PDA

View Full Version : Snaarspanning



Paulio
20 juli 2008, 00:25
Hey

IK ben erg blij mee met mn nieuwe strat, ik heb alleen één probleem..
Ik ben gewend om op een les paul te spelen, als ik nu op mn strat speel, zijn mn bends zo onzuiver als de pest. Ik moet de snaar namelijk een stuk hoger duwen. Dit terwijl de beide dezelfde dikte snaren erop hebben (010). Heeft dit te maken met de snarenspanning? Zoja wat kan ik hier aan doen?

Alvast bedankt!

aaronstonebeat
20 juli 2008, 00:46
Hey hey,

Een strat is qua mensuur (afstand brug-topkam) iets langer dan een lp. Daarom moet je dezelfde dikte snaren iets strakker aandraaien om op dezelfde toonhoogte te komen. Een oplossing is dunnere snaren te nemen.

Een andere, ik denk betere, is even door te zetten en te leren je bends zuiver op die strat uit te voeren. Zo moeilijk is het niet.
En daarna lijkt je lp een stuk makkelijker te spelen.

Tot slot:
De hogere snaarspanning op fendergitaren is voor een deel (naast de elementen) de reden voor het meer 'twangy' geluid dan de lp.

Ricochet
20 juli 2008, 02:06
Is dat niet je tremolo die naar voren komt? Of heb je een hardtail?

aaronstonebeat
20 juli 2008, 02:31
Is dat niet je tremolo die naar voren komt? Of heb je een hardtail?

Tremolo maakt niet (of nauwelijks) uit in deze; ik stel mijn trem zo af dat-ie alleen maar omlaag kan, met wat extra kracht zodat ook bij full- of overbends de andere snaren niet lager worden. Qua bending een hardtail dus.
Het is gewoon harder werken op fenders dan op gibsons.

64,77 cm tegenover 62,865 cm; het is voelbaar.

Ricochet
20 juli 2008, 09:57
Tenzij je een tremolo hebt die je kan vastzetten zal je trem altijd "meekomen"met bends. Je kan de mensuur wel compenseren door een lichtere set op je strat te gebruiken(doen de meeste gitaristen). Het blijft een andere "feel".