PDA

View Full Version : Welke hoofdtelefoon voor home studio



Jovers
23 juli 2008, 22:42
Hoi, ik wil een nieuwe hoofdtelefoon aanschaffen voor mijn home studio. Zelf zit ik te denken aan of de AKG K 271 (MK II) of de Beyer Dynamic DT770 PRO.
Heeft er iemand ervaring met een van beide hoofdtelefoons of is er iemand die me kan adviseren ?

Is er ook iemand die het verschil weet tussen de AKG K 271 en de K 271 MK II.

Is het ook mogelijk om deze hoofdtelefoons te gebruiken op een (redelijk professionele) stereo installatie?

Voor de volledige informatie: Hoofdzakelijk neem ik akoestische gitaar (Martin D41 en Larrivee D 03) op en zang. Daarnaast gebruik ik een eenvoudige, oude bas gitaar. Voor de ritme-ondersteuning en eventuele andere synth geluiden gebruik ik een Yamaha Clavinova 207. Ik neem op met Sonar 7 producer edetion. Als geluidskaart gebruik ik de TC Electronics Konnekt D 24 en de microfoons die ik gebruik zijn een studio projects C3 en een Röde NT 1000.

Alvast dank voor het meedenken.

Groetjes,
John.

B_2_the_a
23 juli 2008, 22:48
ik heb zelf de beyer dynamic dt 990 en de 770
ik vind de gesloten versie het fijnst om mee te werken (als geluidsman)

maar het kan beide voor opnames (open versie hoor je nog een beetje wat er echt in je kamer te horen is)

ik vind dit eigenlijk de fijnste koptelefoons (ik heb ook een akg studio 121 ofzo, weet ik veel welk type, dat is mijn reserve)


edit:
als je stereo installatie een phones output heeft kan je zelfs crappy oordopjes eraanhangen of de duurste koptelefoon mogelijk

Roman
24 juli 2008, 07:54
+1 voor de BD
Heb zelf een paar 110, 770 en een 930 hier liggen.
de 110 en 770 zijn gesloten, de 930 is open en gebruik ik eigenlijk ook niet tijdens tracken.

harrie-beton
24 juli 2008, 11:58
DT770 PRO.

Zeer mooie weergave en lekker stil, gaat ook niet zo zweten bij langdurig op je hoofd. 159 euro toch?

bass blom
24 juli 2008, 12:13
DT770 PRO.

Zeer mooie weergave en lekker stil, gaat ook niet zo zweten bij langdurig op je hoofd. 159 euro toch?

129 bij thomann.

Roman
24 juli 2008, 12:53
da's geen geld voor zo'n mooi ding :)

El Capitain
25 juli 2008, 02:50
ah, cool...zo'n ding wil ik ook wel....

maar wat is het verschil tussen een 'gewone' en een 80 ohm versie?

bass blom
25 juli 2008, 11:19
lager ohmage maakt makkelijker meer lawaai? :chicken:

B_2_the_a
25 juli 2008, 13:56
en hoger ohmage zorgt ervoor dat de batterij van je discman/walkman/mp3speler (Als je hem daarop gebruikt eh) eeerder leeg is!

Soulflyhigh
25 juli 2008, 16:23
AKG 601, erg lekker en neutraal geluid. Niet gesloten maar dat vind ik wel fijner eigenlijk

Han S
25 juli 2008, 16:39
ah, cool...zo'n ding wil ik ook wel....

maar wat is het verschil tussen een 'gewone' en een 80 ohm versie?

De meeste koptelefoons zijn ongeveer 32 ohm, dat houdt in dat je in een studiosituatie acht koptelefoons kunt aansluiten op de luidsprekeruitgang van een hi fi versterker.

Als je de 80 ohm versie gebruikt kun je er 20 op dezelfde versterker aansluiten en als je een koor moet opnemen is dat wel handig.

Dat van die batterij is een mooi verhaal, maar een 80 ohm versie zal minder geluidsdruk leveren dus moet je hem harder zetten, dus die batterij zal net zo snel leeg zijn.

bass blom
26 juli 2008, 10:22
LOL, verder zeer te spreken over thomann, maar gister dacht ik, ik mail ze deze vraag even :seriousf:


Hi there,

The difference is the frequency range - they are then better with certain sound types and levels. Dependant on the music, or what you are mixing each will be better suited


Many Thanks

El Capitain
26 juli 2008, 19:11
ehm, en de 'gewone' DT770 pro is 250 ohm. En dan heb je nog de 80 ohm versie.
Moet ik nou de 250 ohm nemen als ik gewoon thuis een beetje voor mezelf dingen wil opnemen?

Roman
27 juli 2008, 16:10
Voor thuis situaties zou je de 250 ohm versie kunnen doen. Deze is prima aan te sturen door elke hi-fi en aanverwante versterkers (ook die op je audio-interface)

WAT ga je opnemen. Als je iets met zang/mic doet dan is de gesloten versie (770) een goed optie. Voor meer algemene zaken en/of directe gitaar opnames kun je toch betere een (semi) open versie pakken (990 bv)

Roman
27 juli 2008, 16:13
Een lager ohmse hoofdtelefoon vraagt meer stroom waardoor een batterij idd sneller leegloopt. Je hebt overigens wel ietsjes meer volume.

Een te lage impedantie kan een versterker naar de klote helpen (net als gitaarversterker en top)
Maar zo'n hoofdtelefoon zul je niet zo snel vinden; eentje die je set op blaast :)

Overigens is de vraag wat voor hoofdtelefoon je neemt ook afhankelijk van de output-impedantie van je versterer / interface..
maar zoals gezegd heb je met die 250 ohm versie een prima keus over het algemeen.

El Capitain
27 juli 2008, 22:12
het is voor drummen en zingen bedoeld...

Roman
28 juli 2008, 08:50
Dan is een gesloten systeem aanbevolen idd.

Jovers
28 juli 2008, 10:24
Hoi, hij is zeker niet voor het drummen bedoeld, maar voor .... lees de originele vraag. Als ik uit alle reacties een conclusie zou mogen trekken dan lijkt de BD 770 pro, gesloten en hoge weerstand de best geschikte, in elk geval in mijn situatie.
Dank daarvoor.

Groeten, John.

JvD.
30 juli 2008, 23:03
Wat is er eigenlijk tegen draadloos?
Bestaan er draadloze geslote koptelefoons?

Het kleine beetje latency lijkt me zo opgelost door een clicktrack op je koptelefoon af te spelen en die op te nemen. Zo lang klooien met offset tot het gelijk valt.

Of hijack ik het topic nu? (sorry)

hansli
31 juli 2008, 00:39
Wat is er eigenlijk tegen draadloos?
Bestaan er draadloze geslote koptelefoons?

Het kleine beetje latency lijkt me zo opgelost door een clicktrack op je koptelefoon af te spelen en die op te nemen. Zo lang klooien met offset tot het gelijk valt.

Of hijack ik het topic nu? (sorry)

ik ben bang van wel......

als je zelf al aangeeft dat er een latency probleem kan optreden....

bovendien is draadloos kwalitatief veel minder dan draad.......

verder zijn alle tips goed, ik ben dan weer van de akg, heb een gesloten 270 en een open 501, maar beyer ken ik vrij goed, en dat is heel mooi spul.....

de 501 heeft als groot voordeel dat de kussens van natuurlijk weefsel zijn, het zit zo makkelijk dat je al snel vergeet dat je'm op hebt, het buitengeluid blijft ook volstrekt helder.
de 270 is een traditionele dichte bak met plastic kussens, zit goed maar je gaat het geen 1/2 uur op willen hebben.....
sluit wel heel erg goed af, je hoort vrijwel niks meer uit de omgeving.......

als we met meer mensen een opname maken en we doen een dub gebruiken we gewoon een paar goedkope niet afsluitende dingetjes die je oor net niet helemaal bedekken, want je moet je instrument of stem ook nog kunnen horen, dat wil je niet in de hoofdtelefoon........
volgens mij zou je zelfs prima met oordopjes kunnen werken voor dat dubwerk.

ik gebruik de gesloten vooral als ik de kanalen in de opname check, voorinstellingen zeg maar

excuses voor het uitgebreide verhaal.............. :hippie: