PDA

View Full Version : Verterker keuze (onderzoek is gedaan)



Decon Frost
23 juli 2008, 12:22
Hallo,

Na lang overwegen heb ik toch besloten het te vragen.

Ik ben nu ongeveer een week bezig met het inlezen in versterkers. Langzamerhand begint het te dagen, en krijg ik een idee van wat geschikt is voor mij.

Ik speel nu 1 jaar gitaar... vooral stevige Rock, en poprock. Een beetje Kane, audioslave... je kent het wel. Ik wil binnen niet al te lange tijd, toch wel mee gaan oefenen in een bandje... dus daar mag de comb/head cab... op voorbereid zijn. (Bandje is allemaal net begonnen, drummer slaat nog niet zo hard :) )

Nu heb ik geleerd dat elke "merk/type" versterker zijn eigen stijl wenst/het beste weergeeft. Hier zal ik dus rekening mee moeten houden. Ik ben bij wat winkels gaan kijken, en heb hier en daar wat stukjes gespeeld... en zo heb ik al een voorkeur : een Vox.

Tevens heb ik bekeken wat voor soort setup ik wil... ofwel een losse head en box, of een combo.... buizen of transistors....
Hier zit ook het probleem.

Ik ben iemand die liever iets goeds koopt, wat iet duurder is, dan binnen 1 jaar weer iets nieuw moeten/willen kopen. Dus dan ga je al snel denken aan een losse set... head en box.

Echter deze zijn vele malen duurder... dus ik moet wel zeker weten dat dit geschikt is voor mij.

Wat heb ik op het oog:
combo: VOX ad50vt
of
Head: Fender FM100 (met de daarbij behorende cabinet)

Uiteraard zie ik veel meer modellen staan die ik interessant vind, maar vaak word het dan wel heel duur (de heel set)

Daarom wil ik jullie enkele dingen vragen.
- Wat zou qua merk/type het beste bij mij passen?
- Is het verstandiger om een combo te kopen, of een instap model Head met cabinet?
- Aan wat voor merken/types denken jullie als je het bovenstaande leest?
- Heb je nog andere argumenten om voor het een of ander te kiezen?
- Een buizen Head is toch, de kappen in wattage.. door buizen te verwijderen. Echter is dit wel de bedoeling.. dus gaat het er niet sneller van kapot?

Mij budget schommelt. Dit houd in dat mijn budget zich kan aanpassen. Voor een Comboset.. wil ik toch niet meer dan 400 Euro uitgeven.

Een losse set mag daarintegen wat meer kosten. En dan vooral de Head. Het lijkt me dat je met een goede Head langer vooruit kan.... omdat je nog een keer de speaker aan kan passen...? Voor een lossen set wil ik max 550 euro uitgeven.

Mocht je hele andere ideeen hebben, of het idee hebben dat ik er helemaal naast zit... laat daat dan weten.. daar heb ik het meeste aan. ;)

almarvk
23 juli 2008, 12:32
Goede voorbereiding! Maar je budget past niet helemaal bij de gedachte dat je liever iets goeds hebt voor een langere periode dan dat je na een jaar alweer wat anders nodig hebt... En 550 voor een head & box gaat daar ook niet echt op...Helaas.

Tweedehands kan je voor 400/450 wel een Marshall JCM800/900 of DSL401 combo kopen en die lijkt mij prima geschikt voor jouw stijl. Daar kan je erg lang mee en zijn geschikt voor een goede oefensessie (ook met een hard meppende drummer ;)).

Owhjah; en blijf ver weg van die Fender Frontman FM100!

Mr.Fingers
23 juli 2008, 12:42
Inderdaad; de FM100 klinkt vooral luid, en erg clean, maar de distortion/overdrive klinkt als een varken die anaal verkracht wordt met een klopboormachine... :stop:

Een Marshall JCM800 lijkt me ook het meest aangewezen

Nicolaas
23 juli 2008, 12:43
Ja echt! Blijf heeeeeeeel ver weg van de Fender, ik ben alles behalve blij met dat ding!
Er zit geen geluid in! Vooral de OD is (naar mijn smaak) KUT! Kijk anders ook naar een
Vox AC 15 cc Die gaan ook hard, nieuw 600 e en tweedehands vast goedkoper.

Nicolaas
23 juli 2008, 12:48
Inderdaad; de FM100 klinkt vooral luid, en erg clean, maar de distortion/overdrive klinkt als een varken die anaal verkracht wordt met een klopboormachine... :stop:

Bwhahaha precies zo dus!

Mitch
23 juli 2008, 12:49
In die prijsklasse zou ik toch eerder naar transistor kijken dan naar buizen, maar een transistor head, los, sja...doorverkoop waarde is slecht. Wat almar al terecht opmerkt: je insteek (liever wat duurders waar ik even mee vooruit kan) komt niet overeen met je budget.
Repeteer je in een ruimte waar ze eventueel een cab hebben staan? Dan zou je namelijk ook eerst alleen een head kunnen kopen of evt. een goedkoop 1x12 cabje voor thuis of zo.

Decon Frost
23 juli 2008, 13:31
dan laten we de Fender FM100 even vervallen. en schroeven we het budget met 450 euro omhoog. Dan zitten we op 1000 euro voor een hele set (head plus cab).

Ervanuit gaand dat ik nieuwe spullen koop... (2e hands zou ik naar engl/orange/mesa gaan kijken en dus het budget nog iets omhoog schroeven)

Dan zou de Marshall jcm800 inderdaad geschikt zijn. Echter ik hoor vaak dat een Marshall meer geschikt is voor Metal ed. Ofwel wat zwaarder geluid, en een minder clean.. clean kanaal.


En wat vonden jullie van de Vox AD50vt (misschien de ad100 )? Ik hoor dat de AD50 wat lichter spel beter slikt... en de ad100 wat meer voor het zware tonen werk is..?

Ik kan moeilijk vergelijkingen trekken... (net begonnen) maar het lijkt em dat je met een losse set altijd beter uit bent dan een combobox...? Dus een Marshall jcm 800 is al niet te vergelijken met een Vox Ad50/100 ?

rock 'n roll
23 juli 2008, 13:41
Inderdaad; de FM100 klinkt vooral luid, en erg clean, maar de distortion/overdrive klinkt als een varken die anaal verkracht wordt met een klopboormachine... :stop:

Een Marshall JCM800 lijkt me ook het meest aangewezen


Weet jij dan hoe een varken dat anaal verkracht word met klopboormachine klinkt? :dontgeti:

Nicolaas
23 juli 2008, 13:44
Nou de Marshall en die Vox modellen die jij noemt zijn niet vergelijkbaar, maar je hoeft niet persee
beter uit te zijn met een Head en een Cab. Dat is een kwestie van smaak, gezien je bij een combo
vaak gelimiteerd met speakers etc. Een head kan je allerlei cabs onder testen. Maar Marshalls
hebben ook een prima clean hoor. Test hem iig, kijk of je hem kunt vinden voor een leuk prijsje.

En wat nieuw betreft voor dat budget, tja qua buizen heb je dan veel combo. En transistor tja kan je bijna elke kopen

zjanke
23 juli 2008, 13:46
dan laten we de Fender FM100 even vervallen. en schroeven we het budget met 450 euro omhoog. Dan zitten we op 1000 euro voor een hele set (head plus cab).


Als je die optie hebt en er is nog zoveel onduidelijk dan moet je meer gaan testen, hoe moeilijk dat soms ook is als beginner. Kijk bij optredens eens naar de gitaristen waarvan je vind dat ze een lekker geluid hebben, zoek eens op internet waar je helden op spelen en ga in een muziekwinkel gewoon uitproberen. Vaak hoor je vrij snel (paar akkoorden aanslaan) of iets in de richting zit, of dat het juist helemaal niks wordt.

En daar komt bij dat er maar heeeeeeel weinig gitaristen zijn die iets kopen en daar jarenlang tevreden mee zijn. Zoek binnen dit forum maar eens op de term GAS ;)

Kim Wilson
23 juli 2008, 13:48
Zo, dat budget gaat wel makkelijk omhoog...

Aangezien uit de loop van het topic blijkt dat de topicstarter er nog niet erg veel verstand van heeft, lijkt het mij verstandig om een keer (of vaker) naar de muziekwinkel te gaan, en daar je ogen en oren eens open te zetten, en alles wat ook maar interessant lijkt te gaan testen. Dan doe je wat kennis op, en kun je ook gerichter vragen. En dan kunnen we je ook wat gerichter helpen. Het is nu nog een beetje een onsamenhangend geheel.

Mitch
23 juli 2008, 13:57
Voor het dubbele budget kun je toch al kijken naar een Orange Tiny Terror of (met een minimaal budget voor een cab) zelfs een Laney Lionheart 20.
De Vox AD stqacks zijn ook best leuk hoor, ik heb er al een paar heel behoorlijke gitaristen over zien spelen met een redelijke sound (niet geweldig, maar wel gewoon goed) maar het verschil in transistor/buizen blijft natuurlijk staan. Ik denk dat je daar eerst een keuze in moet maken en natuurlijk ook mijn eerdere vraag: staat er in de oefenruimte een cab dat je kunt gebruiken?

MarkV
23 juli 2008, 14:06
Voor 1000e valt er wel heel veel te halen.
Het Vox geluid staat je blijkbaar aan, dus zou ik dan toch echt voor een Vox gaan. Die AD dingen zijn leuk, maar een buizen Vox is wel wat anders.

Een Vox stack, top met speaker kast, krijg je echter niet voor dat geld. Wel een mooie combo.

Wat voor gitaar heb je en wat voor muziek speel?

En voordat je aan de Marshall gaat, wel effe de ervaringen checken. De ene Marshall (MG serie) is zeker de andere niet (JCM's, VintageModern, etc)

Kim Wilson
23 juli 2008, 14:10
Voor 1000e valt er wel heel veel te halen.
Het Vox geluid staat je blijkbaar aan,
Ik denk dat juist de naam Vox hem wel aanstaat. Als je naast die Vox ook een Fender FM100 op je lijstje hebt, heb je nog niet echt geluisterd. :satisfie:

Decon Frost
23 juli 2008, 14:13
Voor het dubbele budget kun je toch al kijken naar een Orange Tiny Terror of (met een minimaal budget voor een cab) zelfs een Laney Lionheart 20.
De Vox AD stqacks zijn ook best leuk hoor, ik heb er al een paar heel behoorlijke gitaristen over zien spelen met een redelijke sound (niet geweldig, maar wel gewoon goed) maar het verschil in transistor/buizen blijft natuurlijk staan. Ik denk dat je daar eerst een keuze in moet maken en natuurlijk ook mijn eerdere vraag: staat er in de oefenruimte een cab dat je kunt gebruiken?


Nee in de oefenruimte staat geen cab...

Ik had in de winkel een aantal buizen en een aantal transistor versterkers getest.. .en ik moet zeggen dat ik soms de buis en soms de transitor mooier vind klinken.

Ik zou hetgeen wat ik wil kopen ook altijd eerst in praktijk testen. gelukkig bied mijn dealer die mogelijkheid ook.

buis of trans... ik weet het gewoon nog niet 100% zeker...

Decon Frost
23 juli 2008, 14:16
Ik denk dat juist de naam Vox hem wel aanstaat. Als je naast die Vox ook een Fender FM100 op je lijstje hebt, heb je nog niet echt geluisterd. :satisfie:


nee de Vox sprak me qwa geluid heel erg aan... de Fender was het isntap model losse head... dus vandaar dat ik die erbij had gezet.. Ik heb die nog niet gehoord. Dit wil ik wel doen. Mijn dealer kreeg deze week een lading nieuwe spullen binnen, en dan mag ik 's avonds op mijn gemak testen. (waaronder de Fender fm100)

Decon Frost
23 juli 2008, 14:19
Zo, dat budget gaat wel makkelijk omhoog...

Tja... Muziek is gevoel... aan gevoel kan ik geen prijskaartje hangen... dus wat straks het beste gevoel geeft bij mij, dat koop ik. (het moet niet té gek worden natuurlijk)

Mitch
23 juli 2008, 14:37
Ik zou hetgeen wat ik wil kopen ook altijd eerst in praktijk testen. gelukkig bied mijn dealer die mogelijkheid ook.

Als in: je mag een amp een keer meenemen naar de oefenruimte? Dat is echt de beste test en zou héél tof zijn van de winkel. Is dus meteen de vraag: welk aanbod heeft die winkel?

Decon Frost
23 juli 2008, 15:04
Als in: je mag een amp een keer meenemen naar de oefenruimte? Dat is echt de beste test en zou héél tof zijn van de winkel. Is dus meteen de vraag: welk aanbod heeft die winkel?


Nee ik denk niet dat ik ze mee mag nemen, maar wel 's avonds even testen in de winkel. (ik ken de man een beetje, en koop alle instrumenten daar... )

Oefenruimte... je moet je er neit te veel van voorstellen. Het is een garage die we proberen om te toveren. Echter we hebben nog niet de benodigde materialen om uberhaubt muziek te maken :)

De garage word nog helemaal omgebouwd (mits alles goed blijft gaan) en dan vind ik dat pas belangrijk.

Decon Frost
23 juli 2008, 15:05
Nee ik denk niet dat ik ze mee mag nemen, maar wel 's avonds even testen in de winkel. (ik ken de man een beetje, en koop alle instrumenten daar... )

Oefenruimte... je moet je er neit te veel van voorstellen. Het is een garage die we proberen om te toveren. Echter we hebben nog niet de benodigde materialen om uberhaubt muziek te maken :)

De garage word nog helemaal omgebouwd (mits alles goed blijft gaan) en dan vind ik dat pas belangrijk.


Aanbod is vrij veel denk ik dan... want er staat Marshall, fender, vox, line6, en nog wat merken die ik niet ken. Er staat geen engl en orange bv... wel een enkele Mesa B.

Decon Frost
23 juli 2008, 15:36
Ik vind net voor een zeer nette prijs een

HK Warp 212
en een
Fender Princton 65 dsp

Zover ik weet is H&K top range materiaal. kunnen jullie dit beamen...?

Het valt net in of uit het budget.. dus dat lijkt me wel wat (als het althans klinkt zoals ik dat wil.. dus even testen in de winkel)

Mitch
23 juli 2008, 15:47
H&Kis over het algemeen een iets goedkoper merk en de Warp... is dat die buizenbak van ze? Want ik kan me herinneren dat de Warp er zowel in transistor als buizen was, ik heb in ieder geval wel eens gespeeld over een Warp halfstack. Was best aardig!
De Fenders met DSP aan boord zou ik ver weg van blijven, net zo prut als die FM serie. Ongelofelijk schelle troep.

rock 'n roll
23 juli 2008, 15:48
Ik ben zeer te spreken over mijn H&K edition tube, en een andere gitarist die ik ken speelt ook over een H&K en is er ook zeer te spreken over. Dus wat dat betreft, ze maken wel degelijke amps

Jim Haagmans
23 juli 2008, 16:00
Raar dat hier de peavey valveking nog niet is geopperd! begint vanaf 450 voor een 1x12 buizencombo, of voor 650 heb je een top met harley benton 2x12 cabinet met vintage 30's. Lijkt me zeker de moeite waard om in ieder geval de combo eens uit te proberen, hebben ze die bij je gitaarzaak?

Decon Frost
23 juli 2008, 16:03
Raar dat hier de peavey valveking nog niet is geopperd! begint vanaf 450 voor een 1x12 buizencombo, of voor 650 heb je een top met harley benton 2x12 cabinet met vintage 30's. Lijkt me zeker de moeite waard om in ieder geval de combo eens uit te proberen, hebben ze die bij je gitaarzaak?

moet ik even kijken.. maar 650 euro voor een combo, is de moeite waard om te gaan beluisteren.


Ik vond ook een
Hartke GT100C voor 395 euro... Die wil ik ook wel eens gaan bekijken.

**edit die Peavy Valvking is inderdaad wel een hele leuke. Dit valt voor een combo precies op grens van wat ik wil betalen. Deze ga ik zekere ergens beluisteren.

robert-gitarist
23 juli 2008, 16:19
moet ik even kijken.. maar 650 euro voor een combo, is de moeite waard om te gaan beluisteren.

Die combo's kosten geen 650 :chicken: maar beginnen bij de 450 euro voor een combo met een 1x12 speaker. Je hebt ook nog een 2x12 versie en die is iets duurder. En de top/head kosten dacht ik rond de 500 euro Maar dan moet je nog een cabinet erbij hebben ;)
Ik heb een poosje geleden de 1x12 combo uitgetest en die staat zeker weten op me verlanglijstje. Ik speel nu op Randall versterkers (ook de moeite waard om uittetesten! zeker de buizencombo's zijn erg tof) maar vond de Valveking verdacht goed klinken.