PDA

View Full Version : Marshall JMP - kopen of laten staan?



E-J
22 juli 2008, 13:19
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een mooie Marshall JMP...

"EDIT" ik heb er een gevonden. Kijk vanaf pagina 4...

E-J
22 juli 2008, 13:20
Check vanaf pagina 4...

the sure thing
22 juli 2008, 15:04
Ja ziet er op zich wel redelijk OK uit. jammer van de FX loop. Is op zich geen superbijzondere amp en omdat erin gebraaid is, zou ik zeggen: EUR 600,-. De indicaties bij de knoppen zijn weg en aan de achterkant zit een fikse tolexbeschadiging. Ik ben ze in NL echt wel in betere staat tegengekomen. Wat willen ze er in Engeland voor hebben?

E-J
22 juli 2008, 15:15
Inclusief verzendkosten van 70 pond omgerekend zo'n 620 euro. Engeland is EU dus zal het bij die prijs ook blijven... Denk je dat deze in Nederland ook zoiets opbrengen? Ik heb er nog geen gevonden onder de 800-850 euro...

Ik twijfel een beetje... daarom zou ik graag de mening willen horen van mensen die er wat meer verstand van hebben :).

Unicron
22 juli 2008, 15:20
Gezien de missende letters en overige staat is 620 zo'n beetje de max wat ik ervoor zou geven. Dan zou ik liever voor 100-200 euro meer eentje in Nederland kopen die je ook daadwerkelijk kan proberen voor je hem meeneemt.

E-J
22 juli 2008, 15:23
Gezien de missende letters en overige staat is 620 zo'n beetje de max wat ik ervoor zou geven. Dan zou ik liever voor 100-200 euro meer eentje in Nederland kopen die je ook daadwerkelijk kan proberen voor je hem meeneemt.

Zou je wat meer in detail kunnen treden? Ik weet niet wat je met een ''overige staat'' bedoeld.

DaveItUp
22 juli 2008, 15:49
Als iemand er nog 1 weet voor 600, pm me maar. Kom ze gek genoeg nooit tegen voor die prijs.

Unicron
22 juli 2008, 15:51
Wat the sure thing ook zei, bijgesoldeerde FX-loop en niet bepaald mint staat van tolex. Je kan het erop gokken, maar als je em moet wegbrengen omdat er toch net een brom of ratel in zit, komt er inclusief buizen zo weer een 100-200 euro bij... Bovendien is het maar de vraag hoe voorzichtig het vervoersbedrijf ermee zal zijn.

Als alles verder 100% is, dan heb je op zich een goede deal, maar omdat je hem niet kan proberen zou ik een extra bedrag van 200 euro alvast meerekenen en dan afwegen of je er niet liever hier eentje koopt. Bedenk ook: die gast verkoopt em dus voor 550, daarvoor zou ie hem lokaal ook kwijt moeten kunnen, waarom gebeurt dat niet? Om een lang verhaal teniet te doen, het kan vriezen en het kan dooien...

the sure thing
22 juli 2008, 15:52
Zou je wat meer in detail kunnen treden? Ik weet niet wat je met een ''overige staat'' bedoeld.Met overige staat bedoelt hij waarschijnlijk: de FX loop is een GROOT minpunt. Die is nl. niet meer terug te draaien (er zijn gaten geboord). Een FX loop betekent ook dat erin is lopen "klooien" met een soldeerbout. En de tolex is niet in OK staat. In NL kom je ze idd voor EUR 800-850 tegen, maar dan zijn ze ook in originelere staat dan dit exemplaar. In NL vindt je ze in deze staat ook voor EUR 600,-. Ze VRAGEN soms wel meer, maar het is niet zo dat ze het dan ook krijgen.

the sure thing
22 juli 2008, 16:36
Als iemand er nog 1 weet voor 600, pm me maar. Kom ze gek genoeg nooit tegen voor die prijs. In NL zijn ze over het algemeen in betere staat :)

E-J
22 juli 2008, 16:45
Je staat wel in de wachtrij Dave ;)

Ik vrees dat jullie gelijk hebben. Het is wellicht beter om een JMP in goede staat meer in de buurt te gaan zoeken. Ik moet zeggen dat ik al een aantal dagen heb lopen zoeken op het internet, maar met weinig succes. De prijzen zijn allemaal boven de 800 euro, ver weg (>150 km van mijn woonplaats) en soms vraag ik me nog wel af of ze qua staat beter zijn dan die in Engeland... prijzen lijken ook flink te stijgen.

Unicron
22 juli 2008, 17:00
Prijzen stijgen, dat is zeker. Check anders met regelmaat www.ebay.de, daar is waarschijnlijk best wat te vinden binnen rij-afstand... Ook zijn er diverse duitse marktplaatsen (bijv http://www.musiker-flohmarkt.de/) waar spul te vinden is.

Succes!

the sure thing
22 juli 2008, 17:01
Je staat wel in de wachtrij Dave ;)

Ik vrees dat jullie gelijk hebben. Het is wellicht beter om een JMP in goede staat meer in de buurt te gaan zoeken. Ik moet zeggen dat ik al een aantal dagen heb lopen zoeken op het internet, maar met weinig succes. De prijzen zijn allemaal boven de 800 euro, ver weg (>150 km van mijn woonplaats) en soms vraag ik me nog wel af of ze qua staat beter zijn dan die in Engeland... prijzen lijken ook flink te stijgen. Een goede JMP scoren (of een JCM 800 1 kanaals mastervolume) is een kwestie van soms maanden zoeken. Het fluctueert enorm. Soms worden er 4 tegelijk aangeboden, dan weer maanden niets.... Nu is het ook komkommertijd. De prijzen zijn idd aan het stijgen, maar voor EUR 850 in (zeer) goede staat eentje scoren, is nog steeds te doen. Wel met een paar maanden geduld.

Chris Winsemius
22 juli 2008, 19:14
Naast de fx-loop (ook nog 'n extra buisje gemonteerd) is er ook aan de pre-amp-voicing/etc. "gesleuteld".

Of het goed of slecht is: alléén te beoordelen door er zelf op te spelen. Sommige "mods" zijn k*t, voor goeie mods wordt meestal zelfs meer gevraagd 2e hands.

De 2204 tops zijn gewoon behoorlijk gewild, bij de JCM800s betaal je voor 'n top vaak 2 x zo veel als dezelfde amp in combo-uitvoering...

E-J
22 juli 2008, 19:34
Bedankt!


Naast de fx-loop (ook nog 'n extra buisje gemonteerd) is er ook aan de pre-amp-voicing/etc. "gesleuteld".

Hoi Chris,
Hoe zie je dat er aan pre amp is gesleuteld? Wat is er anders?

groetjes,
Emiel

the sure thing
22 juli 2008, 21:11
Doet het ertoe? Niet kopen dus..... Teveel mee geklooid en dit verklaart ook perfect waarom die in de UK niet is verkocht.....

Let it go :(

E-J
22 juli 2008, 21:24
Jullie hebben me overtuigd. Hopelijk ga ik vanaf volgende week een maandje werken en dan zien we wel weer verder. Met oude versterkers heb ik liever eentje in een zo'n goed mogelijke staat en waarmee niet geknoeid is... dat belooft nooit veel goeds... :(

Oh, kom ik net achter. Ik moet dan sowieso nog een cabinet...

En... ik heb er nu zo'n stuk of 8 gevonden, bijna allemaal zijn wel ''gemod''! Niet normaal, waarom worden zulke mooie versterkers in grote getale gesloopt!

the sure thing
22 juli 2008, 21:38
Jullie hebben me overtuigd. Hopelijk ga ik vanaf volgende week een maandje werken en dan zien we wel weer verder. Met oude versterkers heb ik liever eentje in een zo'n goed mogelijke staat en waarmee niet geknoeid is... dat belooft nooit veel goeds... :(

En... ik heb er nu zo'n stuk of 8 gevonden, bijna allemaal zijn wel ''gemod''! Niet normaal, waarom worden zulke mooie versterkers in grote getale gesloopt!Tsja.... Afscheid nemen van gear die je wilt hebben maar niets blijkt te zijn, doet pijn.... Dat kennen wij hier allemaal wel denk ik!

Vroeger vond men de versterkers die je zocht te eenzijdig en te slecht klinkend, dus vandaar de vele mods....

Op zich is een mod niet erg, maar vraag altijd WIE de mod heeft uitgevoerd en of er ook een bewijs (rekening) van ter inzage ligt. Er zijn nl. een aantal techneuten die prima kunnen modden en het zelfs een upgrade kan zijn. Voorbeelden van goede modders zijn: Chris Winsemius (CMW), Ernst Fliek, Peter van Weelden, en zo zijn er nog veel meer. Post desnoods de naam van de modder en dan krijg je vanzelf reacties hier :)

DaveItUp
24 juli 2008, 15:06
En... ik heb er nu zo'n stuk of 8 gevonden, bijna allemaal zijn wel ''gemod''! Niet normaal, waarom worden zulke mooie versterkers in grote getale gesloopt!

De jaren 80 :)

Verder: wat is goede staat? Tolex enz? Maakt toch niets uit, vind 't zelfs mooier. Ik neem aan dat het gros van de mensen met een top+kast die toch heeft voor gigs?

E-J
24 juli 2008, 15:14
De jaren 80 :)

Verder: wat is goede staat? Tolex enz? Maakt toch niets uit, vind 't zelfs mooier. Ik neem aan dat het gros van de mensen met een top+kast die toch heeft voor gigs?

Haha... je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Wat ik bedoel is dat veel er zijn afgepeigerd, de bedrading is een aardig rommeltje (zoals bij die JMP in mijn beginpost), de boel is smerig, oude buizen, mankementen... dus beetje schoongemaakt, vrij nieuwe buizen en geen mankementen bij elkaar schaar ik wel onder "goede staat". Tolex maakt me niet zoveel uit. Maar eentje waarvan het tolex niet meer te zien is belooft meestal weinig goeds voor de rest van de versterker of niet! :)

Ik was nog bijna vergeten dat ik ook nog een 2x12 of 4x12 cabinet erbij moet hebben. Zoals het er nu uitziet heb ik vanaf volgende week drie weekjes werk dus daarna gaat er serieus gekeken worden voor een halfstack!

Kim Wilson
24 juli 2008, 15:20
Ik heb dan zoiets van: als zo'n ding helemaal versleten is, is ie veel gebruikt. En dat is een goed teken. Een onbetrouwbaar ding neem je niet zo gauw mee. Een echte player ziet er niet uit, maar werkt blijkbaar wel. :)

Overigens moet ie technisch wel in orde zijn, dus goed onderhouden. Modificaties zijn niet per definitie slecht, maar aftandse buizen belooft niet veel goeds.

DaveItUp
25 juli 2008, 11:09
Ik heb dan zoiets van: als zo'n ding helemaal versleten is, is ie veel gebruikt. En dat is een goed teken. Een onbetrouwbaar ding neem je niet zo gauw mee. Een echte player ziet er niet uit, maar werkt blijkbaar wel. :)

Overigens moet ie technisch wel in orde zijn, dus goed onderhouden. Modificaties zijn niet per definitie slecht, maar aftandse buizen belooft niet veel goeds.

Precies wat ik dacht :)

the sure thing
27 juli 2008, 21:20
Nou, hier is ie dan:

Een (volgens mij OK) JCM 800 2204 versie voor EUR 850,-. Kan je vast nog EUR 50 vanaf lullen!

http://link.marktplaats.nl/178577191

Unicron
28 juli 2008, 00:27
Minimaal naar ik hoop. De zomer is sowieso een goed seizoen voor koopjes...

heavy-metal-thunder
7 augustus 2008, 11:27
De jaren 80 :)

Verder: wat is goede staat? Tolex enz? Maakt toch niets uit, vind 't zelfs mooier. Ik neem aan dat het gros van de mensen met een top+kast die toch heeft voor gigs?

begin jaren 80 wou geen kat nog een JMP, zeker niet de non-mastervolume. De JCm800 had immers zo veel meer gain en hoefde niet bangelijk hard te staan daarvoor. De gitaristen die met JMP's bleven verder spelen, hadden ze bijna allemaal laten modden.

Unicron
7 augustus 2008, 15:35
En balen nu dat die mods alleen geld kosten als ze er vanaf willen...

E-J
7 augustus 2008, 15:35
Zoals het er nu uitziet ga ik binnen een week of twee een JMP 2204 uit Belgie halen... een goede 2x12 of 4x12 speakerkast met Greenbacks moet er onder komen. Wat voor Greenbacks of kast is nog onduidelijk.

Iemand een idee? :)

Unicron
7 augustus 2008, 15:36
Als je lager dan E stemt kan je de G12H30 overwegen, al dan niet in 55hz versie. Iets meer power dan een 25W Greenback.

E-J
7 augustus 2008, 15:39
Als je lager dan E stemt kan je de G12H30 overwegen, al dan niet in 55hz versie. Iets meer power dan een 25W Greenback.

Hoi,
Bedankt! Ik speel vrijwel altijd in E, en nooit lager dan Eb!

groetjes,
Emiel

DaveItUp
7 augustus 2008, 16:12
begin jaren 80 wou geen kat nog een JMP, zeker niet de non-mastervolume. De JCm800 had immers zo veel meer gain en hoefde niet bangelijk hard te staan daarvoor. De gitaristen die met JMP's bleven verder spelen, hadden ze bijna allemaal laten modden.

De jmp met mastervolume is praktisch identiek aan een 800 dus...

G.G.
7 augustus 2008, 18:29
Geweldige versterker vond ik het vroeger. Heb hem in 1996 gehad. Gekocht bij FB voor Hfl 895 (voor de jonkies: dat waren guldens, ongeveer 420 euro).


Lijkt me een redelijke prijs voor zo'n ding tegenwoordig.

jerome
7 augustus 2008, 20:18
begin jaren 80 wou geen kat nog een JMP, zeker niet de non-mastervolume. De JCm800 had immers zo veel meer gain en hoefde niet bangelijk hard te staan daarvoor. De gitaristen die met JMP's bleven verder spelen, hadden ze bijna allemaal laten modden.

Dat klopt niet helemaal...
Kijk maar eens naar video's van rockbands uit die tijd, je zag ze héél veel op het podium staan.
Bovendien zijn de eerste JCM800 2203's inwendig (bijna) hetzelfde als de JMP 2203's en hebben net zo veel gain...

E-J
20 augustus 2008, 11:52
Even een bumpje!

Ik heb net een JMP 2203 gekocht, van 12 april 1976, een van de allereerste modellen. Over max. 2 weken staat hij hier.

Hier een aantal fototjes:
http://s37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/JMP%202203/

Nu op zoek naar een passend cabinet... :)

Mr.Bluesbreaker
20 augustus 2008, 12:03
Mooi ding! Wat heb je er voor neergeteld als ik vragen mag?
Cool ook nog zo in die oude behuizing. Ik zou wel de stock Daly's voor de zekerheid laten vervangen.

E-J
20 augustus 2008, 12:13
Mooi ding! Wat heb je er voor neergeteld als ik vragen mag?
Cool ook nog zo in die oude behuizing. Ik zou wel de stock Daly's voor de zekerheid laten vervangen.

Hoi meneer,

Wat bedoel je precies met de Daly's? Het heeft me 750 euro gekost, verzekerd verzenden inbegrepen. Ik heb lang gezocht naar een versterker in deze staat. Vroeger zo'n eentje aan de tand gevoeld en dat klonk lekker...

Ik ben van plan er twee eindbuizen uit te trekken om zo een 50 watter ervan te maken. De Engelse netsnoer-aansluiting moet ik laten vervangen. Het heeft geen haast, als hij maar op 21 september klaar is. Dan heb ik met een bluesband een optreden staan. Maar welk cabinet... that's the question :).

Emiel

Chris Winsemius
20 augustus 2008, 12:29
Hoi meneer,

Wat bedoel je precies met de Daly's? Het heeft me 750 euro gekost, verzekerd verzenden inbegrepen. Ik heb lang gezocht naar een versterker in deze staat. Vroeger zo'n eentje aan de tand gevoeld en dat klonk lekker...

Ik ben van plan er twee eindbuizen uit te trekken om zo een 50 watter ervan te maken. De Engelse netsnoer-aansluiting moet ik laten vervangen. Het heeft geen haast, als hij maar op 21 september klaar is. Dan heb ik met een bluesband een optreden staan. Maar welk cabinet... that's the question :).

Emiel

50 Watt scheelt maar 3 dB...

Speakers: 2 Celestion (Heritage/2e hands) 65 Watters of minmaal 4 (Heritage) M20s is 'n lekker combi met die amp. Cabinet oude 1960B of 1936 Marshall-kast.

Daly's: oude beker-elko's in die amps. Elko's verslijten, goeie/nieuwe geven meer punch en je kan weer 10-15 jaar verder wat dat betreft.

Nielsje
20 augustus 2008, 12:58
Mooie versterker! alleen vraag ik me wel af wat dat ene dingetje naast de inputs is. Ziet er verder strak uit!

E-J
20 augustus 2008, 13:32
Ik ben flink op zoek naar een geschikt 2x12 cabinet die ongeveer zo breed is als de Marshall top (76cm). Er zullen G12-65 speakers inkomen :)

Niels,
Daar heeft een extra knop gezeten. De versterker is gemod geweest (enkel voor meer gain). Dit is weer eruit gehaald en de versterker is terug naar originele specs gebracht. Dat gaatje zit er nog en is opgevuld.

Lexvandoef
20 augustus 2008, 15:40
Gefeliciteerd Emiel, 't zijn echt toffe bakken!

Trouwens over je sig, greenbacks zijn geen g12-65's he ;)

E-J
20 augustus 2008, 16:08
Gefeliciteerd Emiel, 't zijn echt toffe bakken!

Trouwens over je sig, greenbacks zijn geen g12-65's he ;)

Veranderd!

Ik heb een mooie '80s 1960b gezien, jazeker met die vermaledijde G12-65's. Maarja, ik woon in Maastricht en dat ding staat in de buurt van...Delfzijl :o

JeroenSchaaf
20 augustus 2008, 16:47
stukje rijden jo! :listen:

gaafe amp!

Chris Winsemius
20 augustus 2008, 17:54
Qua GREENBACKS icm. 'n stock JMP 2203 (van goeie combi naar "praktisch ruk"):

- M20s (oud of Heritage)
- H30s lead-uitvoering (75 Hz, oud of ann. met niet-groene achterkant)
- H30s bass-uitvoering (55Hz, oud of Heritage, behoorlijk bright)
- oude M25s
- M25 Greenback reïssue (ruk in het laag, schel hoog)

65 Watters werden toen ook gebruikt, je kunt die zien als 'n soort gebalanceerd klinkende M25.

Unicron
20 augustus 2008, 19:20
De Engelse netsnoer-aansluiting moet ik laten vervangen.

Vind ik zonde, de stekkers daarvoor kan je nog wel los kopen (bij Thomann bijvoorbeeld (http://www.thomann.de/gb/bulgin_netzkabelbuchse_schweinenase.htm?partner_id =25293)) en aan een modern snoer bevestigen.

DaveItUp
21 augustus 2008, 08:20
Vind die 65's serieus 1 van de lekkerste speakers met een ouwe marshall, sowieso voor live gebruik.

E-J
21 augustus 2008, 11:36
Meevallertje! Mijn vader en broer gaan volgende week naar Assen, wie weet dat ze dan een tikkie verder kunnen rijden naar Groningen :).

Nielsje
21 augustus 2008, 11:40
Meevallertje! Mijn vader en broer gaan volgende week naar Assen, wie weet dat ze dan een tikkie verder kunnen rijden naar Groningen :).

Moet je ze lief aankijken, want Delfzijl is via Groningen toch nog wel een uur en een kwartier verder rijden.

E-J
21 augustus 2008, 11:44
Moet je ze lief aankijken, want Delfzijl is via Groningen toch nog wel een uur en een kwartier verder rijden.

Moet te doen zijn! Ik ben de beroerdste niet om de benzine te betalen...

E-J
24 augustus 2008, 15:51
Helaas, de trip naar Delfzijl gaat helaas niet door...

... dus wordt het cabinet nu verzonden!

E-J
24 augustus 2008, 16:08
Hier wat foto's van het desbetreffende cabinet:
http://s37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/1960b/

E-J
30 augustus 2008, 12:31
Gisteren was het zover, ik kreeg een groot pakket binnen, afkomstig uit Engeland. Versterker is in een superstaat!!! 2 minuscule plekjes op het tolex en zowel binnen als van buiten brandschoon. Helaas nog niet uit kunnen proberen... d.w.z. geen cabinet en gitaar hier staan. Maandag komt het cabinet echter aan... :)

the sure thing
31 augustus 2008, 20:34
FOTO'S van je amp in je natuurlijke habitat!!!

E-J
3 september 2008, 00:36
Okee, de hele set had ik maandag op mijn kamer (jawel...) in Maastricht staan. Vanavond heeft een huisgenoot de Engelse stekker mooi vervangen door een Europese. Om 23:00 was ik terug van de bandrepetitie, ik had hem niet meegenomen, alle kabels aangesloten en natuurlijk mijn Goldtop Les Paul en in 1 woord...

FANTASTISCH!!!

Als je de preamp op 10 zet, is de master vanaf 0,5 al te luid!!! Mijn huisgenoten aanbidden me zo langzamerhand...yeah right. Ik het ding op 1 gezet, dikke boost (volume 10, gain 0) van de Bad Monkey erop....sjongejonge dat klinkt! Binnenkort ga ik weer in een sporthal jammen, Marshall stack mee, kijken hoe hard ik durf :D

Ik ben meer dan tevreden!

Lexvandoef
3 september 2008, 09:58
Lekker he! :satisfie:

Als je trouwens op een bruikbaarder volume wilt spelen, of gewoon een lekkerder geluid op lage/bandvolumes moet je eens een jcm888 mod van CMW overwegen. Ik weet niet in hoeverre je je amp origineel wilt houden, maar ik heb die van mij zo laten modden, en hij is nu a) veel controleerbaarder qua volume, en ik heb b) een veel lekkerder sound op laag volume, veel meer push en druk en warmte. Maar goed, die van mij was toch al 'verkracht' door de vorige eigenaren, dus die mod kon er ook wel bij ;)

Henri H
3 september 2008, 10:42
Hier wat foto's van het desbetreffende cabinet:
http://s37.photobucket.com/albums/e59/Emiel_J/1960b/Volgens mij zijn het geen 65 Watters maar 25 Watters.
Misschien dus toch Greenbacks?
Dit omdat er op de kast 100W staat.

E-J
8 september 2008, 15:53
Voor de geïnteresseerden, hier een tweetal foto's.

http://img147.imageshack.us/img147/43/hpim3282hm7.jpg
http://img382.imageshack.us/img382/38/hpim3287ka5.jpg

Agent_Smith
8 september 2008, 16:31
Nice!
Duidelijk op de foto's te zien dat het geen greenbacks zijn (grote spreekspoel afdekkingen). Er zullen dus wel andere speakers in de kast geschroefd zijn.

E-J
8 september 2008, 16:35
Nice!
Duidelijk op de foto's te zien dat het geen greenbacks zijn (grote spreekspoel afdekkingen). Er zullen dus wel andere speakers in de kast geschroefd zijn.

Het zijn 100% zeker G12-65's... :)

Chris Winsemius
8 september 2008, 17:12
Mooie amp, kast en...

MOOIE GOLD TOP!!!

Toaster
8 september 2008, 18:21
Mooi setje man!

Idd mooi goldtop!

Heeft iemand trouwens nog een (daterings) theorie over die tuimelschakelaars???

Je ziet platte zwarte en chromen zilveren bolle schakelaartjes. en vlak daarna of ook nog tegelijk gebruikte zwart met rode knoppen.

Of is hier net zoveel touw aan vast te knopen als de verschillende behuizingen die Marshall gebruikte??

Chris Winsemius
8 september 2008, 18:27
Mooi setje man!

Idd mooi goldtop!

Heeft iemand trouwens nog een (daterings) theorie over die tuimelschakelaars???

Je ziet platte zwarte en chromen zilveren bolle schakelaartjes. en vlak daarna of ook nog tegelijk gebruikte zwart met rode knoppen.

Of is hier net zoveel touw aan vast te knopen als de verschillende behuizingen die Marshall gebruikte??

Op dit moment heb ik nu alleen maar wat oude plexies met chromen schakelaar en JMPs en latere Marshalls staan met die rechthoekige tuimel-switches... Ik zal het eens in de gaten houden.

E-J
8 september 2008, 18:30
Hoi,

Wat ik heb gelezen is dat de eerste JMP MV's (1975-1976) bedoelde voor de UK vaak die schakelaars hadden, evenals de JMP MV's die bedoeld waren voor export naar Canada... :)

jerome
8 september 2008, 21:26
Mooie JMP!
je ziet ze idd niet zo vaak met die metalen schakelaars
Volgens mij zijn dat idd de eerste series JMP's 2203's
Vanaf 1978 hebben ze dacht ik die kunststof tuimelschakelaars gekregen.
Die van mij is van '79 en heeft idd die kunststof schakelaars.
En btw een heerlijke combi met de G12-65 speakers!

pol
9 september 2008, 09:10
mijn superbass is uit '73 en heeft ook kunstof schakelaars. dezelfde als op die foto.

E-J
9 september 2008, 09:24
Voor ik de versterker kocht zag ik er twee staan bij deze winkel in het noorden van het land. Die komen uit 1975 en 1976... de mijne ziet er identiek uit.
http://www.woodstockmusic.nl/frametwee/marshallamps.htm

Bij eentje hebben ze er een boeiende beschrijving bij staan:
Zeldzame allereerste mastervolume uitvoering van Marshall. Van half ’75 tot in 1976 gebouwd. Is van binnen totaal anders als de latere typen en ook van buiten is hij als de oude superleads. Klinkt warmer dan de latere modellen.

Mooi dingetje hoor, ik heb er gisteren twee eindbuisjes uit getrokken. Vandaag maar eens kijken wat voor verschil dat met zich meebrengt... anders gaan ze er weer in!

DaveItUp
11 september 2008, 10:59
76 was het overgangsjaar van de oude look naar de nieuwe Bold look(witte piping, corners, groter logo). In dat jaar gebruikte ze dus alles door elkaar. Zo heb ik een Superlead uit 76 met totaal de oude look, maar toch die plastic switches. Alles is mogelijk in die jaren.

Henri H
11 september 2008, 11:39
Ik heb de combo uitvoering gehad maar heb deze toen voor een prikkie aan m'n broer verkocht waar ik best wel een beetje spijt van heb zeker nadat ik gisteren samen met hem, een drummer en een 3e! gitarist AC/DC nummers hebben zitten spelen.
Tjemig, wat kicken was dat zeg!
gitaartje, kabeltje en JMP = instant AC/DC met de preamp op 5 (12 uur).
Op het eind speelden ze nog even een Slayer nummertje (1 gitaar en drums) met dezelfde instelling. Ook dit klonk ronduit super!
Voor thuis zijn het iets mindere versterkers; ze kunnen niet zacht nl. Who cares!

Ik heb de speakers nog even bekeken maar kon geen type aanduiding vinden.
Er stond alleen maar iets op van: by Rola Celestion for Marshall o.i.d.
Heeft iemand een idee welk type speakers dat kunnen zijn?
Het betreft een 50 W JMP1 combo.

E-J
12 september 2008, 10:03
Hoi Huisjes,

Heb je misschien een fototje? Dat kan het wat duidelijker maken. Gezien het feit dat het een 1x12 50 watt combo is, denk ik weer aan G12-65 speakers...

Ik heb dus uit mijn JMP eventjes twee buizen getrokken en het maakt niet gek veel verschil. Ik merk dat de eindversterker nu wel iets sneller gaat oversturen maar tot nu toe heb ik hem alleen thuis gebruikt. Gezien het feit dat mijn bluesband vrij luid is, denk ik dat ik de buizen er weer gewoon in terug zet.

De setting die ik nu het meest gebruik is met de pre amp op 6 (een minuscuul randje) en dan een Bad Monkey als booster (volume 10, gain 0-1) voor een lichte, lekkere romige oversturing. Denk aan het recente geluid van Mark Knopfler! Met de pre amp op 10 en de master op 1,5 (harder durf ik hier niet te gaan) heeft hij wel net te weinig oversturing voor flinke hardrock, maar ik verwacht/hoop dat dat wel toeneemt zodra de master hoger mag...

Henri H
12 september 2008, 14:37
Het betreft een 2 x 12 Combo:

http://www.jamesstevenson.info/images/tools/Marshall%201978%20JMP%2050.jpg

Heb helaas geen foto van de speakers.
Zal m'n broer 's vragen of tie er 1 wil maken.
Volgens mij zat er een zwarte "sticker" achter op de speakers met rondom de tekst "by Rola Celestion for Marshall Ltd."
Deze tekst was dacht ik in een lichtbruine/beige of oker kleur.
Kan ook in de loop der tijd (30 jaar ofzo) verkleurd zijn natuurlijk.
Op het metaal aan de zijkant stond wel een stempel maar het was te donker in de oefenruimte om die te kunnen lezen.

Heb jij met de preamp op 6 (1 uur) een minuscuul randje???
Die combo begint toch echt wel al lekker te ronken op 5 hoor. :)

Edit: Ik vond nog een foto op het net (http://www.woodstockmusic.nl) van een identieke amp maar de speakers zien er wel anders uit:

http://www.woodstockmusic.nl/foto/binnenkant/marshalljmpcombo/paul2%20108.jpg
Helaas al verkocht....

PieterFX
12 september 2008, 15:00
He dan heb je het denk ik over precies dezelfde jmp als de mijne, zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112794) Ik had dezelfde vraag mbt de speaker, zijn inderdaad de 65-ers

Henri H
12 september 2008, 16:11
He dan heb je het denk ik over precies dezelfde jmp als de mijne, zie dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=112794) Ik had dezelfde vraag mbt de speaker, zijn inderdaad de 65-ersDe sticker is idd hetzelfde ja.
De demo klinkt goed!
Gebruik je daar nog een overdrive/distortion en/of andere effecten bij?

PieterFX
12 september 2008, 16:21
De demo heb ik ingespeeld met mijn SG standard direct in de JMP. Master op 6 (HARD!), pre-amp op 6, bass op 10 presence op 3 en de rest ergens in het midden. Verder dus niks aan effecten. Ben nu wel aan het denken om te boosten voor wat dikkere lead.

Wat ik ook errug fijn vind (ook op mijn jcm 800) is de master op 10 en de pre-amp op 2.

E-J
12 september 2008, 18:47
Heb jij met de preamp op 6 (1 uur) een minuscuul randje???
Die combo begint toch echt wel al lekker te ronken op 5 hoor. :)

Kan misschien aan het feit liggen dat het een van de eerste JMP 2203's is... die schijnen warmer te klinken. Misschien dan ook minder oversturing?

Henri H
12 september 2008, 19:25
Kan misschien aan het feit liggen dat het een van de eerste JMP 2203's is... die schijnen warmer te klinken. Misschien dan ook minder oversturing?Ja, zou kunnen. Een 2203 is toch een soort JCM 800 en als je hiervan de gain op 6 hebt dan scheurt ie niet echt, alhoewel....
Direct nadat ik hem verkocht heb aan m'n broer gingen de buizen ook stuk.
Dikke pech dus voor m'n broer.
Er zijn toen nieuwe buizen ingekomen en misschien dat het ook nog uitmaakt wat voor buizen erin zijn gekomen.
Geen idee welke dat zijn.
Waarschijnlijk zijn jouw top en m'n broer z'n JMP combo toch 2 totaal verschillende versterkers.
Ik heb wel een enorme GAS gekregen naar zo'n JMP ondertussen......

@PieterFX: master op 10 en preamp op 2? Scheurt dat wel?
Wat voor geluid heb je dan?
Ik gebruikte destijds (en nu ondertussen ook weer) een Ibanez WH10 wah pedaal om te boosten.
Ook had ik een Ibanez Overdrive erbij om hem lekker over z'n nek te laten gaan zodat ie echt ging scheuren.
Ik heb 'm nog steeds en hij doet het nog prima maar heb 'm niet meer nodig.
Verkopen die ik hem echter niet.
Ik blijf echter het originele geluid het beste vinden. Maar dan wel HARD!

Wat een tijden waren dat! :)

http://www.vintage-guitars.se/1981_Ibanez_OD-855_Overdrive_II_170610.jpg

E-J
13 september 2008, 12:31
Hoi,

Ik moet wel zeggen dat ik de JMP enkel thuis heb gebruikt tot dusver en bij de pre amp op 6 is de master op 1,5 al eigenlijk veel te luid! Binnenkort verhuist de set naar de repetitieruimte en heb ik er wat optredens mee. Dan mag hij meer open. Ik merk wel dat hij dikker en dikker gaat klinken naarmate de master stijgt Ik ben ongelofelijk blij ermee en de versterker eens goed laten nakijken kan alleen nog maar een beter resultaat opleveren!

Ik ben vooral gek van het geluid wat je krijgt met de pre amp op 6, een Tubescreamertje (in mijn geval een Digitech Bad Monkey) en een Les Paul (halshumbucker, toonknop aardig dicht). Een heel dik, romig (Mark Knopfler) geluid... heerlijk :)

Huisjes, er worden vaak veel JMP combo's te koop aangeboden, dus...!