PDA

View Full Version : Digitaal drumstel + versterker laten zweven...



HaroldA
21 juli 2008, 09:54
Dames, Heren,

In ons nieuwe huis heb ik eindelijk ruimte om een digitaal drumstelletje en m'n versterker neer te zetten om lekker wat muziek te kunnen schrijven en primitief opnemen.

Zaterdag heb ik mijn drumspullen compleet gemaakt en na een uurtje drummen wist mijn overbovenbuurman (de boven- bovenburen) al te melden dat hij het redelijk goed kon horen... :(

Het enige wat ik over 'contactgeluid' en 'drumpodium' heb kunnen vinden is dit (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=73593):

Een hardnekkig probleem is contactgeluid, vooral voor lage tonen. Echte studio's zijn vaak als doos in een doos gebouwd.
Je kan misschien problemen krijgen met te harde drums. Je kan dan het drumpodium monteren op een paar platen polystyreen (piepschuim) Dat houd het contactgeluid wel in bedwang. (En is niet duur)
Ik heb de originele grenen vloer uit m'n kamertje gebroken om er laminaat in te leggen, dus ik heb nog een stapel hout liggen om een podiumpje van te maken.

Het plan: 'X' lagen grenen vloerdelen (~25 mm) kruislings verlijmen/spijkeren/schroeven, vloerbedekking er op en het geheel op isofix/schuim/oid leggen. Hetzelfde wil ik doen met mijn versterker+2x12" cabinet...

Mijn vragenlijstje voor het verminderen van contactgeluid:
1) Isofix, piepschuim of iets anders?
2) Volledig rusten op bovenstaande of maar op een paar plaatsen?
3) Is massa(gewicht) goed in een drumpodium? (1, 2 of 3 lagen grenen?)

Alvast bedankt! Ook namens de buren ;)

-H-

Roman
21 juli 2008, 11:17
Wat je buurman hoort is de "kick" van je digidrumset. Die flankeert door de grond naar de muur zo naar de buurtjes.

Een zwevend podium is idd de oplossing.
Massa is daarbij ook een punt. Meer massa biedt een betere vering EN stabiliteit. (Klinkt tegenstrijdig gheh). Het zwevend maken betekend een veer aanbrengen. Maar je oppervlakte vloer moet wel stabiel zijn.

Je kunt dit eenvoudig oplossing door isolatiewol te kopen (5cm of hoger). Ja, gewoon die gele rollen of platen. Leg daar een plaat MDF van 15mm op en daar weer je grenen vloertje (om het ook 'mooi' te maken, gheh). Zo heb je een grotere "dode" massa dan een "levende" massa (je drumkit en jezelf) en creeer je stabiliteit.

Ik hoor je denken "isolatiewol"? Dat is toch veel te licht? Als je hebt opgelet bij natuurkunde dan zul je inzien dat dat wel mee valt. De olifante poot en de naaldhak...

het beste is om na het leggen van je vloer te meten (met een lineaal oid) hoeveel de wol nu is ingezakt (en dat zal niet heel erg veel zijn). Een indrukking van zo'n 10% is optimaal.

Als je voor "isofix" gaat dan zul je een veel zwaardere vloer er op moeten leggen, wat opzich geen slecht idee is maar veel duurder is.

HaroldA
21 juli 2008, 11:44
Je kunt dit eenvoudig oplossing door isolatiewol te kopen (5cm of hoger). Ja, gewoon die gele rollen of platen. Leg daar een plaat MDF van 15mm op en daar weer je grenen vloertje (om het ook 'mooi' te maken, gheh).
Er komt uiteindelijk weer vloerbedekking over (ook minimale akoestische demping->in ieder geval beter dan harde vloer)

Laat isolatiewol niet vrij veel vezels/troep los? Ik wil de kamer wel netjes houden... (voor zover mogelijk;))

Als er 15mm MDF tussen ligt, is 1 laag grenen dan genoeg of moet ik er -als ik toch bezig ben- er gelijk maar 2 lagen van maken?

HaroldA
21 juli 2008, 17:32
Je kunt dit eenvoudig oplossing door isolatiewol te kopen
http://www.google.nl/search?q=isolatiewol -> hit nr. 1

Isolatie wol isoleert geen geluid. Het absorbeert. En dan het je de beste resultaten met de goedkope "normale" isolatie wol (geel, roze whatever). Liefst met een dichtheid van zo'n 48kg/m3. Beste overall absorptie.

Voor geluid isolatie is massa nodig, dus sla gips/mdf oid onder je houtenvloer tussen de balken, plaats wol en dan je plafond.
Op meerdere fora actief, Roman? ;)

Resume: kent iemand isolatiewol dat niet uit elkaar valt?

Roman
21 juli 2008, 19:50
Jup, ik ben daar ook redelijk actief. Beantwoord vragen mbt geluidsisolatie :)

De wol kun je makkelijk omhullen met een stof. Neem bijvoorbeeld jute. Dat brand niet en is niet geheel dicht qua textuur, hoewel dat in dit geval niet nodig is bedenk ik me net. Maar jute is goed spul.

Vloerbedekking er op kun je doen hoewel ik het zonde van de grenen vloer vind. Maar het houdt je drumstel wel beter bij elkaar. Het absorbeert enkel wat hoog dus daar heb je niets aan. Zeker niet bij een elektrisch drumstel waar je enkel last van impact geluid hebt. Dus ik zou eerder het drumstel vastschroeven in dat geval. Zo hou je die mooie vloer zichtbaar, is minder brandgevaarlijk ook nog :)

2 platen MDF zou best kunnen, dat hangt van je experiment af. Leg er eens 2 lagen op en kijk hoeveel het inveert. Afhankelijk daarvan kun je nog meer lagen aanbrengen.

Roman
21 juli 2008, 19:51
Trouwens: NEE, isolatiewol laat, in rust staan zeker, geen vezels los.
Alleen bij het behandelen (zagen/scheuren etc) er van. Wees daar dus niet bang voor.

HaroldA
21 juli 2008, 20:49
Trouwens: NEE, isolatiewol laat, in rust staan zeker, geen vezels los. Alleen bij het behandelen (zagen/scheuren etc) er van. Wees daar dus niet bang voor.
Dan moet ik alleen nog een oplossing zoeken voor de rand ivm de stofzuiger ;)

Het wordt een podiumpje van 1,5m bij 1,5m, dus een rol van 6m bij 60cm is een beetje overdreven. Er stonden wel prijzen per plaat van Rockwool, maar volgens mij worden die ook alleen maar per pak verkocht... Als er iemand in de buurt van Tilburg/Gorinchem nog een paar m2 heeft liggen?

Het is trouwens 22mm MDF geworden. Ik had haast en hier had de Hornybach platen van 122x61cm van en hoefde dus niet in de rij bij het zagen te gaan staan. Was ook maar een paar euroos duurder...

Dus ik moet nu alleen nog maar vloerbedekking en isolatiewol hebben...

bass blom
21 juli 2008, 22:00
ik ga net bezig een basbox te bouwen en om hem van binnen te dempen ga ik systeemplafondplaten van 60x60 gebruiken, 2 cm dik.
stevige platen, steenwol..

HaroldA
21 juli 2008, 22:49
ga ik systeemplafondplaten van 60x60 gebruiken, 2 cm dik.
stevige platen, steenwol..
Veren die wel genoeg voor mijn podiumpje dan? Trouwens, 2cm is toch te dun... Ik ga voor minimaal 5 en misschien zelfs 8.

Ik heb net de grenen vloer(22mm) op de 22mm MDF platen geschroefd/verlijmd. 44mm aan kilo's! Ik moet 'm morgen optillen om een paar balken er onder te leggen zodat ik de randen kan decoupeerzagen, maar ik heb het idee dat het al een flink gewicht is! ;)

-H-

bass blom
21 juli 2008, 22:53
Veren die wel genoeg voor mijn podiumpje dan? Trouwens, 2cm is toch te dun... Ik ga voor minimaal 5 en misschien zelfs 8.

Ik heb net de grenen vloer(22mm) op de 22mm MDF platen geschroefd/verlijmd. 44mm aan kilo's! Ik moet 'm morgen optillen om een paar balken er onder te leggen zodat ik de randen kan decoupeerzagen, maar ik heb het idee dat het al een flink gewicht is! ;)

-H-

han heeft het bij isoleren altijd over: veer massa veer..
een paar lagen om en om dus?
ze blijven netjes recht hangen hier al 10 jaar maar je kan ze wel met de hand buigen/breken en snijden met stanley mes.

HaroldA
21 juli 2008, 22:56
han heeft het bij isoleren altijd over: veer massa veer..
een paar lagen om en om dus?
Ik hoopte met 44mm massa (MDF+grenen) en ~50mm veer op laminaat+groene ondervloer + bult beton (appartement uit 2002) wel genoeg contactgeluidsdemping was voor een digitaal drumstelletje ;)

Han S
22 juli 2008, 00:17
Het is Roman die vaak praat over massa>veer>massa en dat is idd het principe van geluiddemping, met niet te vergeten het ontkoppelen.

Die rockwoolplaten voor plafonds zijn lang niet gek, twee centimeter dik maar wat steviger dan gewone rockwoolplaten maar ook duur. Regelmatig worden winkels verbouwd en dan gaan die plafonds zo de container in. Niet verwarren met die andere veel gebruikte plafondplaten van een of ander hard maar brokkelig materiaal, daar heb je niks aan.

Ik heb zelf zo'n systeenplafond met rockwoolplaten en als je er drie op elkaar legt heb je zes centimeter veer welke een hoog dragend vermogen heeft. Leg daar een vloerplaat op van 18 of 22 mm en je bent het mannetje.

Roman
22 juli 2008, 08:28
Harold,

Ik zou als ik jou was gewoon een heel pak isolatie platen kopen (rol of platen maakt niet uit). Bijvoorbeeld 5 of 6 cm dik. Het zijn de kosten niet...

Leg de wol op de grond (geheel bedekt) en leg daar je zware vloer op. Ga nu meten hoeveel het indrukt. Dit is van belang. Stel je vloer is zo zwaar dat het 2 cm indrukt, dan is dat 40% compressie. Da's te veel. Leg er dan nog een laag wol onder zodat de totale hoogt 10cm wordt en je compressie is 20%. Da's een mooi getal.

Het lastige is dat je dit van te voren moeilijk kunt gaan berekenen. De massa van MDF is bekend (zo'n 750 kg/m3) en van grenen ook (weet dat even niet uit mijn hoofd). De vering van de wol, echter, is lastig omdat dit van diverse eigenschappen afhangt en bij alle wol weer anders is.

Ga er even rustig voor zitten en neem ook wat foto's onderweg, leuk voor het forum. Zorg dat de zwevende vloer NIET de bestaande betonnen vloer raakt anders doe je al je werk te niet. Dus wees voorzichtig als je besluit wat latten rondom te schroeven om het gat te dichten. Het kan wel maar zorg echt dat die trim de grond NIET raakt (hou min 5mm over).

De verhouding van dode en levende massa (zie eerdere post) is belangrijk voor hoe de veer gaat werken. Optimaal is een hoge verhouding tussen dood en levende massa. Hoe groter de dode massa tov de levende hoe beter.
Dat betekend nl dat je vloertje minder gevoelig is voor extra massa die er bij kan komen (bv een extra persoon of heftig drummen wat voor neerwaardse druk zorgt..)

Dus toch nog een precies werkje zo'n podiumpje bouwen, eh :)

Dergelijke constructies zijn ook ideaal om instrumentversterkers (basboxen etc) op te laten zweven.

Mocht je nog isolatiewol overhouden, geen probleem. Hier kun je nog wat mooie absorberende wand/hoek-panelen van maken om je kamer akoestisch wat te pimpen :)

HaroldA
22 juli 2008, 09:31
Harold,

Ik zou als ik jou was gewoon een heel pak isolatie platen kopen (rol of platen maakt niet uit). Bijvoorbeeld 5 of 6 cm dik. Het zijn de kosten niet...

Ga er even rustig voor zitten en neem ook wat foto's onderweg, leuk voor het forum.
Vanaf vanavond zal ik foto's gaan maken & posten. Ik heb nu alleen maar grenen vloerdelen op een paar platen MDF geschroefd+verlijmd, dat leek me nog niet zo spectaculair... Vanavond (als het mee zit) ga ik de vloerdelen op maat zagen en 1 hoek afronden, maar waarschijnlijk ga ik dat niet meer redden in het uurtje of anderhalf dat ik vandaag tijd heb.

Woensdag zou ik isolatiewol kunnen halen.


Mocht je nog isolatiewol overhouden, geen probleem. Hier kun je nog wat mooie absorberende wand/hoek-panelen van maken om je kamer akoestisch wat te pimpen :)
Glaswol achter juten? Geperforeerd staal? Heb je hier een voorbeeld van?

Roman
22 juli 2008, 10:18
voorbeeld van een vrij recent projectje voor een andere drummer die het drumgeluid wat strakker wilde hebben in zijn ruimte. We hebben een paar panelen gemaakt, de kosten waren in totaal geloof ik iets van rond de 125 euro voor in totaal 6 panelen (je ziet er hier 5, er hangt ook nog eentje aan't plafond). De drummert is meer dan tevreden.
http://img503.imageshack.us/img503/830/panels000ks5.jpg
Je ziet hier hele eenvoudige en snel in elkaar te zetten broadband panelen. Een vurenhouten frame gemaakt daarin een 10cm wol plaat ingelegd bekleed met (donkergekleurde) jute. It's that simple!

Roman
22 juli 2008, 10:24
Nog een voorbeeldje, zelfs iets simpeler te bouwen. Gemaakt van wat afval vuren hout. Verder zelfde principe. Werkt eigenlijk nog iets beter omdat nu de zijkant ook absorbeert, maar is minder stabiel (stevig) qua constructie.

http://img185.imageshack.us/img185/6496/panels001go2.jpg

En het resultaat:
http://img144.imageshack.us/img144/7186/panels002co2.jpg

bass blom
22 juli 2008, 10:36
als je op een pakket glaswol gaat zitten drummen, krijg je dan niet de hele tijd heel fijne stukjes glas die door je ruimte gaan zweven en lekker gaan jeuken en die je ook nog in ademt? :chicken:

Roman
22 juli 2008, 10:59
nee hoor :)

Roman
26 juli 2008, 13:53
en, hoe is't gegaan?

HaroldA
26 juli 2008, 21:32
en, hoe is't gegaan?
De patiënt:
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/0.jpg
Het eerste knutselwerk (22mm MDF + 22mm grenen):
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/1.jpg
Hoek afgerond + 50mm steenwol op maat 'zagen' (broodmes):
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/2.jpg

...

HaroldA
26 juli 2008, 21:32
Juten aardappelzak in stukken geknipt en met dubbelzijdig tape + platgeslagen spijkertjes bevestigd aan het hout:
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/3.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/4.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/7.jpg

...

HaroldA
26 juli 2008, 21:34
Steenwol op z'n plek gelegd, het hout er op en de juten randen er onder geduwd:
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/5.jpg
http://img.sait.nl/gitaarnet/drumpodium/6.jpg

HaroldA
26 juli 2008, 21:37
Leg de wol op de grond (geheel bedekt) en leg daar je zware vloer op. Ga nu meten hoeveel het indrukt. Dit is van belang. Stel je vloer is zo zwaar dat het 2 cm indrukt, dan is dat 40% compressie. Da's te veel. Leg er dan nog een laag wol onder zodat de totale hoogt 10cm wordt en je compressie is 20%. Da's een mooi getal.
Volgens mij drukt hij nu nog te weinig in... :( Ik meet op de meeste plaatsen rond de 45mm, en da's maar 10%.

Wat nu? :???:

Edit: da's in rust, zonder mezelf er op...

Roman
27 juli 2008, 16:20
Eigenlijk wat te snel geweest dus. Je had beter eerst kunnen meten (dus niet eerst afwerken), dan eventueel extra massa leggen, weer meten en eventueel stap herhalen. Dan pas afwerken.

Maar goed. 10% is helemaal niet slecht. Je levende massa komt er nog op dus je zit in de veilig zone. Gefeliciteerd :)

Hoewel extra massa niet erg zou zijn om de boel ook nog meer stabiel te maken.
(ps Zorg er voor dat je podium niet de wanden raakt)

Ik ben benieuwd naar wat de onder buurman zegt :)

"One person's ceiling is another one's floor": paul simon

HaroldA
27 juli 2008, 16:28
Eigenlijk wat te snel geweest dus. Je had beter eerst kunnen meten (dus niet eerst afwerken), dan eventueel extra massa leggen, weer meten en eventueel stap herhalen. Dan pas afwerken.
Afwerking komt in de vorm van vloerbedekking. Ik zou er dus nog een laag MDF of grenen op kunnen leggen...


Maar goed. 10% is helemaal niet slecht. Je levende massa komt er nog op dus je zit in de veilig zone. Gefeliciteerd :)

Hoewel extra massa niet erg zou zijn om de boel ook nog meer stabiel te maken. (ps Zorg er voor dat je podium niet de wanden raakt)
Podium ligt nu 1-2 cm van de muur af en daar let ik wel regelmatig op... Er komt ook een stukje vloerbedekking tussen muur en podium (overlap), dus hij zal nooit hout-op-muur worden.


Ik ben benieuwd naar wat de onder buurman zegt :)

"One person's ceiling is another one's floor": paul simon
Da's makkelijk, dat ben ik zelf ;) Het ging meer om de bovenburen...

Wat zal ik doen? Nog een laagje grenen om toch aan de ~20% te komen? Iets stabieler mag ook wel en als ik de laatste laag er - ipv | op leg is het geheel ook nog een stuk 'stijver'...

Roman
27 juli 2008, 18:55
in principe zit je qua vering wel goed met die 10% dood gewicht.
Het is echter afwachten of de huidige massa genoeg is om stabiel te zijn terwijl je er op staat/speelt.

Wanneer het naar jouw idee onstabiel is dan is extra massa, door nog een laag MDF aan te brengen, een oplossing. Maar houdt wel de vering in de gaten. Die 10% van nu is zo gek nog niet namelijk.

Mocht het te veel gaan veren (lees:indrukken), dan zul je de wol laag moeten verdikken.

Dus eerst maar eens testen, de boel er op zetten en gaan spelen. Kijken of't voor jou voldoende stabiel is. EN of het contact geluid nu is vermindert uiteraard, want dat was toch het uiteindelijke doel.

glsf91
11 september 2008, 21:31
Nog een paar vragen aan de bouwer:

Ik was benieuwd in hoeverre dit nu ook geholpen heeft ?
Heb je steenwol of glaswol gebruikt (typenr?) ?
Hoe heb je de wol aan de vloer vast gemaakt ?

Daarnaast een vraag aan Roman:

Is het noodzakelijk dat de drummer ook op de zwevende vloer zit of kun je ook alleen het drumstel plaatsen op de zwevende vloer en zelf ( de kruk) niet op een zwevende vloer gaan zitten ?
(je zit dus wel met je voeten op de zwevende vloer maar niet met je kruk)


John

Roman
12 september 2008, 10:24
Ik was benieuwd in hoeverre dit nu ook geholpen heeft ?Ja, ik was ook wel benieuwd.

Mag ik ook voor Bob antwoorden?

Hoe heb je de wol aan de vloer vast gemaakt ?nee, dat is eigenlijk ook niet mogelijk (lijmen? neeeh) Heeft ook helemaal geen zin.


Is het noodzakelijk dat de drummer ook op de zwevende vloer zit of kun je ook alleen het drumstel plaatsen op de zwevende vloer en zelf ( de kruk) niet op een zwevende vloer gaan zitten ?
(je zit dus wel met je voeten op de zwevende vloer maar niet met je kruk)Dat kan, maar waarom zou je?

glsf91
12 september 2008, 12:45
Dat kan, maar waarom zou je?

Dan kost het wat minder ruimte. Aan beide kanten van de kruk staat verder niets, dus loze ruimte. Anders zou je ongeveer een extra 50-70 cm nodig hebben.
Daarnaast vraag ik me af of de zwevende vloer niet wat scheef gaat hangen als het grootste gewicht (je zelf) aan 1 kant van de vloer terecht komt.
Betreft een akoestisch drumstel. Drumstel staat met de achterkant naar een open ruimte. Alleen de kruk "steekt uit".

Heb jij nog een tip welke rockwool je het beste kunt gebruiken ?

Roman
12 september 2008, 16:07
Dan kost het wat minder ruimte. Aan beide kanten van de kruk staat verder niets, dus loze ruimte. Anders zou je ongeveer een extra 50-70 cm nodig hebben.Je blijft loze ruimte houden... wil je materiaal kosten besparen dan? Ik zou het niet doen.


Daarnaast vraag ik me af of de zwevende vloer niet wat scheef gaat hangen als het grootste gewicht (je zelf) aan 1 kant van de vloer terecht komt. Niet als je goed hebt gelezen over zgn dode- en levend (verwacht) gewicht. Door de vloer dusdanig te voorzien van massa zou je verzakking juist moeten voorkomen. Daarom is het van belang dat het om een zware vloer gaat.


Betreft een akoestisch drumstel. Drumstel staat met de achterkant naar een open ruimte. Alleen de kruk "steekt uit".onhandig..


Heb jij nog een tip welke rockwool je het beste kunt gebruiken ?Gewoon de goedkope uit de bouwmarkt. met een wat dikkere laag kun je een zwaardere vloer maken (wat nodig is). met 10cm wol kom je een heel eind. Mocht je ECHT een hele zware vloer gaan maken, wat niet onverstandig is, dan is een wol met een wat hogere dichtheid aan te bevelen. Het berekenen van de zgn deflectie is geen eitje. Je kunt het "meten".

Pak een stuk wol, leg het vlak en meet de hoogte. (je hebt genoeg aan 25x25cm bijvoorbeeld, je rekend per opp)
Leg er massa op ter groote van het stuk wol (maar dan ook precies die maat!) en meet weer. (een laag MDF, dan nog een etc.)
Net zo lang tot het wol ong 10-15% is ingedrukt.
Zoveel lagen MDF zul je dus nodig hebben. MDF, ik neem dit gewoon als voorbeeld, weegt 700 kg/m3 ongeveerd. Dus daar kun je mee verder rekenen (verwacht gewicht van drumstel, drummer en voetpedaal aanslag)

Zo simpel is het dus nog niet om een "zwevende" vloer correct te bouwen ;)