PDA

View Full Version : slaapkameralternatief rectifier



fret1979
19 juli 2008, 16:40
Ik weet dat het belachelijk klinkt, maar ik ben op zoek naar een laag wattage alternatief voor een rectifier. Ik zoek een prog metal (petrucci, micheal romeo)-achtig geluid, maar moet de volumes laag houden.

nu heb ik een mesa subway rocket met een pod ervoor, dat gaat aardig.
ik vrees dat ik bij een spider III uitkom oid, of heeft hier iemand een beter idee?

Fuhgawz
19 juli 2008, 17:09
Yup dat wordt een Roland Cube of zo'n Vox modelling ding. Als het modelling idee je een beetje tegenstaat, welk vermoeden ik een beetje krijg uit je post, kun je er ook voor kiezen om zo'n hip klein buizen ampje te kopen a la de Valve Jr. en er een heftig distortion pedaal naar keuze voor te zetten.

fret1979
19 juli 2008, 17:16
tjsa, ergens staat het me tegen. ik geef liever mijn geld uit aan 1 of 2 goede geluiden, dan aan 36 versterkers-in-een, die kwalitatief wellicht minder authentiek zijn. maar mogelijk stel ik gewoon te hoge eisen.

BeeJee
19 juli 2008, 17:28
Zijn er gee nrectifier-achtige pedalen? Dat zou moeten werken op slaapkamer-volume. Ben zelf wel benieuwd daarnaar.

AART
19 juli 2008, 18:19
rectifier recording preamp in 5w buizenpoweramp?

Rinze
19 juli 2008, 18:56
Ik heb een Tech 21 (van de Sansamp) Trademark 30, komen hele fraaie Mesasounds uit, moddervet ook.

Soundscape
19 juli 2008, 19:04
Een metal pedaaltje voor je versterker is ook een optie. Denk hierbij aan de Electro Harmonix Metal Muff en T-Rex Bloody Mary. Op de sites van de fabrikanten en op YouTube zijn genoeg clips te bekijken (en vooral te beluisteren) om een indruk hiervan te krijgen. Check de effecten sectie van het forum voor meer over metal pedalen.
Je kunt natuurlijk ook doodleuk een Recto kopen en met een THD Hot Plate in toom houden. :)

fret1979
19 juli 2008, 21:57
Ik heb een Tech 21 (van de Sansamp) Trademark 30, komen hele fraaie Mesasounds uit, moddervet ook.

de soundsamples op de tech21 website klinken wel erg goed ja, bedankt voor de tip! dit is -voor zover ik kan ontdekken- een transistorbak toch?

fret1979
19 juli 2008, 21:58
Een metal pedaaltje voor je versterker is ook een optie. Denk hierbij aan de Electro Harmonix Metal Muff en T-Rex Bloody Mary. Op de sites van de fabrikanten en op YouTube zijn genoeg clips te bekijken (en vooral te beluisteren) om een indruk hiervan te krijgen. Check de effecten sectie van het forum voor meer over metal pedalen.
Je kunt natuurlijk ook doodleuk een Recto kopen en met een THD Hot Plate in toom houden. :)

ja, daar heb ik ook aan gedacht. waar ik echter bang voor ben -and please correct me if i'm wrong- dat de buizendynamiek dan helemaal doodslaat. hoe denk jij daarover?

robert-gitarist
19 juli 2008, 22:03
Ik moet eerlijk zeggen dat een Randall amp ook aardig mee komt hoor! Zeker gain 2, ontzettend strak, veel bass aan boord etc misschien leuk om eens te testen. Op laag volume en op hoge volume klinken ze prima!

MichaelSS
19 juli 2008, 23:07
5 watt buizen blaas je in een gem. boerenstraat nog de buren uit hun bed.

Rinze
20 juli 2008, 00:46
ja, daar heb ik ook aan gedacht. waar ik echter bang voor ben -and please correct me if i'm wrong- dat de buizendynamiek dan helemaal doodslaat. hoe denk jij daarover?

Ik vind hem beter klinken dan die samples, gebruik hem eigenlijk niet voor opnames maar om gewoon zacht en toch met een lekker geluid te spelen. En ja, het is een trannie, maar dan wel met analoge modelling (jawel!).

Mwah, dynamiek, hij reageert wel heel goed op aanslagverschillen, maar wil je dynamiek dan moet je niet te veel vervorming gebruiken. Ik heb de pre volume trouwens nooit verder dan half openstaan.

Lord Abortion
20 juli 2008, 10:13
ENGL heeft daar toch ergens een preamp met ingebouwde poweramp van een paar watt dacht ik? De E530 ofzo is dat. Dat ding heeft me altijd interessant geleken als slaapkamerampje.

JeanPaul du Vinnie
21 juli 2008, 12:43
Het beste alternatief (als je voor een volwaardige amp wil gaan, tenminste) is volgens mij zonder twijfel de Peavey XXX. Klinkt bijna als twee druppels water als een Recto maar behoudt wel zijn klank op heel lage volumes...

beruk
21 juli 2008, 12:51
Dat is een 120 watter.....
Wellicht is dit een goed alternatief: de JSX™ Mini Colossal van peavy.
Als guitarmeister Joe S. er zijn naam aan verbind wie zijn wij nederige wormen om hem tegen te spreken :p als vinf ik 675 dollar wel veel voor een slaapkamer versterker...

fret1979
21 juli 2008, 13:37
Ik ga in ieder geval de tech21 uitproberen. Daar heb ik inmiddels een aantal zeer goede verhalen over gehoord. als die niet bevalt, zoek ik weer verder. dank voor jullie kundige adviezen!

Kim Wilson
21 juli 2008, 13:40
Ik heb ook eens een stukkie op een Tech21 gespeeld, en die dingen klinken echt behoorlijk overtuigend. Het is dat ze zo duur zijn, maar anders had ik ook allang zo'n ding om thuis mee te oefenen.

JeanPaul du Vinnie
21 juli 2008, 13:49
Dat is een 120 watter.....
Wellicht is dit een goed alternatief: de JSX™ Mini Colossal van peavy.
Als guitarmeister Joe S. er zijn naam aan verbind wie zijn wij nederige wormen om hem tegen te spreken :p als vinf ik 675 dollar wel veel voor een slaapkamer versterker...
En? Voor zover ik het goed begrijp is hij op zoek naar een low-watter omdat het op slaapkamervolume ook goed moet klinken. Ik heb zelf een jaar en een half een JSX op mijn kamer gehad en dat ding deed zijn werk perfect... dan zie ik niet in waarom je je zou vastpinnen op lagere wattages.

fret1979
21 juli 2008, 13:54
de Peavey 5150 e.d. lijkt me inderdaad te zwaar om op lage volumes nog steeds goed te klinken. Misschien is zo'n JSX wat, ik zal eens op youtube zoeken.

caliban
21 juli 2008, 14:24
ENGL heeft daar toch ergens een preamp met ingebouwde poweramp van een paar watt dacht ik? De E530 ofzo is dat. Dat ding heeft me altijd interessant geleken als slaapkamerampje.
Ik heb hem een tijdje als kotamp gebruikt, inderdaad leuk, maar met een goede poweramp wel pakken vetter.

chennie
21 juli 2008, 14:50
Eigenlijk zou je geen water bij de wijn moeten doen, want je blijft toch naar je tone zoeken die je in je hoofd hebt. Sinds ik geen bandje meer heb staat mn rectifier gewoon op mn kamer. Ik woon met anderen, maar ik kan zelfs na middernacht nog een redelijk goed geluid uitkrijgen op laag volume. Ik heb een rectoverb overigens, 50 watt single rectifier met reverb uitvoering. met een 1x12 en 2x12 cab eraan.

Succes met zoeken, maar ga gewoon voor de recto als je dat wilt. Je gaat wss veel geld en tijd instoppen om er uiteindelijk daar toch achter te komen =)

fret1979
23 juli 2008, 14:11
vandaag heb ik een aantal versterkers uitgeprobeerd:
-VOX DA20
-VOX AD30VT (met een buisje)
-Peavey Bandit 112
-Roland cube 30

de trademark 30 van tech 21 moet ik nog uitproberen, dat komt volgende week.

ik ben benieuwd wat hem uiteindelijk gaat worden, ik zoek nog steeds een babysize-rectifier sound ;-)

een andere tip die ik in de gitaarwinkel kreeg was: Epiphone Valve Jr. (5 watt) en een Sansamp Character California (=mesa mod) ervoor.

Wat lijkt jullie een goede keuze?

Johannes
23 juli 2008, 14:36
een mesa vtwin pedaal als uitgangspunt, of wellicht iets zoals dit http://amtelectronicsusa.com/productpagess20.html ? <--- check de sound samples!

Een dikke (rectifier) sound is naar mijn idee op laag volume erg lastig haalbaar. Volgens zit de brute sound vooral in het stuwende laag wat pas daadwerkelijk stuwt op flink volume. Correct me if I'm wrong.

Raffel
23 juli 2008, 17:04
je levert altijd ergens op in. Of sound of volume.

Tis of een echte rectifier aanschaffen en op laag volume zetten.
Of een module van een Rectifier aanschaffen en er dan achter komen dat die wel op laag volume kan maar toch 'net niet' klinkt.

fret1979
23 juli 2008, 17:16
een mesa vtwin pedaal als uitgangspunt, of wellicht iets zoals dit http://amtelectronicsusa.com/productpagess20.html ? <--- check de sound samples!

Jemig, dat beukt zeg, die soundclips. Helaas niet in NL leverbaar, behalve door Musik-Produktiv... maar dan moet ik op een paar soundclips vertrouwen...

JeanPaul du Vinnie
23 juli 2008, 18:45
Dat klinkt inderdaad verdomd goed! En voor die prijs... :o

Soundscape
23 juli 2008, 19:13
Zeker een goed geluid. Ik had nog nooit van het merk gehoord, maar het klinkt goed. Helaas zie ik niet aangegeven staan welke gear voor de opnames gebruikt zijn, dus dat maakt het lastig het pedaal te beoordelen. Anyway de California Sound van hetzelfde merk geeft ook 'rectified' sounds, dus misschien is dat ook wat.

Gibsonman
24 juli 2008, 10:02
een mesa vtwin pedaal als uitgangspunt, of wellicht iets zoals dit http://amtelectronicsusa.com/productpagess20.html ? <--- check de sound samples!

Een dikke (rectifier) sound is naar mijn idee op laag volume erg lastig haalbaar. Volgens zit de brute sound vooral in het stuwende laag wat pas daadwerkelijk stuwt op flink volume. Correct me if I'm wrong.

Gadverdamme, ik krijg spontaan het GAS.

Marc Oblivian
24 juli 2008, 10:19
je levert altijd ergens op in. Of sound of volume.

Tis of een echte rectifier aanschaffen en op laag volume zetten.
Of een module van een Rectifier aanschaffen en er dan achter komen dat die wel op laag volume kan maar toch 'net niet' klinkt.

Lastig hoor: ik heb er zelf 1 (de Dual, nieuw model) en die krijg ik zeker op de "modern" stand op het derde kanaal niet echt op laag volume...gaat al snel te hard voor op de slaapkamer.
Gelukkig staat ie bij mij ook niet op de slaapkamer...
Op de vintage stand is ie wat makkelijker te temmen.
Maar het is wel zo dat de dikke rectifier sound pas echt tot z'n recht komt op hoger volume. Op lager volume klinkt het allemaal wat dunner/fuzziger.
Dus nee, echt ideaal voor de slaapkamer is het niet...zijn deze amps helemaal niet voor gemaakt. Kan je beter iets van moddeling nemen denk ik.

crapton
25 juli 2008, 21:06
Mesa sound op slaapkamer volume (ehh ligt aan je slaapkamer heu?)...

Ik zou modellingin zeker overwegen, ik denk dat dat de enige reele optie is. Buizenbak zelfs een 5W gaan veel te hard.

Neem een POD X3 of X3L of zoiets. Plenty van dat soort sounds, eindeloos te tweaken. Wel zaak dit heel goed af te stellen, versterken bv over een klein setje floor monitors oid, of hoofdtelefoon. Alternatief zoiets als een Line6 Spider III of Spider Valve, hoewel ik die laatste persoonlijk wat 'dozig' vind klinken. Misschien zijn die Vox dingen beter, maar heb ik van gelezen dat de hi-gain sounds wat minder zijn. Wat dat betreft is Line6 erg goed.

Kijk eens hiernaar: http://www.glenndelaune.com/MetallicaVideoDemo2.wmv, heeft er nog een paar demo's op zijn site... geeft aan wat er kan als je het kan :-)...

JeanPaul du Vinnie
25 juli 2008, 21:21
Buizenbak zelfs een 5W gaan veel te hard.
Gotta love gitaarfora en hun verkondigde Waarheden. :roll:
Ten eerste kan je perfect met een vijfwatter op slaapkamerniveau spelen, en ten tweede zijn er ook genoeg buizenbakken (zelfs honderdwatters en meer, zoals de XXX die ik al aanhaalde) die ook op lage volumes klinken. De tijd dat je een versterker op tien moest zetten om natuurlijke overdrive of distortion te krijgen is al lang voorbij. Sure, het klinkt allemaal wel wat voller op hogere volumes, maar de meeste hi gain amps van tegenwoordig (ENGL, Peavey, H&K - maar inderdaad niét de Recto's van Mesa) doen hun werk goed genoeg op lage oefenvolumes.

crapton
25 juli 2008, 22:01
Gotta love gitaarfora en hun verkondigde Waarheden. :roll:
Ten eerste kan je perfect met een vijfwatter op slaapkamerniveau spelen, en ten tweede zijn er ook genoeg buizenbakken (zelfs honderdwatters en meer, zoals de XXX die ik al aanhaalde) die ook op lage volumes klinken. De tijd dat je een versterker op tien moest zetten om natuurlijke overdrive of distortion te krijgen is al lang voorbij. Sure, het klinkt allemaal wel wat voller op hogere volumes, maar de meeste hi gain amps van tegenwoordig (ENGL, Peavey, H&K - maar inderdaad niét de Recto's van Mesa) doen hun werk goed genoeg op lage oefenvolumes.

Ha ja da's een goeie, met elke versterker kan je op slaapkamervolume spelen. Zeker en vast!! Maar hoe het dan klinkt???

Dus nu mijn MENING en geen FEIT: ik vind iha buizenamps op laag volume nogal kut klinken, heb er diverse geprobeerd. Ik heb er zelf ook een (H&K Statesman). Ik vind alleen de pre-amp distortion nogal rauw en gritty klinken, vind ik dus niet geweldig op laag volume. Op hogere volumes gaan de eindtrap, trafo en speaker meedoen en en dan komt ie pas los en gaat lekker klinken.

Een modeller of misschien zo'n Sansamp Character California of ander kastje ervoor doen het naar mijn mening beter.

Maar ja ieder zijn smaak, proberen maar...

pannekoek
26 juli 2008, 00:53
nu heb ik een mesa subway rocket met een pod ervoor, dat gaat aardig.
ik vrees dat ik bij een spider III uitkom oid, of heeft hier iemand een beter idee?


roland cube 30x, bass op 3 uur, mid op 9 uur, treble op 3 uur, geen effecten amp modeling op ''rect'' (ja idd, van rectifier) gain helemaal omhoog!!!!!!!!!!


welkom vette scheur :hippie:


Gotta love gitaarfora en hun verkondigde Waarheden. :roll:
Ten eerste kan je perfect met een vijfwatter op slaapkamerniveau spelen, en ten tweede zijn er ook genoeg buizenbakken (zelfs honderdwatters en meer, zoals de XXX die ik al aanhaalde) die ook op lage volumes klinken. De tijd dat je een versterker op tien moest zetten om natuurlijke overdrive of distortion te krijgen is al lang voorbij. Sure, het klinkt allemaal wel wat voller op hogere volumes, maar de meeste hi gain amps van tegenwoordig (ENGL, Peavey, H&K - maar inderdaad niét de Recto's van Mesa) doen hun werk goed genoeg op lage oefenvolumes.

vooral de marshall jvm410 niet vergeten

the_arod
26 juli 2008, 02:52
roland cube 30x, bass op 3 uur, mid op 9 uur, treble op 3 uur, geen effecten amp modeling op ''rect'' (ja idd, van rectifier) gain helemaal omhoog!!!!!!!!!!
voor Metallica op Master of Puppets ja. Maar de TS vraagt om een progmetal sound a la petrucci, heb je dat uberhaupt gelezen??

Van de website van Petrucci:

Mark IV. Bass/Mid/high
Amp #1, Rh 1: 4, 3, 6
Amp #1, Rh 2: 4, 3, 6.5
Amp #2, Rh 1: 5, 3, 5
Amp #2, Rh 2: 5, 3, 4

De Mark IV is een vrij "mid-heavy" amp, dus bovenstaande instellingen zijn alles behalve scooped en lijken dus bepaald niet op de "trash metal setting" die jij geeft

The Lo Lands
26 juli 2008, 09:22
Een klein beetje off-topic maar wel praktisch voor thuis spelen op laag volume. Heb je een computer met een externe geluidskaart en monitoren(of hifi speakers)? Dan zou je echt eens de nieuwe Peavey ReValver MKIII software moeten testen!!! Dit is voor mij het beste alternatief, spelen via de computer op schappelijk volumeniveau. Van MESA tot de Peavey lijn, van pop tot metal, alles is hiermee mogelijk!

caliban
26 juli 2008, 11:30
vooral de marshall jvm410 niet vergeten
Inderdaad die klinkt op laag volume erg goed vind ik.

toneblo
26 juli 2008, 12:43
slaapkamer E-rectifier!:seriousf:

Jimwoud
26 juli 2008, 15:36
een mesa vtwin pedaal als uitgangspunt, of wellicht iets zoals dit http://amtelectronicsusa.com/productpagess20.html ? <--- check de sound samples!

Een dikke (rectifier) sound is naar mijn idee op laag volume erg lastig haalbaar. Volgens zit de brute sound vooral in het stuwende laag wat pas daadwerkelijk stuwt op flink volume. Correct me if I'm wrong.
Klinkt heel vet inderdaad, ben benieuwd of dat beter klinkt dan m'n Engl Tube toner

fret1979
1 augustus 2008, 11:19
Uiteindelijk is het een Tech21 trademark 30 geworden, zoals Rinze me aanraadde. Heerlijk bakje, dat een prima scheur heeft. Met cabinet klinkt hij nog een stuk zwaarder, maar dat heb ik voorlopig niet nodig.

Daarnaast heb ik een Pandora px-4d gekocht om een enkele keer een effectje te kunnen toevoegen (dat miste ik wel, na de verkoop van mijn pod). Maar vooral om wat ritmes mee te kunnen laten draaien, om lekker te jammen.

thanks voor alle informatie, heeft me erg geholpen! rock on!

Nitefly7
21 januari 2009, 10:35
Uiteindelijk is het een Tech21 trademark 30 geworden, zoals Rinze me aanraadde. Heerlijk bakje, dat een prima scheur heeft. Met cabinet klinkt hij nog een stuk zwaarder, maar dat heb ik voorlopig niet nodig.

Daarnaast heb ik een Pandora px-4d gekocht om een enkele keer een effectje te kunnen toevoegen (dat miste ik wel, na de verkoop van mijn pod). Maar vooral om wat ritmes mee te kunnen laten draaien, om lekker te jammen.

thanks voor alle informatie, heeft me erg geholpen! rock on!

heb je'm al live kunnen proberen/?

TimmU
21 januari 2009, 10:52
ok ,de TS heeft al een optie, maar alsnog , als 'naslagwerk' functie ;

Test eens een blackheart little giant met een Vox Satchurator. 1x12 eronder, en een budgettert weet het setje voor ongeveer 300 euro met kabels te scoren. Zit je helemaal goed!