PDA

View Full Version : Oude combo - speaker hergebruiken



Decon Frost
22 juli 2008, 09:50
Hallo,

Ik heb een oud combo versterkertje.... Hiervan is de elektronica opgeblazen... (was 110v ...dat ze dat dan vertellen als ze het gratis weggeven :) )

Nu ben ik pas net begonnen met gitaar spelen, maar merk dat ik het echt leuk vind. Dus een nieuwe versterker gaat komen.

Echter na lang zoek werk... ben ik erachter gekomen dat de wat steverige jongens toch aan de prijzige kant zijn.

Toen kreeg ik het volgende idee
Als ik nu een wat betere top box koop. en ik sluit tijdelijk de speaker die ik nog heb (zonder electronica) aan op die top box... dan kan ik enkele maanden vooruit, en bij sparen voor een voor grotere speakerbox. Dan zou ik over een jaar toch wel een leuk setje hebben staan.

Ik ben dus benieuwd of dit mogelijk is. De speaker zit nog in het kabinet... dus ik kan er 2 nieuwe langere kabels aan solderen... en de juiste plug.

Maar wat voor een plug?
En moet er nog iets van elektronische componenten tussen?
Waar moet ik op letten behalve vermogen...?

Willen jullie mij een beetje op weg helpen?

ponq
22 juli 2008, 11:46
Zou je niet gewoon de zekering vervangen en kijken of je de 110V kunt omvormen/laten bouwen voor 220V?

Mocht dat geen optie zijn: ja, je kan de speaker hergebruiken. Gewoon loskoppelen van de 'oude' versterker. Let goed op het aantal Watt en Ohm van de speaker.

Aansluiten kan gewoon via een jack.

Als je net begint, zou je dan niet een goede, maar goedkope versterker ala de Vox AD30, Roland Cube oid overwegen? 2e hands voor een redelijk prijs goed te krijgen en een prima geluid!

Decon Frost
22 juli 2008, 13:19
Zou je niet gewoon de zekering vervangen en kijken of je de 110V kunt omvormen/laten bouwen voor 220V?

Mocht dat geen optie zijn: ja, je kan de speaker hergebruiken. Gewoon loskoppelen van de 'oude' versterker. Let goed op het aantal Watt en Ohm van de speaker.

Aansluiten kan gewoon via een jack.

Als je net begint, zou je dan niet een goede, maar goedkope versterker ala de Vox AD30, Roland Cube oid overwegen? 2e hands voor een redelijk prijs goed te krijgen en een prima geluid!

Thanks,

Ik snap het zelf ook niet zo goed, maar de zekering is nog goed... Er is alleen een condensator uit geknald. Deze heb ik vervangen, maar na 10 seconden jammen, knalde hij weer (met omvormer ertussen).

Ik denk dat ik sowieso van het idee afstap, Ik heb al leuke versterkers 2e hands voor schappelijke prijzen gezien... en dat is eigenlijk verstandiger. De versterker waar ik het over had, was al niet van een A merk... dus dat zal het toch nooit worden.

ofwel ik denk dat ik een hoop geklooi achterwegen ga laten, en gewoon in 1 keer goed spaar, voor een wat steverige 2e handse....

Toch bedankt.