PDA

View Full Version : Nashville Tuners komen los



Algernon
21 juli 2008, 16:44
Hey allemaal,

ik ben een amateur-speler en speel nog niet zo heel lang. Voor op kot heb ik mij een goedkope Nashville gitaar gekocht, en over het algemeen ben ik er (voor die prijs) tevreden over. Vorige week heb ik er nieuwe snaren opgestoken (D'Addario brons) in de hoop de klank wat te verbeteren, aangezien de snaren die erop zaten niet zoveel voorstelden. Dat is zeker gelukt, alles klinkt voller nu.

Maar dadelijk had ik last van ruis rond de derde en vijfde fret. Na wat opzoekingswerk op internet vond ik dat dat "fret buzz" was. Ik heb dan de steel rod wat losgedraaid en daar ben ik nu van verlost.

Nu zie ik echter dat de tuners (eigenlijk de stalen rondjes waarin de snaren bovenaan vastzitten) beginnen los te komen. Net alsof deze door de snaren weg getrokken worden. Ik weet niet zeker dat dit vroeger nog niet was, het is pas nu dat het me opvalt.

Kan dit komen door mijn prutsen aan die stalen stang, en is daar eventueel een oplossing voor?

Alvast bedankt!

(indien niet duidelijk is wat ik bedoel kan ik foto's posten ook)

--=HANS=--
21 juli 2008, 17:00
Ik denk niet dat je je veel zorgen hoeft te maken.
De asjes waar de snaren omheen gedraaid worden zitten wel vaker een beetje los als er geen spanning op staat. Post anders idd even een foto om het beter te kunnen zien.

Algernon
21 juli 2008, 20:03
Hier enkele foto's. Het is vooral merkbaar bij de bovenste (E) snaar. Er is een klein spleetje waar bijvoorbeeld een plectrum onder kan.

http://img329.imageshack.us/img329/2199/foto1zy7.jpg
http://img501.imageshack.us/img501/5968/foto2hu0.jpg

Alvast bedankt!

--=HANS=--
21 juli 2008, 20:18
Aha, nu snap ik beter wat je bedoelt. Bij mijn gitaren is die bovenste ring waar het asje dan weer doorsteekt een soort moer die je aan kan draaien. Hoe het bij jouw tuners zit weet ik niet. Als je de boel van boven niet aan kan draaien dan zou het logischerwijs van achter moeten kunnen. Je zou het beschermkapje van een van de tuners aan de achterkant eens los kunnen schroeven en op onderzoek uit kunnen gaan. Als je dat niet aandurft, gewoon mee naar een gitaarzaak gaan.

Wat ik bedoelde was speling van het asje binnen die ring die bij jou los zit.

Het kan verder volgens mij weinig kwaad, op een van de foto`s lijkt de middelste tuner los te zitten maar dan de andere kant op, tegen de trekrichting in. Kan dus best zijn dat het gat waar de tuners doorheensteken gewoon niet goed recht geboord is.

wietse
21 juli 2008, 21:35
geen zorgen om maken, die ringen die zitten gewoon in het gat geklemd en willen wel eens een beetje omhoogkomen, gewoon de kop weer inslaan.

budje
21 juli 2008, 21:43
inderdaad, heb dezelfde gehad en weer snel weggedaan, maar ringetje kan er gewoon terug in met zachte dwang

Kim Wilson
21 juli 2008, 21:44
En die fretbuzz, dat hoort een beetje bij nieuwe snaren.

Buzz
21 juli 2008, 22:36
En die fretbuzz, dat hoort een beetje bij nieuwe snaren.

Dat denk ik toch niet....

Algernon
22 juli 2008, 00:17
Ik heb de vijsjes eens losgedaan aan de tuner. Wat ik ook dacht een beschermkapje te zijn, bleek gewoon een deel van de tuner te zijn en die kwam helemaal los te zitten. Die kapjes staan er dus idd volledig los van.

Ben nu zelf ook al gerustgesteld. Ik had niet echt veel zin om plots die hele tuner uit m'n gitaar te zien vliegen. Het is maar een goedkoop gitaartje, maar beter een goedkoop gitaartje dan geen gitaartje :) :noob:

Van de fretbuzz ben ik volledig afgeraakt door die steel rod wat aan te passen. Deze staat nu wel (bijna) volledig los. Kan dit kwaad? Van het moment dat ik hem aanspan is die fretbuzz er weer.

Bedankt!

Kim Wilson
22 juli 2008, 08:49
Dat denk ik toch niet....
Dat denk ik toch wel. Als ik er net nieuwe snaren op heb gelegd, heb ik meer last van buzz (niet van jou hoor, even voor de goeie orde :D ) dan met oudere snaren. Nieuwe snaren zijn nog elastisch, hoe ouder ze worden, hoe meer de rek eruit gaat en hoe stugger ze worden.

Pais
22 juli 2008, 09:12
Dus tegen de tijd dat de buzz eruit is, ben je gelijk weer toe aan nieuwe snaren?? :D

Ik heb geen extra last van fretbuzz bij nieuwe snaren , maar ik kan me voorstellen dat een nylon snaar zich anders gedraagt.

peter_heijnen
22 juli 2008, 10:45
http://img501.imageshack.us/img501/5968/foto2hu0.jpg
Je geeft je snaren nog niet eens een enkele hele omwikkeling op de tuners, blijven ze zo eigenlijk wel mooi op stemming? Ik heb lang geleden eens gelezen dat een snaar minimaal zo'n anderhalve omwikkeling moet hebben voor een goede stemstabiliteit en heb het daarna zelf nooit meer anders gedaan.

Buzz
22 juli 2008, 11:21
Dat denk ik toch wel. Als ik er net nieuwe snaren op heb gelegd, heb ik meer last van buzz (niet van jou hoor, even voor de goeie orde :D ) dan met oudere snaren. Nieuwe snaren zijn nog elastisch, hoe ouder ze worden, hoe meer de rek eruit gaat en hoe stugger ze worden.

Dan speel jij vast met een hele lage actie.

Kim Wilson
22 juli 2008, 11:27
Klopt. En ik heb het ook vooral bij mijn Tele, maar mijn western staat ook vrij laag, en met dunne snaren (.011 voor elektrisch) heb ik er ook wel wat last van.

Ronaldo
22 juli 2008, 17:38
klopt het eigenlijk dat ze bij Nashville gitaren van andere merken die afgekeurd zijn opkopen?

dat je dan voor een bepaalde prijs soms een hele goeie zaak kunt doen?

hendrix2
22 juli 2008, 20:46
klopt het eigenlijk dat ze bij Nashville gitaren van andere merken die afgekeurd zijn opkopen?

dat je dan voor een bepaalde prijs soms een hele goeie zaak kunt doen?
Dat klopt. Ik heb een tijdje terug enkele Nashville gitaren getest en eentje daarvan had op de achterkant van de headstock nog een ander merk staan.

Tussen die Nashville gitaren zitten echt goeie dingetjes (ook wel wat zwakke). Gewoon goed uitzoeken en je kan voor héél weinig een goeie zaak doen.

Ik heb bij het steken van nieuwe snaren trouwens ook last van fret buzz, da's gewoon omdat ik met een (extreem) lage actie speel. Ik heb er eigenlijk weinig last van, op al mijn gitaren heb ik door die lage actie wel wat fret buzz, maar dat is niet echt storend.

wietse
22 juli 2008, 21:23
Je geeft je snaren nog niet eens een enkele hele omwikkeling op de tuners, blijven ze zo eigenlijk wel mooi op stemming? Ik heb lang geleden eens gelezen dat een snaar minimaal zo'n anderhalve omwikkeling moet hebben voor een goede stemstabiliteit en heb het daarna zelf nooit meer anders gedaan.

een bekende fout van beginnende gitaristen, zo hoef je niet zo vaak te draaien als je nieuwe snaren er op legt.

ik heb trouwens ook ooit een western gehad van nashville, met element, ding moest nodig afgesteld worden en toen ik daar mee klaar was zijn er heel wat gitaristen bij me over de vloer geweest die er verliefd op werden maar geen geld hadden.
ding klonk echt fantastisch als je er op speelde dan vibreerde de hele gitaar, je voelde wat je deed, was dus geen dood stuk hout zoals veel van die goedkope dingetjes.

en heb eens een les paul gehad van nashville maar dat was een 70er jaren aziatische kopie.(gekocht voor 5 euro op
inginnedag :D)