PDA

View Full Version : Invloed alternate tunings op gitaarhals



VariAxe
23 juli 2008, 09:46
Hallo,

Heeft een akoestische gitaar zonder thrussrod (Nylon snaar) last van alternate tunings ??

Bijvoorbeeld drop D of DADGAD ??

Dit vraag ik me af omdat er bij bijvoorbeeld DADGAD minder spanning op de hals staat. Dan zou ik denken dat dan de hals rechter wordt en dat je eventueel last krijgt van snaar buzz.

En zou je bij een steelstring de thrussrod wel moeten aanpassen als je de stemming van je gitaar verandert ??

dede
23 juli 2008, 10:37
Wel dropped D kan eigenlijk geen probleem zijn tenzij je actie dusdanig laag is dat die ééne noot lager op die ééne snaar toch fretbuzz geeft.
Voor DADGAD wordt meestal 0.013-0.54(of 0.56) snaren gekozen wat het risico op fretbuzz weer wat verminderd.

groeten,

Danny

:B

VariAxe
23 juli 2008, 20:24
Is de kans met lichtere snaren dan groter om fretbuzz te krijgen dan met zwaardere snaren ??

Laser
23 juli 2008, 21:31
Op een nylonsnarige wordt het wel lastig om een lagere stemming te compenseren door een dikkere snarenset...
want daar heb je niet veel keuze in diktes.

Ik zou zeggen: de spanning op nylonsnarige is al zo laag tov staalsnarige dat de D stemming geen invloed gaat hebben op de hals. Dus gewoon doen, geen nachtmerries en klamme handjes en zo....

Pais
23 juli 2008, 21:52
Is de kans met lichtere snaren dan groter om fretbuzz te krijgen dan met zwaardere snaren ??

Mijn ervaring is inderdaad dat high-tension snaren minder snel buzzen dan low-tension. Maar een andere snaar lokt ook een andere aanslagtechniek uit, en ik merk bij mij dat ik op low-tension steviger speel; waardoor je sowieso sneller buzz krijgt. Je zou het dus even moeten proberen.


Op een nylonsnarige wordt het wel lastig om een lagere stemming te compenseren door een dikkere snarenset...
want daar heb je niet veel keuze in diktes.

Niet in diktes, maar wel in snaarspanningen. De specifieke snaarspanning wordt dan gerealiseerd door een andere samenstelling van het polymeer van de snaar. Hannabach heeft bijvoorbeeld binnen een serie super-low tension, low tension, medium tension, high tension en superhigh tension. Maar de meeste winkels verkopen alleen medium tension en hightension, omdat die het populairst zijn.

Zelf vind ik low tension heerlijk spelen op mijn gitaar.

VariAxe
23 juli 2008, 22:15
Voor de dropped D en DADGAD zou een thrussrod dus een beter plan zijn ??

Alberto
24 juli 2008, 11:51
Ik heb een nylonsnarige en heb ook al eens wat zitten klooien met alternatieve stemmingen. Dropped D is geen probleem maar als je meer snaren moet veranderen gaan ze zo los hangen e.d. heb nochtans high tension snaren.
Zou een nylonsnaar hier toch niet zo ideaal voor zijn?

VariAxe
24 juli 2008, 23:39
Kan ik dan concluderen dat zonder thrussrod dit eigenlijk niet echt lekker gaat ??