PDA

View Full Version : Hardware switchen



Thundermane
21 juli 2008, 22:08
Ik ben van plan stop tailpiece, GTM en Tuners te switchen.
De reden is omdat mijn gitaar naar mijn idee nogal saaie kleur (zwart) hardware heeft, en wil ehm dus nog wat opfleuren/ upgraden.
Ik denk zelf aan goud, maar misschien dat chroom beter zou passen bij de parelmoer inleg.
Zo ziet ie er nu uit:

http://i50.photobucket.com/albums/f331/Kokende_Kat/EC1000_blk.jpg

En word meer van dittem als ik ehm heb gepimpt:

http://i50.photobucket.com/albums/f331/Kokende_Kat/EC-1000_BLK.jpg

Ben dan van plan allemaal schaller producten te kopen, omdat de locking tuners toch al van schaller zijn die ik in mijn gitaar heb en wel overtuigd ben van de kwaliteit van schaller producten.

De onderdelen waar het om gaat zijn:
http://schaller-guitarparts.de/hp14682/GTM-C.htm of http://schaller-guitarparts.de/hp14684/GTM-G.htm
en:
http://schaller-guitarparts.de/hp14676/Stop-Tailpiece-C.htm of http://schaller-guitarparts.de/hp14678/Stop-Tailpiece-G.htm
en de tuners: http://guitar-machine-heads.com/hp14338/M6-P.-Locking.htm
Ik zag echter dat mijn gitaar schaller locking tuners heeft zonder schroefjes maar met een pin die je niet ziet.
Ik zag ook dat deze tuners schaars zijn, en heb dus helaas geen locking tuner van schaller gezien met pin inplaats van schroef in goud!
De chrome versie heb ik dus wel kunnen vinden.

Nu dus mijn vragen: Wat zal het worden, goud of chrome?
Ik zelf ga voor goud maar als de nodige tuners er niet zijn houd het op.
Is deze switch het geld waard, naar wat ik heb kunnen vinden zijn deze onderdelen best prijzig voor slechts een opfleuring?
Daarnaast denk ik dat de kwaliteit van schaller net een tikkeltje beter is dan wat ik stock gekregen heb op deze gitaar, heb ik het wat dat betreft bij het rechte eind?
Mijn budget: is er niet, ik spaar wel door als nodig, en wanneer ik genoeg ben overtuigd.

ponq
21 juli 2008, 22:54
Ik denk dat je beter af bent in het subforum Zelfbouw.

Goud of Chrome...beide hebben ze hun charme. Tis heel persoonlijk. Goud vind ik vaak in 1e instantie heel mooi, maar na wat langer kijken komt het wat patserig over. Chrome vind ik in 1e instantie wat saai/kil, maar na wat langer kijken juist strak en subtiel.

Ma goed... een LP Supreme winered met goldhardware zou ik heel moeilijk kunnen laten staan ($$$-permitting....).

Succes met je keuze iig! Of het het waard.... daar is onmogelijk een antwoord op te geven... meer psychologisch....vraag jezelf eens af waarom je (blijkbaar) bevestiging zoekt voor je switch. Vind je t zelf eigenlijk (iets) te duur?

Thundermane
22 juli 2008, 11:19
Ik denk dat je beter af bent in het subforum Zelfbouw.

Goud of Chrome...beide hebben ze hun charme. Tis heel persoonlijk. Goud vind ik vaak in 1e instantie heel mooi, maar na wat langer kijken komt het wat patserig over. Chrome vind ik in 1e instantie wat saai/kil, maar na wat langer kijken juist strak en subtiel.

Ma goed... een LP Supreme winered met goldhardware zou ik heel moeilijk kunnen laten staan ($$$-permitting....).

Succes met je keuze iig! Of het het waard.... daar is onmogelijk een antwoord op te geven... meer psychologisch....vraag jezelf eens af waarom je (blijkbaar) bevestiging zoekt voor je switch. Vind je t zelf eigenlijk (iets) te duur?
Heb Mitch gevraagd of hij het wil verplaatsen ;)
Ik denk dus inderdaad het zelfde over goud en chrome.
En ik denk dat gouden hardware in principe wel zou staan bij mijn gitaar, al weet ik niet of het mooi is in contrast met de parelmoer inleg op deze gitaar.
Wat dat betreft is denk ik chrome toepasselijker.
Maarja, ik vind de mening van anderen mensen heel belangrijk, gezien ik niet de enige persoon zal worden die tegen dat ding aan gaat kijken.
Wat misschien ook te bedenken is, dat niemand een EC 1000 BLK heeft met chrome hardware, en dat hij dus one of a kind of word.
de EC 1000 BLK word in principe geleverd in 50% black hardware en 50% goud en heb dus nog nooit eentje met chrome gezien.

Zwart vind ik dus eigenlijk te strak en een beetje saai ook vind ik het er niet bepaald proffesioneel uitzien.
Goud vind ik lekker vintage uitstraling hebben is gewoon mooi, geeft op een bepaalde manier meer waarde, lijkt wat proffesioneler en is net wat vrolijker en associeer ik met de zon.
Chrome kan ook veel betekenen, omdat het mooi spiegelt en er ook pro uitziet.
Chrome kan bij deze gitaar, met het parelmoer heel mooi worden en is wat mysterieuzer en associeer ik met de maan.

Maarja, ik vind jullie mening dus ook belangrijk voor mijn keuze.
Het is ook niet fftjes een keuze wat ik zomaar maak gezien de prijs.
Naar wat ik heb kunnen vinden en als ik het goed heb de adviesprijzen in euro:
chrome set locking tuners: 83,92
gouden set locking tuners: 159,88
(Ik weet dus nog niet of deze geschikt zijn voor mijn gitaar, ik wil niet extra gaten boren in deze gitaar :p)

Stoptailpiece voor GTM gouden: 48,67
Stoptailpiece voor GTM chrome: 36,79

GTM bridge gouden: 58,68
GTM bridge chrome: 46,45

Dus in totaal zou ik voor een gouden set € 267,23
In totaal een chrome set € 167,16
Dit uiteraard als ik ervan uitga dat wat er aangegeven is € word gerekend, en als ik dus van de leveranciers adviesprijs uitga.
Oh en heb dus net gekeken en het is BTW meegerekend dus waarschijnlijk is het inderdaad in pleuro's
De tekenen geven aan dat een chrome set bij voorbaat ontiegelijk goedkoper is.
Maarja ik wil graag jullie mening dus nog lezen!!!

En ik heb absoluuuut geen haast wat betreft deze switch, het is een investering om mijn gitaar net wat meer te geven.
Ik ben al blij met hoe hij al is, met name de kwaliteit, maar hij is net een tikkeltje te zwart naar mijn idee.

ponq
22 juli 2008, 11:42
Uiteindelijk scheelt het 'maar' 100 euro. Da's in 1 keer natuurlijk best veel... maar tis ook maar 33 euro per maand als je het over drie maand uitspreidt/denkt. En als het je main-axe is, dan moet dat ding toch ook qua uiterlijk rocken? Als je t zo bekijkt krijg je spijt van een '2e keus' omdat het 100 euro goedkoper is.

Trouwens, ik heb zelf geen gold-hardware gehad, maar ik heb gelezen dat goud sneller loslaat/verbleekt. Mss dat iemand met gold-hardware-ervaring daarop kan advieseren?

Thundermane
22 juli 2008, 12:01
Uiteindelijk scheelt het 'maar' 100 euro. Da's in 1 keer natuurlijk best veel... maar tis ook maar 33 euro per maand als je het over drie maand uitspreidt/denkt. En als het je main-axe is, dan moet dat ding toch ook qua uiterlijk rocken? Als je t zo bekijkt krijg je spijt van een '2e keus' omdat het 100 euro goedkoper is.

Trouwens, ik heb zelf geen gold-hardware gehad, maar ik heb gelezen dat goud sneller loslaat/verbleekt. Mss dat iemand met gold-hardware-ervaring daarop kan advieseren?
Ik vind het juist charme hebben als goud loslaat op de plekken waar je speelt/ je hand komt.
Dan ziet ie er gespeelder en wat mij betreft daardoor ook proffesioneler uit.
Maarja ik heb laatst iets gezien van een 9v naar 18v mod voor EMG pickups.
Dit filmpje is wel representatief voor het effect wat je krijgt:
http://www.youtube.com/watch?v=bmiVT_pUDh4
Bij mijn gitaar is geen ruimte voor nog een batterij maar ik zou daar misschien beter eerst energie in steken.
En inderdaad het is mijn main-axe dus ik heb er alles voor over om ehm optimaal te maken qua uiterlijk en qua geluid.

bert k
22 juli 2008, 14:42
Heb Mitch gevraagd of hij het wil verplaatsen ;)

Dat heeft weinig zin, die is geen mod hier... Ik zet hem in Zelfbouw

barno
22 juli 2008, 15:08
goud hoort in een schatkist (of op de steroide borst van een rapper). Gitaren willen chrome !

Thundermane
22 juli 2008, 16:14
Misschien wanneer ik genoeg geld heb ga ik dan voor chrome :)

Anyway, (eigenlijk los van deze topic) heb zojuist de 18v mod voor mijn gitaar gedaan.
Dit was op zich al een verhaal want het enige wat ik nodig had naast een 9v batterij was een 9v clip met een rood en een zwart draadje er aan.
Deze kon ik nergens vinden in mijn stadje :D dus heb ik maar wat geknutseld met wat ik had.
Wat resulteerde in wat soldeerwerk (ook soldeer aan de batterij) en het afknippen van een draadje zodat ik wat extra draad had.
Maarja het werkt! heb het mooi afgewerkt met wat isolatietape en de extra batterij zit nu in de "draadjeskamer" in plaats van de "batterijkamer" om het maar zo even te noemen.
Wat het effect is op geluid zal ik later nog melden maarja, er komt geluid uit, dat heb ik al getest :D

Thundermane
22 juli 2008, 16:19
W000000TTTT
ik kan nauwelijks beschrijven hoe beduidend sicker mijn gitaar klinkt met de 18v mod!!!!!!
De distortions zijn net wat steviger, maar de cleans zijn nu ongeloveloos diep!!!

Thundermane
22 juli 2008, 21:01
Het is nu vrij zeker dat ik ga sparen voor de chrome set.
Duurt dus alleen nog ff een tijdje, maar zal fotos maken voor en na de operatie... misschien nog wel onder de operatie :D