PDA

View Full Version : Vraag voor de Fender Stratocaster kenner...



cruncher
21 juli 2008, 13:15
Ik heb onlangs mijn Fender Stratocaster laten afstellen door een gerenommeerde gitaarreperateur. De Fender had wat fretbuz. Na de gitaar afgesteld te hebben, heeft hij nog wat buz. Hij vertelde mij dat dit normaal is bij Fenders. Klopt dit?

Mr.Fingers
21 juli 2008, 13:17
"Droog" (dus niet ingeplugged) buzzed een electrische gitaar meestal wat, zolang je het niet door de versterker hoort, kan het allemaal geen kwaad.

cruncher
21 juli 2008, 13:18
Je hoort het versterkt ook. Hij zei:' luister maar eens goed naar muziek waar Fenders gebruikt worden;je hoort altijd wel wat de snaren. Het geeft de gitaar juist wat soul'

barno
21 juli 2008, 13:45
Je hoort het versterkt ook. Hij zei:' luister maar eens goed naar muziek waar Fenders gebruikt worden;je hoort altijd wel wat de snaren. Het geeft de gitaar juist wat soul'

da's gezever, je hoort wel de scoils brommen door de amps.
wel waar dat fenders onversterkt wat fretbuzzen en da's normaal. maar versterkt mag je der niks van horen.

cruncher
21 juli 2008, 13:58
da's gezever, je hoort wel de scoils brommen door de amps.
wel waar dat fenders onversterkt wat fretbuzzen en da's normaal. maar versterkt mag je der niks van horen.

Volgens hem is dat alleen mogelijk bij een torenhoge actie.

barno
21 juli 2008, 14:06
Volgens hem is dat alleen mogelijk bij een torenhoge actie.

wat is torenhoog. strats zijn imo wel gitaren die beter klinken (en spelen) bij een iets hogere actie, maar ik heb strats met tamelijk lage actie zonder fretbuzz hoor.

cruncher
21 juli 2008, 14:18
wat is torenhoog. strats zijn imo wel gitaren die beter klinken (en spelen) bij een iets hogere actie, maar ik heb strats met tamelijk lage actie zonder fretbuzz hoor.

Hoe krijg je dat voorelkaar? Ik ben zelf ook aan het afstellen gegaan maar ik krijg het niet voorelkaar. Ik heb hem afgesteld zoals op Rinze's web en op de site van Muziekhuis Westerhaven→Don Hofstee staat beschreven. Ben benieuwd!

LaurentB
21 juli 2008, 14:19
Of het moet zijn dat er wat frets teveel versleten zijn, dan kun je inderdaad teveel fretbuzz alleen voorkomen met een erg hoge actie.

cruncher
21 juli 2008, 14:19
Of het moet zijn dat er wat frets teveel versleten zijn, dan kun je inderdaad teveel fretbuzz alleen voorkomen met een erg hoge actie.

Frets zijn in topconditie.

barno
21 juli 2008, 14:30
Hoe krijg je dat voorelkaar? Ik ben zelf ook aan het afstellen gegaan maar ik krijg het niet voorelkaar. Ik heb hem afgesteld zoals op Rinze's web en op de site van Muziekhuis Westerhaven→Don Hofstee staat beschreven. Ben benieuwd!

weet ik niet :) ik stel af puur op gevoel en op oor: let wel, er is wel es wat fretbuzz maar dus nooit hoorbaar door amp

cruncher
21 juli 2008, 14:43
weet ik niet :) ik stel af puur op gevoel en op oor: let wel, er is wel es wat fretbuzz maar dus nooit hoorbaar door amp


Is het mogelijk om mij wat gegevens van jouw afstelling te geven,zoals bijvoorbeeld hoogte snaren gemeten vanaf de 17e fret(met of zonder capo op de 1e)? Zo krijg ik wat richtlijnen. ;)

Bolder
21 juli 2008, 19:23
wat is fretbuzz?

G.G.
21 juli 2008, 20:14
Volgens hem is dat alleen mogelijk bij een torenhoge actie.

Gelul. Ool met een redelijk lage actie moet je het versterkt onhoorbaar kunnen krijgen. Ik zou terug gaan en hem zijn werk fatsoenlijk af laten maken.

LaurentB
21 juli 2008, 21:16
Is het mogelijk om mij wat gegevens van jouw afstelling te geven,zoals bijvoorbeeld hoogte snaren gemeten vanaf de 17e fret(met of zonder capo op de 1e)? Zo krijg ik wat richtlijnen. ;)

Alvast de gegevens van die van mij. Bij deze afstelling heb ik een klein beetje fretbuzz.

Zonder capo:
Lage E boven 12e fret: 3 mm
Hoge e boven 12e fret: 2 mm

Als ik de lage E op de 1e en 17e positie indruk heb ik bij de 9e fret niet meer dan 0,5 mm speling

LaurentB
21 juli 2008, 21:17
wat is fretbuzz?

Het trillen van de snaren tegen de frets.

cruncher
21 juli 2008, 21:23
Alvast de gegevens van die van mij. Bij deze afstelling heb ik een klein beetje fretbuzz.

Zonder capo:
Lage E boven 12 fret: 3 mm
Hoge e boven 12e fret: 2 mm

Als ik de lage E op de 1e en 17e positie indruk heb ik bij de 9e fret niet meer dan 0,5 mm speling

Ahum.....is dat niet erg hoog? Hier die van mij:
Zonder capo:
Lage E boven de 12e fret:2 mm
Hoge E bove de 12e fret: 1,8 mm.

Als ik de snaren hoger afstel vind ik hem niet lekker meer spelen....

vulvasonic
21 juli 2008, 21:24
Het klopt dat de meeste gitaren gitaren vaak zo worden afgesteld dat je nog steeds een beetje fretbuzz houdt. Het is echter niet een typisch Fender ding. Je komt het net zo goed tegen bij andere merken of andere modellen. Het zou ten goede komen aan de 'prettige' en 'makkelijke' bespeelbaarheid. Het is echter ZEKER NIET noodzakelijk om een gitaar GOED af te stellen en eventuele fretbuzz dan maar voor lief te nemen.

Zelf heb ik er een bloedhekel aan en persoonlijk vind ik een gitaar beter klinken als ze er geen last van heeft. Maar volgens de kenner is dat een 'kwestie van smaak'. :p

cruncher
21 juli 2008, 21:24
@LaurentB

Ik weet niet of je dit gemeten heb bij een Fender Strat?

cruncher
21 juli 2008, 21:27
Het klopt dat de meeste gitaren gitaren vaak zo worden afgesteld dat je nog steeds een beetje fretbuzz houdt. Het is echter niet een typisch Fender ding. Je komt het net zo goed tegen bij andere merken of andere modellen. Het zou ten goede komen aan de 'prettige' en 'makkelijke' bespeelbaarheid. Het is echter ZEKER NIET noodzakelijk om een gitaar GOED af te stellen en eventuele fretbuzz dan maar voor lief te nemen.

Zelf heb ik er een bloedhekel aan en persoonlijk vind ik een gitaar beter klinken als ze er geen last van heeft. Maar volgens de kenner is dat een 'kwestie van smaak'. :p

Ik heb er ook een bloedhekel aan. Hoe heb jij jouw gitaar afgesteld? Heb je ook maten? (daarmee bedoel ik niet vrienden hoor!)

vulvasonic
21 juli 2008, 21:46
Ik heb er ook een bloedhekel aan. Hoe heb jij jouw gitaar afgesteld? Heb je ook maten? (daarmee bedoel ik niet vrienden hoor!)

Nee, maten heb ik niet. Bij toeval kocht ik ooit een gitaar om zelf wat mee aan te kloten. Ik legde er dikke snaren op en liet haar afstellen door een ervaren gitaarbouwer. Ik vertelde hem dat ik een hoge actie wilde. Toen ik de gitaar terugkreeg heb ik meteen al mijn andere gitaren naar hem gebracht en laten voorzien van dikke snaren. Tegenwoordig zeg ik alleen nog maar "Je weet hoe ik het hebben wil, hč?"
En dan knikt ie en een paar dagen later ligt de plank weer te popelen om bespeeld te worden. HIJ kent mijn maten. Zelf zou ik het niet weten. ;)

LaurentB
21 juli 2008, 21:53
@LaurentB

Ik weet niet of je dit gemeten heb bij een Fender Strat?

Jazeker. Als ik die van mij lager afstel gaan de snaren wat dood klinken, dan raken ze de frets teveel vind ik. Ik gebruik 010 overigens.
Maar goed, ik vind het wel moeilijk om het heel nauwkeurig te zien hoor, die afstelling. Ik kan er een of twee tienden naast zitten.

barno
21 juli 2008, 21:59
3 mm op fret 12 is niet erg hoog hoor. mss moet je leren spelen met wat hogere actie, komt de tone zeker ten goede. dunne snaartjes en lage actie is voor ibanez snelheidsmonsters, strats: dikke kabels en hoge actie : that's the way to go :)

Ga anders es naar een gitaarzaak, speel daar op wat strats en constateer dat het ook kan zonder buzz, dan terug naar die afsteller en van uw kloten maken

cruncher
21 juli 2008, 22:24
3 mm op fret 12 is niet erg hoog hoor. mss moet je leren spelen met wat hogere actie, komt de tone zeker ten goede. dunne snaartjes en lage actie is voor ibanez snelheidsmonsters, strats: dikke kabels en hoge actie : that's the way to go :)

Ga anders es naar een gitaarzaak, speel daar op wat strats en constateer dat het ook kan zonder buzz, dan terug naar die afsteller en van uw kloten maken

Terug ga ik zeker niet omdat:
a) het heen en terug 140 km. is
b) ik het zelf beter kan

Maar ik neem wel even contact met hem op om toch het even uit te praten. Daar heeft hij ook recht op.

cruncher
21 juli 2008, 22:25
Jazeker. Als ik die van mij lager afstel gaan de snaren wat dood klinken, dan raken ze de frets teveel vind ik. Ik gebruik 010 overigens.
Maar goed, ik vind het wel moeilijk om het heel nauwkeurig te zien hoor, die afstelling. Ik kan er een of twee tienden naast zitten.

Hoe meet jij dan, met een centimeter of voelermaatje?

LaurentB
21 juli 2008, 22:27
Hoe meet jij dan, met een centimeter of voelermaatje?

Dit was even met de liniaal ja :) Ik heb ook een voelermaat, maar dan moet ik in het donker in de berging mijn gereedschapskist induiken :(

cruncher
21 juli 2008, 22:31
Dit was even met de liniaal ja :) Ik heb ook een voelermaat, maar dan moet ik in het donker in de berging mijn gereedschapskist induiken :(

Doe dat effe,please...... :seriousf:

cruncher
21 juli 2008, 22:34
Even serieus LaurentB,

Wil je dat eens voor me doen, als het weer licht is. Want een voelermaat is nauwkeurigerdan een lineaal. Je zou mij er ontzettend mee helpen. ;)

LaurentB
21 juli 2008, 22:34
Ik zal proberen er morgen aan te denken (het licht doet het niet in mijn berging!).

Overigens stel ik niet af door te meten, maar begin met het zo af te stellen dat er helemaal geen buzz is (dan speelt-ie ook voor mij wat te zwaar), en draai dan alles geleidelijk omlaag zodat het wat lichter gaat spelen totdat het te veel gaat rammelen, en dan dus weer iets terug zodat het nog net voldoende klank heeft naar mijn smaak.

cruncher
21 juli 2008, 22:37
Ik zal proberen er morgen aan te denken (het licht doet het niet in mijn berging!).

Overigens stel ik niet af door te meten, maar begin met het zo af te stellen dat er helemaal geen buzz is (dan speelt-ie ook voor mij wat te zwaar), en draai dan alles geleidelijk omlaag zodat het wat lichter gaat spelen en nog net voldoende klank heeft naar mijn smaak.

De snaren lopen gelijk aan de radius van je fretboard. Doe je dat op het oog/gevoel of gebruik je daar een radius-meter(zo'n kaartje) voor?

LaurentB
21 juli 2008, 22:39
De snaren lopen gelijk aan de radius van je fretboard. Doe je dat op het oog/gevoel of gebruik je daar een radius-meter(zo'n kaartje) voor?

Dat doe ik gewoon op het oog/gevoel. Ik weet niet of dat optimaal is, hoor, dat zal niet 100% kloppen bij die van mij.

cruncher
21 juli 2008, 22:43
Ik zal proberen er morgen aan te denken (het licht doet het niet in mijn berging!).

Okay, alvast bedankt! Hoor ik morgen wel weer van je! ;)

LaurentB
22 juli 2008, 20:29
Ok, ik heb weer even gemeten:

Ik kom met een voelermaat uit op:

Lage E: 2,4 mm
Hoge E: 1,9 mm

(bij de 12e fret)

Dat is dus aanzienlijk lager, maar ik moet zeggen dat ik het op deze manier ook wat moeilijk meten vind.
Normaal gesproken 'voel' je met een voelermaat of er nog speling is (bij bougies of contactpunten van een auto), maar doordat de snaar meegeeft is dat wat lastiger te beoordelen.

Maar goed, je hebt nu voor beide methoden een uitgangspunt.

Samder
22 juli 2008, 23:14
bij wie heb je hem laten afstellen?

Gearjunkie
22 juli 2008, 23:34
Bij mij:

Strat #1: Lage E=2,14
Strat #2: Lage E=2,33
Strat #3: Lage E=2,19
Strat #4: Lage E=2,32
Strat #5: Lage E=2,60

Alles gemeten met een digitale schuifmaat, bovenkant fret-onderkant snaar.

Ik stel altijd af op gevoel. Met mijn aanslag heb ik geen fretbuzz, zou ik hard aanslaan, dan krijg je dat wel natuurlijk en dat is normaal.

Edit: bedenk wel dat de actie van invloed is op je intonatie, dus checken!!

Fondant
23 juli 2008, 11:05
Hey Cruncher,
Toch even vermelden dat rammelende snaren in mijn ogen toch een typisch Fenderstyle ding zijn hoor. Als Roland/Boss demonstrator kom ik erg vaak in vele gitaarwinkels, en ik moet eerlijk gezegd nog de eerste strat of tele tegenkomen die loepzuiver zonder 1 buzz zijn klank weergeeft. Toegegeven, ik heb het toch haast niet bij Les Pauls bijvoorbeeld...

Hangt ook erg veel af van jouw aanslag, en daar hoor ik maar weinig tot haast niemand over praten in dit topic! Ik wil het even uitlichten, ben benieuwd naar de reacties:

Ikzelf ben fan van de Strats van gitaarbouwer Eric vd Haar en heb er dus steeds 2 mee op mijn gigs. Mijn 'vintage white' is brandnew en klinkt met zijn Suhr Pickups heel donker en bluesy. De 'lake placid blue' is een relic en klinkt met Voodoo pickups meer open en kan geweldig dienen voor als ik funk ga spelen.

Beide gitaren hebben rammelende snaren als ik er op dóórspeel. Bijvoorbeeld als ik eerder bluesrock ga spelen. Maar dat komt dan ook omdat ik de sound dan SRVgewijs uit mijn snaren sla (bij wijze van spreken). In dat geval snap ik heel erg dat die gitaarbouwer zegt: het geeft soul aan je sound. Ik vind dat namelijk ook. Het geeft een deel van de guts en de ballen van mijn sound, en ik ben geen 'heavy distortion' speler, dus het moet ergens anders van komen.

Kijk bijvoorbeeld naar de gitaren van Tom Morello (Rage Against The Machine). Die zijn snaren kletteren alle kanten op zelfs, zonder amp niet aan te horen! But listen to the guts of that guy! Bij John Frusciante (Peppers) net hetzelfde verhaal...

maarrrrrrrrrrr
Aan de andere kant moet je opletten voor het fenomeen 'stringpull'. En dat is iets waar je (zelfs door je amp) meer last van kunt hebben. Als je pickups te dicht tegen je snaren komen (zeker met lage actie) kunnen ze je snaren lichtjes uit de toon trekken en lijkt het of de buzz in je snaren je boel ontstemt. Heb je daar soms last van? want dat is een heel ander topic waar ik ook niemand over hoor praten!

Het zijn maar wat punten waar ik je aandacht op wil richten. Misschien even deze zaken ook even onder de loep nemen vooraleer alles op die gitaarbouwer zijn nek te gooien.

veel succes ermee makker!
grtz

FruscianteFan
23 juli 2008, 11:17
Je rijdt (of laat je rijden) serieus 140 km om een gitaar af te laten stellen, en dan word je afgescheept met "fretbuzz is normaal"? Ik zal niet ontkennen dat je op elke gitaar wel buzz kan krijgen als je maar hard genoeg aanslaat, maar dit is eigenlijk wel een beetje te gek voor woorden.

cruncher
23 juli 2008, 16:13
@fondant. Ik kan me voorstellen dat wanneer je blues[rock] speelt dat een beetje buzz geen probleem is. Maar wat als in sommige stylen muziek het niet wenselijk is? En hoor jij de buzz ook door je versterker?

Stringpull is het ook niet;ik heb de pickups al zo laag staan dat hij haast geen punch meer heeft.

cruncher
23 juli 2008, 16:17
Iedereen bedankt voor maten, ik ga er mee stoeien!

cruncher
23 juli 2008, 19:31
Ok, ik heb weer even gemeten:

Ik kom met een voelermaat uit op:

Lage E: 2,4 mm
Hoge E: 1,9 mm

(bij de 12e fret)

Dat is dus aanzienlijk lager, maar ik moet zeggen dat ik het op deze manier ook wat moeilijk meten vind.
Normaal gesproken 'voel' je met een voelermaat of er nog speling is (bij bougies of contactpunten van een auto), maar doordat de snaar meegeeft is dat wat lastiger te beoordelen.

Maar goed, je hebt nu voor beide methoden een uitgangspunt.

Heb je de eerste fret ingedrukt toen je dit opmeette?

cruncher
23 juli 2008, 23:06
Zojuist snaarhoogte opnieuw afgesteld zonder 1e fret in te drukken→12e fret,onderkant snaar:
lage E:2,2mm
hoge E:1,9mm

Hoogte pickups→laatste fret ingedrukt:
baskant: 4mm
hoge kant: 2,8mm

Resultaat:
a)buzz is nog wel aanwezig maar is niet hinderlijk meer
b)geluid is minder punchier,vooral in de hals-mid tussenstand duidelijk hoorbaar

Aan de wat hogere actie moet ik wel wennen;de snelle licks gaan nu minder snel en ook weleens verkeerd...

LaurentB
23 juli 2008, 23:33
Heb je de eerste fret ingedrukt toen je dit opmeette?

Nee, dat is met losse snaren gedaan.

LaurentB
23 juli 2008, 23:40
Zojuist snaarhoogte opnieuw afgesteld zonder 1e fret in te drukken→12e fret,onderkant snaar:
lage E:2,2mm
hoge E:1,9mm

Hoogte pickups→laatste fret ingedrukt:
baskant: 4mm
hoge kant: 2,8mm

Resultaat:
a)buzz is nog wel aanwezig maar is niet hinderlijk meer
b)geluid is minder punchier,vooral in de hals-mid tussenstand duidelijk hoorbaar

Aan de wat hogere actie moet ik wel wennen;de snelle licks gaan nu minder snel en ook weleens verkeerd...

Als mijn Stratocaster fijn klinkt speelt-ie niet superlicht, dat heb ik ook. Ik kies dan voor geluid boven bespeelbaarheid. Bovendien moet naar mijn smaak een Stratocaster enige moeite kosten om te bespelen, dat hoort bij de intentie waarmee ik die gitaar bespeel, het soort geluid. Er moet een bepaalde kracht achter zitten. Mijn Ibanez Musician is veel meer een souplessegitaar, zal ik maar zeggen.

De elementen heb ik ongeveer hetzelfde als jij staan, zo te zien. Dat heb ik echt op gehoor gedaan, vooral ook goed geluisterd naar de standen waar twee elementen gecombineerd staan.

cruncher
23 juli 2008, 23:41
Nee, dat is met losse snaren gedaan.

Dat heb ik ook gedaan; zitten we aardig dicht bijelkaar qua afstelling! Wil je bij deze nog even bedanken voor de tips en moeite die je voor mij gedaan hebt! ;)

cruncher
23 juli 2008, 23:44
Als mijn Stratocaster fijn klinkt speelt-ie niet superlicht, dat heb ik ook. Ik kies dan voor geluid boven bespeelbaarheid. Bovendien moet naar mijn smaak een Stratocaster enige moeite kosten om te bespelen, dat hoort bij de intentie waarmee ik die gitaar bespeel, het soort geluid. Er moet een bepaalde kracht achter zitten. Mijn Ibanez Musician is veel meer een souplessegitaar, zal ik maar zeggen.

De elementen heb ik ongeveer hetzelfde als jij staan, zo te zien. Dat heb ik echt op gehoor gedaan, vooral ook goed geluisterd naar de standen waar twee elementen gecombineerd staan.

Mag ik je vragen wat voor soort muziek je op je strat speelt?

LaurentB
23 juli 2008, 23:51
Mag ik je vragen wat voor soort muziek je op je strat speelt?

Kijk maar eens op: www.em11.nl/muziekframes.htm
Ook heb ik vijf jaar in een coverband gespeeld, waarvan hier enkele samples: http://members.chello.nl/~j.schellekens1/uptodate/audio.html (Far from Over is op de Ibanez Musician)

Het handige van een Stratocaster is dat een aantal dingen er uitzonderlijk goed op gaat (funky slagpartijtjes, bluesy leads, subtiele leadpartijen met een randje distortion) maar de rest op zijn minst ook redelijk.

Kortom: ik speel er veel verschillende dingen op :)

cruncher
24 juli 2008, 00:12
Kijk maar eens op: www.em11.nl/muziekframes.htm
Ook heb ik vijf jaar in een coverband gespeeld, waarvan hier enkele samples: http://members.chello.nl/~j.schellekens1/uptodate/audio.html (Far from Over is op de Ibanez Musician)

Het handige van een Stratocaster is dat een aantal dingen er uitzonderlijk goed op gaat (funky slagpartijtjes, bluesy leads, subtiele leadpartijen met een randje distortion) maar de rest op zijn minst ook redelijk.

Kortom: ik speel er veel verschillende dingen op :)

Klinkt lekker hoor! Ik hoor inderdaad dat je fender ook wat buzz heeft maar dat is niet rampzalig!