PDA

View Full Version : Nieuwe stemmechanieken gezocht



Heynis
22 juli 2008, 18:56
Ik wil nieuwe stemmechanieken op m'n Blade California std gaan zetten, omdat de oude versleten zijn na 6 jaar intensief gebruik. Ik heb een vermoeden dat er momenteel Wilkinson op zit, maar dat weet ik niet zeker want er staat geen merk op. Ik wil bij voorkeur stemmechanieken die ongeveer hetzelfde eruit zien, en die het bevestigingsschroefje aan de achterzijde op dezelfde plek hebben zitten. Locking tuners hebben de voorkeur, ik schijn nogal hard aan te slaan. Ze mogen trouwens best wel wat kosten, het is m'n favoriete gitaar. Wie kan me helpen?

Gearjunkie
22 juli 2008, 18:59
Vox Humana, Guitarsupplies.nl of tonefactory.nl

Ik betwijfel overigens of locking tuners ontstemmen voorkomen door een harde aanslag, maar dat terzijde.

succes!

Mitch
22 juli 2008, 19:09
Dat hangt inderdaad meer van je topkam af, al helpen locking tuners wel als de topkam al oké is. Anyway, als het op locking aankomt ben ik een groot fan van Sperzel. Superspul.

Bailey
22 juli 2008, 20:21
Ik heb een Blade Durango, en daarop zaten wilkinson tuners.. Die heb ik laten vervangen door Sperzel locking tuners. Werd toen gebeld door mijn gitarenboer dat hij op andere plekjes gaatjes moest boren omdat het niet zou passen, daarin heeft hij de oude schroefjes gedaan. En nu zitten er dubbele schroefjes onder mn locking tuners. Staat opzich wel ruig.

Ook de Sperzels zijn aan te raden. Ze hebben mij( :listen: mn vader :listen: ) rond de 100 euro gekost toen geloof ik.

Succes

Biteface

Thundermane
22 juli 2008, 21:09
Neem inderdaad Sperzel of Schaller
Ik zelf heb voorkeur voor Schaller omdat ze ontwijfelbare kwaliteit hebben.
Sperzel ook daar niet van, maar Schaller is Duits en Sperzel Amerikaans.
Duits metaal vs Amerikaans metaal zeg maar :p
Nouja dat is eigenlijk gewoon gezeik, Sperzel en Schaller eunen allebei en ik vind Sperzel wel lekkerder tunen maar Schaller is naar mijn idee toch wat duurzamer.

Heynis
25 juli 2008, 01:48
Dan kies ik voor Duits metaal. Het wordt dan de keus tussen deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_36&products_id=3857) (locking) en deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_36&products_id=3862). Nu vraag ik me alleen nog af waar locking tuners dan wel voor bedoeld zijn, als het niet is om ontstemmen door hard aanslaan te voorkomen.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval.

M Kactus
25 juli 2008, 06:32
Dan kies ik voor Duits metaal. Het wordt dan de keus tussen deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_36&products_id=3857) (locking) en deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_36&products_id=3862). Nu vraag ik me alleen nog af waar locking tuners dan wel voor bedoeld zijn, als het niet is om ontstemmen door hard aanslaan te voorkomen.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval.

Da's simpel. Met lockings kun je veel sneller een snaar vervangen. Er hoeven geen windingen rond de as te zitten, waardoor er minder speling zit op de snaar, waardoor ze stemvaster is. En als je goeie lockings hebt, helpen ze wel bij het ontstemmen door hard aanslaan, zoals Mitch zei, maar slechtere tuners zijn niet de voornaamste oorzaak ervan.

JeroenSchaaf
25 juli 2008, 08:26
Da's simpel. Met lockings kun je veel sneller een snaar vervangen. Er hoeven geen windingen rond de as te zitten, waardoor er minder speling zit op de snaar, waardoor ze stemvaster is. En als je goeie lockings hebt, helpen ze wel bij het ontstemmen door hard aanslaan, zoals Mitch zei, maar slechtere tuners zijn niet de voornaamste oorzaak ervan.
En ik kan je zeggen dat het heerlijk snel werkt dat snaren verwisselen.

Snaar losser draaien, moertje op de achterkant van je stemknop , snaar eruit trekken, nieuwe snaar insteken op ee redelijke strakheid. moertje weer vastdraaien en even stemmen!

KLAAR! Ik heb inprinciepe op elke gitaar.

Thundermane
25 juli 2008, 12:06
En ik kan je zeggen dat het heerlijk snel werkt dat snaren verwisselen.

Snaar losser draaien, moertje op de achterkant van je stemknop , snaar eruit trekken, nieuwe snaar insteken op ee redelijke strakheid. moertje weer vastdraaien en even stemmen!

KLAAR! Ik heb inprinciepe op elke gitaar.
Ja ik geil enorm op locking tuners :D

Mitch
25 juli 2008, 12:21
Nouja dat is eigenlijk gewoon gezeik, Sperzel en Schaller eunen allebei en ik vind Sperzel wel lekkerder tunen maar Schaller is naar mijn idee toch wat duurzamer.
Duurzaamheid Schaller beter? Waar baseer je dat op?
Ergens heb ik het idee dat je ontzettend uit je nek zit te lullen en dat je zomaar een argument zit te verzinnen omdat je op Schaller uit wil komen.

Thundermane
25 juli 2008, 12:35
Duurzaamheid Schaller beter? Waar baseer je dat op?
Ergens heb ik het idee dat je ontzettend uit je nek zit te lullen en dat je zomaar een argument zit te verzinnen omdat je op Schaller uit wil komen.
Wel goed lezen!
Zoals ik al zei: "maar Schaller is naar mijn idee toch wat duurzamer"
Anderzijds, ze zijn ook gewoon goed, net als Sperzel.
Maar mijn ervaring is dat ik meer problemen heb gehad met Sperzel dan met Schaller tot nu toe... niets meer niets minder.

LucaBrasi
25 juli 2008, 12:36
Dan kies ik voor Duits metaal. Het wordt dan de keus tussen deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_36&products_id=3857) (locking) en deze (http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=28_32_33_36&products_id=3862). Nu vraag ik me alleen nog af waar locking tuners dan wel voor bedoeld zijn, als het niet is om ontstemmen door hard aanslaan te voorkomen.

Bedankt voor de adviezen in ieder geval.

Als je de lockings neemt, betaal dan iig niet die prijs! Ik heb er 15 euro minder voor betaald en dan was het geeneens een set (voor mijn musicman had ik 4x links en 2x rechts nodig, en die worden alleen apart verkocht. Wel een aankoop die zijn geld dubbel en dwars waard is trouwens.

Mitch
25 juli 2008, 12:40
Wel goed lezen!
Zoals ik al zei: "maar Schaller is naar mijn idee toch wat duurzamer"
Anderzijds, ze zijn ook gewoon goed, net als Sperzel.
Maar mijn ervaring is dat ik meer problemen heb gehad met Sperzel dan met Schaller tot nu toe... niets meer niets minder.
Ik las ook goed. Als iemand op een forum zegt "naar mijn idee" wordt daar bijna altijd mee bedoeld "het is nergens op gebaseerd maar..."
Op hoeveel gitaren heb je Schallers gehad en op hoeveel Sperzels en wat waren je problemen?

Thundermane
25 juli 2008, 12:41
Als je de lockings neemt, betaal dan iig niet die prijs! Ik heb er 15 euro minder voor betaald en dan was het geeneens een set (voor mijn musicman had ik 4x links en 2x rechts nodig, en die worden alleen apart verkocht. Wel een aankoop die zijn geld dubbel en dwars waard is trouwens.
Tsja los kopen is sowieso duur, ik hou er ook niet van om onderdelen los te kopen, is echt een investering.
Maarja grote gitaarproducenten zoals Fender, Gibson, Ibanez etc. etc. kopen onderdelen denk ik gewoon in grote oplages, dan hebben ze door de staffel minder kosten, zodat ze de gitaren uiteindelijk ook voor goedkoper kunnen verkopen.
Daarom is het altijd goed kijken of nieuwe onderdelen het echt waard is.

JeroenSchaaf
25 juli 2008, 12:42
Ik heb nog nooit last gehad van mijn Sperzels!

Thundermane
25 juli 2008, 12:45
Ik las ook goed. Als iemand op een forum zegt "naar mijn idee" wordt daar bijna altijd mee bedoeld "het is nergens op gebaseerd maar..."
Op hoeveel gitaren heb je Schallers gehad en op hoeveel Sperzels en wat waren je problemen?
Mijn probleem met Sperzel was uiteindelijk, en ik denk omdat de onderdelen want ranker zijn, (weet ik niet zeker) dat 1 van de schroeven losser ging zitten, kon ik uiteindelijk niet veel meer mee, dit uiteraard na langere tijden abuse.
Met Schaller heb ik tot nu toe GEEN problemen mee gehad.
Maarja, wat ik wel lekkerder vind met sperzel, is het tunen zelf, gaat wel lekkerder dan Schaller, maar ik kies toch voor Schaller uiteindelijk.

jimihattricks
25 juli 2008, 13:37
sperzel is imo de shit.. heb al - ff kijken - 6 jaar dezelfde spretzels op m'n main axe en die dingen geven geen krimp..

recentelijk heb ik ook maar eens de gok gewaagd met een setje Kluson Lockheads (veel cheaper dan die sperzels en pluspunten voor de vintage optiek), en die doen hun werk ook (nog) behoorlijk goed moet ik zeggen..

Nielsje
25 juli 2008, 13:43
Orpheo heeft volgens mij een hoop ervaring met zowel de Sperzels alsmede de Schallers.

Volgens mij (ik kan het verkeerd hebben, maar daar kan naar gezocht worden) was zijn conclusie dat de Sperzels iets duurzamer waren, omdat bij een aantal van zijn Schallers de locking systemen los gingen zitten. Volgens mij heeft hij nu ook overal Sperzels op zitten.

Ik heb overigens ook Sperzels, prima tuners!

Het argument dat Duits staal beter zou zijn dan Amerikaans staal, dat is natuurlijk onzin. Staal kan je in 1001 soorten en legeringen kopen, dat is niet afhankelijk van het land!

Thundermane
25 juli 2008, 14:15
Orpheo heeft volgens mij een hoop ervaring met zowel de Sperzels alsmede de Schallers.

Volgens mij (ik kan het verkeerd hebben, maar daar kan naar gezocht worden) was zijn conclusie dat de Sperzels iets duurzamer waren, omdat bij een aantal van zijn Schallers de locking systemen los gingen zitten. Volgens mij heeft hij nu ook overal Sperzels op zitten.

Ik heb overigens ook Sperzels, prima tuners!

Het argument dat Duits staal beter zou zijn dan Amerikaans staal, dat is natuurlijk onzin. Staal kan je in 1001 soorten en legeringen kopen, dat is niet afhankelijk van het land!
Dat was dan ook een grap...
Maarja mijn grappen zijn zelden begrijpbaar kennelijk.
Anyway zo zie je maar ieder zo z`n ervaringen met sperzels en schaller!

Nielsje
25 juli 2008, 14:22
Dat was dan ook een grap...
Maarja mijn grappen zijn zelden begrijpbaar kennelijk.
Anyway zo zie je maar ieder zo z`n ervaringen met sperzels en schaller!

Nou ja..grappen...

Je geeft mensen een advies wat ze zouden moeten nemen, maar je moet een advies kunnen onderbouwen. Als vervolgens gevraagd wordt naar je onderbouwing, en je probeert jezelf er een beetje onder uit te lullen, dan wekt dat niet echt vertrouwen op m.b.t. je advies.

jimihattricks
25 juli 2008, 14:29
Dat was dan ook een grap...

jij grappenmaker..! niet meer doen he :satisfie:

Heynis
25 juli 2008, 14:31
Als je de lockings neemt, betaal dan iig niet die prijs! Ik heb er 15 euro minder voor betaald en dan was het geeneens een set (voor mijn musicman had ik 4x links en 2x rechts nodig, en die worden alleen apart verkocht. Wel een aankoop die zijn geld dubbel en dwars waard is trouwens.Zou ik mogen vragen waar je ze gekocht hebt? Hopelijk wel bij een webshop, want de muziekwinkels in regio 071 zijn een beetje aan de dure kant.

Thundermane
25 juli 2008, 14:41
Nou ja..grappen...

Je geeft mensen een advies wat ze zouden moeten nemen, maar je moet een advies kunnen onderbouwen. Als vervolgens gevraagd wordt naar je onderbouwing, en je probeert jezelf er een beetje onder uit te lullen, dan wekt dat niet echt vertrouwen op m.b.t. je advies.
Snap je helemaal, moet misschien met mijn reacties, grappen van advies onderscheiden om dergelijke misverstanden te voorkomen.
Mijn (edit: welgemeende) excuses hierbij!

Thundermane
25 juli 2008, 14:47
Hebben mensen trouwens ervaring met ESP locking tuners?
Ze lijken wel een merge tussen Sperzel en Schaller locking tuners.

LucaBrasi
26 juli 2008, 18:56
Zou ik mogen vragen waar je ze gekocht hebt? Hopelijk wel bij een webshop, want de muziekwinkels in regio 071 zijn een beetje aan de dure kant.

Ik heb ze gekocht bij Arons in Heerlen, wat normaal gesproken een uitgesproken dure zaak is. Deze prijs viel me echter wel mee. Wellicht kan je ze een mailtje sturen met een prijsopgave. De website is www.arons.com .