PDA

View Full Version : Orange



6-string
24 juli 2008, 13:06
Ik wil graag een nieuwe versterker. Heb nu een Marshall JCM 900 SLX, goeie versterker, maar een beetje beu gehoord. Ik zat eerst te denken aan een Mesa Boogie Rectifier, maar na wat testwerk was dat toch niet helemaal wat ik zocht.
Vandaar ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij Orange. Nu weet ik niet zoveel van Orange en daarom vraag ik jullie hulp. Wat zijn de goeie modellen, welke genres kan ik spelen met een orange, eventuele plus- en min-punten en ten slotte rond welke prijs moet ik voor een 2de hands orange kijken?

Mvg

Jimwoud
24 juli 2008, 13:53
Vandaar ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij Orange. Nu weet ik niet zoveel van Orange en daarom vraag ik jullie hulp. Wat zijn de goeie modellen, welke genres kan ik spelen met een orange, eventuele plus- en min-punten en ten slotte rond welke prijs moet ik voor een 2de hands orange kijken?

Mvg
Denk dat je dat beter om kunt draaien. Je moet ook niet naar merken kijken, je moet naar types van alle merken(binnen je budget) kijken welke goed kunnen zijn voor jouw stijl.

GibsUn
24 juli 2008, 13:57
m.a.w. Welke genres wil je ermee kunnen spelen?

caliban
24 juli 2008, 16:19
Jij zegt: dat merk ziet er cool uit, ik ga het testen en zien of het mijn sound zowat is. Je kan beter zeggen: dit is mijn sound, welke merken en types komen hiervoor in aanmerking. Orange en recto's liggen vrij ver van mekaar sound gewijs.

imlikeajungle
24 juli 2008, 23:26
Er is veel verschil tussen de verschillende types Orange. De AD reeks heeft twee kanalen die kopieën zijn van mekaar, ik vind ze niet lekker klinken (maar het is lang geleden en smaken veranderen). Daarnaast heb je de Rocker series, zeer populair en vooral de Rocker30 is niet duur. De Rockerverbs zijn prijzig en zie je amper tweedehands - redelijk nieuwe amps.
Er is pas een RI uit van de OD, die zal je alleen nieuw kunnen kopen, en daarnaast heb je de Customshop modellen. Ik heb zelf 4 Oranges gehad, de CS was veruit de beste naar mijn smaak en die heeft 't dan ook gehaald tov de anderen (maar nu wil ik weer 'ns wat anders :seriousf: ). De CS reeks is duur nieuw (2500+) maar dan heb je ook wat.
Vintage: Als je graag met overdrive/distortion speelt, is een OR120 niks voor jou, veel te luid & clean. Je kan 'n Overdrive 120 zoeken, stond net eentje voor een belachelijk lage prijs op eBay.nl, maar die zijn zeldzaam.

"Orange" is een breed begrip.

Nielsje
24 juli 2008, 23:45
Ik vind orange nog steeds erg geschikt voor 'britse' rock. De oudere 120 watters zijn beesten van versterkers, die ontzettend hard gaan, en lang clean blijven. De nieuwere bakken zijn wat meer verschillend, en je moet er van houden. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de channelswitchers, de drive kanalen zijn het gewoon niet, de cleane sound vind ik dan wel weer erg fijn. Ze doen het naar mijn mening wel erg fijn met pedalen.

Maar ik zou inderdaad eerst kijken naar je smaak (brits vs amerikaans bijv.) en daarna pas gaan kijken wat voor amp daarbij past.

6-string
25 juli 2008, 02:46
Ok dan zeg ik zo: welke versterkers raden jullie mij aan voor een budget van +/- 1000€ en ik wil vrij zware gain, maar van die rouwe gain. Verder zou ik een mooi clean kanaal erbij willen.
Genres die ik speel lopen van blues tot metal(hardcore)

Mvg

The Lo Lands
25 juli 2008, 08:01
Ok dan zeg ik zo: welke versterkers raden jullie mij aan voor een budget van +/- 1000€ en ik wil vrij zware gain, maar van die rouwe gain. Verder zou ik een mooi clean kanaal erbij willen.
Genres die ik speel lopen van blues tot metal(hardcore)
Er is hier maar één simpel advies en antwoord op: ga naar de winkel en test zoveel mogelijk versterkers en luister goed! Als je twijfelt ga later nog eens heen en probeer nogmaals degene waar je misschien nog over twijfelde.

Zelf heb ik onlangs de Orange Rockerverb 50 gekocht, ik ging heen voor de El Diablo en heb daarnaast vele andere tops getest en verassend genoeg was de Orange echt mijn ding : ) Vooraf zou ik misschien iets gezegt hebben van 'Orange is voor Britpoppers' : )

Succes.

Marc Oblivian
25 juli 2008, 10:52
Ok dan zeg ik zo: welke versterkers raden jullie mij aan voor een budget van +/- 1000€ en ik wil vrij zware gain, maar van die rouwe gain. Verder zou ik een mooi clean kanaal erbij willen.
Genres die ik speel lopen van blues tot metal(hardcore)

Mvg

Rauwe gain en een mooi clean denk ik al snel aan Mesa.
Wellicht dat je een tweedehands single rectifier kan vinden voor dat geld.

ColourofFire
25 juli 2008, 10:54
Heb je al een cab? En speel je in een band?

Rormo
25 juli 2008, 11:19
Ik vind orange nog steeds erg geschikt voor 'britse' rock. De oudere 120 watters zijn beesten van versterkers, die ontzettend hard gaan, en lang clean blijven. De nieuwere bakken zijn wat meer verschillend, en je moet er van houden. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van de channelswitchers, de drive kanalen zijn het gewoon niet, de cleane sound vind ik dan wel weer erg fijn. Ze doen het naar mijn mening wel erg fijn met pedalen.



Idd, Orange doet mij altijd denken aan muziek als Arctic monkeys, Kaiser chiefs etc. Strak slaggeluid, maar waardeloos lead geluid (mijn mening).


Voor de stijl die jij beschrijft zou Orange wel mijn laatste keuze zijn. Ik zou toch eerder kijken naar Mesa of ENGL

6-string
25 juli 2008, 11:40
Ik heb een Marshall 1960A Cab en speel in 2 bands. De één een hardrock, soutern rock band, de andere een hardcore band.

Mvg

The Lo Lands
25 juli 2008, 11:58
Idd, Orange doet mij altijd denken aan muziek als Arctic monkeys, Kaiser chiefs etc. Strak slaggeluid, maar waardeloos lead geluid (mijn mening).
Is deze mening gebaseerd op eigen ervaring met een Orange versterker of slechts een misplaatste vergelijking met bovengenoemde bands? De Orange Rockerverb 50 heeft een prachtige overdrive/distortion met veel sustain waardoor deze zeker voor lead zeer goed toepasbaar is. Het is meer een kwestie van smaak, vind je de overdrive bij jezelf passen en kan jij hier je expressie in kwijt. Ik zou deze versterkers zeker niet laten liggen als je de kans hebt om deze eens te testen!! Zelf heb ik ook de EVH 5150 III getest welke naast de Orange ook mijn favoriet is. Testen is weten.

caliban
25 juli 2008, 12:23
Ik heb een Marshall 1960A Cab en speel in 2 bands. De één een hardrock, soutern rock band, de andere een hardcore band.

Mvg
Southern hardrock band en lommel doet me direct aan the violet denken.
JCM800 is misschien ook niet mis voor wat je opnoemt, alhoewel die misschien redelijk op de SLX lijkt.
Wat definiëren de meeste mensen eigenlijk onder een rauwe sound, grove gainstructuur?

6-string
25 juli 2008, 12:26
Southern hardrock band en lommel doet me direct aan the violet denken.

Niet the violet, wij zijn bezig met 2 projecten.

arjanb01
25 juli 2008, 12:34
Ik wil graag een nieuwe versterker. Heb nu een Marshall JCM 900 SLX, goeie versterker, maar een beetje beu gehoord. Ik zat eerst te denken aan een Mesa Boogie Rectifier, maar na wat testwerk was dat toch niet helemaal wat ik zocht.
Vandaar ben ik verder gaan kijken en kwam ik bij Orange. Nu weet ik niet zoveel van Orange en daarom vraag ik jullie hulp. Wat zijn de goeie modellen, welke genres kan ik spelen met een orange, eventuele plus- en min-punten en ten slotte rond welke prijs moet ik voor een 2de hands orange kijken?

Mvg

Ikzelf ga een Koch Multitone 2 topje met 6L6 eindbuizen kopen. Nieuw rond de 1500-1600 euro (alleen de top).
De meeste Multitone gebruikers gebruik(t)en de EL 34 versie die veel mensen mooi vinden of haten.
Probeer die eens, en ik denk dat je dan in de buurt van de Mesa Boogie sound komt (vanwege de 6L6 eindbuizen). Lekker rauwe gain en clean blijft clean door de 100 watt eindtrap.

Rormo
25 juli 2008, 14:28
Is deze mening gebaseerd op eigen ervaring met een Orange versterker of slechts een misplaatste vergelijking met bovengenoemde bands? De Orange Rockerverb 50 heeft een prachtige overdrive/distortion met veel sustain waardoor deze zeker voor lead zeer goed toepasbaar is. Het is meer een kwestie van smaak, vind je de overdrive bij jezelf passen en kan jij hier je expressie in kwijt. Ik zou deze versterkers zeker niet laten liggen als je de kans hebt om deze eens te testen!! Zelf heb ik ook de EVH 5150 III getest welke naast de Orange ook mijn favoriet is. Testen is weten.

Heb in mijn leven 2 verschillende Orange amps getest en beiden vond ik helemaal niets. Maar het is gewoon niet mijn soort geluid. Ik hou van de Marshall drive en ook wel van Mesa/ENGL drive en die krijg je/ik er gewoon niet uit.

The Lo Lands
25 juli 2008, 14:56
Heb in mijn leven 2 verschillende Orange amps getest en beiden vond ik helemaal niets. Maar het is gewoon niet mijn soort geluid. Ik hou van de Marshall drive en ook wel van Mesa/ENGL drive en die krijg je/ik er gewoon niet uit. Gelukkig maar :) Het blijft ook een smaakkwestie. Persoonlijk heb ik helemaal niets met de Marshall drive en sound. Mesa en ENGL zijn beiden versterkers die zich uitstekend lenen voor het hardere en zwaardere werk, alleen hangt aan de Mesa's wel een flink prijskaartje. Een vriend van me heeft een ENGL top met drie of vier(?) kanalen waarvan ik eigelijk alleen het clean en crunch kanaal zou gebruiken, de lead channels vind ik vaak teveel van het goede en is ook niet altijd even fraai voor smoothy solo's imo.

imlikeajungle
26 juli 2008, 00:12
Orange = de stoner/sludge amp, althans voor sludge een modewoord werd.
Ik heb nog nooit een strakke Orange gehoord (ik heb dan ook nog geen Rocker(verbs) getest) en dat maakt me blij. Orange = Britrock is een zéér domme opmerking, maar daar was al op gewezen.

Van Jimmy Page & Peter Green tot Earth, Boris via At The Drive In, Aiden, Converge (jawel), Underoath, ...: allemaal in de Orange-stal gezeten/zitten er nog.

Ik weet niet of het voor de andere vuile 1-kanaals Orange amps ook geldt, maar als je voor de mijne een volumepedaal met een fixed minimum zet, krijg je een ECHT clean geluid, en niet zomaar een bijna-clean-maar-crunch geluid. Het testen iig waard, kan je namelijk op zoek naar een eenkanaals amp.
Ik gebruik de mijne al enkele jaren zo.

Mufftin
26 juli 2008, 13:05
het is wel zo dat converge en underoath dat ding hebben gemodificeerd, dat las ik ergens. From first to last gebruikt ook orange om nog maar een band in het genre te noemen.

caliban
26 juli 2008, 14:38
Kun je een orange niet sowieso wat strakker laten klinken met een tubescreamer oid?

Rormo
26 juli 2008, 19:12
Kun je dan niet beter een amp kopen die van zichzelf strak is?

Bolder
26 juli 2008, 19:22
Orange blijft heeeeerlijk!

caliban
26 juli 2008, 23:25
Kun je dan niet beter een amp kopen die van zichzelf strak is?
Inderdaad maar die heeft misschien geen oranje tolex.

mario88
27 juli 2008, 01:21
dr zijn een aantal mesa's ook met orangje tolex

Rormo
27 juli 2008, 15:15
Inderdaad maar die heeft misschien geen oranje tolex.

Dat is dan al het tweede pluspunt van die amp :D

caliban
27 juli 2008, 17:16
Dat is dan al het tweede pluspunt van die amp :D
Ik vind het wel iets hebben, maar nu niet om direct een te kopen.

vincedepooh
27 juli 2008, 21:14
Ik heb een Orange Tiny Terror met 2*12 cab waar ik een beetje een haat liefde verhouding mee heb. Hij klink lekker helder en met distortion een lekker fel rock geluid. Maar toch mis ik een beetje het "oemf" geluid. Ik heb een lab series versterker die dat wel heeft en deze klink wat spannender (niet zo helder).