PDA

View Full Version : Sperzel stemmechanieken.



MichaelSS
22 juli 2008, 22:00
Mannen (evt. vrouwtjes),

Vandaag heb ik via de post mijn setje Sperzel mechaniekjes binnen gekregen (bedankt No 1 hops :D ).

Nu wil ik ze monteren op een gitaar waarbij nog geen kleine gaatjes zitten. Mijn, wellicht domme vraag, is hoe ik deze kleine gaatjes er op de juiste plek inkrijg, zonder dat de mechanieken scheef zitten, of allemaal op een andere plek zitten.

Kan iemand me helpen. en VERDOMME nu een keer normaal antwoord.


















:dontgeti:

bass blom
22 juli 2008, 22:02
gaan vloeken helpt vast ja :o

Thundermane
22 juli 2008, 22:08
Als de diameter van de stemmechanieken niet kloppen heb je volgens mij een behoorlijk probleem :(
Ik weet het niet zeker, omdat ik nog niet veel ervaring heb met stemmechanieken, wel wat, maar als het gat te groot is voor je mechanieken is het denk best wel een drastisch probleem

MichaelSS
22 juli 2008, 22:10
Als de diameter van de stemmechanieken niet kloppen heb je volgens mij een behoorlijk probleem :(
Ik weet het niet zeker, omdat ik nog niet veel ervaring heb met stemmechanieken, wel wat, maar als het gat te groot is voor je mechanieken is het denk best wel een drastisch probleem

@Bass, je mag dan bijna in Friesland wonen, maar dat geeft je nog niet het recht te zeiken als een Fries.

Ik bedoel de kleine gaatjes waar het pennetje invalt zeg maar. De grote past wel.

Thundermane
22 juli 2008, 22:22
Het pennetje zit altijd onder een bepaalde hoek, bvb 135 graden of 180 graden.
Op internet (hun website?) staat waarschijnlijk wel onder welke hoek dat zit, en ik neem aan dat je gewoon aan de hand daarvan bekijkt wat een goede spot is om te boren?
Ik denk dat je eigenlijk niet heel erg moeilijk moet doen en denken, je kan waarschijnlijk al aardig schatten door te kijken waar het ongeveer moet zitten.
Ik denk dat je aardig snel klaar kan zijn.

no 1 hops
22 juli 2008, 22:31
@michaelss
je hebt het in de pm gemist denk ik maar kijk even naar deze link
http://www.tdpri.com/forum/stratocaster-discussion-forum/112065-lets-do-sharp-dressed-strat.html

ergens op pagina 3
(al is het het potentieel 'gas' aanval gehalte erg groot bij wat deze man maakt)
daarin laat hij stap voor stap zien hoe hij dat allemaal uitlijnt en plaatst.
duidelijker kan het je niet uitgelegt worden met foto's en al

davinci77
25 juli 2008, 22:07
http://www.tkinstruments.com/id94.htm

helpt dit? Heb ze onlangs ook zelf vervangen. ff aftekenen, gaatje boren met 2,7mm en hoppa!

MichaelSS
25 juli 2008, 22:37
Ik heb ze er al inzitten. Redelijk recht haha.

Helaas onstemt de gitaar nog als een gek. Net een nieuw setje Dáddario erop, en begrijp dat er nog veel rek in zit, maar hij ontstemt echt teveel.

Thundermane
26 juli 2008, 12:38
Ik heb ze er al inzitten. Redelijk recht haha.

Helaas onstemt de gitaar nog als een gek. Net een nieuw setje Dáddario erop, en begrijp dat er nog veel rek in zit, maar hij ontstemt echt teveel.
Dan moet je flink trekken aan die snaren totdat de rek er uit is.
Niet bang zijn, zelfs de hoge E snaar aan het gewicht van je gitaar ondergaan :D
Maarja ik hoop wel dat je de sperzels er strak in hebt?

Mitch
26 juli 2008, 12:50
Dan moet je flink trekken aan die snaren totdat de rek er uit is.
Niet bang zijn, zelfs de hoge E snaar aan het gewicht van je gitaar ondergaan :D

Wanneer stop je nou eens met je beperkte kennis te delen? Dit is het zoveelste flutadvies dat je geeft. Leuk voor je postcount, maar je maakt er niemand wijzer mee.

@topic starter: als je gitaar nu nog steeds ontstemt moet je kijken naar de topkam. Als die te stroef is of de sleuven zijn te krap dan blijven de snaren daar in 'plakken'. Probeer eens uit: sla een snaar aan die veel ontstemt en duw de snaar eens op. Is -ie dan meteen ontstemd? En als je daarn BOVEN de topkam op de snaar duwt, staat -ie dan meteen weer beter? Zo ja, dan is de topkam te stroef of te krap. Doe even een search op 'topkam', staat al best wat over beschreven. Vervangen met een Graphtech topkam is een populaire aanpassing.

Thundermane
26 juli 2008, 13:16
Wanneer stop je nou eens met je beperkte kennis te delen? Dit is het zoveelste flutadvies dat je geeft. Leuk voor je postcount, maar je maakt er niemand wijzer mee.

@topic starter: als je gitaar nu nog steeds ontstemt moet je kijken naar de topkam. Als die te stroef is of de sleuven zijn te krap dan blijven de snaren daar in 'plakken'. Probeer eens uit: sla een snaar aan die veel ontstemt en duw de snaar eens op. Is -ie dan meteen ontstemd? En als je daarn BOVEN de topkam op de snaar duwt, staat -ie dan meteen weer beter? Zo ja, dan is de topkam te stroef of te krap. Doe even een search op 'topkam', staat al best wat over beschreven. Vervangen met een Graphtech topkam is een populaire aanpassing.
Het is mijn ervaring dat het goed werkt om gewoon flink te rekken aan de snaren wanneer de TS dat heeft gedaan en dan nog is er geen goede tuning, dan kun je nog verder kijken.
Dat jij andere ervaringen hebt is jou ding, maar ik zie het als goed advies, gezien het iets is wat ik zelf ook altijd doe, en goed werkt!!!

P.S. Mitch je hebt PM

MichaelSS
26 juli 2008, 13:26
Het is helemaal niet mijn bedoeling om te stoken, maar vanochtend heb ik geprobeerd de rek eruit te halen, en de E- snaar is dus wel geknapt. helaas.

Zo. Nu is even kijken naar de Topkam. Ik zou er een foto van maken, want naar mijn mening en ervaring mbt. topkammetjes zijn de gleuven niet erg diep.

Thundermane
26 juli 2008, 13:28
Het is helemaal niet mijn bedoeling om te stoken, maar vanochtend heb ik geprobeerd de rek eruit te halen, en de E- snaar is dus wel geknapt. helaas.

Ik hoop dat het niet door mij komt :D
Bij mij gebeurt het nooit, naast een enkel keer dat ik TE hardhandig was.

bass blom
26 juli 2008, 13:41
Zo. Nu is even kijken naar de Topkam. Ik zou er een foto van maken, want naar mijn mening en ervaring mbt. topkammetjes zijn de gleuven niet erg diep.

gaat niet echt om hoe diep ze zijn, als ze te smal zijn, dan heb je het blijven haken probleem.

M Kactus
26 juli 2008, 13:42
Het is helemaal niet mijn bedoeling om te stoken, maar vanochtend heb ik geprobeerd de rek eruit te halen, en de E- snaar is dus wel geknapt. helaas.

Zo. Nu is even kijken naar de Topkam. Ik zou er een foto van maken, want naar mijn mening en ervaring mbt. topkammetjes zijn de gleuven niet erg diep.

De rek eruit halen doe ik ook altijd... Welke gitaar heb je ? Een FR/Vintage trem kan aan de oorzaak liggen. Heb je nu even dikke snaren dan ervoor ?

PS: Ik verwar je al de hele tijd met Michael AE... Vond het al niet kloppen :)

Thundermane
26 juli 2008, 13:59
gaat niet echt om hoe diep ze zijn, als ze te smal zijn, dan heb je het blijven haken probleem.
Tis heel vreemd, ik heb vaak met mijn gitaren, dat na een lange tijd geen last te hebben dat ze uiteindelijk blijven haken.
Weer na een periode spelen is het weer weg.
Volgens mij moet je ook wel een beetje zorgen dat er weinig reliëf zit bij de groeven, ik had destijds bij mijn 7snarige gitaar de groef van de hoge E snaar wat uitgevijld, niet zo goed gedaan en ik denk dus door het slechte resultaat dat het toen is blijven steken.
Ach ja ik denk dat je gewoon moet zorgen dat de snaren zo min mogelijk obstructies hebben.

MichaelSS
26 juli 2008, 18:38
Ok mensen. Dit is de gitaar in kwestie:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/07/26/1217089295-250.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/823929.html)

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/07/26/1217089384-050.jpg (http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/823947.html)

/EDITOS,

Mitch, wat je zegt klopt. Als ik de G snaar hoog opdruk, dan is hij inderdaad ontstemt. Als ik daarna boven de topkam de gitaar helemaal indruk is hij weer bloedzuiver.

bass blom
26 juli 2008, 18:55
Mitch, wat je zegt klopt. Als ik de G snaar hoog opdruk, dan is hij inderdaad ontstemt. Als ik daarna boven de topkam de gitaar helemaal indruk is hij weer bloedzuiver.

precies dan klemt ie dus daar in de topkam

MichaelSS
26 juli 2008, 18:59
Ok. Dus een kwestie van uit veilen? Ga ik daar is even wat Research na doen.

Thnx a Lot.

Mitch
26 juli 2008, 19:03
Mooi, weet je in ieder geval waar het probleem zit. Je kunt nu eens gaan kijken of de groef vrij diep is en de snaar er helemaal inligt. Zo ja, dan kan ie ofwel teveel wrijving ondervinden van de zijkanten van de groef of een oneffenheid van de onderkant van de groef.
Als je toevallig nog ergens een fineliner hebt liggen, zo'n dun potlloodje, kun je daar eens wat mee stiften in de groef (snaar dus eerst even wat losser zodat je er bij kan). Je hebt nu de groef gesmeerd met grafiet. Als het nu al een stuk beter is: niks meer aan doen, blijft het probleem dan zou je, als je daar het materiaal voor hebt, de groef iets kunnen uitvijlen.
Je kan daar ook voor naar een bouwer of winkel met eigen reparatie afdeling, is een kleine ingreep. Een andere topkam kan natuurlijk ook, veel mensen kiezen dan voor Grapthech omdat dat zeer goed glijdend materiaal is. Tusq kan ook of natuurlijk gewoon mooi, ouderwets ongekookt been (how I like it :D )

MichaelSS
26 juli 2008, 19:08
Dit tip heb ik al eerder van je gelezen, en dat heb ik vanmiddag ook gelijk geprobeerd. Helaas zonder succes.

Het materiaal voor het uitveilen heb ik helaas niet, maar ik denk dat het met een fijn stukje schuurpapier ook wel moet lukken. Anders heb ik altijd nog een topkammetje liggen van een andere gitaar.

Voor de duidelijkheid; de spleetjes moeten dus breder. Niet dieper.

grayfink
26 juli 2008, 19:15
Het genoemde probleem kan zich ook voordoen als je teveel wikkelingen om het stemmechaniek hebt, zo'n grote knot om je tuner krijg je ook allemaal frictie in uiteraard. Een goede manier om snaren te vervangen is de manier van Piezo: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773
(Maar waarschijnlijk is het gewoon de topkam, die je ruimer kunt maken door er b.v. een scherp samengevouwen stukje schuurpapier met fijne korrel door heen te halen, aangenomen dat je geen topkamvijlenset hebt)

Mitch
26 juli 2008, 19:18
Het genoemde probleem kan zich ook voordoen als je teveel wikkelingen om het stemmechaniek hebt, zo'n grote knot om je tuner krijg je ook allemaal frictie in uiteraard.
Hij had toch lockings nu of niet?

Anyway, Michael: breder inderdaad. Kleine beetjes, fijn schuurpapiertje.

MichaelSS
26 juli 2008, 19:22
Nee ik heb geen locking. 3x3 van Sperzel.