PDA

View Full Version : maple toets, zweethanden en ...



zeiler
20 juli 2008, 19:49
hallo :)

ik ben nog steeds aan het uitkijken naar een nieuwe gitaar, en zo her en der zag ik wel interessante gitaren, m'n zus zover gekregen dat ze voor m'n verjaardag wel eens naar een grote muziekwinkel wil rijden met me (zelfs Keulen zou ze best vinden, aardig overigens :p)...

aangezien ik volgend jaar ga studeren komt er dan niets meer van om een gitaar aan te schaffen, vandaar dat ik binnen nu en een maand of 3 a 4 toch wel de knoop door wil hakken!

Nu het grote probleem :), ik speel nu op een swing S2 met een maple nek en toets. Ik vindt het heerlijk met opduwen enzo, gaat zoveel makkelijker dan als ik bijvoorbeeld op een gitaar met een rosewood toets speel bij een vriend van me (heeft een Mexican fender strat).

Omdat ik nog geen ervaring heb met langer spelen (enkele uren) in bijvoorbeeld een band, en dan ook nog eens in schijnwerpers ofzo, vroeg ik mij af of je met een maple toets niet enorm gaat glijden als je handen gaan zweten :)...

als ik op paulus z'n strat speel, denk ik dat ik daar uiteindelijk !misschien! blijer van zou worden, maar het risico dit te proberen kan ik niet lopen, die financiele positie heb ik niet, helaas!

heeft er iemand ervaring met het overwisselen van maple naar een stroevere toets als bijvoorbeeld rosewood???

alvast bedankt voor uw antwoord!

Jaap / zeiler!

barno
20 juli 2008, 19:57
je moet vooral wat meer gitaar gaan spelen, wat spiertjes in de vingers kweken, dan maakt het geen fok uit wat voor hals je hebt. En gemakkelijk benden heeft veel meer te maken met snaardiktes, soort frets etc dan soort toets. Soort fretboard kies vooral in functie van de klank (maple: wat briljanter / rosewood wat meer mids) en van de looks.

hezz
20 juli 2008, 20:11
Liever een gladde hals dan een stroeve, naar mijn mening.


En dat wil wel eens voor meer dingen gelden :-p

zeiler
20 juli 2008, 20:16
Liever een gladde hals dan een stroeve, naar mijn mening.


En dat wil wel eens voor meer dingen gelden :-p

vindt ik persoonlijk ook wel fijn, ;) haha! maar krijg je niet enorm snel last van die zweethanden? Ik ga zoenzo niet zomaar over tot kopen, maar vindt he tfijn hier eens informatie over in te winnen, ga ook zeke rniets zonder overleg met mijn leraar doen!!!

in ieder geval bedankt voor uw reacties :p

hezz
20 juli 2008, 20:19
Gaat er na lange perioden ook heel gaaf uitzien btw, een maple hals na veel zweet. Krijg je die vlekken waar zoveel blues en rock gitaristen op geilen.

joskedentweede
20 juli 2008, 21:48
Ja dat is waar, als je goede zweethanden hebt gaat die nek er fantastisch uitzien.
Ikzelf heb ook wat last van zweethanden, dus hoop ik binnekort zo'n mooie plekken te zien (het begint toch al een beetje)
Zelf hou ik ook meer van maple... Ik speel op allebei graag, maar mijn main gitaar moet een maple toets hebben!

no 1 hops
20 juli 2008, 22:18
als je erge zweethanden hebt dan is een gelakt maple toets op de lange duur beter dan een rosewood.
heb al meedere rosewood gezien met erge slijtage door out en zuur van de vingers

zeiler
20 juli 2008, 22:19
Ja dat is waar, als je goede zweethanden hebt gaat die nek er fantastisch uitzien.
Ikzelf heb ook wat last van zweethanden, dus hoop ik binnekort zo'n mooie plekken te zien (het begint toch al een beetje)
Zelf hou ik ook meer van maple... Ik speel op allebei graag, maar mijn main gitaar moet een maple toets hebben!


hahaT, ziet er zeker gaaf uit :) maar wordt de hals na verloop van tijd ook iets stroever daardoor? :) als je handen lekker zweten dan wordt het spelen natuurlijk wel een stukje lastiger met soleren enzo!

probleem is dat ik dus 1 gitaar heb, die dus mijn hoofdgitaar moet zijn, en in eerste instantie ook voor eventuele (hoop ik) optredens... ik houdt mijn gitaar die ik nu heb ook aan, ga ik eens mee experimenteren denk ik - beetje stickeren ofzo -


heb niet enorme zweethanden, maar als ik een flinke poos gepseeld heb voel ik het wel opkomen!

Kim Wilson
20 juli 2008, 22:21
Waarin voldoet die Swing niet meer, als ik vragen mag?

joskedentweede
20 juli 2008, 22:23
hahaT, ziet er zeker gaaf uit :) maar wordt de hals na verloop van tijd ook iets stroever daardoor? :) als je handen lekker zweten dan wordt het spelen natuurlijk wel een stukje lastiger met soleren enzo!

probleem is dat ik dus 1 gitaar heb, die dus mijn hoofdgitaar moet zijn, en in eerste instantie ook voor eventuele (hoop ik) optredens... ik houdt mijn gitaar die ik nu heb ook aan, ga ik eens mee experimenteren denk ik - beetje stickeren ofzo -


heb niet enorme zweethanden, maar als ik een flinke poos gepseeld heb voel ik het wel opkomen!

Dat zweten went wel vind ik. Als je weet wat je doet, dan doe je het goed, ook al heb je zweethanden :)

zeiler
20 juli 2008, 22:48
Waarin voldoet die Swing niet meer, als ik vragen mag?

haha, een kennis van de tonefactory ;)... wij wonen een kilometertje of eh, 6 bij elkaar vandaan als jij in Hasselt Country woont!

het is echt een hele leuke gitaar :), maar ik mis er wat aan...
een deel is dat het een gitaar van een 150 euro blijft, en ik graag een stapje verder wil...

Ook mis ik er een beetje mijn persoonlijkheid in... Het is een hele fijne gitaar, en ik heb hem ook al aan een paar vrienden aangeraden om die te overwegen als startende gitaristen (zeg ik, haha), en dat zal ik ook zeker blijven doen, topgitaar, maar ik mis een beetje de "chemie." Hoop dat u het begrijpt? Als ik mijn acoustische gitaar pak heb ik echt weer het gevoel dat ik hem net gekocht heb en ben ik weer helemaal up2mijnAlvarez... Heb ik ook wel bij mijn Swing, maar niet volledig...

maar het is vooral dat ik een stap verder wil, een gitaar die ik ook echt uitgezocht heb en niet via internet besteld heb op iemands (VOLKOMEN TERECHTE!!!) aanraden :)...

hoop dat ik het hiermee beantwoord heb!

Jaap / Zeiler

Kim Wilson
21 juli 2008, 08:30
Aha, ik snap het. Je hebt dus echt een instapper van Swing. :)

LaurentB
21 juli 2008, 08:46
je moet vooral wat meer gitaar gaan spelen, wat spiertjes in de vingers kweken, dan maakt het geen fok uit wat voor hals je hebt. En gemakkelijk benden heeft veel meer te maken met snaardiktes, soort frets etc dan soort toets.

Ook het profiel van de toets maakt uit. Een platte (Gibsonachtige) toets voelt anders aan dan een bollere (Fenderachtige) toets. Ik persoonlijk vindt dat laatste makkelijker opdrukken.

harrie
21 juli 2008, 08:47
De reden voor mij om gitaren met een maple toets links te laten liggen is de dure refretoperatie die zich na een aantal jaren aandiend. Globaal het tweevoudige van een rosewood toets.

no 1 hops
21 juli 2008, 09:04
@harrie
ben ik het niet helemaal met je eens.
ik denk dat je doelt op het lakken naderhand?

maar ik heb tot nu toe nog geen maple toets gezien die dermate geultjes ingesleten had als die ik gezien heb bij rosewood.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108806&highlight=jarock
als je dat eerst nog moet wegwerken (time is money) ben je voglens mij duurder uit en in het ergste geval kost het je een vervanging van toets

barno
21 juli 2008, 10:54
maple toets moet worden gelakt na refret, anders ziet het er niet uit en dat kost idd pak meer dan rosewood toets refretten, geen lak nodig.

rosewood met putjes: heb die foto's van jou gezien, hops, maar dat is toch een zeldzaam geval hoor: ofwel moet die geweest zijn van een ongelooflijke zweetbeer ofwel is het een zachtere variant rosewood

no 1 hops
21 juli 2008, 11:10
maple toets moet worden gelakt na refret, anders ziet het er niet uit en dat kost idd pak meer dan rosewood toets refretten, geen lak nodig.

rosewood met putjes: heb die foto's van jou gezien, hops, maar dat is toch een zeldzaam geval hoor: ofwel moet die geweest zijn van een ongelooflijke zweetbeer ofwel is het een zachtere variant rosewoodgeloof het of niet barno maar het is mijn derde.
1 x een redelijke dure yamaha, 1 x een redelijk dure cort en nu dus de jarock

denk dat het te maken heeft met of het een player is geweest of niet, dus veel gebruikt bij optreden, zweet, zuur (bier?) in en uit ruimten die damp zijn.
ik behandel nu iedergeval een rosewood toets eerst met gekookte lijnolie, daarna met danish oil.
de lijnolie dringt dieper in, maar houd later vuil en vast, de danish droogt harde uit en houd geen vuil vast.
hoop binnenkort weer verder te gaan met de jarock maar eerst moet 'vagabond' af

barno
21 juli 2008, 11:21
geloof het of niet barno maar het is mijn derde.
1 x een redelijke dure yamaha, 1 x een redelijk dure cort en nu dus de jarock

denk dat het te maken heeft met of het een player is geweest of niet, dus veel gebruikt bij optreden, zweet, zuur (bier?) in en uit ruimten die damp zijn.
ik behandel nu iedergeval een rosewood toets eerst met gekookte lijnolie, daarna met danish oil.
de lijnolie dringt dieper in, maar houd later vuil en vast, de danish droogt harde uit en houd geen vuil vast.
hoop binnenkort weer verder te gaan met de jarock maar eerst moet 'vagabond' af

strange, ik ben zelfs een officiële zweetbeer maar mijn es 135, die al veel heeft afgezien on the road, heeft nog hele gave rosewood toets. zou het toch niet te maken hebben met (sub)soort rosewood?

no 1 hops
21 juli 2008, 11:30
strange, ik ben zelfs een officiële zweetbeer maar mijn es 135, die al veel heeft afgezien on the road, heeft nog hele gave rosewood toets. zou het toch niet te maken hebben met (sub)soort rosewood?
denk dat dat ook meespeelt.
die gib is natuurlijk een andere prijsklasse dan de gitaren die ik noemde.

maar lange nagels, de manier waarop je fret, fingertop of toch onbewust de nagel in het hout, de manier van benden, echt losjes op de fret of met vol 'gewicht' op de toets.
zal allemaal meespelen.
daarom hou ik ook van jumbo high frets

zeiler
21 juli 2008, 11:34
Aha, ik snap het. Je hebt dus echt een instapper van Swing. :)

inderdaad, uit de Smash by Swing serie (de S2), da's de uitvoering met 2 enkele spoelen en dan een dubbele spoel op de brug... Denk dat je met duurdere Swings niet snel een misstap zal doen, hoewel ik toch een andere kant uitkijk op het moment!

ik had, zeker aan het begin, op de snaren van mijn alvarez (elixer) heel snel van die groene zweet-troep aan de snaren hangen...Hoewel ik dat daarna eigenlijk niet meer extra gehad heb (misschien wennen ze ergens aan :p) schijnt het ook aan de samenstelling van je zweet te liggen (jah, we leren ook nuttige dingen op school!)

@ Harrie: wat bedoeld u met een aantal jaren? 2, 5 of misschien wel 10?

@ joskendentweede: hopelijk wel, maar om dat met een fijne gitaar te doen of niet, en gladde hals wil dan nog wel eens vervelend zijn als je echt heel intensief bezig bent... komt natuurlijk bij dat ik helaas geen podium-ervaring heb, dus ik geen idee heb wat voor gevolgen dat voor mij zal hebben :(...

@ no1hopes, da's ook wel extreem :)

in ieder geval bedankt voor uw reacties,

jaap / zeiler!

Orpheo
21 juli 2008, 14:27
pff, das wel heel extreem, die schade. ik heb dat nog niet zo extreem gezien. maple slijt imho over het algemeen heftiger dan rosewood.


een ronde toets bend makkelijker, maarj e kan minder hoog benden dan met een platte toets,omdat de snaar vastloopt op de frets.

zeiler
21 juli 2008, 14:41
http://85.17.225.43/260950001-261000000/260978801-260978900/260978802_6_8ZNP.jpeg

mijn toets van nu aangezien het daar om draait :)

had dat met die ronde toets ook al heel duidelijk gemerkt als ik op een LP speelde...

wat ik nu heb wil ik zoenzo ongeveer qua bolling :)

no 1 hops
21 juli 2008, 14:49
moderne strats hebben meestal iets van radius 9.5 gibson 12 en prs 10.
hoe ronder de toest (dus kleiner de radius hoe moeilijker het benden)
niet door de spanning of id maar omdat je last van notes outs krijgt.
je bend de snaar omhoog maar raakt dan tijdens het benden de fret ervoor en weg is je geluid.
dat gebeurde veel op de oude fender necks met radius 7.5
daarom is men toch overgegaan op 9.5

vergeet ook niet dat speelgemak ook te maken heeft met de verhouding tussen body en scale length, mensuur.
gibby is korter dan de strat.
dit heeft invloed op de spanning van de snaren en je pakt iets makkelijker bepaalde akkoorden met een short scale

JeanPaul du Vinnie
21 juli 2008, 17:45
Ja dat is waar, als je goede zweethanden hebt gaat die nek er fantastisch uitzien.
Ikzelf heb ook wat last van zweethanden, dus hoop ik binnekort zo'n mooie plekken te zien (het begint toch al een beetje)

Ik vraag me af hoe lang dat eigenlijk duurt. Ik heb nu al negen jaar mijn strat met een maple hals en daar zie je nog niks aan. Er hangt wel wat zwart spul onder de frets en waar m'n vingers het fretbord raken, maar dat krab je er zo van.

barno
21 juli 2008, 17:58
Ik vraag me af hoe lang dat eigenlijk duurt. Ik heb nu al negen jaar mijn strat met een maple hals en daar zie je nog niks aan. Er hangt wel wat zwart spul onder de frets en waar m'n vingers het fretbord raken, maar dat krab je er zo van.

Het is ook iets dat heel intensief spelen veronderstelt, like in; enkele uren per dag, meerdere jaren en liefst in weer en wind (live in vieze clubjes enz...). Als je geen professional bent en dan nog meerdere gitaren hebt en bespeelt, zal je idd heel veel geduld moeten hebben.
trouwens vandaar ook die relic hype van tegenwoordig ...

Mr.Fingers
21 juli 2008, 18:04
En niet iedere laklaag is hetzelfde he. De nitrolak die vroeger op de fender-maple toetsen zat, versnipperde snel als je er met de snaren tegen kletste, waardoor binnen een paar jaar je al met van die slijtplekken zat (daarom dat Fender eind jaren '50 op rosewood is overgeschakeld. Op tv zagen die smerige plekken er niet uit, en dat is geen reclame natuurlijk!)

Orpheo
21 juli 2008, 18:23
En niet iedere laklaag is hetzelfde he. De nitrolak die vroeger op de fender-maple toetsen zat, versnipperde snel als je er met de snaren tegen kletste, waardoor binnen een paar jaar je al met van die slijtplekken zat (daarom dat Fender eind jaren '50 op rosewood is overgeschakeld. Op tv zagen die smerige plekken er niet uit, en dat is geen reclame natuurlijk!)

iets met bel en klepel...?


de lak versnipperde niet; hij loste gewoon op. nou ja... het zuur van je vingers ging door de lak heen, de toets in.

Over rosewood toetsen: ze wilden de luxe van gibson evenaren; vandaar de rosewood toetsen, de binding op de tele custom. en de slijtplekken zag je niet op zwart-wit televisie, maar je zag wel dat gibsons 'luxer' leken.

zeiler
21 juli 2008, 22:03
hoe duur verstaat met een refret-operatie enzo dan?

persoonlijk zou ik alsnog het liefst gaan voor een maple-neck,
en denk ook dat dat het wordt...

mijn vraag of, als je echt lekker gaat zweten enzo je flink gaat
glibberen heb ik echter nog niet echt beantwoord gekregen?

anyone :satisfie:???

en bij die Fenders had je dus gewoon slechte lak? komt het op neer!!!

bizar zeg!!!

barno
21 juli 2008, 22:10
hoe duur verstaat met een refret-operatie enzo dan?

persoonlijk zou ik alsnog het liefst gaan voor een maple-neck,
en denk ook dat dat het wordt...

mijn vraag of, als je echt lekker gaat zweten enzo je flink gaat
glibberen heb ik echter nog niet echt beantwoord gekregen?

anyone :satisfie:???

en bij die Fenders had je dus gewoon slechte lak? komt het op neer!!!

bizar zeg!!!

onlangs nog een maple laten refretten en lakken, dacht zoiets van 150 euro.

glibberen op maple bij zweet, neuh geen last van, en ik ben een zweter

slechte lak: tja ze gebruikten toen wat er was, we spreken dan wel over een halve eeuw geleden

harrie
21 juli 2008, 23:14
inderdaad, uit de Smash by Swing serie (de S2), da's de uitvoering met 2 enkele spoelen en dan een dubbele spoel op de brug... Denk dat je met duurdere Swings niet snel een misstap zal doen, hoewel ik toch een andere kant uitkijk op het moment!

ik had, zeker aan het begin, op de snaren van mijn alvarez (elixer) heel snel van die groene zweet-troep aan de snaren hangen...Hoewel ik dat daarna eigenlijk niet meer extra gehad heb (misschien wennen ze ergens aan :p) schijnt het ook aan de samenstelling van je zweet te liggen (jah, we leren ook nuttige dingen op school!)

@ Harrie: wat bedoeld u met een aantal jaren? 2, 5 of misschien wel 10?

@ joskendentweede: hopelijk wel, maar om dat met een fijne gitaar te doen of niet, en gladde hals wil dan nog wel eens vervelend zijn als je echt heel intensief bezig bent... komt natuurlijk bij dat ik helaas geen podium-ervaring heb, dus ik geen idee heb wat voor gevolgen dat voor mij zal hebben :(...

@ no1hopes, da's ook wel extreem :)

in ieder geval bedankt voor uw reacties,

jaap / zeiler!

Ik moet toch na een jaartje of 3 mijn gitaar laten refretten

no 1 hops
22 juli 2008, 08:05
@zeiler
ik zou mij eigenlijk niet zo druk maken over het zweet verhaal en glibberen.
gewoon lekker ontspannen gaan spelen , geen stress.

elk voordeel heb zijn nadeel en het gaat erom dat waar je lekker op speelt het belangrijkste is.
vind je de gitaar die je nu hebt lekker spelen en is het rosewood, behandel het dan uit voorzorg met danish oil en als je eens een zweterige sessie hebt gehad de toets en snaren even met een doek afdrogen.

JeanPaul du Vinnie
22 juli 2008, 11:59
@zeiler
ik zou mij eigenlijk niet zo druk maken over het zweet verhaal en glibberen.
gewoon lekker ontspannen gaan spelen , geen stress.

+1. Ik heb een gitaar met maple toets en één met rosewood en het is bij allebei glibberen als mijn handen besluiten om een zweetdag te hebben :) Het hout van de toets maakt daarbij niets uit.