PDA

View Full Version : Teakhout, kun je daar wat mee in de gitaarbouw?



KoenB
19 juli 2008, 14:08
Ik kan gratis aan een enorme plank teak komen. Vandaar deze vraag even.

no 1 hops
19 juli 2008, 14:23
teak is nogal wollig, lijkt mij dan ook invloed te hebben op geluid

Hedge
19 juli 2008, 15:04
Ik zou het niet gebruiken voor instrumentbouw. Het wordt niet voor niets gebruikt voor grove meubels. Fijn werk is eigenlijk niet mogelijk.

nevyn292
19 juli 2008, 15:43
voor een body kan je in principe alles gebruiken, hals is een ander verhaal echter

pueblo
19 juli 2008, 15:47
ik heb even wat opgezocht op het internet,
ik ben een klassieke gitaar tegengekomen waarbij het gebruikt werd
en in volgende link een zelfbouwgitaartje gevonden uit teak.
zelfbouwproject teak guitar (http://images.google.be/imgres?imgurl=http://bp0.blogger.com/_yvOAN5H-fig/Rsnv3KGBmkI/AAAAAAAAABc/0_jSBOLVhqQ/s320/jc_guitar6.jpg&imgrefurl=http://fotosisdiy.blogspot.com/2007_08_01_archive.html&h=240&w=320&sz=20&hl=nl&start=7&um=1&tbnid=bLEBKKwzZ8CnaM:&tbnh=89&tbnw=118&prev=/images%3Fq%3Dteak%2Bguitar%26um%3D1%26hl%3Dnl)

ik ben ook een elektrische viool tegengekomen in teak

dus volgens mij is het wel mogelijk, kijk anders eens naar het filmpje van de gitaar in teak.

no 1 hops
19 juli 2008, 18:08
kunnen is denk ik met het meeste hout geen probleem
ik ken de naam niet van die bekende archtop bouwer die een gitaar maakte van pallethout

Javaca
19 juli 2008, 20:14
kunnen is denk ik met het meeste hout geen probleem
ik ken de naam niet van die bekende archtop bouwer die een gitaar maakte van pallethout
Taylor heeft een palletgitaar.

Ook heeft benedetto ooit een dergelijk geintje geflikt met een gitaar van grenen.

Gretsch 5120
19 juli 2008, 20:52
Ik heb dit topic net zitten lezen. Ik speel zelf Indiase muziek en de duurste instrumenten worden van teak gemaakt. Linkje naar mijn surbahar (bassitar):

http://www.karaseksound.com/ShowBigPic.CFM?ID=IMG0069

De opmerking dat het niet voor het fijne werk is: nonsens. Het snijwerk op deze instrumenten is waanzinnig...

De reden om geen teak voor Indiase instrumenten te gebruiken ipv het gebruikelijke tunhout: het is moeilijk te verkrijgen (komt uit Burma), maar een belangrijkere reden; je moet het instrument eerst inspelen (meestal een jaar of meer) voordat de klank optimaal wordt. Tun hout klinkt meestal gelijk ok, maar gaat minder lang mee.

no 1 hops
19 juli 2008, 20:59
Taylor heeft een palletgitaar.

Ook heeft benedetto ooit een dergelijk geintje geflikt met een gitaar van grenen.
die laatste bedoelde ik

Kakihara
19 juli 2008, 22:29
was er ooit ook eens niet iemand die een akoestische gebouwd had uit niets anders dan lollypopstokjes?

oknarb180
20 juli 2008, 01:56
Hey,

Ik heb een teak-houten eettafel met stoelen, maar ik zou het niet voor instrumentebouw gebruiken. Het werkt behoorlijk, je ziet het gewoon aan de naden en de poten zijn inmiddels zo krom als een hoepel.

En dan nu even typisch nederlands:
Als ie gratis is, gewoon ophalen en proberen, misschien klinkt het wel gaaf.
Ik zou het alleen wel eerst een paar maanden drogen. En dan wel geklemd om het recht te houden. Kan trouwens nog best wel een zwaar gitaartje worden.

vr.gr.

Branko

Enra
20 juli 2008, 09:55
Teak is prachtig voor bepaalde toepassingen in de instrumentbouw. Sommige stukken lenen zich vanwege tekening voor kopfineer, andere delen zijn vanwege de mooie kleur geschikt voor bij voorbeeld bindings.

En werken? Ja, onbehandelt Teak in barre omastandigheden wil wel werken; behandelt Teak (olie, lak) geeft weinig problemen.

Probleem met echte teak (tectona grandis) is de waxachtige inhoudsstof die verlijmen en lakken soms lastig maakt.

Verder denk ik dat experimenteren niet zelden tot hele bijzondere resultaten kan leiden. Teak voor een body? Why not!!!

KoenB
20 juli 2008, 12:42
Jongens, dit is wel duidelijk. Die plank komt hierheen. De plank is al ontzettend oud en ligt al jaren binnen (30 jaar ongeveer) dus ik denk wel dat ie onderhand uitgewerkt is. Ook is ie behandeld dus het zal allemaal best meevallen. Lijmen zal misschien lastig worden... tja dan maar uit 1 stuk met een bolt-on halsje misschien ;)

De plank is zo'n 5 cm dik btw, het was een oud barblad uit een autozaak.

pueblo
20 juli 2008, 13:26
en hoe ziet ze eruit, plaats eens een foto, hopelijk zit er een mooie tekening in :satisfie:

KoenB
20 juli 2008, 14:56
en hoe ziet ze eruit, plaats eens een foto, hopelijk zit er een mooie tekening in :satisfie:

Ik heb de plank nog niet, duurt wss nog wel even ook. Het was een oude beetje smerig geworden plank, dus voor zover ik heb kunnen kijken zag ik niet echt een fantastische tekening. Maarja wie weet wat er gebeurt met een beetje schuurpapier ;)

pueblo
20 juli 2008, 15:40
een smerig geworden plank ziet er ook wel zalig uit ;)

LaurentB
24 juli 2008, 15:19
Ja, krijg je een bij voorbaat gerelicte gitaar :D