PDA

View Full Version : fenix telecaster



bouf
23 juli 2008, 23:12
Hallo,

iemand al van dit merk gehoord? Zou van de maker zijn van fender die dan een eigen reeks is begonnen.

Kan eentje kopen voor 250 euro. Is dit wat of laat ik hem beter links liggen?

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 23:14
Hallo,

iemand al van dit merk gehoord? Zou van de maker zijn van fender die dan een eigen reeks is begonnen.

Kan eentje kopen voor 250 euro. Is dit wat of laat ik hem beter links liggen?

Heb je er een foto'tje van? of een link?

Ik heb laatst ook een Fenix gekocht ( strat type )

Het is zo moeilijk te beoordelen of de gitaar 250 euro waard is.

bouf
23 juli 2008, 23:16
http://www.2dehands.be/3-linkshandige-fenix-telecasters-48879541.html?qq=telecaster

Er staan er 3 te koop, 2 beschadigd weleenswaar. e zwarte mist precies toch wel een serieus stuk, niet zo best wss

Bedankt voor de snelle reactie!

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 23:18
Geen probleem,

Die beschadeging is opzich niks ergs hoor! van de drie had ik eerder of de sunnburst genomen of de rooie, mooie stukjes hout. weet niet wat er onder die zwarte zit.

Kwaliteit van Fenix is opzich goed der zitten altijd minderen tussen dus wil je hem kopen eerst proberen!

Ik vind het zelf een grappig merk!

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 23:36
Der gaat een verjhaal rond dat mister Young chang eerst voor Fender werkte maar ook gitaren beplakte met zijn eigen fenix logo.

Hij werd aangeklaagd door fender en verloor. Daarom is die begonnen met Fenix By Young Chang.

Of het waar is? geen flauw idee!

BamBuFan1
23 juli 2008, 23:47
Hallo,

iemand al van dit merk gehoord? Zou van de maker zijn van fender die dan een eigen reeks is begonnen.
Kan eentje kopen voor 250 euro. Is dit wat of laat ik hem beter links liggen?

Fenix is een merk dat in de fabriek(en) van het Koreaanse Young Chang wordt gemaakt. Daarvoor heette het merk eerst Chevy, daarna Chery (jaren 80). Young Chang is geen eigendom van Fender maar gewoon een gitaarfabriek die in opdracht van Fender eerst heel kort Koreaanse Fenders en daarna Squiers bouwt/bouwde.

Ik heb een aantal Chevy/Chery gitaren en dat zijn gewoon netjes gemaakte Fenderklonen, gelijk aan de betere (oude) Koreaanse Squiers.

Fenix is meen ik aan het eind van de jaren 90 van logo veranderd. Het oude logo leek qua lettertype sprekend op het Fender/Squier logo uit de jaren 80, het latere logo is duidelijk anders. Van deze latere gitaren wordt gezegd dat de kwaliteit duidelijk minder is, maar ik heb er nog geen van bespeeld.

€250 lijkt me wat veel voor een Fenix, €200 is naar mijn idee de normale prijs, mits de gitaar in prima staat verkeert.

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 23:48
Goed om te lezen!

RUIS
23 juli 2008, 23:51
Over het algemaan prima spul. Zeker het 'chassis', een element-upgrade ertegenaan en je hebt een gitaar waar je heel lang me vooruit kunt. Mijn eerste bas is een Fenix. Ik heb hem nu 16 jaar en gebruik hem nog steeds, op het element na in originele staat. Erg fijne hals. Ik heb nog nooit een Fenix gitaar in m'n handen gehad, weet dus niet of de kwaliteit daarvan anders is dan die van de bassen.

Rormo
24 juli 2008, 09:51
Heb 1 keer een Fenix tele bespeeld en dat was best een lekker gitaartje. Niet slecht voor de prijs...

snaarplukker
24 juli 2008, 14:08
Hallo,

iemand al van dit merk gehoord? Zou van de maker zijn van fender die dan een eigen reeks is begonnen.

Kan eentje kopen voor 250 euro. Is dit wat of laat ik hem beter links liggen?
Als je rechtshandig speelt kan je ze beter links laten liggen. ;)

Kaboemba
24 juli 2008, 21:40
Ik weet niks van de koppeling tussen chery/chevy en fenix, heb nog nooit gehoord dat het 1 iets met het ander te maken heeft.

Heb nu zelf een chery LP, meer dan prima lp kloon en puik gemaakt.
Heb ook een fenix tele en een fenix strat gehad allebei waren het prima gitaren die zeker wat mij betreft niet onder doen voor een fender.
Maar goed ik trap sowieso al niet zo in dat merk gedoe van sommigen hier.

Waren gewoon prima gebouwde en afgewerkte gitaren, en wat is een fender meer dan dat ?

Btw ik had een tele zoals die rode, met een klein stukje birdeye maple, best fraai om te zien.

O ja voor de zowel de tele als de strat heb ik niet meer dan 200 euro betaald, zonder koffer.

bouf
31 juli 2008, 00:21
de verkoper zegt dat hij de gitaar nieuw gekocht heeft in '93. En het serienummer begint met 91... Zou dit het bouwjaar zijn.

Is '91 goed of niet?

Bedankt

calfie
31 juli 2008, 10:36
Je moet even een foto van de headstock vragen.
Het fenix logo is namelijk later aangepast omdat het teveel leek op het fender logo.
Wat ik een beetje heb kunnen vinden is :
- Gitaren gemaakt jaren 80 tot 91 het oude logo.
- Gitaren gemaakt na 91 het nieuwe logo.

http://www.vintaxe.com/catalogs_japanese_fenix.htm

Ze zeggen dat de gitaren met het oude logo constanter geproduceerd zijn (met betrekking tot kwaliteit en geluid) en dat ze wat beter zijn.
Dit wil dus niet zeggen dat ze na 91 slecht spul hebben gemaakt.
Je zal hem gewoon moeten uitproberen.

Sorry, na het lezen van de andere posten zie ik dat ik eigenlijk weinig toegevoegd heb, afgezonderd misschien van de link :satisfie:

bouf
31 juli 2008, 12:54
Toch bedankt calfie,

het is er één met het oudere logo. Dat weet ik dus ook weer:)