet laag, de Gate moet uit (dat -ie niks afkapt) en de comp moet je uitdraaien. Daarna naar smaak die drie er weer in draaien, maar dan nog blijft het lastig om een goede instelling te vinden.

Fuhgawz
25 juli 2008, 13:27
Je gebruikt de fuzz toch niet met de gain/overdrive van je versterker he? Er zijn veel mensen die de gain/overdrive van de versterker helemaal open zetten + nog eens de gain van een voetpedaal. Ja dat gaat rondpiepen etc en komt het effect totaal niet tot zijn recht. En ja wat er boven al beschreven is, het kan deels of grotendeels door je versterker komen en je gitaar.

+1 dit is het eerste wat ik dacht! Probeer eens je Fuzz in het gewone cleane kanaal van je Cube te prikken. Dan zouden de presets die erbij gegeven zijn gewoon zouden moeten klinken als op het Zvex demofilmpje.

Dweezman
25 juli 2008, 14:17
Een FF moet echt als eerste in de keten staan. Daarnaast op een transistor, ik weet niet of dat kán klinken.

Zo heeft mijn Jaguar een high-cut knopje, wat dus in feite vóór de FF in de keten zit: ding klinkt meteen op snot. Dun en krasserig.

Fuhgawz
25 juli 2008, 15:47
Waarom niet? Ik speel thuis over een 20 watt transistor bas combo'tje met een 10" speakertje en daar doet hij echt niet gekker op dan over mijn 50 watt buizen Engl in het oefenhok.
Natuurlijk zijn er veel instellingen waarop dat ding gewoon feedbackt en piept en loopt te spacen als de ziekte, maar de "gewone" instelllingen van die sheet zouden gewoon moeten klinken. Weet je 100% zeker dat je die instellingen wel goed overneemt? Probeer eens de Stab helemaal open en dan de Comp rond 3:00 (dit is dus niet 'stand 3' op een 1 tot 10 schaal, maar 3 uur, waar de kleine wijzer zou zijn als de knop een klok was, richting het oosten dus). Dan zou hij niet moeten piepen.

Dekkz0r
25 juli 2008, 15:52
Een FF moet echt als eerste in de keten staan. Daarnaast op een transistor, ik weet niet of dat kán klinken.

Zo heeft mijn Jaguar een high-cut knopje, wat dus in feite vóór de FF in de keten zit: ding klinkt meteen op snot. Dun en krasserig.


Dat vind ik wel een interresante trouwens, met mijn Toneport speel ik op de pc vaak over een Fuzz Face, weet niet in hoeverre dat vergelijkbaar is, maar moet ie dan ook als eerste in het setje effecten staan?

M Kactus
25 juli 2008, 15:56
Dat vind ik wel een interresante trouwens, met mijn Toneport speel ik op de pc vaak over een Fuzz Face, weet niet in hoeverre dat vergelijkbaar is, maar moet ie dan ook als eerste in het setje effecten staan?

Jup. Een Fuzz Face hoort ook eerst in de reeks te staan, maar niks is verplicht natuurlijk... Sommigen zetten er hun wah voor, maar liefst geen gebufferd pedaal ervoor.

MarkV
25 juli 2008, 16:33
Jup. Een Fuzz Face hoort ook eerst in de reeks te staan, maar niks is verplicht natuurlijk... Sommigen zetten er hun wah voor, maar liefst geen gebufferd pedaal ervoor.

Ik had eenzelfde probleem met een Sunface fuzz. Het bleek aan een 'buffer' te liggen: het signaal van mijn gitaar ging eerst door een Boss TU-2 tuner en daarna naar de Fuzz: vreselijke geluiden. Daarna de Fuzz voor alles gezet en het probleem was opgelost. Met TB pedalen zou het geen probleem mogen zin, maar tuners en wah's moeten zeker na de fuzz.

Jorikjet
26 juli 2008, 11:38
anders moet je ff checken op het forum van zvex zelf, daar staan vaak veel van zulke problemen + de oplossing

Bernardduur
26 juli 2008, 14:35
Staat je stab knop niet te hoog? Als je deze omhoog draait gaat ie zelf oscilleren en dat zou je kunnen zien als gepiep door je spel heen.

Mitch
26 juli 2008, 19:04
Spuit elf ;)

Maar goed, het zou leuk zijn als leroy weer wat van zich liet horen...

leroylafontaine
28 juli 2008, 00:26
Sorry dat ik een tijdje niet gereageerd heb.

Het probleem is nu zo'n beetje opgelost. Ik was met de FF naar de winkel gegaan weer en daar hebbeb ze me beter uitgelegd wat elk knopje precies doet dan dat er op de handleiding staat (2-3 regels :(). Als ik de Stab helemaal open zet (5:00) dan is het gepiep al vaak weg zoals sommige mensen hier al sugereerden.

Het klinkt nog niet helemaal geweldig, en dat ligt denk ik aan mn versterker. Ondanks dat het nog niet helemaal klinkt zoals ik hoopte heb ik vandaag en gister de me aardig geamuseerd met het dingetje.

Hartelijk dank voor jullie tips.

Leroy

wiegersma
28 juli 2008, 10:52
Het is vaak handig om vóór de aankoop het apparaat uit te proberen en vragen te stellen, zodat je zeker weet dat het apparaat het geluid geeft dat jij leuk vindt. Omdat meneer Bellamy dit pedaal gebruikt, hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat je dan hetzelfde geluid krijgt.
Dus altijd uitproberen voordat je gaat kopen!

robert-gitarist
28 juli 2008, 11:45
En daarbij, de sound die Bellamy heeft zul je echt niet exact zo krijgen door dezelfde pedalen als hem te kopen ;) Maar goed, mooi dat het probleem een beetje opgelost is dan. Nu sparen voor een goede versterker haha ;)

drap
28 juli 2008, 11:57
En daarbij, de sound die Bellamy heeft zul je echt niet exact zo krijgen door dezelfde pedalen als hem te kopen ;) Maar goed, mooi dat het probleem een beetje opgelost is dan. Nu sparen voor een goede versterker haha ;)

Viel mij in ieder geval tegen van het pedaal. Ik wist van tevoren ook wel dat ik er niet zo mee zou klinken als Matt Bellamy, maar ik had wel een dergelijk soort geluid verwacht. Ik vond 'm vrij dun klinken en dat viel me wel wat tegen. Vind het nog steeds een tof pedaal, maar het is toch wel een beetje een one trick pony en in mijn geval in bandverband niet bruikbaar. M'n Pro Co Rat heeft ie in ieder geval niet kunnen verslaan, die klinkt gewoon veel dikker. Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik de Fuzz Factory behoorlijk overschat vind. Er zijn pedalen van nog niet de helft van de prijs als wat je voor de Fuzz Factory betaalt die veel bruikbaarder zijn.

Squier4ever
28 juli 2008, 12:11
ik haal idd met een Rat een aardig dikke muse sound eruit, zeker als je een beetje kloot met de filter knop.

Mitch
28 juli 2008, 12:23
Ik vond 'm vrij dun klinken en dat viel me wel wat tegen.
Diezelfde kritiek heb ik er ook op en als je weet hoeveel gezeik ik altijd kreeg van de Z Vex volgelingen als ik dat zei :roll:
Voor een vriendin, die er één heeft, heb ik trouwens in de studio wel een keer een leuke intro gefabriceerd met de fuzz factory samen met de FM4, zit ik dus echt aan de knoppen van de FF te draaien tijdens het aanhouden van een noot. WIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEOOOOOOOOEEEEEEEEERGRGRGRR GRGGRG :D
Voor dat soort dingen is -ie zwaar cool. Ik zal 'r eens vragen of ze dat nummer ooit online heeft gezet...

robert-gitarist
28 juli 2008, 12:26
Voor leuke introtjes en maffe geluiden etc is de FF zeker een gadget maar als stand alone zou ik hem niet willen gebruiken :) Pedaal mist wat ballen vind ik. Maar ik weet niet of dat bij alle FF's zo het geval is want er zijn een aantal soorten he.

drap
28 juli 2008, 12:29
Nee hoor, Fuzz Factory is Fuzz Factory. Je hebt alleen de originele en de Vexter serie. Die laatste is intern net zo als de originele, alleen is ie niet handmatig beschilderd met een handtekeningetje erbij, wat elke originele uniek zou maken (over marktwerking gesproken). Maar intern zijn ze allemaal exact gelijk.

Dweezman
28 juli 2008, 13:15
Diezelfde kritiek heb ik er ook op en als je weet hoeveel gezeik ik altijd kreeg van de Z Vex volgelingen als ik dat zei :roll:
Voor een vriendin, die er één heeft, heb ik trouwens in de studio wel een keer een leuke intro gefabriceerd met de fuzz factory samen met de FM4, zit ik dus echt aan de knoppen van de FF te draaien tijdens het aanhouden van een noot. WIIIIIIIEEEEEEEEEEEEEEEEEOOOOOOOOEEEEEEEEERGRGRGRR GRGGRG :D
Voor dat soort dingen is -ie zwaar cool. Ik zal 'r eens vragen of ze dat nummer ooit online heeft gezet...

Ding heeft een eigen willetje: soms is 'ie mean en thin, soms bruut en lomp. Ik wil niet zonder! ;-)

B_2_the_a
28 juli 2008, 13:21
er zit wel een klein verschil tussn de originele en de vexter, dit ligt namelijk in de kwaliteit van de onderdelen.

Schematisch hetzelfde, maar net iets goedkopere onderdelen in de vexter. Daar kan een klankverschil in zitten

drap
28 juli 2008, 13:27
Ik weet bijna zeker van niet, of ze liegen op de site van Z-Vex ;)

Bernardduur
28 juli 2008, 13:33
Ik heb de mijne aardig dik en lomp gemaakt door de in en output caps in waarde te verhogen. Probeer maar eens 100 uF (!!!), VET!

Rutger
28 juli 2008, 15:14
Modden is leuk voor degenen die er handig in zijn, maar straight out of the box vond ik hem toch ook wat tegenvallen. Ik kon er uiteindelijk minder mee dan ik gehoopt had, je moet echt de 'sweet spot' vinden voor het geluid dat je zoekt, en als je daarna een knop ook maar een tikkie verstelt is dat geluid weer zoek.

Hij ruist/bromt verder wat teveel naar mijn smaak...

En ik zit tijdens het spelen met mn vingers graag aan mn snaren en niet aan de knoppen van mn pedalen, misschien was de probe dan wat meer voor mij geweest... maar goed, gewoon niet mijn ding dus :)

rickert
28 juli 2008, 15:17
klootzakken, zo verkoop ik dat ding natuurlijk nooit!

Nielsje
28 juli 2008, 15:19
klootzakken, zo verkoop ik dat ding natuurlijk nooit!

ruilen tegen een little big muff? dat is een bruikbaardere fuzz ;)

Nu herinner ik me: Interessander, ik moet nog reageren! Is veel tussen gekomen laatste tijd!

rickert
28 juli 2008, 15:21
Die heb ik al:D Voor de sweetsmoothsolo's!

drap
28 juli 2008, 15:49
klootzakken, zo verkoop ik dat ding natuurlijk nooit!

Ja sorry! Maar als je er bij zegt dat ik 'm meermaals heb gezwaffeld (wat ook zo is), dan komt het vast goed :hippie:

robert-gitarist
28 juli 2008, 16:03
klootzakken, zo verkoop ik dat ding natuurlijk nooit!

Ik bied 50 euro :D ;)

Bernardduur: modden is inderdaad heel leuk maar denk dat de topicstarter daar niets aan heeft want ik heb het idee dat hij net een beetje in de effectenwereld komt kijken ;)

leroylafontaine
28 juli 2008, 23:12
Ik heb de mijne aardig dik en lomp gemaakt door de in en output caps in waarde te verhogen. Probeer maar eens 100 uF (!!!), VET!

???

(10 tekens)

Fuhgawz
29 juli 2008, 09:52
Ik heb de mijne aardig dik en lomp gemaakt door de in en output caps in waarde te verhogen. Probeer maar eens 100 uF (!!!), VET!

Gaan bepaalde 'effecten' dan niet verloren in dat ding zoals Zachary Vex zelf zegt? Of wil hij gewoon niet dat mensen eraan gaan klooien?