PDA

View Full Version : Maken van sounds...



Nocki
23 juli 2008, 16:38
Hoi,

Hoe maken jullie je sounds?

Zelf ben ik wanneer ik een nieuwe fx unit heb een tijdje bezig om in 1 preset fx te zetten die helemaal meegroeien.
Ik begin altijd met een hele lege preset en copieer niks uit factory presets. from scratch werkt voor mij altijd het lekkerste... Zo leer ik ook het snelste mn unit kennen.
Wanneer ik na een tijdje tevreden ben copieer ik die preset naar andere locaties en pas ze dan pas verder aan aan de sound die erbij hoort. Bij mn g-force betekend dit dat ik dus al weer een maand aan het rommelen ben op mn eerste preset.

Ducking delaytje van zo'n 300ms voor solos en tokkels, mooie maar niet te overdreven chorus, pitchshifter, phaser, reverb. alles zo ingesteld dat het lekker klinkt.
Als alles helemaal naar mn zin is en zo is ingesteld dat je het nog maar net hoort (niet te overdreven aanwezig dus) ga ik ze pas verder uit werken. op deze manier heb ik dus weinig last van volume verschillen en zit er een verhaal in al mn presets... een manier waarop ik nooit gezeur heb op het podium met te grote volume verschillen of feedbacks enzo...

Hoe doen jullie dat?

B_2_the_a
23 juli 2008, 16:42
uhm
nieuw pedaaltje: lekkere stand opzoeken en op m'n baord flikkeren?

meestal ben ik toch aan het draaien want ik heb elke dag ergens anders zin in (behalve qua delay, die staat altijd op 3 a 4 repeats, tempo bepaal ik met m'n tap tempo... on/off switch gebruik ik nit want ik heb een expressie pedaal waarmee ik het ingangs volume van de echo mee instel, erg veelzijdig dus)

verder: draaien draaien draaien draaien...



Maar als ik digitaal werk (of het nou fx unit is of lichtsoftware voor moving heads): ik begin from scratch met 1 instelling die goed is, die kopieer ik meerdere keren en van daaruit ga ik verder met uitbreiden

Raffel
23 juli 2008, 17:01
ligt heel erg aan wat voor preset je maakt. Maar ik maak eigenlijk altijd dezelfde presets omdat ik precies weet wat ik wil. Ik ben niet echt een expirimenteur.

Ik begin wel altijd met een delay of reverb toevoegen, dan chorus effecten, dan phasers, daarna pas eventuele modulatie of pitch shifting.

Ik vind namelijk sound + galm toch wel de basis sound en die moet goed zijn voor je er andere fx overheen gaat gooien.

Harm
23 juli 2008, 17:13
Ik begin altijd met denken wat wil ik....

Maar meesstal galm...
Dan voor clean: chorus eventueel delay

Voor oversturing: soms meer galm, ander toevoegen delays (225, 350, 500 en soms 600 og zelfs 800)

Lekker eenvoudig...

Pitching altijd voor oversturing, chorus nooit voor oversturing (bij mij)

Andere effecten haal ik uit pedalen (flanger, phaser, whammy en od)

Harm

ieme
24 juli 2008, 18:07
Bij mn g-force betekend dit dat ik dus al weer een maand aan het rommelen ben op mn eerste preset.


houd in dat je em al te koop hebt staan voordat de eerste preset klaar is....

DeiDRagonas
24 juli 2008, 18:36
Hoe doen jullie dat?

Exact net zo.. Alleen zoek ik ipv 1 lekkere basis sound vaak twee of drie.. Clean, crunch en high gain meestal.

Toch werk ik nu enkel nog met pedalen en niet meer met racks of multi-fx zoals vroegah.. Bij n nieuw pedaaltje is t gewoon een kwestie van draaien en onthouden welke standjes bruikbaar klinken.

Grt Roy!

habberdoedas
25 juli 2008, 15:03
Eerst een goed basisgeluid maken met je versterker. En dan kijken wat je nodig denk te hebben aan effect. Pleur de G-force in de paralelle fx send return van je amp en mix het effect met je originele geluid. Maar jij moet toch beter weten Nok, want je hebt vaker dezelfde apparatuur gehad.......suc6

DeiDRagonas
25 juli 2008, 15:07
Ik denk niet dat ie t vroeg omdat ie er niet uit kwam, maar meer uit interesse.. Toch Nocki?

R

Nocki
25 juli 2008, 15:31
klopt. ik weet hoe ik het doe maar blijven leren vindt ik ook leuk. als er super tips bij zitten is dat leuk natuurlijk!

rupke
20 augustus 2008, 09:47
hello everybody

Hier mijn werkwijze.

ik heb nu al een tijde de boss GT10. Wa tik gedaan heb ik eers tin de presets een paar vette cleane sounds gezocht en een paar vette overdrives, preamps in beide gevallen omdat ik rechtstreeks naar een buizen eindtrap ga. de presets strip ik helemaal tot ik alleen de preamps heb zonder modulaties, reverbs en delays etc. dan tweak ik de preamps naa rmijn smaak. dit is de basis waar ik de rest op ga bouwen. Bij clean beetje chorus en reverb. bij overdrive meestal extra teak nog met de equalizer) verder heel droog en strak. Het enige wat ik doe is als ik de GT10 stereo uitstuur is op 2 kanalen dezelfde preamp instellen en tussen de twee kanalen een zeer korte delay voor de spreinding.

Laturs

Rupke