PDA

View Full Version : powerchords op western



stoppel
22 juli 2008, 00:06
misschien een hele stomme noob vraag, ik heb al gezocht maar kon op dit forum niet echt een bevredigend antwoord vinden.

Ik ben een beginner, laat dat alvast duidelijk zijn.

ik ben nu door mijn basisakkoorden, ik bedoel deze hebben nog wel heel veel training nodig maar op een gegeven moment wil je weer nieuwe dingen leren naast je standaard "oefenstof"

ik volg een beetje de lessen op justinguitar.com en daar ben ik nu beland bij de powerchords.
De eerste keer dat ik het zag en hoorde dacht ik WOW! Maar als ik op internet een beetje lees zijn powerchords eigenlijk alleen maar weggelegd voor electrische gitaren.

Mijn vraag aan jullie goeroes ;) (vleien helpt altijd) is dan eigenlijk ook een simpele. Gebruiken jullie op je steelstring of evt. klassieke gitaar powerchords? of is dit eigenlijk een "no go" area voor de niet versterkte gitarist???

DeiDRagonas
22 juli 2008, 01:01
Gewoon doen.. Als je muziek maakt is er maar 1 regel: ALLES mag!! Als jij t vind klinken, waarom niet doen dan?

(Dit is niet sarcastisch bedoeld.. Ik zou geen reden weten waarom je dat niet zou kunnen of mogen doen...)

Rock on, Roy!

Ace 1.15.19
22 juli 2008, 01:05
Powerchords klinken meestal goed en krachtig, dus inderdaad, waarom niet.

:noob:

Algernon
22 juli 2008, 01:40
Ze worden idd veel gebruikt op elektrische gitaren vanwege de krachtige (power) klank, maar natuurlijk mag je ze ook op een folkgitaar gebruiken. Ik ben zelf ook nog een beginnend speler, maar dat vind ik net leuk aan een folk, het zit zowat tussen een elektrische en een klassieke in. Haal er dus maar alles uit! :rockon:

LaurentB
22 juli 2008, 07:47
Mijn vraag aan jullie goeroes ;) (vleien helpt altijd) is dan eigenlijk ook een simpele. Gebruiken jullie op je steelstring of evt. klassieke gitaar powerchords? of is dit eigenlijk een "no go" area voor de niet versterkte gitarist???

Veel nieuwe muziekstijlen zijn ontstaan door het betreden van no-go areas :)

stoppel
22 juli 2008, 08:55
Veel nieuwe muziekstijlen zijn ontstaan door het betreden van no-go areas :)


Klopt, maar als beginnend gitarist is het imo beter om eerst bewandelde paden te nemen alvorens ik "offroad" ga ;)

allen bedankt voor de tips,ik begrijp hieruit dat powerchords gewoon nog een tool zijn voor de toolbox van een gitarist.

Pais
22 juli 2008, 09:09
Mijn vraag aan jullie goeroes ;) (vleien helpt altijd) is dan eigenlijk ook een simpele. Gebruiken jullie op je steelstring of evt. klassieke gitaar powerchords? of is dit eigenlijk een "no go" area voor de niet versterkte gitarist???

Een powercord is eigenlijk gewoon een grondtoon en een kwint (5 de van de ladder) zonder een terts en daarom zijn ze niet mineur of majeur. Ze zijn heel veelzijdig en kennen veel meer toepassingen dan alleen het gebeuk wat je op elektrische gitaren vaak hoort.

Ik gebruik veel powercords in flamenco. Op een nylonsnarige gitaar dus. En ook in de muziek die je op je western speelt, kun je powercords ook gebruiken. Maar je krijgt alleen een ander geluid dan wanneer je probeert na te spelen wat op een elektrische gitaar wordt voorgedaan.

stratestic
30 juli 2008, 17:39
Kijk maar eens op dit filmpje. Metallica orion op klasieke gitaren en het klinkt lekker met die powercords

http://www.youtube.com/watch?v=MSwCRgDCH4w

Dirk_Hendrik
30 juli 2008, 19:12
Ik ben met m'n powerchords begonnen op een spaanse gitaar. Dat ging ook. Niks "alleeen elektrisch" dus. Beuken met die handel

Het hoeft niet mooi te zijn. Als het maar hard is.

zoon van Piet
30 juli 2008, 20:49
Ik heb nooit geweten dat het niet mocht!

gitaarvrouwtje
30 juli 2008, 21:55
tuurlijk mag ut :hippie:

peter_heijnen
1 augustus 2008, 08:46
Laatste vier berichten verwijderd, vragen of opmerkingen uitsluitend via pm!

Edit: waarschuwing voor eadgbe, bij herhaling een ban van een week

GunMetalBlue
2 augustus 2008, 06:40
Ik vind powerchords doorgaans wat iel klinken op mijn acoustische, maar dat is puur smaak ook natuurlijk (en wss ook wel mijn speelstijl).

Maar gewoon doen hoor! In muziek mag alles, dat is al gezegd ^^
En dat de no-go-areas al vaker the right places to go geweest zijn is ook al gezegd, maar dan ook oh-zo-waar!

LaurentB
2 augustus 2008, 10:19
Ik vind powerchords doorgaans wat iel klinken op mijn acoustische, maar dat is puur smaak ook natuurlijk (en wss ook wel mijn speelstijl).

Maar gewoon doen hoor! In muziek mag alles, dat is al gezegd ^^
En dat de no-go-areas al vaker the right places to go geweest zijn is ook al gezegd, maar dan ook oh-zo-waar!

Nou, als je die link van Rodigo y Gabriela eens beluisterd...die kunnen powerchords wel degelijk ongelooflijk krachtig laten klinken op akoestische gitaar. Maar ja, die hebben ook jaren als straatmuzikant gespeeld, dan moet je wel volume kunnen maken.

Soundscape
2 augustus 2008, 13:39
Doe eens gek en speel Smells Like Teen Spirit op een akoestische gitaar. :chicken:

Nieuwe muziek ontstaat vaak door rare dingen te doen.

LaurentB
2 augustus 2008, 19:06
Doe eens gek en speel Smells Like Teen Spirit op een akoestische gitaar. :chicken:

Nieuwe muziek ontstaat vaak door rare dingen te doen.

Dat zou heel overtuigend moeten kunnen. Als je maar zo'n zelfde scheur op kunt zetten bij het zingen.

Zjef
3 augustus 2008, 12:22
Maak je geen zorgen. Ik heb jaren acoustisch gespeeld in een The Offspring coverbandje (toen was ik een jaar of 15). Powercords kunnen zeker goed klinken acoustisch! Ik gebruik ze dagelijks (zij het nu in een ander genre).

dubdub
9 augustus 2008, 11:27
supervette link, die! maar even een vraag... wat is een goeie manier om met powerchords te beginnen? ik heb het tot nog toe niet gespeeld, maar het past mooi bij wat ik al aan het doen ben. Je vindt er alleen niet zo makkelijk stof over. wat is de beste manier? gewoon een paar liedjes proberen, zo ja welke? behalve smells like teen spirit, thanks soundscape :D

lang verhaal kort, iemand advies om mij een beetje met powerchords op weg te helpen? thnx...

stoppel
10 augustus 2008, 21:57
lang verhaal kort, iemand advies om mij een beetje met powerchords op weg te helpen? thnx...

Ben vandaag begonnen met oefenen (wilde eerst de septiem akkoorden beetje kunnen)

Voor de powerchords gebruik ik onderstaande twee links
deel1:
http://www.justinguitar.com/en/CH-004-PowerChords1.php
deel2:
http://www.justinguitar.com/en/CH-005-PowerChords2.php

Ik wil graag horen hoe het jou afgaat, ik krijg namelijk niet ECHT het gewenste resultaat, ook niet als ik een voor een de snaren afspeel en daarna, als het goed klinkt, hard aansla.

misschien gewoon een kwestie van blijven oefenen, over een maand denk ik er dan waarschijnlijk heel anders over.

beruk
11 augustus 2008, 09:50
Inderdaad gewoon blijven door spelen, wat is niet goed klinken dan? Ken je de everlong uitvoering van skin and bones van de Foo Fighters, wellicht is dat een goed voorbeeld, vergeleken met de electrische uitvoering. Dik plectrum, 0.12 snaren, de snaren die je aanslaat héél precies en niet te hard aanslaan en dan moet het goed komen.

Spores
11 augustus 2008, 15:25
Ken je de everlong uitvoering van skin and bones van de Foo Fighters...

Die track is hard werken!!!
Moet em echt met een slagje doen als ik em wil zingen, maargoed komt nog wel, gewoon hard oefenen.
Maar shiiiiit, ben er al een tijdje mee bezig en hij lukt best goed, maar tblijft echt een track om je flink stuk op te spelen :)

Everlong acoustic (zonder het fucking publiek zoals op het live album) (http://www.youtube.com/watch?v=eO_15bcZTq8)

dubdub
12 augustus 2008, 09:59
ik ga het idd ook proberen, nu alleen nog wat probleempjes met de electronicda hier thuis dus het duurde en (vrees ik) duurt nog even... I'll keep posted..

thorax
12 augustus 2008, 20:13
Alles mag op gitaar.

Powerchords komen zeer vaak voor bij punk en rockbands die af en toe ook een akoestisch nummer schrijven.

Het hangt er allemaal vanaf welke stijl muziek je wilt spelen. Voor punk en rock bijvoorbeeld kunnen powerchords beter klinken maar soms klinken barrés dan weer beter. Je moet gewoon een beetje experimenteren.

stoppel
12 augustus 2008, 21:08
wat is niet goed klinken dan?

Ik heb er net even een paar aangeslagen en goed geluisterd.
Ik hoor een ratelend geluid.
ik heb de afzonderlijke snaren goed hard aangeslagen en merkte dat ik het dan ook heb. Toevallig kwam ik hier dus achter omdat ik die powerchords hard moet aanslaan.

Het ligt dus niet aan mijn powerchord maar aan het harde aanslaan van de snaar.

Ik denk dat (als ik namelijk goed kijk) dat de trilling van de snaar zo hevig is, dat hij op tegen een van mijn frets resorneert.

Ik heb geen zin om de action aan te passen (weet niet eens of dat kan op mijn gitaar) maar ik vroeg me af of het dus tijd is om mijn snaren te vervangen.

Kan een oude (slappe) snaar hiervan de oorzaak zijn??

dubdub
21 augustus 2008, 20:19
Ik weet het, beetje late reactie op dit onderwerp, maar toch...

reactie op stoppel: rammelen tegen de fretten is voor zever ik weet over het algemeen een gevolg van een (te) lage actie, als het echt hinderlijk is kun je dat prima laten verhelpen.

maar nog even een vraag over de powerchords; de theorie van justin is makkelijk te begrijpen, en dat lukt allemaal redelijk, al moet ik voor de snelheid en behendigheid natuurlijk nog flink wat oefenen. maar wat ik me afvroeg, zijn de powerchords alleen de a5, b5, c5 enz akkoorden met de verdeling over de lage-E en A snaren? zijn er ook andere vormen van powerchords, en hoe zit het met de c2 akkoorden, of is dat weer een heel ander soort?

Pais
21 augustus 2008, 20:27
Een powerchord is een tweeklank van een bepaalde toon en zijn kwint (de 5de uit de ladder, vandaar die 5 in de naam) en het maakt niet uit waar je op de hals deze tweeklank speelt.

Vaak wordt nog een octaaf aan de grondtoon toegevoegd. Je kunt ook octaven van de kwint gebruiken, al is dat geloof ik "officieel" niet de bedoeling bij powerchords.
Dit is bijvoorbeeld een mooie om te tokkelen.

E 0
A 7
D 9
G 9
B 0
e 0