PDA

View Full Version : Tabs :S



leroylafontaine
20 juli 2008, 13:00
Ik ben een beginnende gitarist en ik vroeg me af of iemand dit even wil uitleggen:

http://www.musewiki.com/Unintended_%28tablature%29

Ik snap niet helemaal hoe deze tablatuur werkt. bvd

Leroy

EDIT: volgens mij zijn er verschillende soorten tabs want deze snap ik dan weer wel :P

http://www.ultimate-guitar.com/tabs/n/nirvana/smells_like_teen_spirit_ver10_tab.htm

Bram+
20 juli 2008, 13:11
Volgens mij werken ze hetzelfde hoor, alleen is de Muse-tab een stuk ingewikkelder.

-geert-
20 juli 2008, 13:26
Speel het gewoon mee met de muziek erbij, dan word het een stuk duidelijker, qua ritme etc.

Liquid_Metal
20 juli 2008, 13:55
Deze beide tabs zijn (min of meer) hetzelfde opgebouwd (kleine verschillen daargelaten). Het probleem van tabulatuur is dat er geen tijd in verwerkt wordt en je dat dus op gehoor/gevoel moet doen. Deze tab ziet er degelijk uit, dus ook ik raadt aan om m met de muziek mee te spelen. Dan moet het wel lukken want de tab klopt :)

leroylafontaine
20 juli 2008, 16:36
volgens mij heb ik m nu door :P

Wat betekent:
h2
B7
G5
Fmaj11
Esus4

En dan nog een laatste vraag, wat zijn makkelijke liedjes om te spelen, voornamelijk voor electrische gitaar maar "normaal" kan ook :p

Spitfire
20 juli 2008, 16:45
volgens mij heb ik m nu door :P

Wat betekent:
h2
B7
G5
Fmaj11
Esus4

Kijk eens hier
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57694

Die letters en cijfers die eronder staan zijn de bijbehorende akkoorden, in dit soort tokkelliedjes worden vaak akoorden 'opgebroken' in losse noten.

--=HANS=--
20 juli 2008, 18:48
Voor de duidelijkheid:
H2 is natuurlijk geen accoord, voordat je dat begint te zoeken. Onze toonladder loopt van c naar c via c,d,e,f,g,a,b,c daar zit dus geen h in.
De h die onder in de tablatuur staat staat er in dit geval in combinatie met een 0 dus 0h2. Dat betekent dat je in dit geval de tweede (A) snaar eerst los, dit is de 0, aanslaat en meteen met een van de vingers van je linkerhand deze snaar op de tweede positie indrukt. Een zogenaamde "hammer on"
Je speelt dan dus eerst een A en dat wordt dan een B.

Zou je deze zelfde 0h2 bijv. hebben op de eerste (lage E) snaar dan zou je dus eerst een E spelen die door de hammer on dan een Fis worden. Bij 0h1 op de eerste (lage E) zou je dan eerst een E spelen en dat wordt dan F

leroylafontaine
20 juli 2008, 19:10
(...)Dat betekent dat je in dit geval de tweede (A) snaar (...)

Is de A snaar niet de 5e snaar (ik dacht dat je nl onderaan begint met tellen)

Bram+
20 juli 2008, 19:17
Is de A snaar niet de 5e snaar (ik dacht dat je nl onderaan begint met tellen)
Dat klopt ook. Om verwarring te voorkomen zei hij waarschijnlijk ook dat het om de A-snaar ging.

--=HANS=--
20 juli 2008, 19:18
Op papier is het bovenste lijntje altijd de hoge E, of de onderste snaar zo je wilt. En je kan dus ook vanuit die gedachte tellen en dan is idd de 5e snaar de A.
Ik telde in dit geval vanuit de gitaar gezien en vermeldde er daarom bij welke snaar ik bedoelde.

Edit: @ Bram: je was me net voor ik had het nog niet gezien :satisfie:

Liquid_Metal
21 juli 2008, 12:12
Officieel is de hoge E dan ook een e en de lage een E. Op gitaar is t vaak nog wel verwarrend. Op piano hebben we bv het gestreept octaaf en klein octaaf om die dingen aan te geven. Bestaan op gitaar ook wel maar dat gebruiken we niet.
Veel voorkomend in tabulatuur zijn overigens de volgende tekens:

h: hammer on (bv 5h7)
p: pulloff (7p5)
/: slide (bv 5/7)
\: downslide
>: bend (bv 5>(7) ) (kan ook een b zijn. r is dan release)
" ": harmonic (bv "5")
~: vibrato (bv 5~~~~)
x: dead note

Overigens, omdat iedereen zijn eigen tabulatuur maakt, vind je veel verschillende tekens. Zo kan ^ ook als hammer on gebruikt worden (en zelfs ook als pulloff) of als bend. De meeste tabs hebben daarom een legende (meestal onderaan de tab). Vaag dat deze tab dat niet heeft.