PDA

View Full Version : Fender Highway One Tele



Yordi
21 juli 2008, 15:30
Hoi,

Ik zag een Fender Telecaster Highway One, het lijkt mij een mooie gitaar. (zeker als je voor die prijs een Amrecian Tele kan krijgen)

Heeft iemand ervaring met deze gitaar?

Mocht ik er 1 kopen ben ik zowieso van plan de Pick Ups te vervangen.

www.myspace.com/redeyesbaby Dat is mijn band en dus de muziek die ik speel.

Hebben jullie tips voor welke pick ups ik het beste kan nemen?

Elke tip, info, op, aanmerking is meer dan welkom!

Alvast bedankt!

Mr.Fingers
21 juli 2008, 15:35
Leuke gitaar, dunne laklaag, dus snelle "relic" (lak slijt ontzettend snel). De 2e generatie is qua uiterlijk gebaseerd op de jaren '70 (dus CBS-style headstock voor de strats, en dikke zwarte letters voor de naam)... En het is een USA!!!

Arjan12
21 juli 2008, 15:41
Er zitten wel jumbo frets op, daar moet je van houden. Als je voor de Highway gaat kijken, probeer ook eens een Classic (evt. Classic Player).

Ik heb geen ervaring met de Highways, maar ik heb laatst een Classic 60's vergeleken met een USA Standard, en ze ontliepen elkaar heel erg weinig. Het zijn wel heel verschillende sounds, maar qua kwaliteit zitten ze dicht bij elkaar in de buurt.

Yordi
21 juli 2008, 15:41
Dat de lak snel slijt vind ik geen probleem (eigenlijk wel leuk)

Maar acht je de gitaar ook geschikt voor "metal"?

Bedankt voor je bericht!

Mr.Fingers
21 juli 2008, 15:43
telecaster & metal... het kan (er is een oostenrijkse death-metalgroep die op gewone telecasters speelt), maar het is verre van aan te raden. Een telecaster klinkt bijtend hoog (country).

Je kan er de frees in zetten, en met een aangepaste brugplaat werken, en er twee EMG's inpleuren

WillemdaGuide
21 juli 2008, 15:44
ken alleen de strat uit die serie maar zeker ok gitaren voor het geld.
Ik vraag me alleen af, waaruit je bij voorbaat op kunt maken dat er andere elementen in moeten. Misschien zijn ze juist perfect voor jou?!?
Afhankelijk van wat je erin wilt bakken kun je ook dat geld voor nieuwe elementen besparen en direct de gitaar kopen die klinkt zoals je wilt.

Kim Wilson
21 juli 2008, 15:47
Waarom ga je er op voorhand vanuit dat de elementen eruit gaan? :???:

Ik heb deze ook getest, en die met maple hals was iig stukken beter afgewerkt dan die met RW toets. Hij klonk erg mooi, heel vol en rijk geluid, als een echte Tele. Ook met de originele elementen. Ik had niet het idee dat de pickups direct vervangen zouden moeten worden. Het klonk gewoon erg goed.

En het USA op deze gitaar zegt mij erg weinig. Hij was niet beter dan de Classics uit Mexico.

Yordi
21 juli 2008, 15:47
Hoi,

Bedankt voor je bericht!

Emg's zijn leuk maar die zitten op veel standaard metal gitaren, dat is niet de sound waarnaar ik zoek.

Ik speel in een metal band, maar zoek toch meer een "Hard rock" achtige sound.

Het moet wel zwaar blijven natuurlijk:)

Les Paul vind ik ook top, maar ook behoorlijk duur.

Als ik er bij de brug een Seymour Duncan in doe, idee?

Het is moeilijk uitteleggen wat ik precies zoek.

Lekker heftige oldschool distortion ofzo... (het is echt moeilijk):)

Groet

Yordi
21 juli 2008, 15:49
Ja idd, misschien zijn de standaard elementen wel goed.

Het zijn alleen Single Coils, weet niet of dat goed gaat werken:)

Kim Wilson
21 juli 2008, 15:49
Hoi,

Bedankt voor je bericht!

Emg's zijn leuk maar die zitten op veel standaard metal gitaren, dat is niet de sound waarnaar ik zoek.

Ik speel in een metal band, maar zoek toch meer een "Hard rock" achtige sound.

Het moet wel zwaar blijven natuurlijk:)

Les Paul vind ik ook top, maar ook behoorlijk duur.

Als ik er bij de brug een Seymour Duncan in doe, idee?

Het is moeilijk uitteleggen wat ik precies zoek.

Lekker heftige oldschool distortion ofzo... (het is echt moeilijk):)

Groet
Probeer het eerst eens met de originele pickups. Waarom denk je er winst uit te halen met nieuwe elementen? De stock pickups klinken goed, daar kun je zeker wel mee rocken.

Kim Wilson
21 juli 2008, 15:50
Ja idd, misschien zijn de standaard elementen wel goed.

Het zijn alleen Single Coils, weet niet of dat goed gaat werken:)Waarom wil je dan een Tele?

Yordi
21 juli 2008, 15:54
Een vriend van mij heeft een Tele met een Humbucker erin.

Hij klinkt erg lekker, maar vooral de manier waarop hij speelt spreekt mij erg aan.

Daarom ben ik nu aan het kijken of het een goed idee is of niet!

Ik weet dat het niet de meest logische keuze is:)

Mr.Fingers
21 juli 2008, 15:55
Als je graag een telecaster met al direct humbuckers in wilt...

Fender Telecaster Deluxe (is een mexicaan, maar van de "classic" series, dus bijna even goed/beter als een Highway 1)

http://musikaster.com/shop/images/Fender%2072%20Telecaster%20Deluxe%20Electric%20Gui tar.jpg
(en die ziet er nog redelijk "rock" uit ook)

Yordi
21 juli 2008, 15:57
Ahh bedankt!

Dat is idd ook een optie

Wat kost de mexicaan ongeveer?

Mr.Fingers
21 juli 2008, 16:11
Zwart: 766 (http://www.thomann.de/be/fender_72_telecaster_deluxe_bk.htm)
Wit: 745 (limited edition) (http://www.thomann.de/be/fender_72_telecaster_deluxe_aw.htm)
Bruin: 755 (http://www.thomann.de/be/fender_72_telecaster_deluxewa.htm)

Yordi
21 juli 2008, 16:22
dat scheelt wel ongeveer 300 euro met de highway:) heb ik de elementen er wel al bij, das waar. Wat voor elementen kunnen jullie aanraden mocht ik ze toch willen verwisselen?

Mr.Fingers
21 juli 2008, 16:24
Iets actief, EMG? Seymour Duncan Blackouts (Tho hier opt forum is daar zeer te spreken over!), maar die WRHB (WideRange Humbucker) die er nu standaard al op zitten, zijn al erg goede elementen hoor!

Bobstra
22 juli 2008, 01:41
Koop gewoon de Highway One. Ik heb de Standaard USA, Highway One en de Deluxe naast elkaar gezet en de allemaal uitgeprobeerd. Qua afwerking zijn ze alle 3 even goed en het geluid van de Highway One vond ik het beste ;) . De Highway One is ook de goedkoopste USA, en een MIM Fender heeft andere afwerking, sound (mindere elementen), ander soort hout etc.

Kim Wilson
22 juli 2008, 08:39
... De Highway One is ook de goedkoopste USA, en een MIM Fender heeft andere afwerking, sound (mindere elementen), ander soort hout etc.
De MIM Standard ja. De Classic series uit Mexico doen echter niks onder voor de Highway. Mijn Baja vond ik zelfs mooier klinken dan de Highway, en veel beter dan de USA Standard. De elementen van de Classics zijn echt goed, en over de afwerking heb ik ook geen klagen. En ze zijn €200 goedkoper dan de Highway, simpelweg omdat er geen USA opstaat. Je moet je niet blind staren op die drie magische letters, dat is wat ik geleerd heb toen ik weet ik hoeveel Tele's getest heb. Ik maak uit jouw verhaal op dat je de MIM's bij voorbaat links hebt laten liggen. Dat is jouw keus, maar de conclusie die je trekt slaat nergens op, omdat je zelf blijkbaar geen MIM's (en specifiek de Classics) hebt getest. Hoe kun je dan zeggen dat de MIM's minder zijn?

Yordi
22 juli 2008, 09:35
Ik ga inderdaad even naar de winkel om ze alle 3 uitteproberen, jullie zijn iig heel behulpzaam geweest waarvoor dank! :blast:

Kim Wilson
22 juli 2008, 09:52
Alledrie? Er zijn er zoveel. Wat wil je precies? Maple of rosewood hals? En als je daaruit bent, zijn er nog tig mogelijkheden. De MIM Standard (als ie voor jou werkt, waarom niet?), de Classic '50s (maple hals), Classic '60s (rosewood), Classic Player Baja, , Deluxe, John5, Lite Ash, Highway One, USA Standard, Blade Texas (geen Fender, maar ook zeker de moeite waard), noem maar op. Probeer er zoveel mogelijk, pas dan kun je een goeie keus maken.

Bobstra
23 juli 2008, 14:58
Ik heb de MIM tele ook getest en die was wel goed, maar niet zo goed als de Highway One tele.

Kim Wilson
23 juli 2008, 15:00
Welke MIM heb je getest?

Bobstra
7 juni 2009, 13:27
De MIM standard

Kim Wilson
8 juni 2009, 15:35
Dat is ook gelijk de minste MIM. :satisfie:

DeiDRagonas
8 juni 2009, 17:32
Ik heb laatst ook een Mexicaan (Classic Player) weten te scoren die de gemiddelde Usa ver achter zich laat. Het gaat hier dan wel om een strat, maar de point is wat Kim ook al zegt.. Staar je niet blind op Usa of niet-Usa, maar beoordeel elke gitaar afzonderlijk. Een tele voor stevige rock en metal zou ik niet aanraden, maar goed da's persoonlijk. Ik kan me voorstellen dat je met bijv de John5 tele een flink stukje kunt beuken.. Dus ach.

R.