PDA

View Full Version : vraag aan goede gitaristen



raymans
22 juli 2008, 13:06
hallo, ik ben 15 jaar en ik ga na de zomervakantie aan gitaarles beginnen, maar ik vraag me af hoelang het nou duurt om egt een liedje te kunnen spelen. ik ben een echte doorzetter, ik hoop om nog voor de volgende zomervakantie een lied te kunnen spelen, is dit valse hoop???

budje
22 juli 2008, 13:54
simpele liedjes in een paar weken, en voor de rest hangt het er vanaf hoe hard je oefent.

Natuurlijk wel geloven dat je t echt kan!!!!

dusssssss doorzetten!



*edit* ik ben geen goeie gitarist trouwens, wel een fanatieke

Mr.Fingers
22 juli 2008, 18:02
Hangt er inderdaad vanaf welke liedjes je wilt

Als je pas begint te spelen, zijn liedjes uit de jaren '50 bvb erg leuk om mee te beginnen. Peggy Sue van Buddy Holly bvb, heeft maar 3 akkoorden (E, A, D), en heb je op een paar uurtjes al onder de knie.

Als je nu "all along the watchtower" van Jimi Hendrix wilt doen, dan zal je daar heeeeeeeeeeeeeeel wat langer aanzitten :D


*ohja, ik ben geen goede gitarist, maar ik volhard in de boosheid!

Jim Haagmans
22 juli 2008, 20:29
Hangt er inderdaad vanaf welke liedjes je wilt

Als je pas begint te spelen, zijn liedjes uit de jaren '50 bvb erg leuk om mee te beginnen. Peggy Sue van Buddy Holly bvb, heeft maar 3 akkoorden (E, A, D), en heb je op een paar uurtjes al onder de knie.

Als je nu "all along the watchtower" van Jimi Hendrix wilt doen, dan zal je daar heeeeeeeeeeeeeeel wat langer aanzitten :D


*ohja, ik ben geen goede gitarist, maar ik volhard in de boosheid!

Kom op joh, die jongen is 15! wat moet ie nou met Buddy Holly ;) Misschien een nummer van Green Day ofzo, wat luistert de TS graag?

beruk
22 juli 2008, 20:55
Ja, wat vind je leuk?

Verder is het oefenen tot je erbij neervalt, komt goed als je een doorzetter bent. Leuke lesstof is ook altijd meegenomen.

raymans
22 juli 2008, 23:13
btw, ik ga akoestische gitaar spelen.
ja wat vind ik leuk?! pop liedjes enzo, bijvoorbeeld chris brown - with you, ik ben van turkse afkomst, ik woon in een dorp waar wij de enige allochtonen zijn, maar ik wil niet de turkse cultuur vergeten, er zijn turkse leidjes die ik wil kunnen spelen, vooral pop zoals deze:

http://youtube.com/watch?v=h9Ua2bMJvrQ

leren om dit lied te kunnen spelen is mijn motivatie :listen:

en heel erg bedankt voor julie reacties! dit stelt me erg gerust ;)

Speulert
24 juli 2008, 14:39
Hangt er inderdaad vanaf welke liedjes je wilt

Als je pas begint te spelen, zijn liedjes uit de jaren '50 bvb erg leuk om mee te beginnen. Peggy Sue van Buddy Holly bvb, heeft maar 3 akkoorden (E, A, D), en heb je op een paar uurtjes al onder de knie.

Als je nu "all along the watchtower" van Jimi Hendrix wilt doen, dan zal je daar heeeeeeeeeeeeeeel wat langer aanzitten :D


*ohja, ik ben geen goede gitarist, maar ik volhard in de boosheid!

All along the watchtower heeft toch ook maar 3 akoorden ,als ik me niet vergis

Speulert
24 juli 2008, 14:49
btw, ik ga akoestische gitaar spelen.
ja wat vind ik leuk?! pop liedjes enzo, bijvoorbeeld chris brown - with you, ik ben van turkse afkomst, ik woon in een dorp waar wij de enige allochtonen zijn, maar ik wil niet de turkse cultuur vergeten, er zijn turkse leidjes die ik wil kunnen spelen, vooral pop zoals deze:

http://youtube.com/watch?v=h9Ua2bMJvrQ

leren om dit lied te kunnen spelen is mijn motivatie :listen:

en heel erg bedankt voor julie reacties! dit stelt me erg gerust ;)

Mooi liedje,En die is best te doen.

Hieronder de tekst,boven de tekst staat welke akkoorden je moet spelen.
Het zijn maar 4 akkoorden en geen moeilijke.


Zalim - Yalın

Bm
Ellerine sağlık

Hadi durma kutla bu zafer senin
A
Yüreğine sağlık
A
Yalan dünyada tek safirin
G Em Bm
Onu kaybetme, onu kirletme, hırsından süsleme

Bm
Hadi seni sevdim diyelim bir daha
Em
Gözümü karartıp yeniden taptığımda

A )
Değişecek misin söyle ) 2
G Bm )
Değişebilecek misin, zalim? )

Bm
Zalim, oyun bozan
G
Sen de, bu büyü de yalan
A G Bm
Gelip de bir tanem olmaya ne hakkın var

Bm
Zalim, oyun bozan
G
Sen de, bu büyü de yalan
A G Bm
Gelip de bu canda hükmetmeye ne hakkın var
A G Bm
Gelip de bitanem olmaya ne hakkın var

Don Capo
24 juli 2008, 16:14
Goeie tekst!




Gewoon beginnen, iedereen leert op zijn eigen tempo. Vooral doorzetten!

Thundermane
26 juli 2008, 23:19
Ik denk dat de essentie van gitaar leren spelen is simpelweg herhalen.
Je kan alles leren wat je maar wilt, zolang je het maar herhaalt.
En ik denk dat gitaarles wel belangrijk kan zijn in het begin, je leert sowieso de juiste grepen te doen, goed je gitaar vasthouden, eigenlijk basisdingen.
Van daar uit kan les minder belangrijk worden, en kun je misschien het meeste leren door gewoon te oefenen.
Mijn stampregel is iets 150 keer te herhalen en dan er van uit te gaan dat ik het tegen die tijd wel kan ;).
Op die manier kun je eigenlijk in relatief korte tijd veel leren.
Uiteraard totdat je bij geavanceerde dingen komt als Sweeps.
Daarbij heb je wel degelijk techniek nodig om iets goed te spelen.
Maar of je daarbij een leraar nodig hebt, ofdat je het van het internet kan plukken ligt aan jezelf.
Ik heb de basis van (kom ik weer ff met:) sweeps eigenlijk geleerd van een collega-gitarist.

Dit moet je trouwens niet opvatten als demotivatie om lessen te volgen, integendeel, je moet zelf kijken wat je het beste ligt, laat niemand je onder druk brengen, zolang het maar vanuit jezelf komt.
Ik heb het geluk gehad om ervoor te kiezen.
Maarja kortgezegd: Sommige mensen houden er van om een leraar te hebben, en zullen het dan ook altijd wel nodig hebben.
Als je er eenmaal aan begint, ga je vaak door als gitarist met lessen te volgen.
Maar je hebt ook eigenwijze donderstenen zoals ik die niks motten van leraren :D en ik leer dus het meest van herhalen en het observeren van andere gitaristen.
Wat ik ook nog wel kan pruimen is als een andere gitarist persoonlijk tips geeft.

raymans
1 augustus 2008, 19:06
ja, ik denk er dus aan om gwn eerst lessen te volgen, en dan zie ik wel verder :)

Thundermane
3 augustus 2008, 18:12
ja, ik denk er dus aan om gwn eerst lessen te volgen, en dan zie ik wel verder :)
Ja en hou ons op de hoogte :D altijd leuk om te weten hoe het gaat.
Speel je eigenlijk al lang? Want je had het over met gitaarlessen beginnen, maar niet over hoe lang je al speelt.
Maarja, hoop dat je iemand kan vinden die je goede lessen kan geven.

Cheetoria
4 augustus 2008, 15:20
--> all along the watchtower is nie zo moeilijk (zeker de Dylan versie niet:D)

met een beetje mazzel heb je een gitaarleraar die je Akkoorden en liedjes wil leren, ipv nootjes (vond ik veel fijner iig). ik denk dat als je een béétje doorzet je de A, C, D, E zo leert. G, B, F, en alle mollen en kruizen komen daarna wel, maar met die eerste 4 kom je al een héél end:)


suc6! en geef nóóit op!

pol
5 augustus 2008, 10:07
het belangrijkste als je begint : het ritme moet goed zitten, als je dat niet te pakken hebt lijkt het nergens op.

oefen dus dadelijk met iets wat je als metronoom kan gebruiken, een drumprogramma iets dergelijks, of gewoon met de muziek meespelen.

stoppel
5 augustus 2008, 22:19
of gewoon met de muziek meespelen.

ik ben ook net begonnen en ik doe dus heel veel wat pol hierboven al schrijft. Ik zoek op internet een tab (van een makkelijk nummer) op en in mijn andere tabblad zoek ik op youtube het bijbehorende liedje.

Je leert hierdoor het juiste ritme aan te houden en het "klinkt" gelijk leuk.

Tevens gebruik ik om akkoord wisselen te oefenen het programma guitarpro.
Misschien een beetje overkill om guitarpro hiervoor te gebruiken maar ik kan hier precies het gewenste tempo in bepalen.

raymans
7 augustus 2008, 23:24
ja, ik zal deze tips onthouden ;) fijn dat iedereen zo behulpzaam is. en ik ga die liedje ckur eens proberen

Meikel
11 augustus 2008, 21:22
Ik heb zelf m'n eerste lessen (3 stuks) gehad van de vriend van m'n zus. Hij heeft me tabs leren lezen en wat basis akkoorden op papier gezet. Daarmee (en met internet) heb ik 't ruim een jaar gedaan, toen zat er een optreden aan te komen en heb ik besloten toch maar les te nemen.

Ik wilde eigenlijk de techniek wat beter onder de knie krijgen en weten wat ik nu eigenlijk al een jaar aan het doen was. Ik heb zelf nooit de intentie gehad om liedjes te willen leren spelen op gitaarles, daar vind ik de tijd te kostbaar voor. Liedjes kun je ook thuis leren spelen.
Tegenwoordig ben ik meer van het improviseren, van mijn leraar krijg ik dan nog tips om het wat spannender te laten klinken.

Er zijn diverse recources op het internet te vinden over gitaar tabs, zo kun je je zelf thuis al voorbereiden op gitaarles. Bij problemen stel je je leraar vragen.

Maar dit is mijn mening/ervaring :-)
Eigenlijk een beetje het zelfde als die van Thundermane alleen zie ik m'n gitaarleraar als die andere (met meer ervaring) gitarist.