PDA

View Full Version : Complete ontspanning



Sterik
21 juli 2008, 17:06
Goed, ik hoor vaak dat de oplossing van veel problemen is dat je helemaal moet ontspannen, maar tot hoever is dit in de praktijk mogelijk?

je rechterschouder bijvoorbeeld, je zult je arm altijd een beetje moeten optillen, want 100 % op je gitaar leunen gaat gewoon niet
en als je een snelle, grote slag a la Muse speelt, kun je mij niet vertellen dat dit compleet uit de pols kan, want dat werkt ook niet, je arm moet altijd een beetje meewerken
laatste tijd heb ik steeds vaker last van mijn schouders na het spelen, ik hou mijn plectrum heel erg ontspannen vast, dus dat is het niet

het kan er iets mee te maken hebben dat ik op een ibanez-achtig model speel, en lange armen, in dat geval zal ik een andere gitaar aanschaffen, want dat was ik toch al van plan

hoe kijken jullie hier tegenaan? ik zit veel spelers gewoon hun armen gebruiken tijdens het spelen, moet ik gewoon mijn armen beter trainen ofzo?
in dat geval kan ik een fitness abbonement halen, want dat was ik ook al van plan

-=JEROEN=-
22 juli 2008, 00:26
Ik had heel veel last van mn linkerschouder toen ik ineens vaker op het podium stond. In het begin dacht ik dat het gewoon wennen was, maar toen een gozer effe op mn gitaar speelde en zei "wat een kut strap heb jij", ben ik meteen een nieuwe gaan proberen en weg was de pijn.

Het hoeft dus niet iets fysiek te zijn.

Wel eens geprobeerd je strap wat korter of wat langer te maken (gitaar hoger of lager hangen), of em anders beet te houden (hals horizontaal of schuin vertikaal)?

Pais
22 juli 2008, 09:14
in dat geval kan ik een fitness abbonement halen, want dat was ik ook al van plan

Als je training op een sportschool nodig hebt om je gitaar te spelen, gaat er dan niet iets mis?

Rutger
22 juli 2008, 09:44
Het is een kwestie van alleen de spieren aanspannen die je ook daadwerkelijk gebruikt. Je krijgt geen spierpijn van gewoon je spieren gebruiken, maar van je spieren verkeerd gebruiken of overbelasten.

Je schouders bijvoorbeeld, kun je altijd ontspannen. Veel mensen spannen die vanzelf iets aan, vooral als ze nerveus zijn (bij een optreden bijvoorbeeld). Gewoon laten hangen dus.

Je slagarm hoef je alleen aan te spannen bij het stevigere slagwerk. Doe je dat niet, ontspan die arm dan bewust.

Je kunt inderdaad niet op elke gitaar even goed je arm laten rusten, op een dikkere gitaar gaat dat meestal beter dan op de dunnere. Maar zaak is, om de spieren niet meer aan te spannen dan nodig is.

Houding is ook heel belangrijk. Sta stabiel en rechtop, laat je bovenarmen langs je lichaam rusten voor zover mogelijk.

Je kunt zoiets gewoon thuis oefenen, als je aan het spelen bent. Zo weet je ook welke spieren en hoe je die spieren kunt ontspannen. Sta je op het podium en je krijgt spierpijn, weet je direct waar het aan ligt en hoe je kunt ontspannen.

Mijn handicap is bijvoorbeeld dat ik geneigd ben de handpalm van mijn linkerhand aan te spannen wanneer het wat ingewikkelder wordt, terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik krijg er niet direct spierpijn van ofzo, maar het belemmerd wel mijn spel. Zaak is dan om mezelf er even bewust van te zijn die hand te ontspannen, voor ik bijv. een solo induik.

NB: afstelling van je strap is ook belangrijk: hoe hoog hangt je gitaar? Als jij je rechter schouder wat op moet tillen, zegt mij dat dat je gitaar niet op de juiste hoogte hangt. Een stoere hoogte is niet altijd (meestal niet) een ergonomisch correcte hoogte.