PDA

View Full Version : juiste sound krijgen?



zeiler
21 juli 2008, 22:37
hallo!

ben redelijk intensief bezig met een paar nummers te leren die ik persoonlijk helemaal te gek vindt :)...

van één van deze nummers is er een youtube filmpje van de gitarist de band die dit nummer speelt... Hij legt haarfijn uit hoe je hem moet spelen enzo...

(eerste van de 3: Follow the Son)

http://nl.youtube.com/watch?v=AkO5HJLHO7k

qua grepen is hij niet heel moeilijk, maar dat geluid... Ik speel nu over een VOX AD15VT, en ik kan daar niet veel van verwachten enzo, besef ik heel goed, maar een beetje geluid in de buurt krijgen moe toch wel lukken...

hoe krijgen jullie het geluid van een bepaald nummer? gewoon proberen, proberen, proberen, draaien aan knopjes enzo totdat je eindelijk in de buurt komt of het geluid helemaal hebt???

ben benieuwd naar hoe jullie dit doen!!!

alvast bedankt!

Jaap / Zeiler!

rock 'n roll
21 juli 2008, 22:57
Met wat voor gitaar speel je?
En ik begin meestal met alle knopjes op 12uur en van daar beginnen draaien.

-=JEROEN=-
21 juli 2008, 23:53
Tja ligt toch wel heel erg aan de gitaar. De holle sound in zijn geluid kom door zn holle body, en de metaal achtige sound door zn brug. Verder bepalen hals, frets, afstelling, snaren, effecten en versterker allemaal je geluid. En zelfs al heb je precies dezelfde spullen met dezelfde instellingen enzo, dan nog klinkt het anders omdat iedereen nou eenmaal anders speelt.

Wat heb je aan deze wijsheid. Nou ja, dan weet je in ieder geval dat het vooral een kwestie van benaderen is. Wat vind je nou precies zo tof aan zijn geluid en hoe kan je dat met jouw spullen zo dicht mogelijk benaderen. En je er af en toe bij neerleggen dat je niet de juiste spullen hebt (spreek ik uit eigen ervaring ;))

Als je het over de afstelling van de effecten hebt (hij gebruikt een dubbele delay in het intro bijv), dat is vooral een kwestie van flink klooien en experimenteren, en een hele berg geduld. Ik speel al jaren en ben nog steeds niet tevreden met mn geluid en ontdek nog dagelijks nieuwe truukjes enzo.

zeiler
22 juli 2008, 00:39
ik heb een strat, en zeker niet zo'n top Gretsch als Nigel heeft...

maar bijvoorbeeld Hillsong London (zuster-band van deze) gebruikt wel gewoon een strat... ik hoef niet direct zijn geluid te hebben, daar houdt ik niet zo van, maar een soort van look-a-like vindt ik wel erg prettig...

het is niet direct dit nummer, maar al zou het een nummer zijn met dezelfde gitaar versterker als welke ik heb :)...

en hij speelt wel dermate gevorderd dat ik dat qua spelen enzo ook niet zal evenearen (de komende paar jaar :))... maar ik zal inderdaad gewoon nogmaals heel geduldig gaan zitten totdat ik denk dat het een beetje zo klinkt ;)...

gewoon op 12 uur en langzaam draaien aan de knopjes :)

dankuwel!

Jaap / Zeiler!

erwin_ve
22 juli 2008, 08:55
Zeiler; je kan ook de hele DVD van hillsong bekijken. Er wordt daarin uitvoerig ingegaan hoe de gitaarsounds zijn gemaakt.
Even uit het hoofd; amps; Vox ac30, Matchless.