PDA

View Full Version : Headroom vraagje Marshall 2266 top.



drap
21 juli 2008, 00:38
..........................

vinni
21 juli 2008, 09:32
Hmm...

Lastig. Ook omdat ik je verhaal niet helemaal begrijp. Vooral de passage over niet al te scheutig zijn met de detailknop.

Ik heb zelf ook een VM gehad maar dan de 100Watt uitvoering.
Wellicht dat deze meer geschikt is voor jou i.v.m. die headroom.
Je zou wat kunnen experimenteren met preampbuizen.
Ook met KT66's......wellicht dat er exemplaren zijn die wat meer vermogen leveren waardoor je je input geen wat lager kan zetten.

Daarnaast zit er in de FX-loop een limiter gebouwd. Deze kan je er heel eenvoudig uit slopen. Zie het VM-forum : http://vintagemodern.informe.com/
Ook voor meer info.

Groet,
Vinni

Kim Wilson
21 juli 2008, 10:03
Misschien kun je Chris of Tonefactory even mailen, beide hebben erg veel verstand van wat verschillende preampbuizen doen.

Mitch
21 juli 2008, 12:01
Dit is dus typisch zo'n probleem dat je niet in de eindtrap moet zoeken maar in de voortrap. Wat dat betreft zit je goed, het verhaal over de KT66's begrijp ik niet zo goed.
But anyway, gewoon even zoeken of je iets als een overzicht van de pre amp van de 2266 kan vinden, waar bij staat welke functie de pre amp buizen hebben. Die detail knop klinkt als een soort regelbare extra gain stage?
EDIT: even opgezocht, is dus gewoon een deel van de pre amp gain.
Vervang dan ofwel de V1 door een buis met minder versterking of de buis die werkt met die detail knop. Terug naar 12AT7 zal waarschijnlijk genoeg zijn, eventueel een 12AY7 maar da's waarschijnlijk al te drastisch. Twee buizen vervangen door een 12AT7 is ook een mogelijkheid.

Chris Winsemius
21 juli 2008, 15:28
@ Drap: ik probeer zo je email te beantwoorden.

Headroom of gebrek daar aan zit voornamelijk in de voicing + gainstructuur v/d preamp, 'n 5751 of 12AY op de juiste plek kan hier 'n beetje aan veranderen of het circuit wat "herontwerpen" en modden wat meer en gebruiker-specifieker.

Negative K3 fan
22 juli 2008, 12:27
Er is trouwens helemaal niets mis met het compleet losgooien van je master volume. Dat moet je vooral niet laten als dat je probleem verhelpt!

Marc Oblivian
22 juli 2008, 16:19
Kan je die niet voor clean gebruiken en de VM voor scheur (mbv pedaaltjes)?
Schakelen tussen versterkers.
Wel een hoop gesleep, dat dan weer wel...

Nielsje
22 juli 2008, 17:07
Verdorie, dit is wel interessant, aangezien ik wellicht over wil gaan op een VM, maar clean is voor mij wel belangrijk..

Al wat andere buisjes geprobeerd drap?

Nielsje
22 juli 2008, 18:17
Ik zal eens kijken op het internet, zijn als die nieuwe marshalls niet über makkelijk zelf te biassen? De mijne (een DSL uit 2001) heeft gewoon aan de achterzijde (als je die metalen grill weghaalt) twee kleine potmeters, en 3 pinnen. Multimeter d'r op, en klaar.

bluesbrother
23 juli 2008, 11:54
Hallo,
Ik heb de 2266 met 425 A Cab.
Ik schroef het clean geluid omhoog met een seymour duncan
pickup booster.De versterker is eigelijk maar 37 watt RMS en de
speakers zijn low-output.Met celestions V30 speakers gaat je volume
aanmerkelijk omhoog.
Je kunt je vraag ook stellen op de marshall vintage modern site;
deze site is zo goed dat hij ook op de marshall site staat aangegeven.
The designer van deze amp;steve dawson beantwoord echt alle vragen.
The 100 watter heeft meer headroom maar dan word je high range kanaal
voor mij weer te luid...
Ik zelf vond na alle pedalen gehad te hebben een cleane booster het mooiste
omdat het je geluid dat je al hebt nog mooier word
Het clean van een fender twin of roland JC-120 ga je met deze versterker
niet krijgen.Een hoop vintage modern gebruikers hebben er een fender twin
of soortgelijke versterker erbij voor grote gigs.Op lagere volumes is dit volgens
mij niet nodig.....
Succes ,
Bluesbrother. :blast:

Nielsje
23 juli 2008, 12:22
Ik zit zelf te denken aan Greenbacks, maar daar moet ik me nog ff in gaan verdiepen.

Moet je gewoon eens proberen, die klinken al zoveel beter dan die 75 watters. Probeer voor de grap ook eens de G12-65, ook erg fijn. Mitch heeft een kast met 2 20M's, (of M20, whatever) en dat is een hele fijne kast, maar dat is dus net te krap bemeten voor je amp..

bluesbrother
23 juli 2008, 17:30
De vintage modern kan ook het geluid van een JTM 45 produceren
(bluesbreaker sound)
Ik zou het wel doen als je buren niet thuis zijn(was ik effe vergeten...oops)
Ik zal je de settings even geven , ik heb er zelf ook lang naar moeten zoeken
om deze sound te vinden.Afhankelijk van je gitaar en pickups moet jezelf
natuurlijk bijstellen;
vintage les paul met P90
volume gitaar 10
tone gitaar 7
neck pickup
reverb 5
master 8
presence 10
bass 1
mid 10
treble 5
low range / midboost off
detail 10
body 8
Dit zal waarschijnlijk wel een tikkie harder zijn dan je gedacht had wat
mogelijk is met deze versterker, dit is geen plug and play versterker.
Laat iedereen maar weten of dit hard was ....haha

Negative K3 fan
23 juli 2008, 19:57
en een keus voor greenbacks is natuurlijk nooit verkeerd ;)

Dude
23 juli 2008, 20:21
greenbacks staan niet echt bekend om hun cleane vermogens op hogere volumes he ? bedenk je dat wel....

Nielsje
24 juli 2008, 12:59
Tja, V30's vind ik niet zo, je kan overigens gewoon op de site van celestion kijken wat het rendement is van speakers, dan kan je het zelf even vergelijken.

Maar je bent blijkbaar niet iemand van de volume knop? je zou iets met een push-pull pot kunnen maken toch?

Nielsje
24 juli 2008, 13:09
Ik ben sowieso niet van het moeilijk doen. Op de gitaar gewoon alles op tien, de versterker ingesteld op een vettig clean en een pedaal voor de scheur. Daar zit bij mij verder nooit wat tussen. Dat klinkt misschien gek voor iemand met redelijk wat pedalen, maar de basis is echt heel simpel. Ik denk ook niet dat een push/pull pot wat voor mij is eigenlijk.

Anyway, ik ga wel andere buizen bestellen en wanneer ik weer bij m'n versterker kan zal ik 's ff bij Chris langs wippen, kijken wat hij voor mij kan doen.

Ja, maar als je met de volume knop speelt, bereik je dan wel wat je wil bereiken? Anders zet je toch lekker een toggle switch op de plaats van je volume pot?

guitarguru
24 juli 2008, 13:19
Ben ook een beetje bang dat je beter een 100 watter had kunnen kopen. Zit daar zelf ook een beetje mee. Plexi kloon van 50 watt geeft mij geen hard en clean(ish) geluid. Al scheelt het wel enorm welke speakers je er aan hangt. Zou echter geen Greenbacks willen aanbevelen voor headroom. Gebruik nu zelf een G12H-100. Is veel efficienter, maar is minder warm....... tja......

Mitch
24 juli 2008, 13:20
Prima antwoord trouwens van Dr. Tube, hulde! Het advies van evt. een andere trafo is geen slechte, het zorgt wel voor meer detail en dergelijk, maar ik denk dat je al heel erg geholpen zal zijn met wat experimenteren met 12AT7 en/of 12AY7. Kost je ook de kop niet en het is zelf te doen. Dat je daarnaast eens moet overwegen toch je speelstijl (volumeknop) een tikkie aan te passen gaat misschien een beetje voorbij aan je koppigheid, maar een beetje ontwikkeling is nooit slecht lijkt me ;)

guitarguru
24 juli 2008, 13:23
Wat bij mij wel enig positief effect heeft is om de low input te gebruiken. Weet niet of dat op de VM ook zit.

Mitch
24 juli 2008, 13:32
Gek idee, maar een low input is dan misschien een zinnigere aanpassing dan andere eindbuizen. Maar dan een low input a la de 2061, niet zo'n groot verschil als in een 800 bijvoorbeeld.

Chris Winsemius
24 juli 2008, 13:33
Ongeacht of de extra gaintrap wel of niet ingeschakeld is heeft het circuit an sich behoorlijk wat gain ivm. bijvoorbeeld JTM45s/etc., is te modden.

Dude
24 juli 2008, 13:34
Hij zegt ook dat de gedachte achter deze amp is om je gitaar rechtstreeks in de amp te pluggen (dus geen effecten er voor) en het clean en crunch te regelen met de volume regelaar van de gitaar en daarin heeft ie wel een beetje een punt.


niet alle spullen worden gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn right ? zeker niet in gitaarland....

Tristan
24 juli 2008, 13:38
Yo Drap, als je het te klote vindt om met de volumepot van je gitaar te werken zou je ook aan een volumepedaal kunnen denken, de Visual Sound Volume heeft zelfs ledjes aan de zijkant om aan te geven hoe hard het volume staat...
Goed pedaal, werkt erg fijn en houdt je handen vrij om gitaar te spelen...

Wat betreft speakers en rendement zou ik in jouw geval dan zeker niet voor G12M's gaan, want dat zijn de speakers met relatief het minste rendement...
G12H's zou heel goed kunnen, toch een wat meer ouderwetse sound maar wel veel rendement...
Bovendien is er toch zo'n kast die speciaal voor de Vintage Modern ontwikkeld is?
Daar zitten voor mij compleet onbekende Celestion speakers in, maar misschien is dat juist wel precies wat 'ie nodig heeft...
G12T75's hebben vrij weinig middengebied, het kan ook zijn dat het geluid minder hard op je overkomt omdat er gewoon niet zo veel midden inzit...

Mitch
24 juli 2008, 14:00
Dat leerproces duurt inderdaad best een tijd ja, helaas... al met al ben ik momenteel erg blij met wat ik heb en klopt het ook voor datgene waar ik het voor gebruik maar ook ik heb vele verkeerde of deels verkerde aankopen gedaan omdat ik de materie nog niet helemaal doorhad of wel dacht te weten hoet het werkte in theorie maar niet in de praktijk, of iets viel in de praktijk gewoon anders uit dan verwacht, etc. etc.
Mijn Clubster was eigenlijk mijn laatste stap in het leerproces. Klonk prima, werkte leuk maar ik bleef er een beetje mee kutten in bandverband. Eignelijk prikte alleen mijn brug element dor de mix. Toen merkte ik op de vintage amp meeting wat voor drastische invloed speakers hebben én werd nog eens duidelijk hoe lekker een goeie eenkanaals amp kan zijn. Afijn, dat soort dingen... uiteindelijk kom je er wel hoor :D
Misschien toch eens die H30's laten lijmen?

Tristan
24 juli 2008, 14:06
Ja, het blijft altijd een gepiel hoor...
Ik ben erg blij met de 2061x, maar dat ding gaat zo fucking hard dat ik nog bij geen enkel optreden de amp echt open heb kunnen trekken voor een natuurlijke crunch, dus werk ik toch altijd met een pedaaltje, blijft wel jammer...

Ze zeggen inderdaad dat de speakers die in die Vintage Modern kast zitten dezelfde zijn als in die dure Jimi Hendrix Limited Edition stack, maar ik weet niet wat daar van waar is...
Ik geloof trouwens dat die speakers meer gebaseerd zijn op G12H's dan op G12M's...
Als je twee oude G12H's hebt liggen zou ik die zeker eens een keer uitproberen, zoals ik al zei, het rendement van die speakers mag dan wel niet gek veel groter zijn dan van de G12T75's, maar ik denk dat je wel een volumeverschil zal ervaren omdat ze meer midden hebben...

Kim Wilson
24 juli 2008, 14:10
He Drap, misschien moeten wij eens afspreken. Ik wil graag eens een kleinere 2x12 onder mijn amp horen, en jij wil die G12H's over jouw amp horen. Dus draaien we mijn speakers in jouw kast, kunnen we allebei onze amps er even opzetten en zijn we allebei weer een stuk wijzer. :)

Kim Wilson
24 juli 2008, 14:57
Nee, een keer naar Groningen moet wel te regelen zijn. Dan drop ik mijn vrouw en kind(eren, afhankelijk van wanneer dat zal plaatsvinden) bij mijn schoonzus. Geen probleem. Lijkt me wel een goed idee, want ik wil die VM ook dolgraag een keer proberen. :)

TimmU
24 juli 2008, 15:52
Ja, het blijft altijd een gepiel hoor...
Ik ben erg blij met de 2061x, maar dat ding gaat zo fucking hard dat ik nog bij geen enkel optreden de amp echt open heb kunnen trekken voor een natuurlijke crunch, dus werk ik toch altijd met een pedaaltje, blijft wel jammer...

Ze zeggen inderdaad dat de speakers die in die Vintage Modern kast zitten dezelfde zijn als in die dure Jimi Hendrix Limited Edition stack, maar ik weet niet wat daar van waar is...
Ik geloof trouwens dat die speakers meer gebaseerd zijn op G12H's dan op G12M's...
Als je twee oude G12H's hebt liggen zou ik die zeker eens een keer uitproberen, zoals ik al zei, het rendement van die speakers mag dan wel niet gek veel groter zijn dan van de G12T75's, maar ik denk dat je wel een volumeverschil zal ervaren omdat ze meer midden hebben...
Ja fuck man, dat ding gaat echt superhard.

Nog even over de G12H , ik heb er zo'n kassie van, en wat ik merk is dat die harder is dan een V30 kast.

Lexvandoef
24 juli 2008, 16:27
Wat ik me nou afvraag, zijn jullie nou ook via al dit soort shit op een punt terecht gekomen dat je tevreden bent, of houdt dat gewoon nooit op? Hoe lang ik nu al bezig ben voor een bepaald resultaat, met elke keer weer de gedachte dat ik het eindelijk had gevonden... :eek:

Misschien ben ik gewoon geen zeikwijf en erg snel tevreden :seriousf: , maar ik ben heel erg blij met de spullen die ik nu heb en zie ook niet zo snel dingen verdwijnen :cheerup:

Kim Wilson
24 juli 2008, 16:28
"Snel tevreden" en een HOOK met bijbehorend cabinet. Wat klopt er niet?

Chris Winsemius
24 juli 2008, 16:41
Lex: ben je hier of nog elders? :)

Drap:
Die amp 'n keer getest; headroom zit voornamelijk in het circuit en da's te modificeren, heb de specs hier. OT-upgrade zal de "lappendeken" wat weghalen, andere KT66s geven 'n wat andere kleuring. Qua speakers en betreffende headroom/volume: Heritage H30s. Rendement H30s verschil zo'n 3 dB ivm. M20s en T75s, luider dus.

Kim Wilson
24 juli 2008, 16:43
En oude H30's (van '74)?

Chris Winsemius
24 juli 2008, 16:45
En oude H30's (van '74)?

Afhankelijk v/d conditie: ook.

Mitch
24 juli 2008, 16:54
Ter indicatie: mijn 1x12 H30 klinkt net zo hard, zo niet harder dan mijn 2x12 M20. Die laatste vult de ruimte lekkerder hoor, daar gaat het niet om, maar in een oefenruimte bijvoorbeeld merkte ik steevst dat als ik over die 1x12 speel, ik de amp minder hard moet zetten om de zang niet te overstemmen.

vinni
24 juli 2008, 17:48
Nog een toevoeging.

Toen ik de VM had (100watt trouwens, klinkt zo-wie-zo beter) had ik er wel een Fender Bandmaster bij voor het clean.

Echt een mooi clean kan je niet halen uit de VM.
Het klopt inderdaad wel dat die V gemaakt is om veel met de volumeknop van je gitaar te werken. Persoonlijk vind ik dat altijd minder klinken dan een goed clean kanaal.

Weet niet of je dr wat aan hebt.....maar goed....

Enne....V30's met de VM vind ik zo-wie-zo niet klinken.

Vinni

Lexvandoef
24 juli 2008, 23:30
"Snel tevreden" en een HOOK met bijbehorend cabinet. Wat klopt er niet?

Haha, oke, echt snel tevreden ben ik niet, puntje voor Hans, maar ik zoek het bijna nooit in nuance dingen, als iets goed klinkt ben ik blij :)

@Chris, ik ben weer int land hoor!

Drap, V30's vind ik met Marshalls over het algemeen echt niet om aan te horen, veels te fizzy en schel, absoluut niet zoals een goeie Marshall kan klinken.

Is het trouwens geen idee, om bij de winkel waar je hem kocht, hem in te ruilen voor een 100W VM. Dan overstuurtie minder snel.

vinni
24 juli 2008, 23:37
Waarom heb je eigenlijk je VM weggedaan Vinni?

Was een beetje veel van het goede....twee stacks.....
Daarnaast wil ik ook een moderne higain sound.
Wat ook meespeelde is dat mijn twee Rivera Rake's ook super klonken.
Maar ja...nog beter is mijn nieuwe VHT Sig-X :rockon:
Vinni

Mitch
25 juli 2008, 13:06
12AT7 is een kleine stap terug, 12AY7 een forsere stap terug. Zou ik niet in eerste instantie proberen, maar ach, er is genoeg vraag naar 12AY7's voor Fenders, dus kopen/proberen/doorverkopen kan altijd.

Lexvandoef
25 juli 2008, 13:26
Ey kleine neukkabouter, ben je d'r ook weer? :satisfie:

Gewoon inruilen gaan ze niet accepteren denk ik. De versterker is twee a drie maand oud alweer inmiddels en hij heeft ook al z'n gebruikssporen, zij 't nog niet veel. Daar ga ik echt teveel op verliezen. Voor dat geld kan ik net zo goed de versterker aan Chris toevertrouwen en dat is ook wat ik ga doen. Die 50 watt zou opzich al knetterhard moeten kunnen, maar er zal dus het één en ander aangepast moeten worden.

@Vinni: Da's duidelijk. Da's ook wel wat veel van het goeie :)

Yeah man, I'm back 8-)

Oke, ik dacht dat hij nog wat jonger was :hippie:

Mitch
25 juli 2008, 13:26
Twee 12AY7's is denk ik iets te drastisch hoor, koop anders eerst eens één van ieder. Zodra je dan weer bij je amp kan kun je ze eerst eens afzonderlijk testen en daarna evt. in combinatie. Beide 12AX7's vervangen door 12AY7's lijkt me echt een te grote stap.

Tristan
26 juli 2008, 01:57
Mijn ervaring is dat 12AY7 meestal toch niet echt lekker klinkt, 12AT7 vind ik beter, misschien is een 5751 (of hoe heet dat ding ook alweer) ook al genoeg, je weet het nooit voordat je het geprobeerd hebt...

steph
26 juli 2008, 08:41
Hey Drap,
Het is een leerzaam artikel voor mij, want ik heb een tijd zitten twijfelen of een VM iets voor mij zou zijn, en clean heb ik dus ook nodig.
Ik vraag me af of de VM daar wel voor gedesigned is...

Chris Winsemius
28 juli 2008, 11:34
Drap: binnen 'n week inplannen gaat niet lukken en 'n vraag van je email moet ik nog even uitchecken.
Je kan 'm wel langsbrengen maar ik kan er pas over 'n aantal weken aan beginnen.

Hopelijk straks 'n reply mijnerzijds.

Chris Winsemius
28 juli 2008, 11:46
Ik wilde 'm ook sowieso gewoon een tijdje bij je laten staan als dat kan, maar ik zit nu gewoon ff beter in de tijd om 'm ff langs te brengen :)

Ok, moet even wat dingen uitzoeken maar deze week (behalve vandaag/vanavond en zat.avond) kan.

Chris Winsemius
31 juli 2008, 18:10
Is goed Drap, 's middags komt het beste uit.

Ik was laatst met 'n reply bezig maar door het 1 of ander was die als "draft" hier gebleven en ik moest het 1 en ander uitzoeken qua prijzen/etc.

petervr
1 september 2008, 14:23
hallo ik ben van plan een marshall amp te kopen !
heb laatst op een jmc 800 gespeeld en vond dat wel kicken.
het nadeel is dat daar geen reverb op zit .
mijn oog is nu gevallen op de 2266, omdat die meer regelmogelijkheden heeft en ik vind 50 watt genoeg. de prijs staat mij ook aan.
nu is mijn vraag :heeft deze amp ook dat typische donkerbruine warme geluid die een jmc 800 heeft? laat ik het zo zeggen , komt het redelijk dicht in de buurt of heeft hij meer dat bagger geluid van een jmc 900?
heel graag serieuze reacties.
je mag me ook direct mailen : peterennancy@tele2.nl

alvast bedankt!

Kim Wilson
1 september 2008, 14:57
Ik weet niet precies de typische JCM800 sound, maar ik weet wel dat de Vintage Modern een zeer goed klinkende amp is. Zeker geen schelle krasbak.

Mr.Bluesbreaker
1 september 2008, 15:06
Het is JCM, niet JMC.

Een JCM 800 is allesbehalve 'lekker warm'....
Het is gewoon een brutale blafbak die zonder bandverband behoorlijk pinnig/scherp kan klinken.

pol
1 september 2008, 15:16
hallo ik ben van plan een marshall amp te kopen !
heb laatst op een jmc 800 gespeeld en vond dat wel kicken.
het nadeel is dat daar geen reverb op zit .
mijn oog is nu gevallen op de 2266, omdat die meer regelmogelijkheden heeft en ik vind 50 watt genoeg. de prijs staat mij ook aan.
nu is mijn vraag :heeft deze amp ook dat typische donkerbruine warme geluid die een jmc 800 heeft? laat ik het zo zeggen , komt het redelijk dicht in de buurt of heeft hij meer dat bagger geluid van een jmc 900?
heel graag serieuze reacties.
je mag me ook direct mailen : peterennancy@tele2.nl

alvast bedankt!

als die jcm800 warm klonk was die gemod of je hebt die gehoord met heel warm klinkende speakers, standaard hebben die dingen serieus wat hoog.

een jcm900 is ook niet bagger, sl-x klinkt zelfs heel goed...
ok dat klinkt wat dunner dan een jcm800, maar er valt best iets bruikbaar uit te krijgen.

Chris Winsemius
1 september 2008, 15:40
als die jcm800 warm klonk was die gemod of je hebt die gehoord met heel warm klinkende speakers, standaard hebben die dingen serieus wat hoog.

+1! ( :D )
Het is wel zo dat de 50 Watters SUBTIEL ietsje warmer kunnen klinken.

Orpheo
1 september 2008, 17:48
Het is JCM, niet JMC.

Een JCM 800 is allesbehalve 'lekker warm'....
Het is gewoon een brutale blafbak die zonder bandverband behoorlijk pinnig/scherp kan klinken.

en hij klinkt zo lekker bruut, agressief, knallend, drukkend....jcm800+greenback 412 kast of een bogner straight kast, en dan gewoon maar alles op 10, en gaan! te gek!

Chris Winsemius
1 september 2008, 18:27
Toch is de Vintage Modern ook wel vrij schel te maken hoor. Als je de detailknop helemaal open draait en de midboost uitzet, dan klinkt ie inderdaad erg vintage, als in schel. Alleen daarin is die body knop echt te gek. Zou op elke Marshall moeten zitten.

Dat zat eigenlijk al op de allereerste Marshall ;)

Bij (praktisch alle) "ouderwetsere" Marshalls met 4 inputs (JTM45, [Super]Lead, [Super]Bass, 2061, etc.) kun je de inputs doorlinken zodat de linker volume-regelaar voornamelijk mid en hoog doet en de rechter voornamelijk laag en warmte.

(Ps OT moet nog binnenkomen)