PDA

View Full Version : vraag , Marshall JCM 900 , ohmage schakelaar



spike53
23 juli 2008, 01:08
Wie het weet mag het zeggen :

Op de Marshall JCM 900 versterkers ( combo's zo wel als heads) zit een schakelaar voor het ohmage ; naar rechts is 8 ohm , naar links is 16 ohm ; maar naast de 16 staat 4 tussen haakjes . Wat heeft dat te betekenen ?

m grt
spike53

WillemdaGuide
23 juli 2008, 09:02
durf het je zo niet 100% zeker te zeggen aangezien ik hier niet zo'n amp heb staan maar ik vermoed dat het te maken heeft met het aansluiten van meerder speakerkasten, als je twee 8 ohm boxen aansluit moet de versterker op 4 ohm staan (2x16 ohm op 8ohm) enz. Wat zegt de manual over de speakeraansluitingen?

Unicron
23 juli 2008, 11:26
Die switches van de JCM900 heads zijn meestal zo bedraad dat ze wisselen tussen 8 ohm en 16 ohm, (4) staat tussen haakjes dacht ik?

Als je 4 ohm en 8 ohm wilt, dan moet je even de boel (laten) omsolderen. De aansluiting voor 4 ohm is mogelijk, maar niet fabriek-af geinstalleerd...

(Op de combo's is het geloof ik andersom.)

Unicron
23 juli 2008, 11:33
Check hier (http://www.kbapps.com/audio/schematics/tubeamps/marshall/JCM900-50W.html)

Helemaal rechts in het schema kan je het zien, het staat in de notes ook bij. Je hebt dus nooit 4,8 én 16 tegelijk.

spike53
25 juli 2008, 00:33
drie reacties maar nog geen antwoord.
aan vermoedens heb ik niks , wat voor ohmage of speakers ik wil aansluiten doet niet ter zake , ik wil gewoon weten waar die 4 tussenhaakjes op slaat.
wie o wie.

drap
25 juli 2008, 00:48
Kan aan mij liggen, maar Unicron legt het toch vrij netjes uit lijkt mij.

Agent_Smith
25 juli 2008, 12:27
drie reacties maar nog geen antwoord.
aan vermoedens heb ik niks , wat voor ohmage of speakers ik wil aansluiten doet niet ter zake , ik wil gewoon weten waar die 4 tussenhaakjes op slaat.
wie o wie.

Ik zou een iets andere toon aanslaan hier als je tenminste een beetje geholpen wil worden.

Wat betreft de 900s: het verschilt voor een top of combo. Top: 8 en 16. Combo: 4 en 8. Alleen zet Marshall op beiden alle getallen.
Dus precies zoals Unicron zegt.

Twee 16 ohm kasten op een top bijvoorbeeld: schakelaar op 8 ohm.

DeiDRagonas
25 juli 2008, 13:54
Ik zou een iets andere toon aanslaan hier als je tenminste een beetje geholpen wil worden.

+1

Ik heb express niet geantwoord door dat toontje van de topicstarter.. Is ook niet nodig btw want Unicron legt t perfect uit. Dat de TS niet snugger genoeg is om t te begrijpen is weer een heel ander verhaal.

Roy.

svdijk
25 juli 2008, 14:25
drie reacties maar nog geen antwoord.
aan vermoedens heb ik niks , wat voor ohmage of speakers ik wil aansluiten doet niet ter zake , ik wil gewoon weten waar die 4 tussenhaakjes op slaat.
wie o wie.

Als ik jou was zou ik maar even goed naar het antwoord van Unicron kijken!!!
Die heeft speciaal voor JOU het schema opgezocht waar het antwoord op JOU vraag duidelijk op vermeld is!!!
Als iemand zoveel moeite neemt om iets speciaal voor JOU uit te zoeken, kan JIJ ook wel even de moeite nemen om zijn antwoord goed te checken!!
Dus op het schema van Unicron (wat dus op jou Marshall slaat) staat het antwoord op je vraag!!

drap
25 juli 2008, 14:37
Ik denk dat ie het nu wel weet.

spike53
26 juli 2008, 23:32
met mijn toon is niets mis, het beoordelen daarvan is volstrekt subjectief , waarvan akte.
Niet zo lichtgeraakt heren , er zijn er die denken dat ze alles weten , er zijn er ook die weten dat ze niet alles weten . Tot die laatste groep behoor ik.
Maar dan eindelijk een antwoord : het gaat om een verschil tussen heads en combo's ; op de head neem je 16 , als het een combo is geldt het tussen haakjes staande "4" .
Het is één van de antwoorden die ik , niet hier , al had.

Agent_Smith
27 juli 2008, 00:32
Je komt ander behoorlijk arrogant over dude. Maar veel succes ermee.

drap
27 juli 2008, 01:17
Unicron zegt ook precies wat daar staat, zij het nog uitgebreider. Hij heeft het zelfs nog over het verschil tussen een combo en een head in dit verhaal. Daarnaast geeft hij het technische verhaal aan van die impedanties. Je moet het wel willen lezen.

spike53
30 juli 2008, 01:49
Unicron zegt ook precies wat daar staat, zij het nog uitgebreider. Hij heeft het zelfs nog over het verschil tussen een combo en een head in dit verhaal. Daarnaast geeft hij het technische verhaal aan van die impedanties. Je moet het wel willen lezen.

Unicron legt het helemaal niet goed uit :

In zijn eerste reactie zegt ie " (4) staat tussen haakjes , geloof ik " , nou dat staat al in de vraag , niet goed gelezen dus en precies de essentie van de vraag : watheeft die 4 tussen haakjes te betekenen
Ook meldt hij dat om 4 of 8 ohm te hebben de boel omgesoldeerd moet worden hetgeen in tegenspraak is met het uiteindelijke antwoord dat inhoudt dat je op een head schakelt tussen 8 en 16 ohm maar op een combo de tussen haakjes staande 4 ohm geldt , dus dan heb je wel 8 en 4 , ja toch niet dan .
Daarna komt ie met de mededeling dat je nooit 4 , 8 en 16 ohm tegelijk hebt , ook niet om gevraagd en geen antwoord op mijn vraag .
Dan zegt ie nog dat het op combo's andersom is , geloof ik voegt hij er dan nog aan toe . Verdorie nog an toe .

Drap meldt dat Unicron het toch heel netjes uitlegt , lijkt mij voegt hij er nog aan toe . Nou het lijkt mij dus niet , het lijkt nergens naar .

DeiDragonas heeft het over "toontje" , is ook al niet lekker dus .
SvanDijk begrijpt er ook niets van en vervolgens komt er een Agent ( wie noemt zich nou "agent" ?!?) die eerst meldt dat ik een andere toon aan moet slaan en verderop meldt dat ik arrogant overkom ; wat een malloot .

Dan komt Drap , spuit elf geeft modder ha ha , die zegt dat Unicron het precies uitlegt , snapt er dus niets van , kan ook niet lezen .

Wordt me nog toegevoegd dat ik het wel moet wíllen lezen , maar ik begin me af te vragen of deze of gene wel kúnnen lezen .

Als de reacties op deze topic maatgevend zijn voor het niveau van dit forum vrees ik het ergste , maar dat zal door de dommerikken wel weer arrogant genoemd worden... laat me niet lachen!

drap
30 juli 2008, 03:36
Nee, je toontje is heel normaal, zekers.

Unicron doet in ieder geval de moeite je een antwoord te geven en dat deed je nogal op een lullige manier af, ondanks z'n zoekwerk. Ik zou ook serieus nog 's het antwoord van Unicron lezen, want hij heeft het wel degelijk over een head en een combo gehad. Kijk maar 's wat er tussen haakjes staat in z'n post.

De bijval van anderen heb ik verder niks mee te schaften.

DeiDRagonas
30 juli 2008, 04:59
Unicron legy het helemaal niet goed uit :

In zijn eerste reactie zegt ie " (4) staat tussen haakjes , geloof ik " , nou dat staat al in de vraag , niet goed gelezen dus en precies de essentie van de vraag : wartheeft die 4 tussen haakjes te betekenen
Ook meldt hij dat om 4 of 8 ohm te hebben de boel omgesoldeerd moet worden hetgeen in tegenspraak is met het uiteindelijke antwoord dat inhoudt dat je op een head schakelt tussen 8 en 16 ohm maar op een combo de tussen haakjes staande 4 ohm geldt , dus dan heb je wel 8 en 4 , ja toch niet dan .
Daarna komt ie met de mededeling dat je nooit 3 , 8 en 16 ohm tegelijk hebt , , ook niet om gevraagd en geen antwoord op mijn vraag .
Dan zegt ie nog dat het op combo's andersom is , geloof ik voegt hij er dan nog aan toe . Verdorie nog an toe .

Drap meldt dat Unicorn het toch heel netjes uitlegt . lijkt mij voegt hij er nog aan toe . Nou het lijkt mij dus niet , het lijkt nergens naar .

DeiDragonas heeft het over "toontje" , is ook al niet lekker dus .
SvanDijk begrijpt er ook niets van en vervolgens komt er een Agent ( wie noemt zich nou "agent" ?!?) die eerst meldt dat ik een andere toon aan moet slaan en verderop meldt dat ik arrogant overkom ; wat een malloot .

Dan komt Drap , spuit elf geeft modder ha ha , die zegt dat Unicorn het precies uitlegt , snapt er dus niets van , kan ook niet lezen .

Wordt me nog toegevoegd dat ik het wel moet wíllen lezen , maar ik begin me af te vragen of deze of gene wel kúnnen lezen .

Als de reacties op deze topic maatgevend zijn voor het niveau van dit forum vrees ik het ergste , maar dat zal door de dommerikken wel weer arrogant genoemd worden... laat me niet lachen!

En jaaa hoor, ik deel 'em weer uit... :rockon:

Spike.. Je bent een...... SUKKELLL!!!!

Truste, en veel plezier op n ander forum met niet-domme en niet-arrogante mensen...

Roy

caliban
30 juli 2008, 09:40
Inderdaad, wat een eikel. Als je er met het schema nog niet aan uit zou kunnen, kon je het ook nog eens vriendelijk vragen. De mensen op dit forum worden niet betaald om vragen te beantwoorden, ze doet dit vrijwillig, en ookal betaal je iemand voor iets dan behandel je die nog met respect. (Zelfs prostituees)

almarvk
30 juli 2008, 09:45
@Spike53: Het antwoord is gegeven, maar waarom moet je dan zo vijandig reageren? Er zijn een aantal druk voor je op zoek gegaan en hebben je geholpen in je zoektocht. Is dit dan stank voor dank? Voortaan graag ff je toon een beetje matigen.

pol
30 juli 2008, 10:00
Het woord 'ohmage' bestaat trouwens helemaal niet. Dat ding heet gewoon een ohmschakelaar.

spike53
30 juli 2008, 10:03
mod-edit: Ik ben er nu klaar mee. Nu weer lief doen.

caliban
30 juli 2008, 10:04
Het woord 'ohmage' bestaat trouwens helemaal niet. Dat ding heet gewoon een ohmschakelaar.
Inderdaad het zou imepedantie moeten zijn.

spike53
30 juli 2008, 10:05
mod-edit: laatste waarschuwing...

spike53
30 juli 2008, 10:11
Het woord 'ohmage' bestaat trouwens helemaal niet. Dat ding heet gewoon een ohmschakelaar.

ohmage bestaat wel , jij gebruikt het ook.....

spike53
30 juli 2008, 10:12
mod-edit: Ik ben er nu klaar mee. Nu weer lief doen.


dit bericht is niet van mij .....Spike 53

drap
30 juli 2008, 10:14
Joh, dat hadden we nog niet door... Waarom zou er mod edit staan denk je?

spike53
30 juli 2008, 10:15
Nee, je toontje is heel normaal, zekers.

Unicron doet in ieder geval de moeite je een antwoord te geven en dat deed je nogal op een lullige manier af, ondanks z'n zoekwerk. Ik zou ook serieus nog 's het antwoord van Unicron lezen, want hij heeft het wel degelijk over een head en een combo gehad. Kijk maar 's wat er tussen haakjes staat in z'n post.

De bijval van anderen heb ik verder niks mee te schaften.


Op een lullige manier afgedaan ? IK meldde alleen : reacties maar geen antwoord op mijn vraag . Het slaat echt nergens op.Typisch Nederlands !

spike53
30 juli 2008, 10:18
@Spike53: Het antwoord is gegeven, maar waarom moet je dan zo vijandig reageren? Er zijn een aantal druk voor je op zoek gegaan en hebben je geholpen in je zoektocht. Is dit dan stank voor dank? Voortaan graag ff je toon een beetje matigen.

laat me niet lachen . Vijandig ? Waar haal je het vandaan ? Een aantal druk op zoek gegaan ? Hebben me geholpen . Heb je te diep in het glaasje gekeken?

mod-edit: Voor commentaar/vragen/feedback richting moderatoren kan je een PM sturen naar de betreffende moderator. Gelieve niet in het topic zelf te reageren. En inderdaad; de rode tekst geeft aan dat de mod de tekst heeft geplaatst.

schizo910
30 juli 2008, 10:18
Klopt, rode teksten zijn meestal van moderators...

hoi en welkom... :satisfie:

drap
30 juli 2008, 10:19
Op een lullige manier afgedaan ? IK meldde alleen : reacties maar geen antwoord op mijn vraag . Het slaat echt nergens op.Typisch Nederlands !

Dit is wat je zei:


drie reacties maar nog geen antwoord.
aan vermoedens heb ik niks , wat voor ohmage of speakers ik wil aansluiten doet niet ter zake , ik wil gewoon weten waar die 4 tussenhaakjes op slaat.
wie o wie.

Als jij dat een normale toon vindt dan zou ik 's bij jezelf te rade gaan. Geen idee wat daar nou zo typisch Nederlands aan is, maar gezien dit je o.a. niet bevalt op een Nederlands forum dan zou ik daar je conclusies uit trekken. Je bent echt niet verplicht om hier te komen hoor.

Deze spuit 11 trouwens, zoals je me wenste te noemen, wat me verder niks uitmaakt hoor, nam je zelfs nog enigszins in bescherming, maar dat heb je kennelijk ook niet gelezen.

spike53
30 juli 2008, 10:29
Dit is wat je zei:



Als jij dat een normale toon vindt dan zou ik 's bij jezelf te rade gaan. Geen idee wat daar nou zo typisch Nederlands aan is, maar gezien dit je o.a. niet bevalt op een Nederlands forum dan zou ik daar je conclusies uit trekken. Je bent echt niet verplicht om hier te komen hoor.

Deze spuit 11 trouwens, zoals je me wenste te noemen, wat me verder niks uitmaakt hoor, nam je zelfs nog enigszins in bescherming, maar dat heb je kennelijk ook niet gelezen.

Ik blijf volhouden dat er niets mis is met de toon van dat bericht ; je reactie is een vorm van oneerlijkheid ( onterecht verwijten maken) of van domheid maar hoogstwaarscheinlijk een combinatie van die twee.
En : typisch Nederlands slaat op het feit dat ik allochtoon ben en me verbaas over de reacties , die ik als typisch Nederlands ervaar , maar om dat te begrijpen moet je verder gekeken hebben als je neus lang is of dit kikkerlandje klein.
Maar freubel lekker verder hoor ,

spike53
30 juli 2008, 10:32
laat me niet lachen . Vijandig ? Waar haal je het vandaan ? Een aantal druk op zoek gegaan ? Hebben me geholpen . Heb je te diep in het glaasje gekeken?

mod-edit: Voor commentaar/vragen/feedback richting moderatoren kan je een PM sturen naar de betreffende moderator. Gelieve niet in het topic zelf te reageren. En inderdaad; de rode tekst geeft aan dat de mod de tekst heeft geplaatst.


Ik heb al eens een bericht aan een van de moderatoren gestuurd met de vraag hoe ik een bericht dat ik geplaatst heb kan verwijderen .
Nooit een reactie gekregen . Dat maakte ook al geen goede indruk ....

Kim Wilson
30 juli 2008, 10:33
Goed zo, nog even volhouden zo, Spike. En dan hoop ik dat ze je een permanente ban geven.

Kim Wilson
30 juli 2008, 10:36
Oh, en ohmage bestaat niet. Het is impedantie.

zjanke
30 juli 2008, 10:37
Ik heb al eens een bericht aan een van de moderatoren gestuurd met de vraag hoe ik een bericht dat ik geplaatst heb kan verwijderen .
Nooit een reactie gekregen . Dat maakte ook al geen goede indruk ....

Je reakties kun je wijzigen/verwijderen door rechtsonderin op 'bewerk" te drukken. (staat alleen in je eigen posts). En over het algemeen zijn moderators behoorlijk vlot met reageren, je hebt al wel in je prive berichten gekeken (onder Direkte links, bovenin?)

drap
30 juli 2008, 10:38
Ik blijf volhouden dat er niets mis is met de toon van dat bericht ; je reactie is een vorm van oneerlijkheid ( onterecht verwijten maken) of van domheid maar hoogstwaarscheinlijk een combinatie van die twee.
En : typisch Nederlands slaat op het feit dat ik allochtoon ben en me verbaas over de reacties , die ik als typisch Nederlands ervaar , maar om dat te begrijpen moet je verder gekeken hebben als je neus lang is of dit kikkerlandje klein.
Maar freubel lekker verder hoor ,

Moet ik nou meelij gaan krijgen met dat je allochtoon bent ofzo? Volgens mij wordt iedereen hier verder gelijk behandeld dacht ik? Weet je dat ik dat heel typisch vind om dat erbij te halen.

Als je denkt dat je toon normaal is, prima. De meeste mensen zullen er anders over denken kan ik je voorspellen en je redt het er niet mee. Dan kan je wel als een Don Quichotte tekeer gaan, je komt er echt niks verder meer hoor.

Maar goed, je hebt kennelijk je antwoord elders al gekregen. Hartstikke mooi, kunnen we weer gewoon verder.

almarvk
30 juli 2008, 10:42
Ik heb een tiental rapportages binnen en het antwoord is blijkbaar al gevonden. Deze gaat dan ook dicht. Verder neuzelen kan in offtopic :)

Vragen? -> PM!