PDA

View Full Version : pickups naast elkaar



Orpheo
23 juli 2008, 10:36
ik zit met een idee in mijn hoofd, en vraag me af wat de meningen zijn.


Zoals bekend werkt een pickup door een magnetisch veld op te wekken, en door de verandering van dat veld (trillen van de metalen snaar!) word een inductiestroompje opgewekt in de spoel(en), en die leveren ons de sound.

als ik een pickup in m'n stratje zet, zeg, een kinman woodstock, dan heeft ie een bepaalde sound. Als ik dan daarnaast een hotrail zou zetten (humbucker-look dus!), zou dan de sound van de hotrail of de kinman opeens drastisch veranderen, licht veranderen maar wel hoorbaar en storend, licht veranderen maar wel hoorbaar maar niet storend, licht veranderen maar onhoorbaar, of gewoon niet veranderen?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken :)


Ik gooi er trouwens gelijk een polletje tegenaan.

Nielsje
23 juli 2008, 10:41
Je bedoelt, door de magneet die er naast hangt?
Want, als je hem inschakelt, dan zou je sound sowieso veranderen, maar ik neem aan dat je puur fysiek bedoelt.

Dus, stel je neemt een LP, en ipv 2 humbuckers, hang je er 4 single coils in, die onafhankelijk van elkaar zouden moeten functioneren, zonder interferentie van de omliggende pups?

Fysiek denk ik dat je het wel veranderd, maar of je het hoort, durf ik niet te zeggen. Theoretisch hoor je elke verandering aan je gitaar, omdat je massa anders wordt en daarom zal je gitaar anders gaan trillen = klinken.
Hoeveel invloed de magneet uitoefend op je pup, durf ik niet te zeggen...

Overigens heb ik niet het idee dat een poll je hierbij helpt: Dergelijke dingen moet je fysisch onderbouwen, en die info haal je niet uit een poll ;)

bass blom
23 juli 2008, 10:44
of dat bij een strat iets doet lijkt me niet, gezien de afstand, maar bij 3 humbuckers zou dat misschien best nog wel eens enige invloed kunnen hebben ja..

Orpheo
23 juli 2008, 10:48
Je bedoelt, door de magneet die er naast hangt?
Want, als je hem inschakelt, dan zou je sound sowieso veranderen, maar ik neem aan dat je puur fysiek bedoelt.

Dus, stel je neemt een LP, en ipv 2 humbuckers, hang je er 4 single coils in, die onafhankelijk van elkaar zouden moeten functioneren, zonder interferentie van de omliggende pups?

Fysiek denk ik dat je het wel veranderd, maar of je het hoort, durf ik niet te zeggen. Theoretisch hoor je elke verandering aan je gitaar, omdat je massa anders wordt en daarom zal je gitaar anders gaan trillen = klinken.
Hoeveel invloed de magneet uitoefend op je pup, durf ik niet te zeggen...

Overigens heb ik niet het idee dat een poll je hierbij helpt: Dergelijke dingen moet je fysisch onderbouwen, en die info haal je niet uit een poll ;)

ach, ik had ook eens zin in een pol :D

tja, het gaat me vooral om de invloed van die 2e magneet. ik ben gewoon benieuwd of men denkt dat de invloed van die 2e magneet (van bv de hotrail, of die invloed heeft op de sound van de kinman als ik die alleen aan heb) dusdanig groot is, dat de kinman (of de hotrail) opeens gewoon k.u.t. klinkt oid.

Nielsje
23 juli 2008, 11:12
ach, ik had ook eens zin in een pol :D

tja, het gaat me vooral om de invloed van die 2e magneet. ik ben gewoon benieuwd of men denkt dat de invloed van die 2e magneet (van bv de hotrail, of die invloed heeft op de sound van de kinman als ik die alleen aan heb) dusdanig groot is, dat de kinman (of de hotrail) opeens gewoon k.u.t. klinkt oid.

Lijkt me heel sterk, hou maar eens bij een gewone gitaar een ander element.
Uiteraard zal het eventuele fenomeen 'stringpull' wel wat groter worden, maar dan moet je ze maar niet zo dicht bij je snaren schroeven :)

Dude
23 juli 2008, 11:18
ik denk dat je dr een alnico2pro en een air norton in moet plakken naast elkaar ;)

die liggen hier namelijk splinternieuw en ongebruikt in een laatje weg te stoffen

Orpheo
23 juli 2008, 11:34
ik denk dat je dr een alnico2pro en een air norton in moet plakken naast elkaar ;)

die liggen hier namelijk splinternieuw en ongebruikt in een laatje weg te stoffen

haha, topset kerel!, echt een topset! jammer dat ik nu niet in DH ben, anders had ik 't zo voor je in je gitaar gesoldeerd :) (als je dat zou willen, doh).

Dude
23 juli 2008, 11:36
het heeft er in gezeten.... was er alleen na 1 repetitie weer uit. Kon me niet bekoren tov de keramische gibson pickups helaas...

Ga ze in een stratje prakken, altijd al eens willen hebben, een strat met 2 hummies er in en ik heb al jaren een ongebruikte mexicaan staan hier.

Orpheo
23 juli 2008, 11:43
het heeft er in gezeten.... was er alleen na 1 repetitie weer uit. Kon me niet bekoren tov de keramische gibson pickups helaas...

Ga ze in een stratje prakken, altijd al eens willen hebben, een strat met 2 hummies er in en ik heb al jaren een ongebruikte mexicaan staan hier.

:eek:

meen je niet!! das voor 't eerst dat ik iemand hoor die níet tevreden is met de air norton in een LP (hetzij brug hetzij hals). nja sorry dat ik ze aangeraden heb.

Dweezman
23 juli 2008, 11:47
ik zeg: licht verschil, hoorbaar, niet irritant ;-)

Dude
23 juli 2008, 12:12
:eek:

meen je niet!! das voor 't eerst dat ik iemand hoor die níet tevreden is met de air norton in een LP (hetzij brug hetzij hals). nja sorry dat ik ze aangeraden heb.


geen probleem gozer ! eigen schuld dikke bult, had ze eerst goed moeten proberen, bovendien had dat weinig nut gehad denk ik want je hoort het pas goed over je eigen spul, in je eigen band... en daar deed het gewoon niet wat ik wilde.

Rutger
23 juli 2008, 13:23
Ik denk dat de magnetische velden elkaar wel verstoren, waardoor de snaartrillingen iets anders door de pickup worden verwerkt dan wanneer ie alleen zou staan. Maar hoe en in hoeverre, dat zou je denk ik moeten meten.

Ik ga voor wel verschil maar niet merkbaar :)