PDA

View Full Version : Buizen vraagje



lagwagon_81
26 februari 2003, 08:42
Je kunt je buizen testen of ze nog goed zijn door er zachtjes met iets tegen aan te tikken, dit hoor je als het goed is door je speaker, maar bij mij hoor ik helemaal niets door de speaker. Betekent dit dan dat mijn buizen versleten zijn?

Droffie
26 februari 2003, 09:53
Nog nooit van gehoord. Je kan goed oordelen aan je geluid of je buizen op zijn.
Een dood geluid, weinig sustain duidt vaak op een nodige retube.
Ook de leeftijd. Hoe oud zijn de buizen?

maarten
26 februari 2003, 14:05
Op 2003-02-26 08:42, schreef lagwagon_81:
Je kunt je buizen testen of ze nog goed zijn door er zachtjes met iets tegen aan te tikken, dit hoor je als het goed is door je speaker, maar bij mij hoor ik helemaal niets door de speaker. Betekent dit dan dat mijn buizen versleten zijn?


als je dat door je speaker hoort zijn ze juist gaar volgens mij..

Negative K3 fan
26 februari 2003, 14:09
om dat te testen zet je eerst je versterker aan etc, veel pre amp gain en tik dan stuk voor stuk je buizen aan met een tandenstoker of podlood, je hoort dat te horen door de speakers bij de pre amp buizen, je buizen zijn echter gaar als hij door blijft klinken nadat je erop hebt getikt. Power amp buizen horen (bijna) niet microfonisch te zijn, dus daar zul je waarschijnlijk weinig van horen.

lagwagon_81
26 februari 2003, 14:26
Hoe oud mijn buizen zijn weet ik niet, ik heb m'n versterker tweedehands gekocht.

Mijn versterker ronkt namelijk als een oude koelkast bij m'n overdrive, m'n clean is nog wel te doen, maar als ik deze harder zet heb ik het probleem dus ook. Ik hoor veel mensen op dit forum zeggen dat Bob van Eurotubes er veel verstand van heeft, dus ik heb deze vraag ook aan hem gesteld en hij zei dat dit aan m'n buizen ligt. Ik had daarvoor dus eerst op de FAQ (http://www.eurotubes.com/euro-i.htm#3.) van Bob gekeken en daar stond dat je dat tikje wat je dan tegen je buis geeft door je speaker hoort, en dit is bij mij dus niet het geval, vandaar m'n vraag dus ook.

FragDaddy
26 februari 2003, 18:13
tja. als je niet weet hoe oud je buizen zijn kun je ze beter allemaal vervangen.

als je dit nou bij een goede reparateur laat doen klinkt je versterker weer als nieuw. ook hoort de reparateur het wel als je versterker niet klinkt zoals ie hoort.

lagwagon_81
26 februari 2003, 19:05
Ok, maar waar kan ik goede reparateurs vinden?

Droffie
26 februari 2003, 20:04
Ik ben het eens met Fragdaddy.
Ik zou ook de buizen vervangen. Ik had een tweedehands JCM 900 gekocht, daar zaten de 10 jaar oude fabrieksbuizen nog in *L*

Waar woon je. Ik weet een goede amp tech in Den Haag.

nicoverduin
26 februari 2003, 20:17
Ik heb een buizentester (oude TV-7/A uit het leger)om mijn buizen te testen.

Nico

lagwagon_81
27 februari 2003, 16:11
Ik woon in Zeeland.

Maar nieuwe buizen kan ik er zelf toch ook inzetten neem ik aan, ik las tenminste dat Mesa Boogie een fixed bias heeft, of is dit weer geen waar?

lagwagon_81
27 februari 2003, 16:14
Op 2003-02-26 20:04, schreef Droffie:
Ik ben het eens met Fragdaddy.
Ik zou ook de buizen vervangen. Ik had een tweedehands JCM 900 gekocht, daar zaten de 10 jaar oude fabrieksbuizen nog in *L*

Waar woon je. Ik weet een goede amp tech in Den Haag.

Hoe klonk jou versterker dan met die oude buizen? Had jij ook dat hij ronkte en vooral wanneer je hem harder of op z'n overdrive zette?

LordRiffenstein
27 februari 2003, 16:23
Op 2003-02-26 14:09, schreef Negative K3 fan:
om dat te testen zet je eerst je versterker aan etc, veel pre amp gain en tik dan stuk voor stuk je buizen aan met een tandenstoker of podlood, je hoort dat te horen door de speakers bij de pre amp buizen, je buizen zijn echter gaar als hij door blijft klinken nadat je erop hebt getikt. Power amp buizen horen (bijna) niet microfonisch te zijn, dus daar zul je waarschijnlijk weinig van horen.

Deze uitleg is verkeerd. Het tikken moet je doen tegen je eindversterker lampen, niet tegen je pre-amp lampen. Pre-amp lampen zijn altijd een beetje microfonisch maar dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn. Als je tikt en je hoort allerlei rare geluiden door je versterker dan zijn je eindlampen microfonisch en aan vervanging toe. Pre-amp lampen die slecht zijn hebben vooral slechte sustain en dunne, schelle klank als fenomeen.

als je niet weet hoe oud je lampen zij, best even de hele boel laten nakijken bij een techie.

Groeten,

Yoeri

niels5150
10 maart 2003, 10:14
waar kan ik het beste nieuwe JJ buizen bestellen? Hebben jullie een goed en goedkoop adresje voor me?