PDA

View Full Version : Tabs leren



Mafia66
19 juli 2008, 03:23
Hoi, ik wil graag liedjes kunnen spelen via tabs ik heb dit op internet gevonden om het te kunnen begrijpen, alleen ik weet niet wat ze ermee bedoelen. Zou iemand zo aardig willen zijn om het uitteleggen wat het inhoud?

h - hammer on ????
p - pull off ?? pull is tog trekken moet ik aan de snaar trekken?
b - bend (een snaar buigen, zodat hij hoger gaat klinken) ?? wat bedoelen ze met buigen als ik erop druk buigt het tog naar binnen??
r - release bend (een gebogen snaar terugbrengen naar de beginpositie) ?? wat voor gebogen snaar hoe gebogen?
/ - slide omhoog die snap ik denk ik wel mar toch als het weer uitgelegd word zou ik het zeker weten dat ik het weet
\ - slide omlaag Hier geld het zelfde voor.
v - vibratie (soms ook geschreven als ~) ?? dit moet ook uitgelegd worden???
s - Voor slides wordt soms ook s gebruikt, zonder hierbij aan te geven of het om een slide omhoog of een slide omlaag gaat. ?? wat is dit nou?
t - tap met de rechterhand ?? tappen is toch schroefdraad maken :P
x - speel de "noot" zwaar gedempt wordt gebruikt om een afgekapt, percussief geluid weer te geven. Meestal speel je deze door een snaar met je speelhand (links) af te dempen zodat de snaar dood klinkt wanneer je hem aanslaat. ?? Hoe moet dit?

ps. Ben pas een week begonnen met het gitaarspelen, dus andere tips en andere dingen zijn ook welkom. En zijn er bepaalde dingen dat ik kan doen om beter te worden, alles is welkom.

DeiDRagonas
19 juli 2008, 03:52
Nou vooruit maar dan.. wilde dat ik iets beters te doen had, maar helaas.. lucky you..

h - hammer on: Je tikt de aangegeven positie wel aan maar slaat hem niet aan met je plectrum... Als er bijv staat ----9h12-9----- dan sla je dus die negende positie aan, "hamer" je met je pink de 12e posite (niet aanslaan dus, vandaar de naam) en slaat daarna de negende positie weer gewoon aan met je plectrum.

p - pull off: Min of meer betekent dat dat je even aan de snaar trekt als je je rechterhand weer van positie verschuifd inderdaad. Neem nogmaals bovenstaand voorbeeld alleen nu staat er ----9h12p9---- In dit geval sla je dus die negende positie aan, hamer je met je pink de 12e posite en bij t loslaten van die pink neem je ff de snaar mee zodat je die 9e positie weer hoort. Deze hoef je dan dus niet meer met je plectrum aan te slaan.

b - bend: Je zegt t zelf al.. "een snaar buigen, zodat hij hoger gaat klinken." Niet meer, niet minder. In dit voorbeeld ----9h11r9---- sla je dus die negende positie aan en drukt de snaar omhoog richting de dikste snaar totdat hij klinkt als die 11e positie (een toon hoger).

r - release bend: In bovenstaand voorbeeld druk je de 9e positie op totdat ie zo hoog klinkt als de 11e. Dan sla je hem nogmaals aan en laat hem weer even snel/langzaam zakken tot de beginpositie, de negen. Dat geven ze aan met een "r." Staat die er niet dan kun je hem omhoog benden, loslaten en gewoon verder de tabs volgen.

/ - slide omhoog/omlaag... Easy toch. Je drukt de snaar in en slide van de ene positie naar de andere, zie hier: ----9/12\9---- Je "slide"van de negende positie naar de 12e en weer terug naar de negende.

v - vibratie (soms ook geschreven als ~): Ikzelf gebruik eigenlijk alleen het "~" tekentje. In principe betekent het niets anders dan dat je de toon laat uitzingen.. Je kan hierbij je hand snel heen en weer bewegen (alsof je je hals probeert klaar te maken :) ) zodat je vinger een soort van trilling laat horen in het geluid. Sommige gitaristen kunnen dit heel mooi. Ik gebruik het behalve in solo's ook bij akkoorden enzo, geeft je spel echt veel meer ziel.

s - "Voor slides wordt soms ook s gebruikt, zonder hierbij aan te geven of het om een slide omhoog of een slide omlaag gaat. ?? wat is dit nou?" Tjah, logisch lijkt me.. Je ziet aan de cijfers wel waar je heen slide toch?? In dit voorbeeld----9s12s9---- slide ik dus van negen naar twaalf OMHOOG en van twaalf terug naar negen OMLAAG.. Maar dat hoeven ze je er niet bij te vertellen want dat zie je zelf wel ja.

t - tap met de rechterhand: "tappen is toch schroefdraad maken" Nee, tappen is een biertje inschenken.. Goed idee eigenlijk.. Ben ff weg...

-=JEROEN=-
19 juli 2008, 09:46
TIP: zoek iemand in de buurt die je wat dingen kan leren op gitaar

Bloodline
19 juli 2008, 11:28
Je hebt er waarschijnlijk niets aan maarja:



Spoor 1
E||-------||
B||-------||
G||-------||
D||-------||
A||-------||
E||-------||




Duration Legend
---------------
W - whole
H - half
Q - quarter
E - 8th
S - 16th
T - 32nd
X - 64th
. - note dotted
|-n-| - n-tuplets


Tablature Legend
----------------
L - tied note
x - dead note
g - grace note
(n) - ghost note
> - accentuded note
NH - natural harmonic
AH - artificial harmonic
TH - tapped harmonic
SH - semi harmonic
PH - pitch harmonic
h - hammer on
p - pull off
b - bend
br - bendRelease
pb - preBend
pbr - preBendRelease
brb - bendReleaseBend
\n/ - tremolo bar dip
\n - tremolo bar dive
-/n - tremolo bar Release up
/n\ - tremolo bar inverted dip
/n - tremolo bar return
-\n - tremolo bar Release down
S - shift slide
s - legato slide
/ - slide into from below or out of upwards
\ - slide into from above or out of downwards
~ - vibrato
W - wide vibrato
tr - trill
TP - tremolo picking
T - tapping
S - slap
P - pop
< - fade in
^ - brush up
v - brush down