PDA

View Full Version : diy 1987 plexi



don marco
22 juli 2008, 23:40
hoi

ik heb eind vorige maand een marshall 1987 plexi gebouwd.. en heb deze week de cab gemaakt.. moet zeggen is enorm goed gelukt voor de eerste keer, de cab dus, heb al meer amps gebouwd..

klinkt uitstekend, lekker veel punch.. heerlijk hoog, zeker als ge 'm es lekker opendraait.. Ik heb de trafo's chassis faceplates bij ceriatione besteld, de rest heb k hier en daar besteld.. Heb ook zijn type2 MV erin gezet, lekker scheuren op een beschaafd volume

hier wat foto's..

http://media3.dropshots.com/photos/126934/20080722/b_213654.jpg

http://media5.dropshots.com/photos/126934/20080722/213350.jpg

http://media4.dropshots.com/photos/126934/20080722/b_213553.jpg

http://media3.dropshots.com/photos/126934/20080722/b_213756.jpg



mvg,...

don marco
22 juli 2008, 23:41
en nog n paar

http://media4.dropshots.com/photos/126934/20080627/b_105703.jpg

http://media4.dropshots.com/photos/126934/20080627/b_033751.jpg

http://media4.dropshots.com/photos/126934/20080627/b_105805.jpg

http://media4.dropshots.com/photos/126934/20080627/b_105736.jpg

mvg,...

Puerco
23 juli 2008, 09:32
Ziet er netjes uit, stoere kast ook al vind ik die chickenheads een beetje vreemd afsteken. Wel lekker duidelijk natuurlijk.
Van wat voor materiaal heb je dat turretboard gemaakt?

Kim Wilson
23 juli 2008, 09:59
Netjes hoor! Al had ik persoonlijk nog wat piping gebruikt om de boel wat te breken. Maar dat behoort tot de categorie kleinigheden. Mooi gemaakt, mijn complimenten!

Chris Winsemius
23 juli 2008, 10:22
Toffe kast, soldeerwerk had ik zelf wat anders gedaan...

Welke MV bedoel je met type 2?

Kim Wilson
23 juli 2008, 10:23
Toffe kast, soldeerwerk had ik zelf wat anders gedaan...

...
Ja, maar voor jou is het ook een uit de hand gelopen hobby waar je al de nodige ervaring in hebt zitten. :satisfie:

don marco
23 juli 2008, 14:34
bedankt voor de reacties totdusver.

lol.. zeg eens hoe zou gij t soldeerwerk hebben gedaan? ik leer graag bij :)

Het turretboard, ik zou t eerlijk gezegd zelf niet weten haha.. tis geperst karton of iets in die aard met een laagje erop. Heb t op voorhand getest op brand'veiligheid' en het was ok.

En de kast tja, dit is de eerste die k maak. Ik heb zelf ook nie veel materiaal om dat hout te bewerken enzo. dus ik heb serieus moeten "hobby'en" om het in elkaar te krijgen. bij de volgende ga k wel wa piping gebruiken denk k.. Dit is zoiets van , 'kom maar op, ik blaas u omver' haha

hier is die MV, ik denk dat gij meer aan die foto hebt dan aan mijn uitleg.. variant op de ppimv lol

http://www.ceriatone.com/images/mods/Type-2-MV.jpg

Chris Winsemius
23 juli 2008, 15:28
Ik probeerde het nog zo diplomatiek mogelijk te omschrijven en helaas kom je het ook bij "profs" tegen..... No offense hoop ik!!!

Ip. is solderen 'n "handigheid" maar absoluut 'n vak. Het is ook afhankelijk v/d temperatuur v/d bout en het gebruikte soldeertin. Bolletjes, dofheid bij loodhoudend tin, niet mooi vloeien, etc. zijn iig. no-no's.

Oefening: onderdelen en boardje pakken die je niet nodig hebt en gewoon gaan, solderverbinding niet juist: tinzuiger d'r bij en overnieuw, net zo lang doorgaan tot het echt goed is.

Te solderen onderdelen bevestigingen, met soldeerbout (met wat tin er op) warm maken, soldeer erbij, laten vloeien, bout weg en niet bewegen.

Soldeertin is geen lijm en ip. moeten de verbindingen v/d componenten elkaar al raken (en dus al geleiden) voor dat er soldeer bij komt.

Negative K3 fan
23 juli 2008, 15:36
daarnaast ook de te solderen componenten vertinnen voordat je ze in elkaar gaat steken, doe ik zelf altijd bij bv. potmeters, als de gaatjes maar groot genoeg zijn.

don marco
23 juli 2008, 15:41
neenee, ik leer echt graag bij hoor! haha.. absoluut nie beledigend opgevat.
Maar ik heb er altijd goed op gelet dat ten eerste het soldeer goed vloeit, voldoende hete bout. Maar heb hier dikker nieuwer soldeer gebruikt, en men vorig rolletje was een van 10 jaar oud, lag nog in de kast. En dat was een andere samenstelling vrees ik, vloeide veel sneller. Bij deze moest k men bout compleet roodgloeiend stoken. (bij wijze van spreken :) )

Dus ge bedoelt dat de leads van een weerstand bijvoorbeeld de turret moeten raken. Niet dat ge de turret vol soldeer propt en dan weerstand erin duwt. Voor alle duidelijkheid, dat heb ikzelf NIET gedaan. lol..

maar dus die bolletjes erop mag niet? doffe verbindingen heb k ook op gelet dak die nie tegenkwam. Maar bij mijn vorig eyelet bordje van een andere amp had men mij de tip gegeven om genoeg soldeer te laten vloeien dat t eyelet mooi vol is en ja dan puilt er meestal toch n bolletje uit. Ziet er ook mooier uit :D

don marco
23 juli 2008, 15:42
daarnaast ook de te solderen componenten vertinnen voordat je ze in elkaar gaat steken, doe ik zelf altijd bij bv. potmeters, als de gaatjes maar groot genoeg zijn.


ja dat doe k ook altijd bij potmeters, anders is t een gekl**t..

merci vr de tips

JeroenSchaaf
23 juli 2008, 17:05
En wat kost dat nou allemaal bij elkaar? Ziet er gaaf uit man!

( mag ook via PM. )

don marco
23 juli 2008, 17:45
rond de 500 denk k.. Heb t nie echt bijgehouden.

mja, liever t plezier van het zelf bouwen en toch wel unieke sound laten we zeggen dan een "echte" marshall.. en wat is het verschil, klinkt allebei super.. maarja, 'tis gene echte' zeggen ze dan. :D voor mij is dit meer dan echt..

heb nog materiaal liggen vr n champ, ga k ook maar es aan beginnen :)

B_2_the_a
23 juli 2008, 18:00
volgens mij is dit dat nieuwe soldeertin, zonder lood... dat wordt nooit glimmend...

don marco
23 juli 2008, 18:04
ja die suckt behoorlijk dan .. vind ik toch..

don marco
24 juli 2008, 14:07
ohja, zou iemand mij de gangbare voltages kunnen geven op de buizen?? zo ongeveer e

Want ik heb alles gemeten en het zag er goed uit, maar een echte referentie heb k niet echt. Vind ik ook niets over opt net.. en ja ik heb wel gezocht :D


jooow, net wa gejammed en gezocht naar n lekker geluidje, dit is beste setting die k tot nu toe ben tegengekomen.. tips altijd welkom.. ma als de mv wa minder staat hebt ge niemeer dat wow geluid, en wordt t wa modderig heb k den indruk.. kan ook aan men superprul gitaar liggen.. zo eentje da ge van de schroot haalt haha.. (wsch is t da lol)

Bass 3
Mid 10
Presence 4
Treble 4-6
Vol1 6-10
Vol2 4-6

Chris Winsemius
24 juli 2008, 17:00
Plexi met goeie MV moet strak klinken op lage volumes, metalfaces wat minder en daarna is het gewoon steeds lastiger bij originele Marshalls...

Spanning: varieert bij Plexies t/m reïssues, Ceriatone 50 Watters die ik heb binnengehad zaten onder de 400 Volt. Trouwens: amp al gebiast?

don marco
24 juli 2008, 18:47
jip, doe k altijd direct..

ik had 420volt op de platen en had em op ongeveer 16,8 watt diss gezet.. 40mA dus.. Laten opstaan, paar uur later weer gecheckt..

ma klinkt goed he.. daar nie van.. ma denk gewoon dat t minder klonk omdat k al n kwartier volle peer was aant spelen en toen stiller zette :D

ma die buizen is me wel wat.. 7-8mA verschil tussen de twee..


wat was er aan die ceriatones die ge binnenkreeg? Ben benieuwd.. (of is da beroepsgeheim :) )
Was dat ook zelfbouw? of door ceriatone zelf gemaakt?

Mijn diy bassman heb k nog absoluut niks aan gehad, en ge wilt nie weten hoe dak da ding al heb bespeeld :D

budje
24 juli 2008, 18:53
Wedden dat als je zegt dit is een custom-built versterker naar mijn eigen specificaties dat iedereen m mooi vind? Ik vind m er geweldig uitzien!

(en ik heb geen verstand van solderen dus daar zal ik me niet mee bemoeien)

Gefeliciteerd! mooi dingetje

don marco
24 juli 2008, 19:05
oh dank u! :)

Het is ook niet een perfecte kopie van het 1987 circuit..

Heb de 47pF tss de PI anodeweerstanden niet erin zitten, de 500pF over de volumepot is 250pF .. Ma dat is experimenteren e.. en maar luisteren :)

budje
24 juli 2008, 19:41
dus t is inderdaad geen namaak-Marshall

het is een door marshall geinspireerde custom built amplifier head, specifiek naar je eigen specificaties gebouwd

Wat wil je nog meer, behalve het technisch inzicht van Katja Schuurman en een vriendin met de looks van Steve Vai (of was het nou andersom)

don marco
24 juli 2008, 19:52
LOOOOOL...

mja, kopie is het nooit eigenlijk.. ander soort weerstanden, ander soort caps, noem maar op.. maar het is natuurlijk wel afgekeken.. :D

en die naam krijg k nooit op de amp gezet, of k moet op de zijkanten doorgaan.. haha

budje
24 juli 2008, 19:58
ik zou m gewoon Marco noemen (maar ja, zo heet ik in t echte leven dus ook niet echt origineel)

Nielsje
24 juli 2008, 20:04
Gave amp! Zelfbouwer zijn altijd gaaf! Tof man!


ma als de mv wa minder staat hebt ge niemeer dat wow geluid, en wordt t wa modderig heb k den indruk.. kan ook aan men superprul gitaar liggen.. zo eentje da ge van de schroot haalt haha.. (wsch is t da lol)

Maar euh.. zou je misschien willen proberen in het Nederlands te posten? Ik heb eerlijk gezegd wel een beetje moeite moeten doen om dit te begrijpen.

"ma, wa, ge, men, da, ge, wsch," men (nou ja, in ieder geval ik) zou het toch fijn vinden als je gewoon "maar, wat, je, m'n/mijn, dat, je, waarschijnlijk" gebruikt.

Voor Belgen is het waarschijnlijk makkelijker om te begrijpen, maar ik moest de zin 4 x overlezen om het te begrijpen.

don marco
24 juli 2008, 22:11
ja ok.. dat is de taalkloof tussen belgen en nederlanders. Vooral dan die 'straattaal' zoals ik al ergens heb gehoord.. haha.. en "je" zeggen wij hier niet. zoals gij "gij" nie zegt.. en deels gewoonte van zo te schrijven..

sorry ik schrijf zo.. :D

sjefke1993
24 juli 2008, 22:18
misschien een beetje offtopic maar, kun je bouwpaketten kopen voor amps. of doen jullie alleen de cases zelf maken. dus dat je zegmaar de elektronica enzo zelf soldeert.

groetjes sjefke

Nielsje
24 juli 2008, 22:42
misschien een beetje offtopic maar, kun je bouwpaketten kopen voor amps. of doen jullie alleen de cases zelf maken. dus dat je zegmaar de elektronica enzo zelf soldeert.

groetjes sjefke

Zeker kan dat, zoek maar eens op 'Ceriatone', 'Vernet', 'CMW amps', 'Nico Verduin'.

Dan vindt je zowel bouwpakketten, alsmede mensen die versterkers (of bouwpakketten) bouwen.

@ Don Marco: geen probleem hoor;) Een keertje Gij tussendoor is niet storend, ik ben ook geen schrijfwonder...

don marco
25 juli 2008, 00:13
ik zou zeker bij ceriatone es langsgaan; de site dus e, want maleisië is toch wel n eindje .. :D

Service is super, spullen waren hier 10 dagen na betaling. ongelooflijk, ik wist eerst niet goed welk pak dat was, ze zeiden 2 tot 3 weken.. En toen viel mijne frank.. :)
Die Nik beantwoordt echt ELKE email, en extreem snel zelfs! Prijs/kwaliteit zeer goed!