PDA

View Full Version : Gitaarhanger voor aan de muur, schadelijk?



toon-
23 juli 2008, 20:08
Beste gitaarnetters,
Mijn gitaren hangen aan de muur met zo'n gitaarhangers:
http://www.fretmusic.co.uk/uploads/images_products/4196.jpg
Maar ik vraag me af of deze goedkope (€10 per stuk) dingen geen schade toebrengen aan de gitaar? Met schade bedoel ik dan dat de hals zou gaan afwijken etc.

Alvast bedankt :)

Mr.Fingers
23 juli 2008, 20:10
Het enige wat er kan gebeuren is dat wanneer je een gitaar hebt, afgewerkt met nitrocellulose (pakweg alle gitaren van voor 1970, alle gibson USA's, en alle Fender Custom-Shops, Rickenbackers,... (alles wat duur is)), het rubber met de lak gaat reageren, en dat je de lak van de hals vreet. Verder zijn die dingen zo betrouwbaar als iets. Een afwijking van de hals zou me verbazen, er hangt al 70kg trekkracht van de snaren op die hals, daar gaat die 2 kilo extra omdat je er een body aanhangt echt niets meer toe doen hoor.

Zorg wel dat je ze goed in de muur vasthangt, want ik heb al verhalen gehoord van iemand die zo iets in z'n gipsen muur had gehangen, met gewone pluggen, en die die nacht om half 4 z'n Gibson ES 175 zwaartekrachtsgewijs naar beneden hoorde vallen, om iets erna een gesmoorde "krak", te horen :confused:

Thundermane
23 juli 2008, 20:13
Beste gitaarnetters,
Mijn gitaren hangen aan de muur met zo'n gitaarhangers:
http://www.fretmusic.co.uk/uploads/images_products/4196.jpg
Maar ik vraag me af of deze goedkope (€10 per stuk) dingen geen schade toebrengen aan de gitaar? Met schade bedoel ik dan dat de hals zou gaan afwijken etc.

Alvast bedankt :)
Brengt schade aan je muur :D

toon-
23 juli 2008, 20:15
Ik merk wel dat mijn gitaar (met ongelakte hals) 2 zwarte streepjes op de onderkant van de headstock heeft, daar waar die hanger zit. Niet dat dit stoort ofzo. Mijn nieuwe gitaar (met zwart gelakte hals) heb ik er nog niet op durven hangen, maar als ik dit zo lees, zal ze er straks ook wel aanhangen ;).

Thundermane
23 juli 2008, 20:19
Nouja heb zelf (nog) geen ervaring met een muurhanger dingie.
Dit gezien ik een luxe stoel heb toegewijd waar mijn gitaren chronisch op mogen zitten.
Is helemaal perfect, niks geen schade :D
Maar het lijkt me dat je gitaar hangen aan zo`n muurgeval geen kwaad kan.
Ik ken mensen met behoorlijk zware gitaren en die hangen ze er gewoon aan op.

jplm
23 juli 2008, 20:36
Beste gitaarnetters,
Mijn gitaren hangen aan de muur met zo'n gitaarhangers:
http://www.fretmusic.co.uk/uploads/images_products/4196.jpg
Maar ik vraag me af of deze goedkope (€10 per stuk) dingen geen schade toebrengen aan de gitaar? Met schade bedoel ik dan dat de hals zou gaan afwijken etc.

Hallo.

Voor wat betreft hals-afwijkingen: dat geloof ik niet, want er zijn legio gitaarwinkels die hun hele voorraad aan de muur hebben hangen. Wat je wel vaak hoort is dat verhaal van die lakbeschadiging, ik heb daar de volgende oplossing voor (zowel voor muurhaken als bij de steunpunten van een gitaarstandaard); gewoon in de plaatselijke handwerkzaak een lapje (zwart) vilt halen, en daarmee die haken omwikkelen op de plaats waar de gitaar de haak raakt, nooit meer problemen, en is nog zacht ook.

Groet, Jan.

wietse
23 juli 2008, 20:56
alleen de inwerking van de weekmakers in het rubber om die haken kan schade aan de lak aanrichten, maar verder niks mis mee ik heb 70 gitaren en op 2 na hangen ze allemaal aan goedkope haken, meesten van stagg zelfs.

toon-
23 juli 2008, 21:01
alleen de inwerking van de weekmakers in het rubber om die haken kan schade aan de lak aanrichten, maar verder niks mis mee ik heb 70 gitaren en op 2 na hangen ze allemaal aan goedkope haken, meesten van stagg zelfs.
Die van mij zijn ook van Stagg ;)
Maar bedankt allemaal, nu kan ik met gerust hart mijn gitaar aan de muur hangen.

Thundermane
23 juli 2008, 22:45
ik heb 70 gitaren
WAT? :o hoe?

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 22:55
CHeck Wietse zijn site!

hezz
24 juli 2008, 00:11
Niks mis met gitaarhaken, ik hang ze ook op en dat werkt prima. Scheelt enorm veel ruimte en doet voor zover ik weet geen vreemde dingen met gitaarhalzen. Volgens mij verminderd het juist de spanning op de hals, de voorwaartse spanning richting de snaren dus.

Kim Wilson
24 juli 2008, 09:26
Ik heb mijn gitaren sinds kort ook aan gitaarhaken gehangen, van K&M, die zijn nog goedkoper dan die van jou. En het kan echt geen kwaad, tenzij je idd nitrolak op je gitaar hebt.

almarvk
24 juli 2008, 09:28
Die van K&M zien er ook steviger uit dan die in de eerste post. Ik heb er ook 2 en dat werkt prima. Nu nog die dingen monteren op de muur....

JeroenSchaaf
24 juli 2008, 09:29
Heb in me muziek hok 5 van die K&M hanger hangen, en werkt goed.

Alleen hang ik me peer dellen er niet in vanwege de lak.

budje
24 juli 2008, 09:44
alweer zo'n positief verhaal, heb er ook 5 van K&M, zijn al eens meeverhuisd en opnieuw opgehangen. in mijn vorige huis met gipspluggen in de gipsmuur en geen enkel probleem. Het lijkt erop dat dit soort dingen dus echt weinig kwaad kunnen, zo lang je ze maar goed vastmaakt

echt niemand een negatief verhaal? (ik ben een beetje sensatiebelust)

Mr.Fingers
24 juli 2008, 10:24
alweer zo'n positief verhaal, heb er ook 5 van K&M, zijn al eens meeverhuisd en opnieuw opgehangen. in mijn vorige huis met gipspluggen in de gipsmuur en geen enkel probleem. Het lijkt erop dat dit soort dingen dus echt weinig kwaad kunnen, zo lang je ze maar goed vastmaakt

echt niemand een negatief verhaal? (ik ben een beetje sensatiebelust)


lees mijn eerste post hier eens, over het NIET gebruiken van gipspluggen

Kim Wilson
24 juli 2008, 10:27
Ja, je moet wel de juiste spullen voor de juiste toepassing gebruiken. :)

barno
24 juli 2008, 10:45
heeft er iemand zo'n dubbele stang waarin je gitaren zijdelings kan hangen? Ik denk eraan zoiets te installeren, minder display value maar wel plaatsbesparend.

De fenders gaan dan in een rekje want met die ongelijke headstock lukt dat niet.

JeroenSchaaf
24 juli 2008, 10:46
Ja, je moet wel de juiste spullen voor de juiste toepassing gebruiken. :)
hang maar eens een muur aan een gitaar! ook lache

budje
24 juli 2008, 10:47
lees mijn eerste post hier eens, over het NIET gebruiken van gipspluggen

woepsies!my bad...

hezz
24 juli 2008, 11:30
Je moet inderdaad wel op zoek gaan naar de steunbalken, daar kun je ze het best aan vastmaken. Of je maakt bij wijze spreken een plank vast aan de steunbalken en aan de blank de haken, mocht je meer haken hebben dan balken.

Saf
27 juli 2008, 11:11
Zo'n zijwaarts systeem wilde ik eerst, maar achteraf toch gekozen voor die K&M dingen voor het mooie. kan er nu wel minder kwijt. Op mijn computer/gitaar kamer hangen er 14 in zo'n standaard aan de muur eentje hangt met een touwtje aan de klok, Aan de muur langs de zolder trap omhoog hangen nog eens 9 gitaren en drie mandolienes deze hangen met een schroef in de muur met ee ntouwtje aan de headstock. Deze wil ik ook nog eens in zo'n houder hangen. De rest staat in standaarts op de grond om gewoon tegen elkaar aa ngestapeld langs de muur. Heb te weinig plaats op ze op te hangen. Zou bij Wietse wel eens willen zien waar je ze allemaal laat.

Vind het prima dingen die van K&M zien er ook erg degelijk uit en kostte dacht ik bij ons bij de lokale gitaarboer iets van 7 euro ofzo. Voor een gitaar met nitro lak zou ik de rubbers idd zoals eerder aangegeven emt vilt omwikkelen of heb ik oo kwel eens gezien bij verzamelaar met een katoenen sok.

pannekoek
27 juli 2008, 11:54
zo een beugel kan idd schade toebrengen aan je lak en niet alleen maar nitrocellulose lak, ik had een peavey rotor exp, ongelakte headstock en daar liet ie toch 2 zwarte strepen achter.

ik heb mijn beugels nu ingetapt met rekverband )wat je om je enkel kan doen als je een zwakke of verzwikte enkel hebt.

of een katoenen doek kan helpen.