PDA

View Full Version : Akoestische blues!



Nadja
20 juli 2008, 14:46
Beste bluestalenten, ik heb jullie hulp nodig! :noob:

Ik heb een tekst geschreven voor een vriendin die binnenkort jarig is en daarbij voor de coupletten de volgende bluesmelodie in mijn hoofd gehouden:
snaar 4 (D), vakje 6
snaar 3, vakje 5
snaar 3, vakje 3
snaar 3, los

Ik ben op zoek naar een bluespartij die uitgaat van deze standaard melodie, maar die wat 'voller' is hetzij met akkoorden hetzij met een dubbele snaarpartij.

Ook ben ik op zoek de partij van 'hét refrein' dat hierbij hoort.

Iemand enig idee waar ik een tab van deze blueslijn/partij kan vinden?
Er zijn ook genoeg beroemde artiesten die deze melodie gebruikt hebben, maar ik zou zo echt even niet weten wie! :???:
Iemand anders hier wel?

Alvast bedankt!!! :p

Mr.Fingers
20 juli 2008, 14:52
Noten zijn dus: G# C A# G

Tgooh, heb je een idee van maataanduiding ofzo?

Janne
20 juli 2008, 18:16
Hm, ik herken m zo niet. Verder inderdaad handig om te weten wat het ritme ongeveer is, bij onderstaande uitleg ga ik ervan uit dat iedere noot even lang duurt (1 maat, of halve maat ofzo).

Akkoorden die eventueel kunnen (en het "makkelijk bluesy" houden):
G# - G# - C# - D# -
En dan de noten volgen, dus onder de eerste noot een G# akkoord, tweede ook, derde een C# etc. Qua akkoorden is het denk ik makkelijker dan om alles een vakje naar beneden te schuiven, dan krijg je G - G - C - D en heb je geen problemen met barré-akkoorden. Laatste noot voor zang wordt dan een Fis (4e snaar, 4e vakje).

Janne

hezz
20 juli 2008, 19:43
Maar dat is dan ook wel een erg typische blues shuffle. Ik raad aan een aantal 7 akkoorden te gebruiken, dus bijvoorbeeld G7 wat basically een barre akkoord is op de 3rde fret maar dan zonder de pinky-octaaf. Deze geven het al een bluesier voicing. Ook wat fingerpicking zou kunnen helpen of een goede blues ritme.

Om het even beter te begrijpen, jouw zang zal de melodie volgen die jij beschreven hebt? Dus de tonen G#, C, A# en G? En je zoekt een akkoorden schema die jij hieronder kan spelen, heb ik dat zo ongeveer correct?

Nadja
24 juli 2008, 16:19
Bedankt voor de tips!

Ik bedoel een versimpelde versie van: Bad to the Bone van ZZ TOP!

De zang komt waar de stiltes vallen!

X!

hezz
24 juli 2008, 16:50
Okay, die is naar mijn horen ongeveer zo: G, C, G, A#, G.

Makkelijkst te spelen op D snaar 5e fret (toon G), G snaar 5e fret (toon C) en G snaar 3de fret (toon A#). Of je kunt de G snaar natuurlijk open spelen, maar ik vind het fijn in de toonladder te spelen. Maar dat is dan maar het melodietje.

Als je ze voller wilt laten klinken kun je misschien het best gewoon de D en G snaar samen spelen. Zo ongeveer dus:

G:---open snaar---5de fret---open snaar---3de fret---open snaar
D:---open snaar---5de fret---open snaar---3de fret---open snaar

If that makes sense! :seriousf:

jimihattricks
24 juli 2008, 19:15
Bedankt voor de tips!

Ik bedoel een versimpelde versie van: Bad to the Bone van ZZ TOP!

De zang komt waar de stiltes vallen!

X!

dacht toch dat dat van George Thorogood & the Destroyers was..

hezz
24 juli 2008, 20:37
Klopt, maar ZZ zal er ook wel een cover op hebben.