PDA

View Full Version : Flamed Maple Top..



Rikguitar
21 juli 2008, 13:49
Inverband met een andere topic of relic, heb ik een vraag over gitaren met een flamed maple top.
Ik heb nog nooit een gerelicte flamed maple top gezien? Jullie wel?
zo ja, ben ik erg benieuwt.

Weet iemand misschien ook of een flamed maple top blijft zitte? of ook los kan laten? Bij een Relic.
Misschien een rare vraag, maar tog vraag ik het me af.

Alvast bedankt !

barno
21 juli 2008, 13:59
flamed top: zit in de eerste plaats op mooiere en duurdere gitaren, zeker vroeger was dat niet de eerste keus van een rock en roll gitarist (het genre waarin gitaren gewoonlijk makkelijker gebruikssporen krijgen ...) Er zijn dus minder originals als voorbeeld. ongetwijfeld komt er nu iemand hier met een foto van de uitzondering...

vaak zitten flamed tops ook op hollow bodies, dat zijn gitaren die over het algemeen iets beter worden gadegeslagen en hendrix-SRV gedrag minder goed verdragen.

Mr.Fingers
21 juli 2008, 14:01
de flame zit in het hout, het is door "speciaal" hout (door een groeistoornis komt die vlam erin), als je relic hebt, beschadig je de laklaag, niet echt het hout, dus de flame blijft mooi zitten

http://www.ampmaker.com/stuff/tad1.jpg

barno
21 juli 2008, 14:04
er zijn ook wel es goedkope flames (fineer), daar wil je zeker niet aan beginnen te reliccen ...

Rikguitar
21 juli 2008, 14:15
Ahaa oke. Dus inprincipe blijft de maple top zitte, ook als de lak er af is?
Ik heb een Yamaha Pac812v met een flamed maple top. Ik ben niet van plan
om hem "kunstmatig" te gaan relicen. Ik hoop alleen, net als bij rory gallagher, srv en ga zo maar door, dat hij in de loop van de tijd er gebruikt uit gaat zien. Door hem te bespelen.

Maar ik begrijp dat er dus verschillende soorten fineer zijn. Meestal is het gewoon echt hout tog? geen plak plastic neem ik aan?

Mr.Fingers
21 juli 2008, 14:16
Fineer is echt hout, maar wel maar een fractie van een millimeter dik, daar zit je dus zo doorheen als je niet oplet. Je hebt ook nog "fotoflame" (op japanse fenders van jaren '80 & '90), en dat is echt gewoon een foto op plastic gedrukt, en dat op de gitaar geplakt

Rikguitar
21 juli 2008, 14:20
Fineer is echt hout, maar wel maar een fractie van een millimeter dik, daar zit je dus zo doorheen als je niet oplet.

Najah, als dat gebeurt is ook wel weer appart lijkt mij. Ik neem aan dat de fineer alleen om het uiterlijk gaat en verders geen waarde heeft.

yanto
21 juli 2008, 14:21
Deze bijvoorbeeld http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=250247771318&ssPageName=STRK:MEWA:IT&ih=015

Relic versie van de afgeragde les paul van Jimmy Page.
Tom Murphy is de relic expert voor Gibson.